Hoe voelt een wespen steek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:33

Vreselijk := als ik geprikt word, blijf ik nog 48 uur lang op diezelfde plek de steek keer op keer opnieuw voelen, en ook echt niet minder pijnlijk. Maar ja, ik ben allergisch voor wespensteken. Als het één keer dat prikje zou zijn zou ik weinig problemen met ze hebben :)

Ik had inderdaad de eerste keer dat ik gestoken werd lang niet zo'n heftige reactie, de tweede keer ben ik jankend naar huis gefietst en hebben mijn ouders direct de hap gebeld. Ik heb die hele nacht niet geslapen :\

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:39

MayDayParade schreef:
Het begint met een moment waarop je, bijvoorbeeld, ergens tegenaan leunt. Je staat heerlijk te leunen en op een gegeven moment voel je iets kriebelen, gevolgd door een korte maar lichtelijk pijnlijke prik. je kijkt naar de plek waar je een prik voelde en ziet een geel/zwart gestreept beestje boos wegvliegen.

Dan komt het moment van realisatie. "ik ben geprikt door een wesp, k*t". Op dit moment doet het nog geen pijn. Langzaam voel je een scherpe pijn door de plek trekken en ga je je bedenken wat je het beste kan doen. "Leegzuigen, coolpack, amputeren?" En realiseer je je, zoals ik deed, iets als "ik ben op stal, er is hier niks op dit moment"

Briljant verteld _O- . Dit stuk is wel erg herkenbaar, zo ongeveer had ik een paar jaar terug ook mijn eerste steek te pakken. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet eens aan amputeren dacht. :')
In mijn geval bleef het gelukkig bij die prik en vervolgens een bultje die een tijdje wat gezeurd heeft. Pepermunt op je vinger laten smelten vind ik pijnlijker.
Maar inderdaad, het verschilt per persoon. Als mijn moeder door iets anders dan naalden gestoken wordt zwelt dat deel ook heel pijnlijk op tot mythische proporties. Kan me dus heel goed voorstellen waarom zij niet zo op prikbeesten is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:40

Angelaa2.. zo'n epipen (adrenaline) kan je niet zomaar kopen hoor, die schrijft je huisarts voor bij ernstige allergische reacties.. ;)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:42

Casarell schreef:
Angelaa2.. zo'n epipen (adrenaline) kan je niet zomaar kopen hoor, die schrijft je huisarts voor bij ernstige allergische reacties.. ;)

Oh dat wist ik niet!

Dan proberen te voorkomen dat je gestoken wordt :D

Anoniem

Re: Hoe voelt een wespen steek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:45

Zo'n pen krijg je ook alleen als je in een levensbedreigende situatie komt op het moment dat je een allergische reactie krijgt. Voor wat extra zwelling en extra pijn gaan ze je geen epipen geven :n

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:48

Alsof iemand je met een sigaret brand... Vorige week in een winkel ineens in m'n nek gestoken. Had hem eerst nog niet eens gemerkt.. Tot die wesp mij stak. Paar uur last van gehad. Daarna nog een week lang een joekel van een bult in mijn nek en jeuken dat het deed :')

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:51

nou, ik ben zondag, net boven het begin van mn oor geprikt door of een daas of een wesp.. en ben daar zondag zeker 2,5 uur lang duizelig van geweest en nu nog hoor ik slechter aan die kant..
De prik zelf? Niet echt iets gevoeld.. zat precies waar mijn capbandje ook zit..
maar de "last" erna.... ;(

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:54

Bij mij is er vorig jaar eentje in mijn bh gevlogen :=
De steek zelf is even vervelend maar voor je beseft dat het pijn doet is dat alweer weg.
Echter is het branderige erna voor mij toch echt het meest pijnlijke.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:56

Au net geprikt door een mug, maar dat vind ik toch echt een stuk irritanter.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:56

Angelaa2 schreef:
Ik ben nog nooit gestoken door zo'n kreng en ben panisch voor die dingen.
Als je overal erg op reageert kun je een epi-pen kopen (als ik het goed schrijf) of een gif weg setje (soort zuiger die het gif eruit kan zuigen)

Over een paar dagen is het 6 jaar geleden dat mijn opa overleden is aan een wespensteek. Mijn moeder werd ook aangeraden om zo'n pen bij zich te hebben voor als zij ook zo'n heftige reactie zou krijgen (mij is verteld dat je bijv. bij de eerste steek geen allergische reactie hebt en bij een volgende steek het dan wel kan voorkomen) Wij moesten ons per se laten testen en we zijn toen in Utrecht op vanalles getest behalve op wespen, dat was niet mogelijk door bovengenoemde :=

Dat klopt, na de eerste keer maakt je lichaam antistoffen aan waardoor je de tweede keer zo allergisch reageert.

Antihistamine pillen slik ik sowieso al, ik maak te veel aan waardoor ik dus op alles reageer wat histamine bevat..

Ik ben een loslopende allergie.. Zowel voedsel als beestjes planten en bomen..
Dus een keer op mierenzuur laten testen is wel een goede om te doen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:57

Ik ben ook panisch voor wespen. Fijn topic dit!

Is het te vergelijken met een dazenbeet of is het pijnlijker? Ik heb alleen eens half geprikt door een wesp. Pakte de stuk vast waar het douchegordijn aan hang, blijkbaar een wesp op zat, voelde een heel kort steekje. Deed niet veel pijn, geen angel, geen bult. Misschien beet ie? :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:58

de steek doet zeer en ik voel het een paar dagen toen ik in mijn bovenbeen werd gestoken beest zat klem tussen mijn been en iets wat ik om. als kind onder mijn voet gestoken weet nog dat dat ook pijn deed.

ik heb weinig fobieën maar wespen en hoornaars... dan ben ik echt weg. :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:59

Ik had pas op concours een wesp in mijn mouw en die prikte me natuurlijk. Gelijk van mijn fobie af nu.

Voor mij was het vergelijkbaar met een brandnetel, de bult was een uurtje later ook weg, zonder behandeling dus. Wel heb ik nog twee, drie dagen een vermoeid gevoel gehad in mijn pols, beetje spierpijnachtig.

In mijn herinnering was het veel erger, ben nu niet meer bang.

Ben net door een stomme vlieg op mijn voet gebeten, veel erger, ik krab heel mijn wreef open.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:00

Ben eens in de muis van mijn hand gestoken. Was even een nare steek en toen was de pijn al weg. Wel had ik de volgende dag een stijve hand.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:00

Ik ben een keer in m'n oor gestoken, prik zelf valt reuze mee, die heb je pas door als de wesp al weggaat. Maar als het 'gif' zich verspreidt voelt dat heel raar. Ik voelde het doortrekken tot onderaan mijn hals en dat voelde een beetje dood aan, heel raar. Als een lamme arm zeg maar.

Later ben ik ook nog in m'n nek gestoken maar dat heeft mijn vriend ter plekke uit kunnen zuiden waardoor ik een mega zuigplek in mijn nek had zitten en niemand geloofde dat ik door een wesp gestoken was.

Maar zoals ik al een paar keer heb gelezen; een daas is vervelender. Het blijft wel een tijd na gloeien en dat is misschien nog wel het irritantste van alles. Het wordt vrij warm. En de dagen erna is de plek stijf en het jeukt of voelt beursig. Maar het is echt geen ramp tenzij je allergisch bent.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:01

Het is niet aangenaam, maar ik ben ooit eens in een naald gaan staan en dat deed echt meer pijn. Sinds ik gestoken ben door een wesp ben ik er niet meer bang voor. Het doet even pijn en het beste kan je hem direct uitzuigen (nadat je de wesp geloost hebt uiteraard), maar spuug het gif uit. Daarna is het nog een dag wat gevoelig. Ik vind een wespensteek een stuk minder vervelend dan een muggensteek, die jeuken nog veel langer na. Overigens ben ik er nu een keer of 3/4 door geprikt, waarvan 2x ±3 steken.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:02

@liesje89
was jij niet dovig de dagen erna? Ik hoor nu nog steeds niet goed..

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:02

Het zal inderdaad per persoon te maken hebben met of je (licht) allergisch reageert of niet en hoe je pijngrens is.
Ben laatst in de Efteling gestoken, 2x achter elkaar. Was mijn zoontje een potje fruit aan het geven en de basterd vloog onder mijn mouwtje aan de achterkant van mijn arm. Heb me alleen omgedraaid naar mijn zus met de mededeling "au... ik word gestoken". (Had mijn handen vol en kon zij m er even afslaan)
Het ergste vond ik eigenlijk de jeuk die ik een week heb gehad.
Mijn vader zei nog "jij geeft ook geen kick als je gestoken wordt".
Ach... Het pikte alleen een beetje haha...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:03

Chill. Een dazensteek is voor mij op dat moment pijnlijk, maar dat duurt een mili seconde, en dan heb ik er al niets meer van. Hopelijk ook zo met wespen :+

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:03

Ik ben een paar weken geleden voor het eerst gestoken door een hommel. Hij vloog bij m'n trui naar binnen en toen was het paniek van beide kanten. Was gelukkig bijna thuis en er toen gelijk azijn op gedaan. Het bleef wel een dag of 2 branden, pijnlijk was het wel maar ook weer geen echt erge pijn gelukkig.

Edit: Geen idee wat het verschil is met wespen en hommels kwa steken, nog niet geprobeerd gelukkig!
Laatst bijgewerkt door Marrjjollein op 06-08-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:04

Ik ben meerdere keren door een wesp gestoken :P
Heb het wel als vervelend ervaren maar totaal niet als vreselijk..

Het is idd even een prikje en daarna ga je erop reageren en dus wordt het (bij mij) wat dik en warm.
Ook voel je vaak je hart erin kloppen.

Ik vind het eigenlijk wel te vergelijken met een muggensteek, maar dan 2 keer zo erg, alsof er 2 op dezelfde plaats zitten zegmaar :+

Ik moet erbij vermelden, ik ben niet allergisch voor wespen.

Wel ben ik allergisch voor heel veel andere beesten.. Ben 1x op mijn enkel door zo'n bruine paardenvlieg gestoken en ik kon letterlijk 3 dagen niet lopen..
Ook 1 keer op mijn bovenbeen en het werd superdik en deed veel pijn..
Ook met 'normale muggen' steken krijg ik best wel grote bulten en dat blijft dan ook weer langer zitten in vergelijking met een wespensteek :P

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:05

Als 'prikkeldraad' wat net te lang aanhoudt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:06

Ik had eens een hoofdstel vast en tussen vingers zat een wesp blijkbaar :+ . Kreng stook in vinger , brande even maar even uitzuigen en klaar

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:09

al gestoken door een daas? voor mij is een wesp twee maal zo pijnlijk, is wel heel korte pijn, daarna zeurend en wordt het een joekel van een rode harde plek.

op mijn veertiende ben ik eens per ongeluk in italie op een nest gaan staan dat in de grond zat. Vijftien steken verspreid op mijn benen en rug. Ben gelukkig niet allergisch :')

ondanks dat ben ik niet echt bang van ze, blijf er wel rustig bij, maar het blijven rotbeesten. als ik een wesp kan doodmeppen dan doe ik het met veel plezier }>

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:17

Ik ben ook een keer gestoken een jaar of 5/6 terug. Wel raar, hij Kwam gewoon op.mijn arm, prik en weg. En ik had helemaal niks gedaan. De eerste 5 seconden deed het even flink pijn. Maar je voelt er al.snel.niks meer van :')