Verloskundige "bemoeienis" weigeren, toch hulp bij bevalling

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:07

Ts, ik snap je frustratie dat ze niet naar je geluisterd hebben en je in feite volgens de boekjes hebben behandeld en ervoor gezorgd hebben dat je je een onmondig kind voelde. Absoluut heel vervelend terwijl het zwanger zijn en bevallen juist een mooie gebeurtenis kan zijn.
Inleiden is nooit fijn maar of dat door anders handelen voorkomen had kunnen worden zal je nooit weten. Toevallig las ik op nu.nl daar een artikel over dat dit heel veel gebeurt , meer dan vroeger.
Ik denk zelf dat je met een volgende zwangerschap nog steviger in je schoenen staat en voor nu, schrijf een brief met je duidelijke gevoelens over hun handelen en hoe je daar nu nog mee zit, gewoon doen. En misschien kun je gewoon face to face het gesprek met ze aangaan waarin je dit uitlegt. Er zit nog heel veel frustratie en woede bij en de beste manier om daar af te komen is om dit met hun te bespreken. En nog 1 ding, je kunt je lichaam heel goed kennen maar tijdens een eerste zwangerschap is dat wel even wat moeilijker te peilen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:09

Jenny_S schreef:
Ik denk dat t goed is om bij een volgende zwangerschap dit bespreekbaar te maken. En laten zij maar aan jou uitleggen wanneer ze wat doen. Als jij het daar niet mee eens bent dan zoek je een ander. Op het moment van de bevalling ben je te laat en helpen ze je op de manier dat zij gewend zijn. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze stappen die niet in jullie voordeel is. Was dit je eerste zwangerschap? Deze is vaak
heftiger. De volgende gaat vaak veel soepeler en wanneer die voorbij is is het appels met peren vergelijken.

Edit typoos

Jeps, 1e zwangerschap :)

Alles ging helemaal PRIMA, totdat de VK onnodige paniek ging zaaien en mij uit die bevallingbubbel gejaagd hebben met hun gezeur met die onderzoeken die ik niet wilde omdat er niets raars aan de hand was... en die keer op keer net zo onnodig bleken als dat ik al wist -O-

In mijn beleving heeft de VK begeleiding mij en die kleine veel meer kwaad dan goed gedaan.

Nogmaals: uiteraard snap ik dat het met de beste bedoelingen is geweest, maar het sloeg de plank gewoon compleet mis bij ons, ze hebben ons hiermee absoluut geen dienst bewezen :(:)

Misschien had het arme kind anders wel gewoon op een natuurlijke manier ter wereld gekomen, netjes op tijd, zonder een in de stress gejaagd moeder en zonder alle toeters en bellen van alles dat ik niet wou zoals die ruggenprik, weeënopwekkers en elektrode op dat bolletje, gemene hoofdpijn van de zuignap, zeer vervelende eerste nacht omdat hij een paar gram lichter was dan protocol en de ontstoken ZH-oogjes als cadeautje voor thuis waar die ruim een maand nog last van heeft gehad :(:)

En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen van de inleiding voor mezelf...

Er zijn heus geen rampen gebeurd, maar al met al kijk ik terug op gewoon een zeer vervelende ervaring en heb ik zeker niet genoten van de laatste weken zwangerschap en de kraamweken erna.

Dat is gewoon doodzonde want dat had i.m.o. waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest.....
als er echt wat fout was gegaan dan had ik zelf wel aan de bel getrokken, dat is al een hele andere situatie. Uiteraard wil je dan graag hulp :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:13

Ik heb bij bijna alles braaf meegewerkt.
Ik ken teveel mensen waar dingen fout gegaan zijn en heb liever 3 extra controles dan dat er achteraf toch wat mis was.
Heb ook me aan de monitor liggen vervelen terwijl ik zelf overtuigt was dat ik echt nog geen weeen had, maarja ik ken dus ook iemand die ook niets gevoeld had maar wel al ineens op 8cm zat.

Ik wilde natuurlijk bevallen maar heb uiteindelijk een ks gehad omdat de arts toch wel ongerust was. Een nood-ks leek me helemaal beroerd dus ben ik maar gewoon met de suggestie meegegaan.
Achteraf bleek het ook verstsndig, maar je kunt het nooit zeker weten.

Een vriendin wilde niet opwekken, en toen was er toch ineens spoed waarbij moeder en kind het beide kantjeboord gehaald hebben.

Maar als je dat niet wilt dan neem ik aan dat je dit gewoon kunt weigeren.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:16

pmarena schreef:
En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen van de inleiding voor mezelf...

Er zijn heus geen rampen gebeurd, maar al met al kijk ik terug op gewoon een zeer vervelende ervaring en heb ik zeker niet genoten van de laatste weken zwangerschap en de kraamweken erna.

Ik zou dit gerust als een (bescheiden) ramp durven omschrijven hoor, ik ken het gevoel van een bevalling en een eerste periode die TOTAAL anders loopt dan je had gehoopt of verwacht. Dat is in de eerste plaat k*t, en voor het kleine wereldje waar je die eerste weken in vertoeft is het wel degelijk gewoon een ramp.

Ik vind de suggestie van bigone om de discussie nogmaals aan te gaan overigens niet verkeerd klinken. Wellicht sta je er nu iets anders in dan de eerste uren/dagen na je bevalling, en zal je andere aspecten uit het gesprek belangrijker of net minder belangrijk vinden. Dus waarom niet? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:31

Ik snap het idee inderdaad en als er enige interesse vanuit de VK getoond zou zijn zou ik er best over in gesprek willen :j

Ik zou dolgraag willen weten wat er gebeurd zou zijn als ik na die eerste of 2e keer testen had gezegd dat ik niet meer terug zou komen totdat er ècht iets aan de hand zou zijn :j

Maar ik wil er bij voorkeur nooit meer naartoe hoeven en er niets meer mee te maken hebben.
Kraamzorg was ook erg boos over hoe het de eerste weken na de geboorte is gegaan, en 1 van de VK waar ik op een andere manier mee in contact kwam zou ook in de groep gooien dat er 1 en ander niet goed is gegaan.

Dus op zich denk ik dat er nog wel gesproken is over het hoe & wat.

Maar op eigen initiatief ga ik het niet oprakelen daar, ze hebben nu weer met anderen te maken en ik ga daar toch nevernooit meer vrijwillig naartoe dus wil hun tijd dan ook niet "verdoen" met achteraf gezeur en ik ben nog elke dag dolblij en dankbaar dat ik er niks meer mee te maken heb en weer kan gaan en staan waar ik wil....en daar dus niet meer naar binnen hoef.... erg hè :o

Bakkabouter: ik vind het voor mij persoonlijk en die kleine ook súper erg dat het zo gelopen is...dit had absoluut niet nodig geweest :n

Er was zelfs nog een VK die voorstelde om dan bij mij aan huis de bloeddruk te komen controleren, daar was ik ZO blij mee :+: Maar ineens was dat weer van de baan want de andere(n) staken daar weer een stokje voor, die wilde dat ik "gewoon" om de dag naar het ZH zou komen -O-

Met dus elke keer mijn hele hebben en houden en de onzekerheid of ze er nog iets er bij zouden verzinnen om me daar te houden := (tja zo heb ik het nu eenmaal gevoeld :o )

Ik ging gewoon met buikpijn naar dat ZH elke keer, met lood in mijn schoenen WEER die hitteklap in met de angst voor hoe lang ik daar nu weer peentjes zou moeten zweten.... en wat er komen zou :=

Ik wilde de hele tijd maar 1 ding: als een dier in barensnood de bosjes in vluchten en die bevalling over me heen laten komen :j

En die ruimte kreeg ik nu juist niet, om te ontspannen en de natuur zijn ding te laten doen.
Ik voelde me opgejaagd en belaagd...

Was natuurlijk niet nodig geweest, maar ik wist dat ik elke keer zo'n hitteklap ging krijgen en overgeleverd was aan mensen die ik inmiddels dus niet meer goed vertrouwde als in "het beste met me voor hebben" .... brrrrr. Ik wil dit echt NOOIT meer :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:32

pmarena schreef:
Jenny_S schreef:
Ik denk dat t goed is om bij een volgende zwangerschap dit bespreekbaar te maken. En laten zij maar aan jou uitleggen wanneer ze wat doen. Als jij het daar niet mee eens bent dan zoek je een ander. Op het moment van de bevalling ben je te laat en helpen ze je op de manier dat zij gewend zijn. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze stappen die niet in jullie voordeel is. Was dit je eerste zwangerschap? Deze is vaak
heftiger. De volgende gaat vaak veel soepeler en wanneer die voorbij is is het appels met peren vergelijken.

Edit typoos

Jeps, 1e zwangerschap :)

Alles ging helemaal PRIMA, totdat de VK onnodige paniek ging zaaien en mij uit die bevallingbubbel gejaagd hebben met hun gezeur met die onderzoeken die ik niet wilde omdat er niets raars aan de hand was... en die keer op keer net zo onnodig bleken als dat ik al wist -O-

In mijn beleving heeft de VK begeleiding mij en die kleine veel meer kwaad dan goed gedaan.

Nogmaals: uiteraard snap ik dat het met de beste bedoelingen is geweest, maar het sloeg de plank gewoon compleet mis bij ons, ze hebben ons hiermee absoluut geen dienst bewezen :(:)

Misschien had het arme kind anders wel gewoon op een natuurlijke manier ter wereld gekomen, netjes op tijd, zonder een in de stress gejaagd moeder en zonder alle toeters en bellen van alles dat ik niet wou zoals die ruggenprik, weeënopwekkers en elektrode op dat bolletje, gemene hoofdpijn van de zuignap, zeer vervelende eerste nacht omdat hij een paar gram lichter was dan protocol en de ontstoken ZH-oogjes als cadeautje voor thuis waar die ruim een maand nog last van heeft gehad :(:)

Dat is gewoon doodzonde want dat had i.m.o. waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest.....
als er echt wat fout was gegaan dan had ik zelf wel aan de bel getrokken, dat is al een hele andere situatie. Uiteraard wil je dan graag hulp :j

Ik denk wel dat inschatten wanneer wel of niet iets fout gaat moeilijk is in te schatten voor ons. Ik heb hetzelfde meegemaakt als jou maar ondanks dat het nog steeds goed voelde ervaarde ik het niet als onnodig omdat ik geen ervaring heb. Misschien dat je iets anders in je hoofd had hoe het zou moeten verlopen en was dit niet je wens en ben je soort van teleurgesteld. Als ik jou was zou ik het wel proberen los te laten en er vanuit gaan dat je volgende echt wel anders gaat verlopen. Belangrijkste is dat je nu een gezond kind hebt en jij overleefd dit wel. Bikkel! Haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:51

Ik herkende het gevoel gewoon heel duidelijk, heb dat zo vaak gehad, en nu ook weer :)

Er was he-le-maal niks aan de hand, ik ging dus even snel op controle om daarna een boterhammetje te gaan eten. Ik ga de deur binnen....en loop daar tegen een kussen van warmte aan...! :oo

Dus ik word een beetje flauw. Zoals ik al wel 1000 keer eerder heb gehad voor of tijdens de zwangerschap :j

Nouja en toen bleek dus dat bij dat flauwe gevoel van het gewoon te warm hebben, een hoge bloeddruk hoort. Dàt wist ik nog niet. Maar het gevoel dat was echt heel erg bekend. Bloed en urine was helemaal prima. Dus dat gaf ook aan dat er niks mis was.

Eigenlijk als je naar de situatie kijkt was het beste geweest dat ze voor mij en die kleine hadden kunnen doen, mij gewoon lekker naar huis laten gaan zodat ik weer in de frisse lucht stond :j En niet meer naar dat ZH laten komen tenzij ik ook maar het minste beetje twijfel had of er wat fout zou zijn. Ik woon 10 minuten van het ZH af.... en trek heus wel aan de bel bij twijfel, het gaat om ONS kindje verdorie!

Heb gezegd dat dit heel bekend was voor mij.
Dat ik dit al 1000 keer eerder heb gehad.
Dat de oplossing gewoon was: frisse lucht (was ook zo)
Dat ik best iets wilde tekenen ofzo om het mijn eigen verantwoordelijkheid te laten zijn.
Gesmeekt om niet terug te hoeven komen omdat dat het probleem natuurlijk niet beter zou maken.

Maar het interesseerde ze geen reet, ik moest terugkomen, basta.
Ik heb me gewoon laten overbluffen.... voel mezelf daar ook behoorlijk schuldig over richting die kleine eigenlijk :o :(:)

Dat het anders is verlopen dan ik wilde is op zich jammer, maar dat vind ik niet het ergste, als het nodig is dan is het nodig :j Maar dit was absoluut niet nodig....en ik WIST het, en ik had het gevoel dat ik geen kant op kon en aan de VK overgeleverd was... heel naar.

Vandaar dit topic, ben benieuwd hoe dat bij andere VK zou gaan, als iemand besluit om niet mee te gaan in onderzoeksdrift :)

Ik moet door deze ervaring echt niet dènken aan een tweede kind waarbij ik weer in een dergelijke situatie terecht kan komen en anderen mij monddood kunnen maken, alsof ik incapabel ben om mijn eigen beslissingen te maken.... en op een dergelijke manier hun wil op kunnen leggen... brrrr.

Zou je dan inderdaad ergens aangemeld worden als zijnde een slechte ouder ofzo, als je weigert in dergelijke paniekzaaierij mee te gaan?

Dat wil ik erg graag weten :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-15 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_S

Re: Verloskundige "bemoeienis" weigeren, toch hulp bij bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:53

Haha nou nee hoor dat zou er bij moeten komen. Maak je daar maar geen zorgen over.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:58

pmarena schreef:
Zou je dan inderdaad ergens aangemeld worden als zijnde een slechte ouder ofzo, als je weigert in dergelijke paniekzaaierij mee te gaan?

Door sommige zorgverleners wel. De zaken zijn tot nu toe altijd ongegrond verklaart, maar die stress wil je er niet bij hebben. Ik zou me aanmelden bij beide groepen die reeds genoemd zijn (vrije geboorte en geboortebeweging) en daar eens meelezen. Ze hebben mij enorm gesteund bij de geboortebeweging. Er zitten gyns, verloskundigen, vroedvrouwen en ervaringsdeskundigen die eventueel kunnen bemiddelen of begeleiden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:59

Ik begrijp je frustratie, (wij) zorgprofessionals hebben heel erg de neiging om een weg in te slaan omdat we het beste voorhebben met iemand, zonder er eigenlijk altijd bij stil te staan of dit nu echt is wat die persoon wil. (voor de duidelijkheid, ik ben geen verloskundige, maar verpleegkundige)
En voor je het weet zit je in een traject waar je niet in wil, en heb je het gevoel dat er niet naar je geluisterd wordt.

Heb je dit ook vermeld bij je nazorggesprek?

Aan de andere kant begrijp ik de verloskundige ook wel een beetje.. Want wat als je wel zwangerschapsvergiftiging gehad had, en jullie daar erg ziek, of erger aan overleden waren.
Het is geen exacte wetenschap zolang je met mensen werkt, en in sommige situaties wordt het helemaal verkeerd ingeschat.

Bij een volgende zwangerschap zou ik het van te voren goed aankaarten, Of eventueel bij je huisarts onder controle gaan (moet je er wel een hebben die nog bevallingen doet, ik geloof dat die dun gezaaid zijn)
Het is een lastige situatie, en nu is er niks meer aan te veranderen, enkel dat jij nu met dat rot gevoel zit waar je vanaf moet.
Misschien kun je nog eens een afspraak maken om dit allemaal door te spreken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:59

Jenny_S schreef:
Haha nou nee hoor dat zou er bij moeten komen. Maak je daar maar geen zorgen over.

Helaas zijn er dus wel zorgverleners die AMK meldingen doen als je niet alle controles wil/nodig vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:59

Jenny_S schreef:

Ik twijfel er echt sterk aan :o

De manier ook waarop ze alles opschrijven, zo'n rapportje...als ze dan iets constateren dat "anders" is dan acht ik de kans best groot dat er ergens een rood vlaggetje voor komt te staan ofzo, in verschillende systemen :P

Ik werd ook al zo raar aangekeken toen ik niet nogmaals bloed wilde laten prikken voor de suikerwaarde.... die lag iets van 0,1 boven de grens voor goedkeuring. Terwijl ik vlak voor het bloedprikken o.a. een banaan, mueslireep en pepermunt had gegeten, niemand had gezegd dat ik voor die keer bloedprikken nuchter moest zijn :o

Dan kan je zelf toch ook wel bedenken dat in die situatie 0,1 boven een toegestane nuchtere waarde gewoon prima is -O-

Heb toen ook geweigerd om het nogmaals te onderzoeken, grote onzin. En heb daarvoor volgens mij ook ondertekend of duidelijk moeten zeggen ofzo dat het op mijn eigen verantwoordelijkheid was. Nou prima :j

Maar bij dat steeds weer moeten terugkomen naar dat bloedhete rot-ZH leek dat geen optie te zijn -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:03

Andersom ook hoor. Ik gaf aan dat er WEL iets mis was. Was onzin, maar ze kwamen wel even langs met een kapotte dopler ( hoe schrijf je dat? ) Ze hoorden wel wat, maar vaag.

Dinsdags ging ik naar normale controle en had mn gehandicapte broer mee. Niks meer te horen en foute boel.

Daarna kwamen ze naar het zkh en ging er zelfs 1 zitten bidden. Die drong zich aan me op, terwijl ik geen kant op kon. Dat heeft ze wel geweten, want je zit er echt doorheen.

Toen ingeleid en daarna bij gyn gelopen die alles keurig deed. Toen ook wel ingeleid voor de zekerheid, maar dat kan ook heel netjes gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:03

Anoeska27 schreef:
pmarena schreef:

Door sommige zorgverleners wel. De zaken zijn tot nu toe altijd ongegrond verklaart, maar die stress wil je er niet bij hebben. Ik zou me aanmelden bij beide groepen die reeds genoemd zijn (vrije geboorte en geboortebeweging) en daar eens meelezen. Ze hebben mij enorm gesteund bij de geboortebeweging. Er zitten gyns, verloskundigen, vroedvrouwen en ervaringsdeskundigen die eventueel kunnen bemiddelen of begeleiden.

Bedankt, misschien moet ik daar eens kijken inderdaad :) En sowieso uitzoeken hoe het zit bij andere VK hier in de buurt. Het waren echt heus aardige damen met de beste intenties hier, maar de manier waarop dit is gegaan....brrr.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:07

Een notitie kan me voorstellen ze doen ook een waarneming van afwezigheid of weigering. Maar in nederland ben je nog steeds vrij om voor de meeste dingen ja of nee te zeggen. Ook het CB is niet verplicht en ook dan word er echt niet naar raad van kinderbescherming geschreven dat je niet capabel bent. Wanneer ze echt zorgen gaan maken dan heb je denk ik wel een probleem. Wat je van te voren kunt doen is aangeven/laten meten wat je normaalwaardes zijn ook je bekende afwijkingen. Dan kunnen ze die er bij nemen ter vergelijking. Alles onderbouwen is belangrijk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:09

En op zoek naar een nuchtere verloskundige die met je meedenkt
Ze verschillen allemaal enorm. De ene laat je pijn lijden en de ander spuit je plat haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:10

Olikea schreef:
Ik begrijp je frustratie, (wij) zorgprofessionals hebben heel erg de neiging om een weg in te slaan omdat we het beste voorhebben met iemand, zonder er eigenlijk altijd bij stil te staan of dit nu echt is wat die persoon wil. (voor de duidelijkheid, ik ben geen verloskundige, maar verpleegkundige)
En voor je het weet zit je in een traject waar je niet in wil, en heb je het gevoel dat er niet naar je geluisterd wordt.

Heb je dit ook vermeld bij je nazorggesprek?

Aan de andere kant begrijp ik de verloskundige ook wel een beetje.. Want wat als je wel zwangerschapsvergiftiging gehad had, en jullie daar erg ziek, of erger aan overleden waren.
Het is geen exacte wetenschap zolang je met mensen werkt, en in sommige situaties wordt het helemaal verkeerd ingeschat.

Bij een volgende zwangerschap zou ik het van te voren goed aankaarten, Of eventueel bij je huisarts onder controle gaan (moet je er wel een hebben die nog bevallingen doet, ik geloof dat die dun gezaaid zijn)
Het is een lastige situatie, en nu is er niks meer aan te veranderen, enkel dat jij nu met dat rot gevoel zit waar je vanaf moet.
Misschien kun je nog eens een afspraak maken om dit allemaal door te spreken.

Ik heb ook duidelijk tegen de VK gezegd dat ik hun positie absoluut heel goed kon begrijpen, dat ik hun bezorgdheid en oplettendheid heel erg waardeerde, maar dat ik in dit geval gewoon echt heel zeker wist dat het niet in mijn belang of dat van die kleine zou zijn om hier iets spannends van te gaan maken.

En dat ik GRAAG iets wilde tekenen ofzo waarmee ik hen zou vrijwaren van gezeur achteraf als het toch foute boel zou zijn :)

Voor mij was het heel duidelijk dat wèl onderzoeken, slechter zou zijn voor mij / die kleine / de zwangerschap & bevalling dan niet onderzoeken (en gewoon zelf aan de bel trekken bij het minste geringste voor mijn part)... maar ik werd gewoon niet gehoord en monddood gemaakt -O-

En erger nog: ik liet me overbluffen. Niet wetend wat anders de gevolgen zouden zijn als ik er teveel tegenin zou gaan... vandaar dat nu willen uitzoeken :)

De verpleegkundigen waren overigens superlief en begripvol, die vonden het heel erg dat ik zo'n naar gevoel bij het ZH had gekregen en die snapten het helemaal :j Ik moest gewoon een potje janken door dat gevoel van gehoord worden... dàt zal wel aan de zwangerschap gelegen heb ik denk ik, hormonen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:11

Anoeska27 schreef:
Jenny_S schreef:

Helaas zijn er dus wel zorgverleners die AMK meldingen doen als je niet alle controles wil/nodig vind.

En wat houdt dat in dan, weet je dat toevallig...?
Daar krijg je neem ik aan toch geen last van als je kind later op school ofzo niet (negatief) opvalt...? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:14

Tja, als je er zo over denkt, dat je geen enkel contact meer wil met deze VK praktijk dan houd het op. je kunt nog heel lang woedend en boos blijven maar daar schiet je geen reet mee op. Zij hebben in jouw ogen je zwangerschap verkloot en dat is het. Je zit van jezelf te balen dat je je hebt laten overbluffen en van de andere kant zeg je dat je je lichaam goed genoeg kent om te weten dat het niets voorstelde. En toch bleef je gaan en daar baal je van, dat je niet assertief genoeg was om eens flink op je strepen te gaan staan. En dus ben je heel behoedzaam voor een volgende zwangerschap en bevalling.
En ja, het voelt vervelend maar je moet het ook niet gaan overdrijven, je kind houd hier geen trauma aan over behalve wanneer jij er veel mee bezig blijft, ga het gesprek aan en zorg dat de lucht opklaart.
Vaak is het voor mensen die in hun ogen niet goed behandelt zijn door medici al voldoende dat ze erkenning voor hun klacht(gevoel) krijgen maar dan moet je wel zelf aan de bel trekken, dus de assertiviteit voor je laten werken, niet wanneer je weer zwanger bent maar nu.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:17

Ik heb alleen je beginpost gelezen, dit was ook mijn gevoel na mijn eerste bevalling, in eerste instantie ben ik bij de tweede zwangerschap naar dezelfde verloskundige gegaan, mijn gevoel was alleen weer direct hetzelfde.

Een hoop regels en eigen inbreng werd weggewuifd onder kan niet, protocol, mag niet. Erover praten was ook niet mogelijk regels waren regels.

Ik ben toen overgestapt naar een andere verloskundige, ik heb hun eerst gemaild met mijn verhaal en was van harte welkom, hele fijne begeleiding gehad. Ik heb ook aangegeven dat ik best een papier wil ondertekenen met dat ik voor bepaalde dingen zelf het risico nam.

Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat zei voor jou verantwoordelijk zijn en ondanks dat je op zo'n moment iets zegt je ze achteraf wel kan aanklagen omdat ze je beter hadden moet informeren, op de risico's moeten wijzen etc.

Mijn bloeddruk was tegen het einde van mijn zwangerschap verhoogd, maar lab waardes waren oke, ik voelde me prima, ik geloof dat na 3x doorsturen het de regel is dat je dan naar de gynaecoloog word verwezen. Iets wat ik pertinent NIET wilde. Ik was dus officieel over gedragen, en zou zondag ingeleid worden. Ik heb direct mijn verloskundige in tranen gebeld dat ik dat niet wilde en wat als de bevalling in de tussentijd zou beginnen of ze mij dan wilde begeleiden. Dit zouden ze overleggen en ik zou de volgende dag terug gebeld worden.
Uiteraard begon die avond mijn bevalling haha, dus ik heb toch de verloskundige gebeld in plaats van het ziekenhuis en ben in het kraamhotel (inpandig bij het zkh) bevallen onder begeleiding van de verloskundige.

Ik ben zo blij geweest dat ik overgestapt was! De bevalling is voorspoedig verlopen in 3,5 uur.

Ik zou het bespreken en eventueel naar een andere praktijk overstappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:17

Jenny_S schreef:
Een notitie kan me voorstellen ze doen ook een waarneming van afwezigheid of weigering. Maar in nederland ben je nog steeds vrij om voor de meeste dingen ja of nee te zeggen. Ook het CB is niet verplicht en ook dan word er echt niet naar raad van kinderbescherming geschreven dat je niet capabel bent. Wanneer ze echt zorgen gaan maken dan heb je denk ik wel een probleem. Wat je van te voren kunt doen is aangeven/laten meten wat je normaalwaardes zijn ook je bekende afwijkingen. Dan kunnen ze die er bij nemen ter vergelijking. Alles onderbouwen is belangrijk.

Hier deden ze elke controle de bloeddruk opschrijven :j

Daarom viel het ook op dat toen die eerste controle na hun verhuizing, mijn bloeddruk ineens een stuk hoger lag. Dat kwam puur doordat het daar binnen bloedheet was (voor mijn doen :P ) terwijl het oude gebouw veel koeler was...dus daar had ik nooit zo'n hitte-klap gehad :=

In het hele voorgaande traject ook duidelijk gehad over het willen van een zo natuurlijk mogelijke bevalling, met zo min mogelijk bemoeienis van buitenaf en alleen de ècht noodzakelijke ingrepen, omdat ik "bang" was dat van de ene ingreep de andere zou komen.

En dat waren ze toen helemaal met me eens allemaal :j Dus ik had er een goed gevoel bij en dacht dat ik goed voorbereid was. Maarja toen kwamen we dus bij een verschil in inzicht qua noodzakelijk "ingrijpen" in het normale proces -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:23

bigone schreef:
Tja, als je er zo over denkt, dat je geen enkel contact meer wil met deze VK praktijk dan houd het op. je kunt nog heel lang woedend en boos blijven maar daar schiet je geen reet mee op. Zij hebben in jouw ogen je zwangerschap verkloot en dat is het. Je zit van jezelf te balen dat je je hebt laten overbluffen en van de andere kant zeg je dat je je lichaam goed genoeg kent om te weten dat het niets voorstelde. En toch bleef je gaan en daar baal je van, dat je niet assertief genoeg was om eens flink op je strepen te gaan staan. En dus ben je heel behoedzaam voor een volgende zwangerschap en bevalling.

Klopt, alleen je moet het ook niet overdrijven hoor, ik ben echt niet woedend ofzo maar gewoon ZEER teleurgesteld in de gang van zaken. Ik zat helemaal in de bevallingsmodus en dan denk je ook niet heel helder meer na, wil je gewoon RUST zodat je lijf het over kan nemen... dat is het stukje laten overbluffen :j

Citaat:
En ja, het voelt vervelend maar je moet het ook niet gaan overdrijven, je kind houd hier geen trauma aan over behalve wanneer jij er veel mee bezig blijft, ga het gesprek aan en zorg dat de lucht opklaart.
Vaak is het voor mensen die in hun ogen niet goed behandelt zijn door medici al voldoende dat ze erkenning voor hun klacht(gevoel) krijgen maar dan moet je wel zelf aan de bel trekken, dus de assertiviteit voor je laten werken, niet wanneer je weer zwanger bent maar nu.

Ik zie er gewoonweg geen nut in om een beetje te gaan lopen huilebalken bij de VK? Blijkbaar vonden zij het niet interessant genoeg om er nog met mij over te praten. Ik zal me niet nogmaals bij ze aanmelden. Dus dan kan ik zowel mij als hun beter verspilde tijd en moeite besparen denk ik dan :)

Nacontrole was bij gyn, was niet echt ruimte om na te praten over het gebeuren. Dus tja.
Enige dat ik er mee kan doen is dolblij zijn dat het achter de rug is, en een beetje mezelf proberen te informeren over wat ik anders zou kunnen doen als ik toch nog eens in zo'n situatie terecht zou komen :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:26

Heeft niets met huilebalken te maken maar met zorgen dat je dit niet nogmaals gebeurt en dat deze VK de volgende keer wel naar jou of een andere zwangere luistert, wat zegt je partner van dit hele gedoe want die mis ik in dit verhaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:27

Charaz schreef:
Ik heb alleen je beginpost gelezen, dit was ook mijn gevoel na mijn eerste bevalling, in eerste instantie ben ik bij de tweede zwangerschap naar dezelfde verloskundige gegaan, mijn gevoel was alleen weer direct hetzelfde.

Een hoop regels en eigen inbreng werd weggewuifd onder kan niet, protocol, mag niet. Erover praten was ook niet mogelijk regels waren regels.

Ik ben toen overgestapt naar een andere verloskundige, ik heb hun eerst gemaild met mijn verhaal en was van harte welkom, hele fijne begeleiding gehad. Ik heb ook aangegeven dat ik best een papier wil ondertekenen met dat ik voor bepaalde dingen zelf het risico nam.

Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat zei voor jou verantwoordelijk zijn en ondanks dat je op zo'n moment iets zegt je ze achteraf wel kan aanklagen omdat ze je beter hadden moet informeren, op de risico's moeten wijzen etc.

Mijn bloeddruk was tegen het einde van mijn zwangerschap verhoogd, maar lab waardes waren oke, ik voelde me prima, ik geloof dat na 3x doorsturen het de regel is dat je dan naar de gynaecoloog word verwezen. Iets wat ik pertinent NIET wilde. Ik was dus officieel over gedragen, en zou zondag ingeleid worden. Ik heb direct mijn verloskundige in tranen gebeld dat ik dat niet wilde en wat als de bevalling in de tussentijd zou beginnen of ze mij dan wilde begeleiden. Dit zouden ze overleggen en ik zou de volgende dag terug gebeld worden.
Uiteraard begon die avond mijn bevalling haha, dus ik heb toch de verloskundige gebeld in plaats van het ziekenhuis en ben in het kraamhotel (inpandig bij het zkh) bevallen onder begeleiding van de verloskundige.

Ik ben zo blij geweest dat ik overgestapt was! De bevalling is voorspoedig verlopen in 3,5 uur.

Ik zou het bespreken en eventueel naar een andere praktijk overstappen.

Wat fijn dat het daar beter voelde en dat het uiteindelijk toch nog vanzelf op gang is gekomen *\o/*

Die hoop had ik ook elke keer, dat de volgende controle niet nodig zou zijn omdat bevalling dan al vanzelf zou zijn begonnen :j Dat is ook voor een groot deel de reden dat ik me heb laten overbluffen, de hoop dat die nieuw verplichte afspraak voor anderhalve dag later niet meer nodig zou zijn :j

Maarja gewoon het gevoel van steeds in een nare situatie terecht komen (die hitteklap en het "gevangenschap" zeg maar :P ) zorgde er gewoon voor dat die bevalling niet doorzette. Daar ben ik echt van overtuigd :j

Beetje zoals een paard dat elk moment kan bevallen, er zit constant iemand bij, en als je even weg gaat dan krijgt het dier pas de rust om te bevallen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:29

bigone schreef:
Heeft niets met huilebalken te maken maar met zorgen dat je dit niet nogmaals gebeurt en dat deze VK de volgende keer wel naar jou of een andere zwangere luistert, wat zegt je partner van dit hele gedoe want die mis ik in dit verhaal.

Ik heb al duidelijk aangegeven hoe ik het ervaren heb :j
Achteraf nog eens er over gaan zeuren vind ik weinig toevoegen Y;(

Partner is van het type die niet zo moeilijk doet of denkt :P