hoe ik na een sleutelbeenbreuk erbij loop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xSBSx

Re: hoe ik na een sleutelbeenbreuk erbij loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:27

hier nog wat foto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

Ik zou echt even een belletje doen naar de fysio en je huisarts overslaan. Hebben ze jou geen fysiotherapie aangeraden na de breuk? Ik ben 2,5 week na de breuk al met fysiotherapie gestart.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:34

WiancaR schreef:
Ik zou echt even een belletje doen naar de fysio en je huisarts overslaan. Hebben ze jou geen fysiotherapie aangeraden na de breuk? Ik ben 2,5 week na de breuk al met fysiotherapie gestart.

ze hebben mij niks aangeraden

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:42

Jeeetje meid! Dat ziet er wel heftig uit zeg.. het lijkt me slim als je morgen even de huisarts belt voor een afspraak. Lijkt me niet fijn om hier mee rond te blijven lopen!

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:48

even voor iedereen: heb het er met mijn ouders een beetje over gehad en we gaan volgende week een afspraak maken! ik zie wel tegen de toekomst op met zo'n schouder... krijg je jaren later allemaal gedoe mee denk ik... wie heeft nog meer dit ervaren? sleutelbeenbreuk en krom lopen?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:01

Heb zelf 2 X mijn linker sleutelbeen gebroken. 2 maal aan geopereerd. De laatse was nodig omdat ze langs elkaar geschoven waren en ik dus nog maar de helft van mijn sleutelbeen 'over hield' en dus ook zo scheef liep ik ben de week erna direct geopereerd om erger te voorkomen. Je lichaam Is uit verhouding dus op latere leeftijd kan je er zeker last van krijgen als er niks aan gedaan word.

Hoe Is hij gebroken? Net als bij mij (2 stukken naast elkaar) of een stuk over een ander stuk (krijg je bobbel op je sleutelbeen)

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 07:56

muzzy17 schreef:
Heb zelf 2 X mijn linker sleutelbeen gebroken. 2 maal aan geopereerd. De laatse was nodig omdat ze langs elkaar geschoven waren en ik dus nog maar de helft van mijn sleutelbeen 'over hield' en dus ook zo scheef liep ik ben de week erna direct geopereerd om erger te voorkomen. Je lichaam Is uit verhouding dus op latere leeftijd kan je er zeker last van krijgen als er niks aan gedaan word.

Hoe Is hij gebroken? Net als bij mij (2 stukken naast elkaar) of een stuk over een ander stuk (krijg je bobbel op je sleutelbeen)

ze waren gewoon doormidden en de punten stonden omhoog

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:52

Op je laatste foto's vind ik het wel weer meevallen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je jezelf een verkeerde houding hebt aangeleerd en er misschien het een en ander vast zit. Ik kan zelf ook scheef gaan staan met een hangende schouder, alleen kan ik ook weer netjes recht staan met mijn ouders recht.

Maar wat zeggen je ouders er van? Ik neem aan dat zij ook moeten zien dat je houding niet goed is en dan met name de manier waarop je schouder 'hangt'?

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:05

_Yasmine_ schreef:
Meid, ga alsjeblieft voor een foto, hierbij lijkt niet alleen je schouder ongelijk..
Hij lijkt laag in je rug te beginnen in een hele mooie S vorm. Ik ga de online diagnose scoliose (th. convex naar rechts) geven.
Even in therapie bij een oefentherapeut om ermee om te leren gaan, wat het ook is, als je zo blijft lopen ga je pijn krijgen.

Dit was ook meteen mijn idee!

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:10

Wow dat zie je wel..!

Het zou kunnen dat jij in de tijd dat je pijn had aan je sleutbeen je schouder zo bent gaan houden dat je je sleutelbeen ontlastte. Waardoor geen druk voelde. Die houding heb je aangenomen waardoor alles vast gaan is zitten. Dan is het heel moeilijk voor jou om weer recht te lopen en je schouders correct te dragen.

Als dit het geval is, wat ik niet zeker weet hoor, ben geen kundige, zou een fysio je heel goed kunnen helpen! Succes ermee!

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 10:35

Delphi schreef:
Op je laatste foto's vind ik het wel weer meevallen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je jezelf een verkeerde houding hebt aangeleerd en er misschien het een en ander vast zit. Ik kan zelf ook scheef gaan staan met een hangende schouder, alleen kan ik ook weer netjes recht staan met mijn ouders recht.

Maar wat zeggen je ouders er van? Ik neem aan dat zij ook moeten zien dat je houding niet goed is en dan met name de manier waarop je schouder 'hangt'?

mijn moeder zei een tijdje geleden wel s dat ik rechtop moest gaan lopen, maar dat hield ik niet lang vol. verder zegt ze dat we volgende week naar de dokter gaan om te kijken wat die zegt en misschien een foto maken

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:40

Ga zeker terug naar je huisarts en ook naar een osteopaat.Die kijkt naar je houding, je spieren en je botten, je gehele houding
3 jaar na een breuk gaat dit niet meer vanzelf over.

Fijn dat je moeder met je meegaat naar de huisarts

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:44

_Yasmine_ schreef:
Ik ben ook helemaal geen arts, daarnaast is ook een scoliose niet heel heftig.. Rustig maar. Was niet gemeen bedoeld hoor, pfoee jeetje..

Gewoon niet doen dan. Zelfs een (goede) arts stelt geen online diagnoses en al helemaal niet op basis van twee slechte kleurenfoto's. Je uitspraak dat een scoliose niet heel heftig is raakt ook weer kant nog wal. Een scoliose kan wel degelijk heftig zijn namelijk.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:48

26 jaar geleden ook sleutelbeen gebroken, mijn linker schouder is ook lager.
Heb er een last van alleen kan ik die arm niet boven me hoofd krijgen.
Als ik naar de fysio moet en je staat voor hem zegt die altijd: Jouw linker schouder hangt naar beneden.
O ja die is gebroken geweest, zeg ik dan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:51

Delphi schreef:

Dit herken ik er dus ook uit.
Ook hier een sleutelbeen gebroken en inderdaad, je kan wat scheefstand krijgen een verdikking en een afhangende schouder, maar als je er net even iets beter op let kan je ook "gewoon "recht staan.
Zelf ben ik veel gaan zwemmen, en niet iedere slag verdient een schoonheidsprijs ( crawl/ vlinderslag ) maar ik blijf er op oefenen.
Ook heb ik bewegings les in het water.......en leer juist de spieren goed te gebruiken onder begeleiding.

Goed dat jou ouders nú actie gaan ondernemen, al is dat in mijn ogen een béétje laat ( maar niet hopeloos hoor!!)

Beetje typisch dat dit al drie jaar geleden is en nog geen actie op is ondernomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:53

Ik vind de kromming in je rug ook verdacht veel lijken op scoliose, als ik het even naast mijn eigen symptomen leg dan herken ik me ook heel erg in het niet rechtop kunnen lopen. Als ik lang rechtop loop krijg ik last van mijn hele lijf en op een of andere manier voelt het heel vermoeiend om rechtop te zitten/lopen.

Het is denk ik verstandig om even langs je huisarts te gaan en vanuit daar evt een doorverwijzing naar je fysio te regelen. Dat je schouder hangt is niet bevorderlijk voor je houding, en een fysio heeft over het algemeen ook wat meer inzicht in je houding in het algemeen. Als hier iets aan moet veranderen dan word je over het algemeen doorverwezen naar een Cesar therapeut, die gaat met je werken aan je houding om de spieren in je rug te versterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:55

gabyfedde schreef:
_Yasmine_ schreef:
Ik ben ook helemaal geen arts, daarnaast is ook een scoliose niet heel heftig.. Rustig maar. Was niet gemeen bedoeld hoor, pfoee jeetje..

Gewoon niet doen dan. Zelfs een (goede) arts stelt geen online diagnoses en al helemaal niet op basis van twee slechte kleurenfoto's. Je uitspraak dat een scoliose niet heel heftig is raakt ook weer kant nog wal. Een scoliose kan wel degelijk heftig zijn namelijk.

Hier wil ik wel even op inhaken, ik denk namelijk dat het allemaal vrij genuanceerd ligt. Een scoliose kan je wel zeker ontdekken van een kleurenfoto met kleding aan, bij sommige mensen komt het heel duidelijk naar voren in hun postuur en de manier waarop ze hun lichaam dragen. Nou is dat natuurlijk geen diagnose en kan je het niet zeker weten tot het op een röntgenfoto staat. Daarbuiten kan scoliose inderdaad heel heftig zijn, maar in de gevallen waar het ook echt heel heftig is wordt die diagnose al veeeeeel eerder gesteld. Dan heb je het namelijk echt over mensen die niet rechtop kunnen lopen door de curve in hun ruggengraat. Dat is in dit geval niet zo, en verder loopt het overgrote deel van de wereldbevolking met scoliose rond (dan wel niet gediagnostiseerd) en is het dus helemaal niet zo raar om dat te opperen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:57

Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb nooit mijn sleutelbeen gebroken, maar ook mijn schouders staan naar voren en lager. Ik heb een scoliose in m'n rug, een S vorm en om zijn eigen as gedraaid op een plek.
Nu zeg ik niet gelijk dat jij ook een scoliose hebt, want ik zie enkel je schouders en verder niet, dus daar kan ik helemaal niet over oordelen.

Ik heb het altijd al gehad, heb met dingen tillen sneller last, met te lang druk in m'n handen ook
en chronisch rugpijn van de scoliose.

Ik zou gewoon even de HA bellen voor een afspraak en daar je probleem laten zien en kijken wat hij zegt. :) Misschien stuurt hij je wel door naar de fysio of mensendieck.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:57

Ik heb zelf vorig jaar september mijn linkersleutelbeen gebroken na een val met m'n verzorgpaard. Ik was toen 15. Ipv het gevoel dat jij had (dat je echt je nek had gebroken ofzo), voelde ik eerst helemaal niks, ben opgestaan, paard gevangen en aan vriendin gegeven die haar naar de wei heeft gebracht. Toen kreeg ik langzaam het gevoel dat er wel iets mis was met mijn schouder, maar niet heel heftig. Bleek van de foto's in het ziekenhuis dat ik een heftige breuk had die mensen normaal pas na hun veertigste kunnen krijgen :+

Wij hebben op aanraden van de artsen eerst twee weken aangekeken, en ik ging inderdaad mijn schouder (onbewust) naar voren houden om de pijn te verminderen. En dat werd steeds erger. Na die twee week werd ik geopereerd, waardoor ik nu helemaal niet meer scheef ben ofzo.

Wat ik wil zeggen is dat je inderdaad behoorlijk scheef loopt, maar dat ook ik denk dat het met goede begeleiding vast wel goed gaat komen! Veel succes bij de dokter volgende week!! +:)+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:25

femmy91 schreef:
_Yasmine_ schreef:
Meid, ga alsjeblieft voor een foto, hierbij lijkt niet alleen je schouder ongelijk..
Hij lijkt laag in je rug te beginnen in een hele mooie S vorm. Ik ga de online diagnose scoliose (th. convex naar rechts) geven.
Even in therapie bij een oefentherapeut om ermee om te leren gaan, wat het ook is, als je zo blijft lopen ga je pijn krijgen.

Dit was ook meteen mijn idee!

Dat is op deze bijzonder slechte foto's niet eens te zien :+ en ze zijn zeker miet geschikt om een soort van diagnose te stellen.

Helemaal niet naar een oefentherapeut om met een scoliose om te leren gaan die een willekeurige internetgebruiker heeft gediagnosticeerd. Eerst maar eens terug naar de orthopeed om te kijken of alles goed is gegroeid en dan naar de fysio oid om aan de houding te werken :)

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:34

SergeantRoos schreef:
Ik heb zelf vorig jaar september mijn linkersleutelbeen gebroken na een val met m'n verzorgpaard. Ik was toen 15. Ipv het gevoel dat jij had (dat je echt je nek had gebroken ofzo), voelde ik eerst helemaal niks, ben opgestaan, paard gevangen en aan vriendin gegeven die haar naar de wei heeft gebracht. Toen kreeg ik langzaam het gevoel dat er wel iets mis was met mijn schouder, maar niet heel heftig. Bleek van de foto's in het ziekenhuis dat ik een heftige breuk had die mensen normaal pas na hun veertigste kunnen krijgen :+

Wij hebben op aanraden van de artsen eerst twee weken aangekeken, en ik ging inderdaad mijn schouder (onbewust) naar voren houden om de pijn te verminderen. En dat werd steeds erger. Na die twee week werd ik geopereerd, waardoor ik nu helemaal niet meer scheef ben ofzo.

Wat ik wil zeggen is dat je inderdaad behoorlijk scheef loopt, maar dat ook ik denk dat het met goede begeleiding vast wel goed gaat komen! Veel succes bij de dokter volgende week!! +:)+

apart dat je het niet voelde zeg! had ik dat maar hihi