Problemen met (door)slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Re: Problemen met (door)slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:31

Ik heb dit ook heel erg tijdens de vakantie.. ik word eerst wakker rond half vijf en en duurt het ruim drie uur voordat ik weer in slaap kan vallen en dan nog word ik om elk mini geluidje wakker...

En de paar uur die ik slaap word verstoord door dromen... Melatonine helpt bij mij wel om me moe te maken, maar het inslapen blijft echt een drama :'). Heb ook ADD overigens. Toen ik een zwaardere dosering kreeg van melatonine kreeg ik echt de meest afschuwelijke nachtmerries.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:53

Hebben jullie dan ook last van spanning? Of liggen jullie "gewoon " wakker?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:12

Kamy schreef:

Negen van de tien keer lig ik gewoon wakker :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:29

Probeer yoga oefeningen te gaan doen voor je gaat slapen, geen tv 2 uur voor slapen gaan geen pc en geen spannende boeken..

Maar ga iets knutselen, gezellig boek, tekenen, maak dus je hoofd leeg...eet na 20.00 niets meer dus zorg dar je systeem niet hoeft te verteren dus wakker moet blijven...drink geen koffie meer. Eet eens een paar weken helemaal geen geraffineerde suikers meer...
Ontbijt warm en stevig, dan kan een volle soep, pap, pannekoek of prakje vorige dag...klinkt raar, maar je lichaam zal het goed ontvangen en eet de avond juist een lichte maaltijd...tussen de middag kan je een prakje van de vorige dag nemen in de vorm van een salade..mag koud hoeft niet warm...

Je eetpatroon zal je slaap patroon gaan beinvloeden...de rust in je hoofd in de avond door te relaxen 2 uur voor je gaat slapen je dromenpatroon..

Probeer het een maand vol te houden en je zult zien dat je je ander mens voelt.

Helemaal niet Westers en Hollands zo, maar wel zoals het eigenlijk hoort...en zoals het vroeger ook was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:47

Het is bij mij niet echt spanning, meer onrustigheid. Dan lig ik in bed en dan ga ik nadenken over de 1000 dingen die ik eigenlijk had moeten doen voordat ik ging slapen, en ook al zet ik het aan de kant... Het blijft op een bepaalde manier hangen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:53

Je kunt l tryptofaan gaan proberen.
info
http://www.lt500.nl/info.htm

Ik gebruik het zelf als ik te onrustig in mijn hoofd blijf waardoor ik dan niet door slaap.
Maar alleen dan,want als ik het langer gebruik word ik overdag moe en dat is niet handig.
Zoek sowieso eens l-tryptofaan op op google,is wel meer invo over te vinden.

En probeer goch om overdag een half uur rust te nemen en op dat moment te bedenken dat je over alles wat je bezig houd eens na gaat denken,scheelt enorm bij je nachtrust :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:54

L-tryptofaan is inderdaad fijn spul. Makkelijkste manier om het te verkrijgen is bij de coffeeshop overigens :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:58

Meen je :P
Ik kocht het altijd bij de reformzaak :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:00

Haha ja, bij de smartshop verkopen ze het sowieso. Ik geloof dat veel mensen die erg veel blowen en daar paranoïde van worden ook L-tryptofaan slikken omdat het je wat ongevoeliger maakt voor prikkels

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:07

L-tryptofaan, goede verhalen over gehoord inderdaad. Schijnt ook wat minder 'heftig' te zijn dan 5-htp.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:10

....je lichaam maakt in 5 of 6 stappen (ik zeg het efkes uit mijn hoofd) uit L-typtofaan serotonine, en eventueel, met nog een volgende stap melatonine.
Ergens halverwege die 5 stappen maak je zelf 5-HTP.

Zou je wel op 5-HTP reageren maar niet op tryptofaan, dan slik je mogelijk niet op een lege maag, of je hebt een vitamine B tekort.

ik vind http://www.naturafoundation.nl een goede website: klik op monografie en zoek dan (bijvoorbeeld) L-Glutamine.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-08-15 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:12

Kamy schreef:

Ik heb zelden nog spanning en stress als ik in bed lig, ik lig 'gewoon' wakker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:16

Ik heb wel last van spanning als ik slecht slaap. Geen spanning betekent meteen een goede nachtrust.
Maar helaas kan ik ook niet altijd wat aan de spanning doen. Ik heb ook melatonine om dan in slaap te komen.

Het enige dat bij mij helpt is 1x in de 2 weken een dag helemaal niks doen. Maar dan ook helemaal niks, puur om uit te rusten. Ik sta laat op, heb echt een luie dag, ga vaak nog wel naar stal, maar verder niks. Ik heb dat echt nodig, anders raak ik oververmoeid.

De spierspanning herken ik ook. Ik heb ook vaak restless legs. Het enige dat tegen de verhoogde spierspanning werkt bij mij is extra magnesium slikken. Het gaat er niet van over, maar het wordt wel dusdanig minder dat ik er gewoon van kan slapen. En 's ochtends is het dan meestal wel weg.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:50

Ik had 2 goede weken achter de rug. Als in redelijk snel in slapen. Een keer, 2 keer wakker worden maar weer redelijk snel inslapen. Daar was ik superblij mee.
Maar nu weer 2 dgn strak liggen van de spanning en niet kunnen slapen. Ik kan die spanning dan ook niet goed kwijt uit mijn lijf en ben de dag erna behoorlijk depri ervan. Bah bah bah

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 03:06

Ik heb ook veel problemen met slapen. Vaak gaat het inslapen nog wel goed maar ik word dan vroeg wakker en ben dan erg onrustig.
Ik heb er medicijnen voor gekregen. Geen slaapmedicatie maar om wat rustiger te worden in mijn hoofd. Het ging een tijd best goed maar had wel wat bijwerkingen dus ik ben proberen te stoppen. Het gaat redelijk maar soms totaal niet. Vorige week pas om 5 uur in slaap gevallen en nu heb ik nog geen oog dicht gedaan en de wekker staat op 7 uur. (Maar speel een beetje vals want kom net terug uit Canada dus kan ook jetlag zijn maar vervelend is het wel.)

Ik slaap trouwens wel altijd met oordopjes, die heb ik op maat laten maken. Zonder kan ik niet. Ik hoor alles en schrik erg snel wakker.

Helaas dus alleen een ervaringsverhaal en nog geen oplossing. Ga nu maar eens nog een poging doen om te slapen :p.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:00

Ik ben weer eens begonnen met een oud recept.

Drie theelepels vrouwenmantel en een theelepel valeriaanwortel. Los te koop bij de echte drogisterij.
Thee van zetten en even laten trekken.
(....plus wat kamille en zoethout voor de smaak. )

Ik slaap er lekker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:01

:o Al lang niet meer gereageerd, hele drukke weken gehad. Bedankt voor alle reacties!

Bedankt voor alle tips en reacties! Zit zeker wel wat bruikbaars tussen. En een :(:) voor lotgenoten, ik ben in ieder geval zeker niet de enige.

Alle tips wat betreft 'therapieën' zal ik eens nader uitzoeken :j

Andere middelen dan melatonine of valdispert wil ik nog niet op eigen houtje gaan proberen (eerst eens kijken of het op andere manieren kan, gezien ik bang ben voor eventuele gewenning), maar ik zal ze zeker onthouden. :)

Emmaa_, jouw verhaal over melatonine klinkt me echt bekend in de oren. Lastig is dat :=
Amanda, restless legs klinken ook bekend. Extra magnesium is wel een goede tip, heb ik afgelopen weken vaker mensen over gehoord. Daar ga ik maar eens voor kijken.

Ik ben sinds een paar weken wel meer vitamines aan het pakken (multi vitamine pil), ben er eigenlijk niet zo'n fan van om maar 'lukraak' vitamines bij te slikken, maar ik was in het algeheel ook heel futloos en toen ik de huisarts wilde bellen bleek dat ze net 3 weken op vakantie was (en dat zag ik op de eerste dag dat ze weg was |( ). Sinds ik die vitaminepil iedere dag netjes pak, ben ik een stuk minder futloos maar heb ik ook een aantal betere nachten gehad. Geen flauw idee of het komt doordat ik overdag nog wat meer kan doen dan eerst of dat het door vitaminen zelf komt of dat het toeval is, maar het viel wel op. Dus wellicht loont het toch de moeite om een keer uit te laten zoeken waar ik zonder vitaminepil die tekorten in heb zitten om er gericht wat aan te kunnen doen.

Verder heb ik ondertussen ook (zelfs al van meerdere kanten) te horen gekregen dat slaapproblemen ook niet vreemd zijn bij de bindweefselafwijking (Ehlers danlos) die ik heb.
Ik hoop wellicht nog wat profijt te kunnen halen uit beter kunnen/leren ontspannen, dus ook daar ga ik eens naar kijken of ik dat kan realiseren.

Als ik met deze twee punten niet verder kom ga ik weer verder kijken.