Reizen met een spastische darm (PDS)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Reizen met een spastische darm (PDS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:28

jullie zijn helden, bedankt voor de info! Ga het morgen even doorlezen :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:36

Ik heb geen ervaring met pds maar wel met reizen. Je kan in de supermarkt 90 seconden havermout halen, zit in hapklare zakjes. Wil je dit niet dan kan je zelf je eigen havermout in ziplock zakjes verdelen zodat je iig je "eigen" ontbijt hebt. In het hotel kan je vrij makkelijk aan heet water en misschien wel een magnetron vinden. Wil je echt op safe gaan dan kan je bij globetrotter losse ingrediënten zoals groenten en fruit kopen en met een klein gasbrandertje je eigen potje koken. Let op dat gas niet mee mag in het vliegtuig...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 12:50

Dat is misschien ook wel handig om gewoon mee te nemen voor de extra/save. Havermout geeft me altijd fijne energie, goede vulling en genoeg vezel waar mijn darmen langzaam zoet mee zijn. Geen gek idee :)

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:52

Precies hetzelfde probleem sinds 5 of 6 jaar alweer zelfs.. Tig keer in het ziekenhuis geweest en huisarts. Al die stomme zakjes geprobeerd, bepaald eten en niets hielp. Totdat een arts me op een gegeven moment een flinke dosis magnesium voorschreef. Oh man wat een uitvinding was dat! *\o/* _/-\o_
Ik kreeg van de apotheek een grote doos met een hele voorraad flinke magnesium pillen mee, en deze moest ik 6 per dag slikken. Daarna stroom je dus leeg :') dus daarna voor mezelf per dag aangekeken hoeveel pilletjes ik moest slikken.

Dit is dus geen magnesium die je bij de tuinen ofzo koopt, maar echt via de apotheek omdat daar een veel hogerige dosis inzit. Die kan je bij de winkel dus niet krijgen. Ik zou het iedereen aanraden. Is dus ook nog eens goed voor je spieren en andere dingen. :) En ik neem aan dat je die gewoon mee mag nemen in je koffer.

(overigens ben ik op vanalles en nog wat getest, ben ik nu zelf gestopt met gluten eten.. en daar zit bij mij toch wel het probleem. Terwijl er uit verschillende testen nooit wat naar voren is gekomen. En ik heb echt al vanalles geprobeerd!)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 06:53

Magnesium tabletten zijn echt zó smerig. :')

Maar ik zat op een gegeven moment op bijna 20 tabletten per dag en er gebeurde echt nog helemaal niets, dus dat hielp ook niet.
Wel fijn als die wel werken, dan is t vrij makkelijk met een simpel middel opgelost. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:31

Magnesium oke, dat klinkt helemaal nieuw voor mij. Als ik er op google krijg ik wel veel hits.
En dat is het ding he... iedereen is zo verschillend dat je nooit echt kan zeggen dit werkt of niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:56

Daar heb je gelijk in.

Maar de basis om darmen aan te pakken en de basis goed te metselen zijn erg overeenkomstig hoor!

Alleen maar magnesium gaat je oorzaak niet volledig wegnemen.

Zo te lezen gaat er een wereld voor je open om echt iets aan je buik te gaan doen! *\o/*

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:27

Ja ik heb het eigenlijk een paar jaar laten rusten/liggen omdat ik merkte toch niet helemaal serieus genomen te worden "je bent jong dus gezond".
en toch best wel veel geprobeerd wat totaal niet aansloeg dus daar verloor ik de moed een beetje in :')

Ik hou ook dat onderzoek in de gaten waarbij de darmbacterieen van gezonde darmen injecteren in "niet gezonde darmen" (zoals Chrone, PDS). Erg interessant :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:07

Erg interessant!
Ik doe ook mee aan het Belgische grootschalige onderzoek over ontlasting. Alleen nog geen testkit ontvangen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:17

Hele stomme vraag, werkt koffie niet bij jullie (tenminste als je nooit koffie drinkt) Over het algemeen slaat dat meteen op je darmen. Maar bij spastische darm weet ik dat eigenlijk niet.
Als dat dus niet zo is, negeer mijn optie/vraag en lees vooral verder :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:25

Bij mij werkt 2 koppen sterke koffie inderdaad als stimulans!
(Drink zelden koffie)
Goede tip!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:33

Movicolon werkt bij mij niet. Wordt er vooral kotsmisselijk van. Normacol (kattenbakkorrels) werkt wel goed. Samen met duspatal als onderhoud. Wel heb ik bij volledige verstoppig klismas in huis, niet fijn wel noodzakelijk. Misschien kun je die meenemen, eventueel met wat licht voedsel of vloeibaar voor het geval van ellende.

Hier is het ook hollen of stilstaan, heb al een aantal keren in het ziekenhuis gelegen met volledige stilstand ook. Maar als ze weer gaan werken is het rennen en de hele dag op het toilet zitten. Bij voorkeur op dagen dat het echt niet uitkomt.

En opletten met eten, bij mij is hoe minder vezel hoe beter het werkt. Hoe meer vezel des te groter de kans op pijn, kramp en volledig stilliggen. Op aanraden van de mdl arts eet ik al jaren witbrood, witte rijst en alles wat eigenlijk slecht zou moeten zijn maar me veel beter valt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:07

Voor fecestransplantatie is tot nu toe geen aanwijzing dat het effectief is bij PDS helaas, daarom wordt er nog niks voor aangeboden. Alleen bij ernstige vormen van closteidium infectie die niet met AB bestreden kunnen worden is het nu mogelijk en zelfs dan alleen in de experimentele hoek.

Je zou ook nog eens met een dietist samen kunnen kijken naar het FODMAP dieet, een dieet ontwikkeld voor mensen met PDS. Dit komt uit Australie en 80% heeft er in meer of mindere mate baat bij. Het is een dieet waarbij je op een gecontroleerde manier gaat uitzoeken welke voedingsmiddelen je klachten veroorzaken of verergeren. De dietist wordt vergoed in het basispakket (let op eigen risico), dus misschien heb je daar nog wat aan...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:45

Ik drink heel soms wel eens koffie maar dat slaat bij mij niet aan, krijg alleen licht kramp maar geen actie. Ik kan wel een groot glas melk drinken en dan helemaal in de kronkel gaan. Alleen het probleem blijft daarmee, ik heb dan namelijk 2 dagen kramp.
De eerste dag (dus als ik de melk heb gedronken) dus danig dat ik gewoon moet liggen en slapen en dag twee ben ik zo loom en energieloos als wat :') _O- maar ja ik ga zeker wel naar de WC :j Dit doe ik soms thuis wel eens maar voor vakantie probeer ik dat toch wel te vermijden.

Hannanas, wat is dat voor onderzoek? Gaan ze dan gewoon ontlasting van verschillende groepen mensen vergelijken enzo of is er een ander doel?

Karuna, geinig dat jij dus juist wit brood, witte rijst en etc moet eten om je darmen te laten werken. Zo zie je maar, iedereen is zo anders.

Secricible: klopt, er is nog geen bewijs dat het inderdaad bij PDS helpt. Dat komt wel maar zal even duren :)
Wel mega interessant dat een fecestransplantatie in geval van C. difficile vaak beter aanslaat dan een AB kuur. In de (oude) Chinese geneeskunde is het al langer bekend en werd het ook al gebruikt. Het is zelfs getest op mensen met MS (vanaf 1958). Naja off-topic maar heel interessant :P

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:44

Quir schreef:
Magnesium tabletten zijn echt zó smerig. :')

Maar ik zat op een gegeven moment op bijna 20 tabletten per dag en er gebeurde echt nog helemaal niets, dus dat hielp ook niet.
Wel fijn als die wel werken, dan is t vrij makkelijk met een simpel middel opgelost. :)

Hahaha ja ze zijn wel echt goor!
Maar 20 tabletten.. omg := ik dacht even een vondst van de eeuw gedaan te hebben haha, niet dus. :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:37

Is lactulosesiroop iets voor je als je op reis bent?