Een van de vele baby's die niet wil slapen...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Een van de vele baby's die niet wil slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:36

Sorry, niet alles gelezen, maar heb je al eens aan (ergonomisch!) dragen gedacht? Betekent niet dat je de hele dag met je kind hoeft te slepen, maar het kan zo fijn zijn, en je hebt een levende knuffel :)

Wanneer je dingen als reflux, vastzittende wervels etc uitgesloten wil hebben is een bezoek aan de osteopaat inderdaad een goed advies.

En verder : oei ik groei, geweldig omschreven wanneer kleintjes zgn sprongetjes maken.

En vergeet niet, de eerste weken kunnen gewoon loodzwaar zijn, ook al is je baby nog zo lief, leuk, gewenst etc, het is en blijft bikkelen, is heel normaal, hoor je alleen zo weinig terug van andere moeders.

Maar nogmaals, Google eens op dragen, ik wou dat ik het bij mijn oudste al ontdekt Had

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:48

Ik had ook zon onrustig slapertje, osteopaat deed wonderen!

De geboorte is het grootste ongeluk dat je kan overkomen zegt ie altijd ;)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:55

hier een goede slaper eerst ingebakerd maar daarna snel op de buik al na 5 weken. Hij had veel last van krampjes dus lag op de buik lekkerder. Wij zijn ook bij de osteo geweest en die deed wonderen voor de krampjes dus wij hebben ook goede ervaringen met de osteo

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:06

Hier ook een zoontje wat zo moeilijk ging slapen, inbakeren wilde niet, meneer wurmde zich los.

En toen las ik over de Woombie, een slaapzak die sluit tot aan de nek. Dat en een absoluut vaste structuur, maakte dat mijn zoon veel beter ging slapen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:28

Mijn advies is go with the flow van jouw baby, niet ieder kind heeft even veel slaap nodig overdag.

Al mijn kids zijn redelijk "slechte" slapers overdag, de nachten gaan hier erg goed.
Bij mijn oudste ging ik steeds samen met haar slapen overdag.
Nu een tweeling van bijna 6 maand waarbij overdag geen enkel slaapritme te bekennen is, slapen doen ze als ze moe zijn, soms langer dan een uur, meestal 3 kwartier.
Tot 3 maand liet ik ze overdag in de box slapen, nu in hun eigen bedje.
Laten huilen is voor mij persoonlijk geen oplossing, voor mij staat huilen om een hulp vraag van de baby.
Vooral met 2 babies is het weleens lastig en vraag ik me af of ik het me zelf niet extra moeilijk maak, maar dan troost ik me met de gedachten dat het maar tijdelijk is en de kids snel groter zijn waardoor het gemakkelijker gaat worden.

Alle drie zijn wel echte buikslapers, vanaf dag 1.

Ook zijn alle drie behandeld door een osteopaat wat heel erg veel rust heeft gebracht in de zin van minder huilen maar niet meer slapen.

Er zijn zoveel verschillende manier, zoveel mogelijkheden, zoek de gene die bij jou en jouw baby past.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:03

Het boek 'baby's in een droomritme' van Stephanie Lampe zou je kunnen helpen om het slaapgedrag van je kleintje beter te begrijpen, ik heb daar veel aan gehad.Baby's hebben namelijk een slaapcyclus van 45 minuten en dan worden ze weer wakker, ze moeten leren om dan weer opnieuw in te slapen, dat duurt vaak een poosje. Als kindjes dat kunnen, zijn ze fysiek in staat om 'door te slapen'.

Mijn dochter heeft overdag veel in de draagdoek geslapen, lekker dicht tegen mama aan. Als je ervoor kiest om je kindje zich in slaap te laten huilen, wees je je er dan bewust van dat hierbij stresshormonen vrij komen, welke uiteindelijk bij veel herhaling schade kunnen veroorzaken. Daarnaast leert je kindje dat je toch niet komt, en dan dus van 'ellende' in slaap valt. Kinderen hebben nu eenmaal veel behoefte aan hun mama :+:

Mijn dochter is nu bijna 2, ik heb haar veel gedragen en draag haar nog steeds, we hebben samen geslapen en ze slaapt nu al een poos in haar eigen bedje, zowel overdag als 's nachts. Ze valt zelf in slaap en ze slaapt ook 'door'. Ik heb haar nooit laten huilen en ben er altijd voor haar geweest als het haar niet lukt zelf in slaap te vallen. Wees alsjeblieft niet bang dat je je kindje 'verwend' of 'verpest', want dat kan bij die kleintjes helemaal niet! Veel knuffelen, veel bij je houden en veel huid op huid contact <3

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:42

Ik kon het ook niet, laten huilen... En alles kwam goed :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 00:09

Mijn jongste (een meid) sliep vanaf haar geboorte overdag heel weinig.
Na elke voeding misschien 30 minuten en daarna was ze wakker tot aan de volgende voeding.

Voor haar eerste jaar sliep ze eigenlijk niet echt meer.
Misschien nog 2x per dag een klein dutje.

Ze is altijd een weinige slaper geweest, was degene die het laatst naar bed ging van de kinderen, ondanks dat ze de jongste was.
Nu is ze 12 en slaapt ze wel eens uit (op een niet schooldag) tot 9 uur :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:47

Ik heb een tijdje geleden deze uit het Engels vertaald;

Slaaptraining bij een baby.

Ik ben zo in de war

Ik ben gewend om in slaap te vallen in je zachte warme armen. Iedere nacht kruip ik dicht tegen je aan, zo hoor ik je hartslag en ruik ik je heerlijke geur. Ik staar naar je mooie gezicht en glij langzaam weg in een diepe rustige slaap, warm en veilig in jouw liefdevolle armen. En als mijn knorrende maagje of mijn koude voetjes me wakker maken, of als ik gewoon even een knuffel van je wil, ben je er snel voor me en zorg je ervoor dat ik daarna weer in slaap val dicht tegen je aan.

Maar deze laatste week is alles anders.

Iedere nacht van deze week gaat nu zo. Je dekt me toe in mijn ledikant en kust me welterusten, dan doe je het licht uit en ga je weg. Eerst was ik in de war, waar ging je nu toch naar toe? Daarna werd ik bang en ik begon je te roepen. Ik riep en riep om jou mamma, maar je kwam niet. Ik was zo verdrietig mamma, ik had je zo ontzettend hard nodig. Ik voelde dingen die ik nog nooit gevoeld had. Waar was je nu ik je zo hard nodig had?

Maar eindelijk kwam je terug! Oh wat was ik blij en opgelucht dat je er weer was! Ik dacht dat je me in de steek had gelaten! Ik stak mijn armpjes naar je uit maar je pakte me niet op. Je keek niet eens naar me. Je legde me terug met je warme liefdevolle armen en zei 'sssst, het is slaaptijd nu' en je liet me weer alleen.

Het gebeurde opnieuw en opnieuw, steeds weer. Ik riep om je en na een tijdje, dat steeds langer duurde, kwam je dan. Je kwam iedere keer naar me toe maar hield me niet vast.

Ik bleef roepen en huilen om je, maar ik moest stoppen, mijn keel deed zo'n pijn, mijn hartslag ging zo snel, mijn maag knorde en mijn hoofdje deed zeer. Maar het meeste pijn deed mijn hart, waarom liet me mij alleen?

Na wat voor mij een eeuwigheid duurde, gaf ik het op. Je komt niet als ik je roep, en als je al komt, dan kijk je me niet eens in mijn ogen maar je laat me alleen met mijn schokkende, huilende lijfje. Het schreeuwen om jou doet teveel pijn om lang vol te houden.

Maar lieve mamma, ik snap het gewoon niet. Overdag, als ik val, pak je me op en kus je mijn zere plekken totdat de pijn weg is. Als ik honger heb, geef je me te eten. Als ik naar je toe kruip voor een knuffel, kun je me gedachten lezen, pak je me op en knuffel en kus je me terwijl je verteld hoe speciaal ik ben en hoe ontzettend veel je van me houd. Als ik je nodig heb, ben je er meteen voor me.

Maar 's nachts, als het stil en donker is, en mijn nachtlampje enge schaduwen maakt op de muur, ben je verdwenen. Ik zie ook wel dat je moe bent mamma, maar ik hou zoveel van je. Ik wil gewoon zó graag bij je zijn, meer niet.

En nu, in de nacht, ben ik stil. Maar ik mis je vreselijk mamma...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:29

Storm moet ik daaruit opmaken dat een baby nooit in zijn of haar eigen bedje kan slapen volgens dat stukje? Lijkt me toch ook erg onpraktisch.

Ik lees mee uit interesse, sta zelf op het punt om te bevallen. Wiegje staat klaar op onze kamer, ik heb een draagdoek aangeschaft... Maar toch hoop ik dat de kleine straks het eigen ledikantje ook fijn vindt slapen...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:26

Storm schreef:

Ik ben zo in de war

Ik ben gewend om in slaap te vallen in je zachte warme armen. Iedere nacht kruip ik dicht tegen je aan, zo hoor ik je hartslag en ruik ik je heerlijke geur. Ik staar naar je mooie gezicht en glij langzaam weg in een diepe rustige slaap, warm en veilig in jouw liefdevolle armen. En als mijn knorrende maagje of mijn koude voetjes me wakker maken, of als ik gewoon even een knuffel van je wil, ben je er snel voor me en zorg je ervoor dat ik daarna weer in slaap val dicht tegen je aan.

Iedere nacht van deze week gaat nu zo. Je dekt me toe in mijn ledikant en kust me welterusten, dan doe je het licht uit en ga je weg. Eerst was ik in de war, waar ging je nu toch naar toe? Daarna werd ik bang en ik begon je te roepen. Ik riep en riep om jou mamma, maar je kwam niet. Ik was zo verdrietig mamma, ik had je zo ontzettend hard nodig. Ik voelde dingen die ik nog nooit gevoeld had. Waar was je nu ik je zo hard nodig had?

Maar eindelijk kwam je terug! Oh wat was ik blij en opgelucht dat je er weer was! Ik dacht dat je me in de steek had gelaten! Ik stak mijn armpjes naar je uit maar je pakte me niet op. Je keek niet eens naar me. Je legde me terug met je warme liefdevolle armen en zei 'sssst, het is slaaptijd nu' en je liet me weer alleen.

Het gebeurde opnieuw en opnieuw, steeds weer. Ik riep om je en na een tijdje, dat steeds langer duurde, kwam je dan. Je kwam iedere keer naar me toe maar hield me niet vast.

Ik bleef roepen en huilen om je, maar ik moest stoppen, mijn keel deed zo'n pijn, mijn hartslag ging zo snel, mijn maag knorde en mijn hoofdje deed zeer. Maar het meeste pijn deed mijn hart, waarom liet me mij alleen?

Na wat voor mij een eeuwigheid duurde, gaf ik het op. Je komt niet als ik je roep, en als je al komt, dan kijk je me niet eens in mijn ogen maar je laat me alleen met mijn schokkende, huilende lijfje. Het schreeuwen om jou doet teveel pijn om lang vol te houden.

Maar lieve mamma, ik snap het gewoon niet. Overdag, als ik val, pak je me op en kus je mijn zere plekken totdat de pijn weg is. Als ik honger heb, geef je me te eten. Als ik naar je toe kruip voor een knuffel, kun je me gedachten lezen, pak je me op en knuffel en kus je me terwijl je verteld hoe speciaal ik ben en hoe ontzettend veel je van me houd. Als ik je nodig heb, ben je er meteen voor me.

Maar 's nachts, als het stil en donker is, en mijn nachtlampje enge schaduwen maakt op de muur, ben je verdwenen. Ik zie ook wel dat je moe bent mamma, maar ik hou zoveel van je. Ik wil gewoon zó graag bij je zijn, meer niet.

Nouwwww deze moet je niet lezen als je last hebt van je hormonen!
Maar na een aantal weken slapeloze nachten ga je ook hier anders naar kijken :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:36

Ts, zet het bedje aan het hoofdeinde eens iets hoger met blokjes onder de poten. Indien het reflux is zal je dat snel genoeg merken. Hij komt met half uurs slaapjes ook niet aan zijn diepe slaap toe en dat zorgt ook voor oververmoeidheid, die slaap zijn ze nodig om de prikkels te verwerken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:41

Mijn kindjes hadden zelfs last van reflux als ze rechtop zaten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:48

Dit is waarschijnlijk iets waar veel mensen van denken dat ik op mijn hoofd ben gevallen, maar ik heb het nu toch al een paar keer gehoord. Heb je al eens geprobeerd de kamer te reinigen en de wieg / bedje te verplaatsen?

Hier in de buurt in een vrouw wat energie oppikt en goed kan lezen, zij heeft al verschillende huilbaby's geholpen door de ouders duidelijk te maken dat de energie in de slaapkamer niet in orde of optimaal was. Het helpt blijkbaar wel. Ik wil niet zeggen dat dit voor iedere huilbaby geldt, maar voor die wat ik gehoord heb was het een hele uitkomst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:06

Het gaat toch alleen om overdag?
Of begrijp ik het niet goed?

Mijn uk sliep ook een periode tussen 3-5 maanden bijna niet overdag, daarna werd het weer meer. Snachts was nooit een probleem.
Tot 6 maanden nooit alleen gelaten met huilen, daarna zag ik duidelijk de omslag naar testgedrag en ging ik er anders mee om, mmaar daarvoor kunnen ze dat volgens mij nog niet eens.

Dragen (alle vormen ervan) was hier een drama dat uitliep in een volledig overstuur kind, dus je kunt niet per definitie stellen dat dit helpt.

Wat voor mij goed werkte overdag was de wieg in de woonkamer of kinderwagen in de tuin met veel achtergrond geluid.
Daarnaast sliep ze goed in een voedingskussen op de bank.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:31

Onze kleine man (vandaag 13 weken) is een heel gevoelig mannetje die heel veel wil doen en alles leuk vind maar daardoor ook (te) veel indrukken opdoet op een dag. De eerste paar weken wilde hij overdag alleen op mama slapen (zelfs papa was niet goed genoeg) en ging hij na 21:00 naar bed dan was het daar geen probleem... In die tijd heb ik hem overdag regelmatig gedragen zodat ik mijn handen vrij had voor huishoudelijke taken en gewoon even iets anders dan alleen maar kindjewiegen.

Na vijf weken ging de knop om en heb ik hem in zijn bakerzak (voor het eerst) in zijn bedje gelegd overdag. Na 20 minuten pruttelen (niet huilen meer een beetje geluid maken) is hij gaan slapen en 4 uur later wakker geworden. Sinds die tijd slaapt hij in zijn dwangbuis zoals we dat liefdevol noemen. En is hij 's nachts gaan doorslapen. Ik merk aan hem dat hij wel in slaap kan vallen, maar zodra hij lichter gaat slapen gaan zijn armen bewegen en tikt hij zichzelf aan en is hij meteen ontroostbaar wakker... Ik probeer hem nu langzaam wat vaker te laten slapen zonder zijn zak maar blijf dan wel in de buurt om het extreme huilen meteen te troosten.

Ik denk dat Mees zijn "slaapprobleempje" voortkomt uit het feit dat ze 3 dagen geprobeerd hebben hem geboren te laten worden, hij met een keizersnede gehaald is en vervolgens na 10 uur op de kinderafdeling terecht kwam waar wij hem 5x per dag wakker kwamen maken voor een verschoning en een fles en we hem slapend weglegden. Zodra hij dus wakker werd waren wij weg en ik geloof zomaar dat ze met 12 kindjes niet altijd de tijd hebben om je kindje te troosten.

De enige tip die ik je kan geven is blijven proberen, tot je een manier vind die voor jullie beiden goed is. Huilen is niet erg, over de rooie gaan wel. Mees kan zeurderig huilen (ik noem het vaak pruttelen) of echt verdrietig en overstuur zijn. Ik probeer bij de eerste signalen van onrust uit te vinden wat hij op dat moment wil/nodig heeft om hem zo comfortabel mogelijk te houden... Het is lastig en dat schijnt het nog een poosje te blijven, de echte gouden tip bestaat denk ik niet. Tussen week 5 en 10 was de draagdoek onze oplossing, inmiddels is dat dikke stress, daarna was zijn voedingskussen met ringhoes het einde en nu nu zijn we weer op zoek naar een nieuwe plek waar hij zich goed voelt :P

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:39

cinniz123 schreef:
Storm schreef:

Ik ben zo in de war

Of niet... mijn zoontje heeft 8 maanden lang gehuild en gehuild en gehuild, maar alleen hebben we hem nog nooit gelaten. Nu is hij bijna 4 jaar en slaapt in zijn eigen bed. Wordt ie wakker, dan komt ie bij ons als hij dat wil.
En onze 2 jarige dochter slaapt 's avonds alleen, ik blijf erbij tot ze slaapt, en als ze wakker wordt, ga ik bij haar liggen.

Ik vind het zo onlogisch om zo'n klein kwetsbaar hummeltje alleen op een kamer te leggen...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:54

Je kindje is 9 maanden lang gewiegd door jouw bewegingen en viel daar heerlijk van in slaap, bij mama in een veilige omgeving.
Je kan niet van een kindje verwachten dat het geboren wordt en direct begrijpt hoe het zelf in slaap moet vallen.
Het begrijpt immers een heleboel nog niet direct, alles heeft tijd nodig.

Lekker bij je nemen en vanuit een veilig en geborgen gevoel laten 'leren' Hoe het moet. Soms duurt dat weken, soms maanden en soms jaren. Je zal zien dat het stukje bij beetje beter gaat.
Moederschap is zwaar, zeker wanneer je slaaptekort hebt. Dan is de wereld soms heel zwart, zeker geen roze wolk. Het is de realiteit en je moet er toch doorheen.

Daarnaast deed hier een osteopaat echt wonderen, geen fysio of chiro maar een osteopaat kijkt met je mee naar het totaal plaatje. Is het lijfje in balans, voeding & slapen wordt meegenomen en er wordt gevoelde of er afwijkende zaken te vinden zijn in het lijfje (ook voorkeur houding ed wordt meegenomen ). Kosten worden veelal (gedeeltelijk) vergoed door de zorgverzekeraar. Er wordt dus absoluut niets gekraakt of iets...!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:59

Tja zoveel moeders zoveel manieren. Je moet uiteindelijk dat kiezen wat bij jouw en je kindje past.

Hier slapen ze vanaf de eerste dag in hun eigen bedje op hun eigen kamer. Ik werd namelijk helemaal gek van al die geluidjes. Ik deed zelf geen oog dicht. Dus hier hebben ze nooit naast ons geslapen. De eerste weken laat ik die kleintjes nog wel eens in de wandelwagen slapen. Makkelijk als ik ergens naar toe wil. Maar ik probeer ze al heel snel ook overdag in hun eigen bedje te laten slapen. Tussen huilen en huilen zit ook veel verschil. Onze oudste had het bijv nodig om in slaap te komen. Het was ook echt een ander huiltje en duurde hooguit 5 min.

Wat ik bij de tweede trouwens heb gedaan is een knuffel uitgekozen en die heb ik een tijdje bij mij gedragen. Zodra de kleine geboren was heb ik hem die knuffel gegeven en dat was direct zijn favoriet. Op die manier had hij altijd een beetje mama bijzich.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:47

Ryder schreef:
Storm moet ik daaruit opmaken dat een baby nooit in zijn of haar eigen bedje kan slapen volgens dat stukje? Lijkt me toch ook erg onpraktisch.

Ik lees mee uit interesse, sta zelf op het punt om te bevallen. Wiegje staat klaar op onze kamer, ik heb een draagdoek aangeschaft... Maar toch hoop ik dat de kleine straks het eigen ledikantje ook fijn vindt slapen...

Tuurlijk niet, het baby'tje uit dit stukje wil niet alleen gelaten worden, en probeert dat op alle manieren aan mama duidelijk te maken. Als je kindje er geen problemen mee heeft, is het prima om alleen te slapen.

Mijn zoon had erge verborgen reflux, sliep iedere nacht bij ons. Mijn dochtertje slaapt veel liever alleen in haar bed, ze mag bij ons slapen als ze wilt, maar ze maakt ons duidelijk dat ze graag in haar eigen bedje slaapt.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:07

cinniz123 schreef:
Storm schreef:

Ik ben zo in de war

Ik slaap al 8 maanden kút.. En ik kreeg nog tranen in m'n ogen haha...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:45

9 maanden op 9 maanden af :D
Nee maar zonder gekheid het is soms verdomd moelijk.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:02

Ik slaap al 2 jaar niet door :+ Maar dat soort teksten kunnen mij ook emotioneel maken en wel inzien waarom ik het allemaal doe. Echt ik ben bekaf en we beginnen straks weer helemaal opnieuw maar ik sta wel volledig achter wat ik doe. En dat is denk ik het aller belangrijkste :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:33

Mijn zoontje sliep overdag ook steeds kort en raakte oververmoeid. Was zoeken naar hoe we dat konden veranderen. Wat hier werkte was overdag de voeding op bed geven( ons eigen bed ,geef bv) hem neerleggen en dan ernaast liggen en hem laten drinken. Daarna is hij moe maar wil alles om zich heen in de gaten houden, deed dan de gordijnen dicht en mn hand voor z'n ogen en een speentje in . Dat was de manier om in te slapen. Toen een tip gekregen om een doekje met lavendelolie naast hem neer te leggen, dat zou rustgevend moeten werken en of het daar nu wel of niet door komt : hij slaapt langer en wordt rustig wakker. Nu leg ik hem na t voeden in z'n eigen bedje en valt hij zelf in slaap.
Aan het eind van de middag tot een een uur of 8 is hij onrustig en spartelt veel met z'n beentjes en laat echt merken dat z'n darmpjes gevoelig zijn( of dat beeld ik me in) dan houd ik hem veel bij me en vind hij t lekker om over mn schouder te hangen. Laten huilen begin ik niet aan als ze zo jong zijn , t is hun communicatie middel en ze willen je wat duidelijk maken. Als jou zoontje ook veel huilt( en dan bedoel ik niet een beetje jammeren) dan zou ik zeker verder kijken naar een persoon die hem kan nakijken en waar je zelf een goed gevoel bij hebt!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:19

cinniz123 schreef:
9 maanden op 9 maanden af :D
Nee maar zonder gekheid het is soms verdomd moelijk.

Ik weet dat mijn zoontje huilt omdat hij pijn heeft! We hebben medisch nogal een moeilijke start gehad, dus sta met liefde 30x per nacht aan z'n bed :Z
Zeg ik nu heel stoer, soms denk ik wel eens ohhhh alweer???? :+