Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:51

Ze noemen het niet voor niets tropenjaren.

Sinds vorig jaar wonen wij naast de paarden, dus meer tijd om te verzorgen en te rijden. Met mooi weer gewoon als de kids in de tuin spelen, op het land. Of zomers al om 6 uur richting strand voordat de kinderen wakker worden, alleen op zaterdag of zondag als de papa ook thuis is.
Kindjes zijn nu 3 en 5.
Voorheen was het gewoon pech, eens in de 2 weken rijden. Gelukkig is mijn pony al wat ouder en de ambities niet zo hoog, hij heeft bijna 3 jaar rust(ig) gehad.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:52

Angeliquee18 schreef:
voorderest zal ik hem ook gewoon lekker regelmatig meenemen in de draagdoek :)

Ik heb hem ook heel lang in een draagdoek gehad maar daarmee kan je ook niet rijden :(

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:53

hypos schreef:
Ze noemen het niet voor niets tropenjaren.

Sinds vorig jaar wonen wij naast de paarden, dus meer tijd om te verzorgen en te rijden. Met mooi weer gewoon als de kids in de tuin spelen, op het land. Of zomers al om 6 uur richting strand voordat de kinderen wakker worden, alleen op zaterdag of zondag als de papa ook thuis is.
Kindjes zijn nu 3 en 5.
Voorheen was het gewoon pech, eens in de 2 weken rijden. Gelukkig is mijn pony al wat ouder en de ambities niet zo hoog, hij heeft bijna 3 jaar rust(ig) gehad.

haha, idd ik moet me er misschien gewoon bij neerleggen en uitkijken naar volgens jaar, dan gaat kindje naar de peutertuin EN wonen we dichter bij de paarden in een volledig nieuw/gerenoveerd huis :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:00

Met 22 maanden kun je daar al best mee beginnen hoor, nee mag niet!! snappen ze dan al best (blijft alleen niet altijd lang hangen....). Wij zijn daar vanaf het moment dat ze kon lopen heel consequent in geweest en plukken daar nu de vruchten van. Idd zoals jij doet, weghalen waar hij niet mag komen (en duidelijk benoemen) en dan neerzetten waar hij wel mag komen.

Zodra ze groter worden heb je idd meer je handen vrij. Ze kunnen naar de PSZ, en snappen alles veel beter. De peutertijd is gewoon een lastige leeftijd, omdat ze veel nog niet snappen maar wel heel veel willen ontdekken.

vuurneon

Re: Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:09

Vriendin had in de wei een stuk gemaakt voor de kinderen: gewoon omheind, zo'n plastic speeltoestel er in en wat los speelgoed en zij kon gerust met de paarden bezig zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:15

heb een eigen weide. voorheen ook een bijrijder gehad maar eigenlijk werkte dat voor mijn paard juist slechter. door haar mankementen moet ze op een bepaalde manier lopen. wordt er meer gevraagd raakt ze kreupel. nu dus besloten dat ze dan maar minder loopt. so be it erg vind ze het niet. loopt 24 uur per dag buiten. mijn paddock mag niet zo groot zijn dus daar rijden is geen optie, alleen buiten rijden dus. dat gaat natuurlijk niet met 2 jonge kinderen. zijn 3 en 4,5. ik kan alleen rijden als mijn man thuis is. hij is chefkok dus vrijwel altijd weg. rijden lukt om die reden eens per maand. als hij vrij is moeten eerst de andere verplichtingen. en eerlijk ben ik blij als hij thuis is dus blijf ik ook thuis. wij hebben op stal wel een terrasje gemaakt waar er lekker gezeten kan worden en ze veilig zijn. hierdoor kan ik wel longeren. verder hebben we wat speel atributen voor ze, schepje, bezempje, harkje en een kruiwagentje. toen ze kleiner waten loopfietsje en loopwagens nu traptracktors en een schommel. ze hadden hun eigen zandbak. nu zorgen ze voor de kippen en konijn en zijn ze ook zoet. als ze moe waren legde ik hooi plat met een deken erover en konden ze slapen. verder weinig tips, het is gewoon wat lastiger maar de wei op deze manier heeft ook z'n vrijheden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:06

PBA_ schreef:
heb een eigen weide. voorheen ook een bijrijder gehad maar eigenlijk werkte dat voor mijn paard juist slechter. door haar mankementen moet ze op een bepaalde manier lopen. wordt er meer gevraagd raakt ze kreupel. nu dus besloten dat ze dan maar minder loopt. so be it erg vind ze het niet. loopt 24 uur per dag buiten. mijn paddock mag niet zo groot zijn dus daar rijden is geen optie, alleen buiten rijden dus. dat gaat natuurlijk niet met 2 jonge kinderen. zijn 3 en 4,5. ik kan alleen rijden als mijn man thuis is. hij is chefkok dus vrijwel altijd weg. rijden lukt om die reden eens per maand. als hij vrij is moeten eerst de andere verplichtingen. en eerlijk ben ik blij als hij thuis is dus blijf ik ook thuis. wij hebben op stal wel een terrasje gemaakt waar er lekker gezeten kan worden en ze veilig zijn. hierdoor kan ik wel longeren. verder hebben we wat speel atributen voor ze, schepje, bezempje, harkje en een kruiwagentje. toen ze kleiner waten loopfietsje en loopwagens nu traptracktors en een schommel. ze hadden hun eigen zandbak. nu zorgen ze voor de kippen en konijn en zijn ze ook zoet. als ze moe waren legde ik hooi plat met een deken erover en konden ze slapen. verder weinig tips, het is gewoon wat lastiger maar de wei op deze manier heeft ook z'n vrijheden.

is dat dan bij jou op de weide dat je dat terras hebt? Of staan de paarden bij jou aan huis? Ik denk er nu ook aan een veilig hoekje te maken. En wat doe je als kind het heeft gehad in zijn hoekje en dat luidkeels laat horen, stappen jullie af of doen jullie nog even door?
Uit ervaring weet ik dat mijn huilend kind me gigantisch afleid. Toen hij in de maxicosi zat en begon te huilen toen ik les kreeg, kreeg ik niets meer gedaan omdat ik mijn focus kwijt was.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:41

Nu lees ik in een ander topic over mama's met jonge kinderen dat best veel mama's hun paarden hebben verkocht. Ik snap heel goed hoe het zo ver kan komen maar heb heel erg het gevoel dat dat niet kan voor mij. Mijn paard is zo leuk dat ik denk nooit meer zo'n leuke te vinden, mijn oude paard van 21 heb ik al 19 jaar in bezit dus die ga ik ook niet meer wegdoen. Dus we ploeteren gewoon voort en stellen het rijden nog even uit ...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:46

Nee niet een weide aan huis helaas. Maar het geluk van een stadsweide. Weide is 3,5 km van mijn huis. Terras hebben we dus echt zo achter de stal gemaakt. Maar rijden met hun erbij heb ik geen advies. Zou me er niet lekker bij voelen want er is altijd wel iets waar ze mij voor willen. Jongste is net zindelijk dus wilt vaak op het potje (heb daar geen wc dus mooi alternatief). Snap dat veel mama's verkopen. Tijd voor rijden is er erg weinig.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:59

Ik had altijd speelgoed op de wei, een campingbedje en een offroad kinderwagen. Ging prima, als ik stallen deed zat zoon in de kinderwagen en zo gauw ik ging rijden zette ik het bedje in de bak, speelgoed er in en zoon er bij.
Legde uit dat hij mocht spelen of kijken en ging meestal prima. Als hij het zat werd deed ik liedjes zingen of kiekeboe spelletjes. Vond hij machtig mooi en als mamma klaar was en hij lief was geweest mocht hij rondje op paard zitten.

Bij dochter eigenlijk het zelfde verhaal en ging erg goed.
Tja soms brullen ze weleens als ze slechte zin hebben, dat is dan even jammer. Reed ik toch nog even door of maakte ik af waar ik mee bezig was. Zo leerden ze al vroeg dat mamma ook haar ding heeft en ze best een half uurtje zichzelf kunnen vermaken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:04

Ik ken meer moeders met kleine kinderen en daar gaat t eigenlijk allemaal t zelfde: pappa legt de Kids op bed en dan kan mamma gaan rijden.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:20

Hier ook de paarden op de weide op 5 minuten autorijden afstand.
Ik begrijp je geheel! Als ik maar even wat te doen heb dan zet ik hem in de buggy zodat hij wel kan kijken. Als ik aan het poetsen ben mag hij even op paardje zitten.

Zodra er grotere klussen zijn dan kan hij helaas niet mee en zal ik dit savonds/weekend moeten doen als manlief thuis is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:30

Iemand die wat wil bijverdienen, en die dan mee gaat naar je paard en daar je kind bezig houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:42

Ik vind het altijd jammer om te zien dat mensen hun leven bijna opgeven als er kinderen komen.
Ik werk meer dan fulltime en ga naar m'n paard als de kinderen op bed liggen ( soms iets eerder maar omdat ik veel werk wil ik eigenlijk altijd in bed stoppen) . Dat is dus pas na achten. Ik ga wel maar vier keer per week, elke dag lukt niet maar dat is ook omdat ik nog drie keer per week hardloop.
Vol pension is wel een vereiste dan.

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:06

Hier ook 3 paarden op een wei en 2 kids thuis :) Ik voer 's ochtend, ga er langs op weg naar mijn werk, dan op de terugweg (uur of 5) nog wat hooi en 's avonds als de kids op bed liggen voer ik, mest ik uit, of ga ik soms rijden. Dat is minder vaak dan ik misschien zou willen maar dat geeft niet. Ik geniet ook van het verzorgen. In het weekend verdelen mijn man en ik de tijd en zorgen dat er tijd met zijn allen overblijft. In et weekend kan ik dus wel eens wat langer rijden of bij uitzondering een keer weg met een paard. Grotere dingen of als ik echt een dag weg wil met het paard plan ik ruim van tevoren en dan schakelen we grootouders in (soms 2 x per jaar dat dit voorkomt). Bij ons gaan de kids dan wel eens een nachtje uit logeren in de vakantie of in het weekend bij grootouders, dat geeft opeens heel veel vrije tijd waarvan bij mij een deel naar de paarden gaat :)

Soms wordt het me erg veel en dan twijfel ik tijdelijk waarom ik deze hobby heb, meestal is de twijfel snel weer weg en is het vooral een teken dat ik even iets met mijn paarden moet doen, al is het maar even poetsen en knuffelen, dan laat ik het uitmesten een keer voor een andere dag liggen :o

Ik heb gelukkig ook sinds kort een bijrijdster die 1 paard wat extra aandacht geeft, dat ik ook een fijn idee, mijn paard komt in ieder geval niets aan aandacht te kort :)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 08:52

czarina schreef:
Ik had altijd speelgoed op de wei, een campingbedje en een offroad kinderwagen. Ging prima, als ik stallen deed zat zoon in de kinderwagen en zo gauw ik ging rijden zette ik het bedje in de bak, speelgoed er in en zoon er bij.
Legde uit dat hij mocht spelen of kijken en ging meestal prima. Als hij het zat werd deed ik liedjes zingen of kiekeboe spelletjes. Vond hij machtig mooi en als mamma klaar was en hij lief was geweest mocht hij rondje op paard zitten.

bedankt voor de tips !
het campingbedje zal ondertussen wat te klein zijn, maar ik zoek zeker iets in die zin bv een buitenpark voor grotere kinderen. Ik zit ook wel met een ("abnormaal?!") FEL kindje, die op een jaar kon lopen en meedeed met de grotere kinderen. Ik krijg er veel complimentjes over hoe flink en zelfstandig hij wel niet is. En zolang hij me kan zien gaat alles vrij goed, maar eens ik uit het zicht verdwijn is het een gekrijs. Nu is hij dus 22 maanden, hij kan rennen en zinnen maken van 2 a 3 woorden maar echt dingen begrijpen is nog wat te vroeg

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 08:54

Tulandro schreef:
Ik ken meer moeders met kleine kinderen en daar gaat t eigenlijk allemaal t zelfde: pappa legt de Kids op bed en dan kan mamma gaan rijden.

Dit gaat hier jammergenoeg niet, papa te laat thuis en mama te vroeg in bed. Ik moet er ook vroeg uit en heb toch echt wel 8 uur slaap nodig.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 08:57

Jenny21 schreef:
Hier ook de paarden op de weide op 5 minuten autorijden afstand.
Ik begrijp je geheel! Als ik maar even wat te doen heb dan zet ik hem in de buggy zodat hij wel kan kijken. Als ik aan het poetsen ben mag hij even op paardje zitten.

Zodra er grotere klussen zijn dan kan hij helaas niet mee en zal ik dit savonds/weekend moeten doen als manlief thuis is.

:)
hier een kruiwagen ipv buggy maar gaat even goed
het zijn inderdaad de dingen die wat langer duren die moeilijk zijn.
Mest rapen is hier dan weer heel makkelijk, ik zet de paarden op een ander stuk en bij het rapen loopt hij mooi met me mee en speelt met alles wat hij vindt (en ja, daar zitten soms paardendrollen bij) of soms probeert hij te helpen. Als hij een paar drolletjes in de kruiwagen kan kieperen zijn we allebei heel erg blij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:00

Neem een oppas.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:36

Anoniem schreef:
Neem een oppas.

dat lijkt een heel goede oplossing, maar zo simpel is het niet. Je gaat een hele dag werken en kind gaat een hele tijd naar het kinderdagverblijf, als je dan 's avonds hem gaat oppikken wil je hem niet nog eens bij een oppas steken want dan heb je je kind enkel s ochtends gezien en zit hij een hele dag bij "vreemden".
Dan krijg ik toch echt wel het gevoel dat hij opgevoed wordt door anderen.
Maar dit is wel een prima idee voor bijvoorbeeld op zaterdag.

Daarbij zitten we nu financieel een beetje vast, we zijn aan het verbouwen dus nu is het even een spaarzame tijd. Er gaf hier iemand de tip om een verzorger/babysit te zoeken dus iemand die wil oppassen in ruil voor rijden en daar ga ik even over nadenken. Dan kan hij alsnog mee naar de paarden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:49

Meld me ook heb maar 1 paard en staat volpension maar gaan is drama! Mini is een jaar kan niet meer mee in de wagen. En daar een tokkie doen vl werkt tot laat. 1x in de week heb ik les en veel vaker is bijna onmogelijk. Ben het nu aan het opvangen met oppas

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:21

ik moet eerlijk bekennen... dat ik sinds de geboorte 2,5 jaar geleden niet meer kan rijden.

toch ken ik wel je probleem... mijn kindje scharrelt wel zelfstandig rond over het erf, ik betrek ze wel in de zorg voor de pony's shet en c pony (poetsen uitmesten) maar de trekpaarden doet mijn man meestal als ze op bed ligt.
omdat ze geen angst kent en het daardoor te gevaarlijk wordt

Ik heb haar geleerd om biks klaar te zetten,en een plakje hooiklaar te leggen in de stal van kleine baaltjes. Haar een schepje, bezempje, kinderriek en kruiwagentje kado gedaan en ze doet al aardig goed de drollen uit de stal en bak.Ook crost ze al een tijdje op een pucky loopfietsje ( dat doet ze zo graag)

zo een speel hoek daar kwam ze zo weer uit en was gevaarlijker dan los rond scharrelen! Maar het blijft wel opletten!
als de peuter speelzaal weer open is dan verzorg ik de paarden dan, maar nu in de zomer doe ik het zo.
En het scheelt ze vind het ook echt leuk en is heel trots als je haar die taakjes geeft, ze is echt heel boos als ze dat niet kan of mag! *\o/*

duidelijk en consequent zijn, positief gedrag belonen het is haalbaar maar vergt wel aandacht en oplettendheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:24

Vicky_Belle schreef:
Anoniem schreef:
Neem een oppas.

dat lijkt een heel goede oplossing, maar zo simpel is het niet. Je gaat een hele dag werken en kind gaat een hele tijd naar het kinderdagverblijf, als je dan 's avonds hem gaat oppikken wil je hem niet nog eens bij een oppas steken want dan heb je je kind enkel s ochtends gezien en zit hij een hele dag bij "vreemden".
Dan krijg ik toch echt wel het gevoel dat hij opgevoed wordt door anderen.
Maar dit is wel een prima idee voor bijvoorbeeld op zaterdag.

Daarbij zitten we nu financieel een beetje vast, we zijn aan het verbouwen dus nu is het even een spaarzame tijd. Er gaf hier iemand de tip om een verzorger/babysit te zoeken dus iemand die wil oppassen in ruil voor rijden en daar ga ik even over nadenken. Dan kan hij alsnog mee naar de paarden.

Jij gaf aan dat het verzorgen van de paarden wel lukt, met je zoontje in de buurt.

Als je nu gewoon plant, (bijvoorbeeld) ik ga van 20:00 tot 21:00 rijden, zorg dan dat er iemand is.
Dan zal je zoontje gewoon het idee hebben dat hij bij je is, want dat ís hij ook en je betaalt iemand 5 euro voor dat uurtje ''oppassen''.

Wat je inderdaad ook kunt doen, is iemand in ruil voor het uurtje met je zoontje ''spelen'' (als je het zo brengt heb je misschien minder het idee dat een ander je zoontje aan het opvoeden is), diegene een keer per week laten rijden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:04

Anoniem schreef:
Jij gaf aan dat het verzorgen van de paarden wel lukt, met je zoontje in de buurt.

Als je nu gewoon plant, (bijvoorbeeld) ik ga van 20:00 tot 21:00 rijden, zorg dan dat er iemand is.
Dan zal je zoontje gewoon het idee hebben dat hij bij je is, want dat ís hij ook en je betaalt iemand 5 euro voor dat uurtje ''oppassen''.

Wat je inderdaad ook kunt doen, is iemand in ruil voor het uurtje met je zoontje ''spelen'' (als je het zo brengt heb je misschien minder het idee dat een ander je zoontje aan het opvoeden is), diegene een keer per week laten rijden.

ja, dit zou misschien lukken op zaterdag, maar in de week gaat kleintje om 20.00u slapen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:10

ik geniet van de momenten die we samen kunnen gaan en die ik soms alleen moet gaan. en dat zijn er weinig maar dan denk ik ... ach mijn tijd komt wel weer.

hier ook 4 paarden op eigen land. makkelijk: nee helemaal niet maar ik zou het ook niet op willen geven.
en met schoolgaande kids word het ook niet veel makkelijker ze moeten ook weer tussen de middag worden opgehaald etc. en dan zit ik nog met slaaptijden van de jongste van 5 maanden (die ik overigens in campingbedje kan leggen in de stal)