langere tijd darm problemen, tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Re: langere tijd darm problemen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:22

Wat gebruik je voor laxeermiddel?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:27

MairiMacBran schreef:
Ik zou eerst de definitieve diagnose afwachten voordat ik met allerlei middeltjes ging experimenteren. Wat voor de ene aandoening een hele goede oplossing kan zijn, hoeft niet zo te zijn voor een andere.
Of in ieder geval eerst overleggen met de kinderarts.

Helemaal mee eens! Ik zou je laten onderzoeken door een orthomoluculair arts, een natuurgeneeskundig arts of een klassiek homeopaat.
Als aanvulling op regulier, deze mensen vinden vaak veel en veel meer.
Voor mijn persoonlijke verhaal (en genezing) kun je me een bericht sturen.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:27

laxeermiddel is bende, je darmen stoppen met werken aangezien ze toch wel geleegd worden door het middel.

Helaas zijn darmziektes nog zo onbekend, ik heb zelf Colitus ulcerosa maar heb binnenkort mijn 4e darmonderzoek. wat een pretje. not. voor de 3e keer slapend en ben nu 1x wakker geweest nou nooit meer. zijn telkens aan het zoeken met medicatie.

kan je niet in het ziekenhuis bij een MDL-arts terecht? dus dat die de onderzoeken regelt die weet wat beste is eventueel.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:28

En een allergie test (uitgebreid) zou ik ook aanvragen bij je kinderarts.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:28

MairiMacBran schreef:
Wat gebruik je voor laxeermiddel?

weet niet precies wat voor laxeermiddel het is, maar dit staat er op het zakje

Macrogol en elektrolyten sandoz, poeder voor drank

elk sachet bevat:
macrogol 3350 13,125 g
natriumchloride 0,3507 g
natriumwaterstofcarbonaat 0,1785 g
kaliumchloride 0,0466 g

na oplossing in 125 ml water bevat elk sachet:
natrium: 65 mmol/l
chloride 53 mmol/l
waterstofcarbonaat 17 mmol/l
kalium 5 mmol/l

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:29

Valerie93 schreef:
laxeermiddel is bende, je darmen stoppen met werken aangezien ze toch wel geleegd worden door het middel.

Helaas zijn darmziektes nog zo onbekend, ik heb zelf Colitus ulcerosa maar heb binnenkort mijn 4e darmonderzoek. wat een pretje. not. voor de 3e keer slapend en ben nu 1x wakker geweest nou nooit meer. zijn telkens aan het zoeken met medicatie.

kan je niet in het ziekenhuis bij een MDL-arts terecht? dus dat die de onderzoeken regelt die weet wat beste is eventueel.

wat is een MDL-art precies?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:34

Heeft de kinderarts niet gezegd dat je een beetje moet uitproberen met die zakjes wat de juiste dosering is? Continue diarree is ook niet de bedoeling dat zou ik terug gaan naar 1 x daags of de ene dag 1 en de andere dag 2. Het is met dat soort middelen altijd even uitproberen wat de juiste dosis is en dat voel je meestal zelf het beste aan.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:37

genja schreef:
Heeft de kinderarts niet gezegd dat je een beetje moet uitproberen met die zakjes wat de juiste dosering is? Continue diarree is ook niet de bedoeling dat zou ik terug gaan naar 1 x daags of de ene dag 1 en de andere dag 2. Het is met dat soort middelen altijd even uitproberen wat de juiste dosis is en dat voel je meestal zelf het beste aan.

helaas niet, kreeg een heel schema mee waar ik me aan zou moeten houden;

dag 1: 2 sachets
dag 2: 3 sachets
dag 3: 4 sachets
dag 4: 5 sachets
dag 5: 6 sachets
dag 6: 2 sachets
dag 7: 2 sachets

en dan gewoon veder gaan met 2 sachets per dag

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:40

Jammer dat in jouw gezin brood (en aardappels) 'nodig' wordt gevonden. Lees je eens in over b.v. het paleo- of broodbuikdieet, waarin je in ieder geval álles wat met tarwe te maken heeft laat staan, en suiker/zetmeelbronnen beperkt.
Ook kun je eens kijken naar je consumptie van melk- en melkproducten.

Bij onze paarden zijn we er steeds meer van bewust dat dat goede voeding de basis moet zijn, maar helaas zoeken mensen voor zichzelf nog steeds vaak de oplossing in - letterlijk diepgaande ;) - onderzoeken en medicatie.

Tarwe = gemodificeerd gras, en koeienmelk is bestemd voor kalfjes, niet voor de (bijna) volwassen diersoort mens.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:43

MarChak schreef:
Jammer dat in jouw gezin brood (en aardappels) 'nodig' wordt gevonden. Lees je eens in over b.v. het paleo- of broodbuikdieet, waarin je in ieder geval álles wat met tarwe te maken heeft laat staan, en suiker/zetmeelbronnen beperkt.
Ook kun je eens kijken naar je consumptie van melk- en melkproducten.

Bij onze paarden zijn we er steeds meer van bewust dat dat goede voeding de basis moet zijn, maar helaas zoeken mensen voor zichzelf nog steeds vaak de oplossing in - letterlijk diepgaande ;) - onderzoeken en medicatie.

Tarwe = gemodificeerd gras, en koeienmelk is bestemd voor kalfjes, niet voor de (bijna) volwassen diersoort mens.

ik probeer zelf ook de broodmomenten zoveel mogelijk te vervangen door havermout met fruit of een
(maaltijd) soep, helaas vinden mijn ouders dit niet (altijd) goed. ik had idd al gelezen over paleo + broodbuikdieet, veel symptomen komen mij bekent voor

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:49

Je bent er in ieder geval serieus mee bezig. Het is best wel een omschakeling hoor, dat wel, zeker als de maaltijden thuis zo traditioneel zijn. Hebben je ouders en/of evt. broers/zussen nergens last van, geen opgeblazen buik/vol gevoel, overgewicht, energiegebrek? Want als één van hen ook zoiets heeft, kun je misschien samen eens wat anders koken voor het hele gezin.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:51

Mdl-arts is een maag/darm/leverarts.

Ik zit nu aan een vrij streng dieet. Gelukkig verdraag ik zuurdesemspeltbrood wel. In plaats van gewone aardappels eten wij zoete aardappel. Verder alleen zuivel van de geit, alleen zuur fruit en absoluut geen suiker (buiten het suiker dat in het zure fruit zit dan). Het is in het begin even wennen, omdat je alle etiketten moet lezen, want in producten waar je het niet van verwacht zit soms toch suiker of tarwe als ingrediënt verstopt.

Nu ik er aan gewend ben merk ik dat je best nog heel veel en lekker kunt eten.

Ik hoop dat je je snel iets beter voelt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:55

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:56

Misschien mag je van je ouders wel glutenvrij brood eten ?! Dat is in bijna alle supermarkten ook te verkrijgen. B.v. genius brood bij de AH en yam brood bij de Jumbo. En idd geen aardappelen ( wel rijst of quinoa ) eten misschien. Maar ik neem aan dat de dietiste je hiermee verder gaat helpen.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:57

MarChak schreef:
Je bent er in ieder geval serieus mee bezig. Het is best wel een omschakeling hoor, dat wel, zeker als de maaltijden thuis zo traditioneel zijn. Hebben je ouders en/of evt. broers/zussen nergens last van, geen opgeblazen buik/vol gevoel, overgewicht, energiegebrek? Want als één van hen ook zoiets heeft, kun je misschien samen eens wat anders koken voor het hele gezin.

Ik ben zelf enigst kind, mijn ouders hebben zover ik weet nergens last van behalve (licht) overgewicht. Maar dat komt vooral door het snoepen, dus de maaltijden zullen niet snel veranderd worden of het moet echt vanuit een arts komen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:58

Gluten komt vaak niet uit de test terwijl het wel eens het probleem zou kunnen zijn.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:58

Eens met wat inge_aryn dus schrijft.
Zodra je alle kant-en-klare producten laat staan (dus ook brood laten staan, want daar zit veel meer in dan je wilt (w)eten), maar gaat koken met eerlijke, niet (genetisch) gemodificeerde producten, kom je al een heel eind.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:01

Maris schreef:
Misschien mag je van je ouders wel glutenvrij brood eten ?! Dat is in bijna alle supermarkten ook te verkrijgen. B.v. genius brood bij de AH en yam brood bij de Jumbo. En idd geen aardappelen ( wel rijst of quinoa ) eten misschien. Maar ik neem aan dat de dietiste je hiermee verder gaat helpen.

Ik ben zelf sowieso geen fan van brood ( de textuur en de smaak) het liefst een ik havermout of een (groenten) omelet

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:05

janderegelaa schreef:
Gluten komt vaak niet uit de test terwijl het wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Ook wanneer je een bloedtest + ontslastingonderzohebt gehad?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:05

MarChak schreef:
Eens met wat inge_aryn dus schrijft.
Zodra je alle kant-en-klare producten laat staan (dus ook brood laten staan, want daar zit veel meer in dan je wilt (w)eten), maar gaat koken met eerlijke, niet (genetisch) gemodificeerde producten, kom je al een heel eind.

Dan kom je dus uit op een paleo dieet (?)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:07

Overleg met je dietist en arts eens over het fODMAP dieet. Meest gangbare intokeranties kunnen daarmee uitgesloten worden.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:33

secricible schreef:
Overleg met je dietist en arts eens over het fODMAP dieet. Meest gangbare intokeranties kunnen daarmee uitgesloten worden.

zover ik het begrijp is dat een soort eliminatie dieet?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:45

Xjewillemijn schreef:
janderegelaa schreef:

Ja ook wanneer je die gehad hebt. Ik heb soortgelijke klachten en wanneer ik de gluten laat staan is het een stuk minder. Vandaar het advies voor het eliminatiedieet.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:53

janderegelaa schreef:
Xjewillemijn schreef:

Ja ook wanneer je die gehad hebt. Ik heb soortgelijke klachten en wanneer ik de gluten laat staan is het een stuk minder. Vandaar het advies voor het eliminatiedieet.[/quote]

oke bedankt, ik zal het er maandag met de diëtiste over hebben

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:57

Xjewillemijn schreef:
secricible schreef:

zover ik het begrijp is dat een soort eliminatie dieet?

Je stopt inderdaad een paar weken met het eten van bepaalde producten die darmklachten veroorzaken. Daana ga je ze 1voor1 terugbrengen om te kijken wat klachten veroorzaakt.