Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:59

Ik ook hoor, tenenkrommend, maar vandaag even niet en vooral niet in dit topic. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:00

__elise__ schreef:
Stampeltje schreef:
Melk is een zwaar overschat voedingsprodut in Nederland. Veel mensen met verschillende soorten klachten ervaring verbetering bij het vermijden van koemelk-producten. Nu ben ik geen heilig boontje en eet ik gewoon vlees maar daarnaast gaat de koemelk-industrie net als de vlees-industrie gepaard met veel dierenleed.

Verklaar je nader.. Wel eens op een melkveebedrijf geweest? Ik kom met mijn werk zeer regelmatig op melkveebedrijven en dierenleed is daar zeer zeldzaam.. Ben benieuwd hoe je hierbij komt?
Edit: Natuurlijk heb je, net zoals in de paardenhouderij, altijd een rotte appel ertussen zitten. Maar zegt dat iets over melkveehouders in het algemeen?

Dat ligt er maar helemaal aan wat je dierenleed vind. Veel koeien op weinig ruimte, kalfjes die weg worden gehaald. Dat is in mijn ogen leed.

Koeienmelk kunnen wij helemaal niet goed opnemen. Die bestaan uit voor ons te grote moleculen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:01

WildWings schreef:
Fijn dat de mensen die pro-melkvee-industrie zijn toch nog even hun woordje willen doen gevolgd door beamen dat de discussie hier niet thuis hoort, lang leve het eenrichtingsverkeer.

En nu is het klaar. >;) Deze discussie over veehouderijen voeren jullie elders maar, deze discussie gaat over alleen de consumptie van, en niet het verkrijgen ervan. Ik heb niet voor niets gevraagd om een respectvolle discussie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:02

Koemelk is voor koeien ja, dat kun je niet eens een mening noemen, dat is gewoon een feit. Melk is bedoeld om een kalfje binnen een jaar een paar honderd kilo te laten bijkomen, het zit vol met vet en suiker..
Het is heel onnatuurlijk om melk van een andere diersoort te drinken. Dieren (en ook veel mensen) worden niet voor niks lactose-intollerant na hun baby-tijd.
De melkindustrie heeft ons bijna een eeuw lang voorgehouden dat melk belangrijk is vanwege de calcium, maar daar blijken nooit degelijke onderzoeken naar te zijn gedaan. De meest recente onderzoeken bewijzen zelfs dat melk juist kalk aan de botten onttrekt en mensen die veel melk drinken daardoor juist meer kans hebben op botbreuken.

Ik kon zelf als baby al geen koemelk verdragen, en later hield ik het wel binnen maar kreeg ik er uitslag van. Nog steeds, als ik zuivel eet of drink, heb ik de dag erna puistjes en uitslag.

IvankBacardi

Wat vind je dan van de paardenhouderij?
Paarden staan ook in kleine boxen, veulens worden afgespeent dat geeft veeeeeeel meer stres dan hoe dat bij koeien gaat :j

Als laatste en dan zal ik weer ondermijn meelees steen verdwijnen.
Ik durf bijna te wedden dat er veel meer dierenleed in de paardenhouderij is dan in de melkvee houderij. ga daar maar eens over na denken..
Laatst bijgewerkt door IvankBacardi op 31-07-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Ik denk dat het altijd zinnig is om naar je voedingspatroon te kijken bij lichamelijke klachten. De een reageert juist goed op meer melkproducten waar de andere klachtenvrij raakt bij het vermijden van melkproducten. Maar zo werkt het ook met tarweproducten, suiker en vet uiteraard, bepaalde fruitsoorten, noten en noem maar op.

Ik ben zelf geen melkdrinker maar wel gek op chocolademelk :)

Ik denk ook dat koeienmelk niet nodig is voor de mens om te overleven. Maar we drinken het nu inderdaad al zo lang en veel dat het vast geen kwaad kan... (behalve als je er dus gevoelig voor bent)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:06

__elise__ schreef:
magda_90 schreef:
Zullen we die discussie maar elders laten? :)

Je hebt gelijk, dat hoort hier inderdaad niet thuis. Maar ik kan zo slecht tegen dit soort onwaarheden :x

Rocamor: Oprechte vraag. Je geeft aan dat je een tijdje helemaal geen melk of andere zuivelproducten hebt gedronken of gegeten. Merkte je daar toen ook wat van? Of voel je je nu weer 'slechter' nu je niet meer geheel melkvrij eet?

Dat vind ik een lastige om op te reageren, aangezien ik destijds over moest van "normal geaccepteerd eten" naar koemelkvrij, kippenei-vrij, glutenvrij, maisvrij. En jaren later ook nog suikervrij. En dat gaf een aanzienlijke verbetering. Maar het zijn natuurlijk wel veel componenten die geelimineerd zijn.

Vergeet niet, dat als je bv koemelkvrij moet eten, je ook veel producten niet meer binnenkrijgt die ook andere rotzooi (imo) zoals bijvoorbeeld E621 bevatten. je zult veel puurder moeten eten. Iets dat lastig is in onze snelle wereld, maar op zich best te doen. Maar heel eerlijk, toen ik het net wist, heb ik letterlijk ongeveer met de tranen in de ogen in een supermarkt gestaan, want je kunt nog maar heel weinig nemen.

TS, je kunt ook aan kokos dream of rice dream denken. Ik ben helemaal verzot op de kokos dream. Maak er lekker ontbijt van, of chocolademelk met een banaan en wat cacao en honing. Erg jummmmie

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:06

Dit is al jaren bekend onder mensen die zich bezig houden met gedegen voeding.
Ook niet zo gek toch?
Na de borstvoeding drinken we ook geen moedermelk meer.
Koemelk is hetzelfde idee.
Melk is voor baby's , niet voor volwassenen .

Los van het leed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:08

Qua ontbijt heb ik havermout met appel, kaneel en amandelmelk (iets anders krijg ik om 5:00 uur niet binnen). Als ik later op sta vaak iets van een broodje met wat er in de koelkast ligt (dus moet even kijken voor iets om boter te vervangen) of een bak yoghurt met muesli (ook gaan vervangen).
Kokos dream en rice dream zijn inderdaad ook wel lekker. :j

BarbaLala, als je er goed over na denkt inderdaad logisch. Maar soms moet het kwartje even vallen. :)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-07-15 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:08

Ik volg dit topic even, komt interessante informatie voorbij! Ik heb ook huidproblemen, namelijk acne en eczeem. Helaas zitten mijn hele benen sinds een halfjaar onder de eczeem en droge plekjes.... Erg vervelend. Mijn huidtherapeute raadde mij ook al aan om zuivel te vermijden, maar ik zou echt niet weten wat ik dan op mijn brood kan doen wat makkelijk en lekker is, aangezien ik ook al geen vlees meer op brood doe :o

Is die Alpro echt zo lekker als gewonde yoghurt? Ik vind het vooral duur, en aangezien ik nog thuis woon ben ik bang dat mijn ouders het niet willen kopen voor me.

Maflinger_S

Ik herken het.
Ik was een zogenaamde huilbaby en had als kind veel last van eczeem. Ik moest elke dag een grote beker melk drinken, want dat is goed voor je... Ik was altijd moe en kriebelig, en maar smeren ...

Toen ik het huis uit ging, ik was 22, ben ik subiet gestopt met melk drinken en toetjes zoals vla en yoghurt eten, ik gruwelde ervan. Met mijn huid gaat het sindsdien een stuk beter.

Begin deze week heb ik toevallig eens de Alpro amandelmelk geprobeerd en die smaakt eerlijk gezegd best goed maar ik kan gewoon niet wennen aan het drinken van iets melkachtigs dat uit een melkpak komt. Mijn hele lichaam is duidelijk tegen.

Anoniem

En ik het maar gek vinden dat ik de laatste jaren zo moe word van melk drinken. Dat is overigens alleen bij pure melk en chocomel, andere zuivel dan weer niet :?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:11

Joolien schreef:
En ik het maar gek vinden dat ik de laatste jaren zo moe word van melk drinken. Dat is overigens alleen bij pure melk en chocomel, andere zuivel dan weer niet :?

Jolien, probeer eens
- 250 ml kokos dream / amandel melk / rice dream (moet je wel zoeken welke je lekker vindt, want er zitten ook bij die ik niet te pruimen vind)
- 1 banaan
- 1-2 eetlepels cacao
- flinke dot honing.

Goed blenderen, heeeerlijke chocomelk en je hebt gelijk je fruithapje weer gehad. Als je de banaan de avond ervoor in de vriezer hebt dan krijg je een milk shake achtig iets.

Kana

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:13

Ik ben ongeveer 4 maand geleden zo goed als gestopt met het eten van melk producten. Ik eet het nu in hele erge mate en het drinken doe ik sws niet.

Ne ben ik ben zo goed als van mijn acne en darmproblemen af.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:15

die ga ik onthouden!

Riaa_

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:18

Ik heb psoriasis, een lichte mate inmiddels ervan, ik ben een jaar geleden gestopt met het consumeren van koemelk, mijn handen zijn helemaal vrij en verder nog wat hele lichte puntjes.
Vroeger moest ik elke dag met hormoonzalf smeren en dan ging het nog niet weg, nu smeer ik nooit meer :) zo blij!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:21

Vreemd dat er zoveel mensen klachten krijgen na het drinken van melk. Ik drink per week toch wel een litertje of 4 tot 6 weg en ik heb gewoon geen klachten, oke ik ben te dik maar dat heeft vooral te maken met mijn verkeerde eetprobleem en niet door de melk.

Ik wil wel proberen om te kijken of het beter is voor mij om ook zonder melk een maand door het leven te gaan, maar ik heb al in de winkels gekeken maar de vervangende producten zijn best pittig in prijs (moet van 20 euro in de week rondkomen, en dit is inclusief als ik een keer deo enz. nodig heb) Om dat te zien dat ik voor rijstmelk bijna 2 euro moet betalen voor nog niet eens 500 ml is de keuze toch snel gemaakt.

Dus hoe doen jullie dat (mits jullie ook een kleine portemonnee hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:21

magda_90 schreef:
Qua ontbijt heb ik havermout met appel, kaneel en amandelmelk (iets anders krijg ik om 5:00 uur niet binnen). Als ik later op sta vaak iets van een broodje met wat er in de koelkast ligt (dus moet even kijken voor iets om boter te vervangen) of een bak yoghurt met muesli (ook gaan vervangen).
Kokos dream en rice dream zijn inderdaad ook wel lekker. :j

BarbaLala, als je er goed over na denkt inderdaad logisch. Maar soms moet het kwartje even vallen. :)

Er is gewoon plantaardige boter/halvarine verkrijgbaar, in de supermarkt! En yoghurt is er ook plantaardig, van alpro. Ik was zelf bang dat die een typische sojasmaak zou hebben, maar is heel erg lekker!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-15 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:22

chamion schreef:
Vreemd dat er zoveel mensen klachten krijgen na het drinken van melk. Ik drink per week toch wel een litertje of 4 tot 6 weg en ik heb gewoon geen klachten, oke ik ben te dik maar dat heeft vooral te maken met mijn verkeerde eetprobleem en niet door de melk.

Ik wil wel proberen om te kijken of het beter is voor mij om ook zonder melk een maand door het leven te gaan, maar ik heb al in de winkels gekeken maar de vervangende producten zijn best pittig in prijs (moet van 20 euro in de week rondkomen, en dit is inclusief als ik een keer deo enz. nodig heb) Om dat te zien dat ik voor rijstmelk bijna 2 euro moet betalen voor nog niet eens 500 ml is de keuze toch snel gemaakt.

Dus hoe doen jullie dat (mits jullie ook een kleine portemonnee hebben)

Minder melk drinken is ook een optie ;)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:22

@ Champion.
Hoe bedoel je vervanging?
Je kunt toch ipv een glas melk ook een glas kraanwater drinken?

Of begrijp ik je verkeerd? :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:22

Ik moet vanmiddag boodschappen halen, dan kijk ik meteen even.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:25

Soja yoghurt is erg duur in de winkel, maar het is enorm makkelijk zelf te maken :) je hebt alleen lauwwarme sojamelk en een paar lepels gewone of sojayoghurt nodig. Goed mengen, 12 tot 18 uur lang rond de 35 graden laten staan, en je sojayoghurt is klaar :)

Voor op brood zijn er ook genoeg mogelijkheden over.
Ik hou zelf nog altijd het meeste van pindakaas :P Maar bij oa de AH heb je spreads van Tartex in het bio-schap staan. Allerlei smaken, en erg lekker! En hummus, ook lekker. De vegetarische smeerworst van AH is volgens mij ook vrij van zuivel, en ook érg lekker!
Maar ik doe ook vaak gewoon wat blaadjes sla met plakjes tomaat enzo op mijn brood. Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:25

magda_90 schreef:
Ik moet vanmiddag boodschappen halen, dan kijk ik meteen even.

http://wiki.veganisme.org/index.php/Margarines
Hier zou je vooraf kunnen kijken om je te oriënteren. In jouw geval zou je ook die van Wajang kunnen gebruiken, omdat het je alleen om de koemelk gaat en niet om veganisme.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:27

Collie2008 schreef:

Sorry, maar wat een waardeloze link....

"De hedendaagse zuivel is over het algemeen van zeer slechte kwaliteit. De oorzaak is te vinden in de bio-industrie, het gebruik van antibiotica en groeihormonen voor runderen (onder meer BGH). "

BGH is in grote delen van de wereld (o.a. Europa) verboden en de melkveehouderij past in verhouding net zo veel antibiotica toe als de humane geneeskunde.
Ik haak in ieder geval af als een artikel dat soort onzin uitkraamt...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:30

chamion schreef:

Stoppen met melk drinken kan dan in ieder geval al vast helpen want uitgaande van 5 liter melk per week krijg je dan zo bijna 2500 calorieën extra binnen die je met alleen water of thee al niet binnen zou krijgen.

Dat is 1 hele dag calorieën! (wat een gemiddelde vrouw nodig heeft qua inname per dag aan voedsel)