(slecht) Gebit verbeteren door suikerarm te leven?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:06

Twee dingen kunnen goed helpen: in aanvulling op Sallandval: spoel je mond gewoon met water, van tijd tot tijd.
(Er zijn tandartsen die beweren "dat je maar beperkt sinaasappelsap moet drinken" - ik doe het zo ongeveer onbeperkt, maar dus naspoelen.)

En wat je tegenwoordig goed kunt beïnvloeden: de bacteriën in je mond. (Vgl. goed speeksel hebben. )
Oa. de firma bonusan heeft zogeheten 'orale probiotica': een keer per jaar een kuurtje waarbij je na het tanden poetsen een poosje water plus probiotica in je mond houdt en dan doorslikt.

_Nelleke_

Re: (slecht) Gebit verbeteren door suikerarm te leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:15

Tsja ik denk toch dat je pech of geluk kunt hebben met je gebit.

Mijn tandpasta bevat geen fluoride, ik heb nooit tandplak, nooit gaatjes, ik poets niet trouw 2x per dag (en nee ik stink ook niet). Vroeger kregen wij bij de tandarts van die roze tabletjes om te zien hoeveel tandplak je hebt laten zitten. Waar nog tandplak zit, wordt het felroze.

Nou, als ik zo'n tabletje wegkauwde/opsabbelde terwijl ik mijn tanden niet had gepoets was er NIKS te zien, terwijl mijn zusje zorgvuldig had gepoetst en alles had gedaan en alsnog felroze oplichtte.

Ik kan ook gewoon ijs van een stokje afbijten of een hap van een bolletje ijs nemen, vervolgens een slok thee, niks aan de hand.

Ik moet wel zeggen: ik heb nooit veel suiker gegeten en ben een groter deel van mijn leven vega geweest dan dat ik vlees heb gegeten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:17

Ik heb ook een slecht gebit, maar de tandarts zei ook dat het ligt aan het aantal eetmomenten. Maximaal 5 eetmomenten raadde hij aan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:30

Sterkte van het gebit zal vast genetisch bepaald zijn. Maar of je een laar keer per dag eet of steeds kleine beetjes om de paar uur is zeker net zo belangrijk. Ook Hoe je eet/drinkt telt.

En in aanvulling op Janneke: spoel nooit het zure drinken in de mond!

Fruit zoals appel, sinaasappel kun je ook beter in blokjes snijden dan 'happen'.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:17

Waarschijnlijk heb je pech en is dit deels genetisch bepaald.. balen.

Om er toch wat aan te doen: sowieso zou ik de suiker uit de koffie en thee halen, nog beter koffie helemaal te mijden en alleen nog maar water en thee te drinken. Deze twee dranken zijn het beste voor je gebit.

Verder als het mogelijk is 3x daags poetsen 2x daags elektrisch 1x daags handtandenborstel, iedere dag 1x flossen, het liefst savonds. Mondwater kan ook helpen maar dan is een mondwater als cb12 of listerine je absoluut afgeraden! Mondwater met alcohol ed. is hartstikke slecht en kan ook mond/keelkanker veroorzaken.

Vraag bij je tandarts om tips en hulp, ook over tandpasta tandenborstels en mondwater. Hier hoort een tandarts je mee te helpen en niet pissig te zijn als je een gaatje hebt.

Trouwens moet je ook passen met thee in zoete thee smaken of thee van de lipton zit vaak ook suiker. :7

Eet je verder wel eens kauwgom?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:39

sallandval schreef:
Sterkte van het gebit zal vast genetisch bepaald zijn. Maar of je een laar keer per dag eet of steeds kleine beetjes om de paar uur is zeker net zo belangrijk. Ook Hoe je eet/drinkt telt.

En in aanvulling op Janneke: spoel nooit het zure drinken in de mond!

Fruit zoals appel, sinaasappel kun je ook beter in blokjes snijden dan 'happen'.

Wat ik bedoel is: ik ga mij vrolijk te buiten aan allerlei vruchtensappen gedurende de dag (itt 5 zuurmomenten) - maar na dit zuurmoment spoel ik mijn mond met water, zodat het zuurmoment inderdaad een moment blijft.
Spoel je niet na, zou mijn mond de hele dag door zuur zijn, en is het hele woord zuur"moment" in feite kolder.
....en dat dat een aanslag is op je glazuur, geloof ik grif.

En de combinatie van goede bacteriën en "het zuur in de tijd beperken" (dat is wat ik doe!) werkt voor mij als een trein.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:21

Zo, vandaag is weer de eerste dag dat ik echt "minimaal" last heb van mijn mond.
Na een tandarts bezoekje heb ik snel zere kaken...

Om jullie vragen te beantwoorden:
De tandarts heeft me veel tips gegeven hoor wat betreft tandpasta en spoeling.
Ook over stokers en flosdraad.
Flossen vind ik echt heel vervelend, ik heb al kippenvel als ik er aan denk haha.

Spoelen met water doe ik nu wel geregeld, zeker na het drinken van "sapjes" en eten.

Ik eet kauwgom ja :) niet teveel, aangezien het bij mij (extreem) laxerend werkt.