Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
8nnemiek schreef:Heb je nooit geprobeerd om een smoothie te maken met wat fruit en een hand havermout? Dat kun je helemaal fijnblenderen, kun je gewoon met een rietje drinken, maar het vult wel.
Een gewone boterham krijg ik 's ochtends ook meestal niet weg.
Collie2008 schreef:Inderdaad sowieso eerst medisch alles uitsluiten als je gezond blijkt te zijn verder kijken.
Waarom was eten vroeger al lastig? Lust je veel niet qua smaak of structuur? Hoe reageer je op bepaalde structuren in je mond? Geeft je lichaam echt geen hongersignaal af? (hoeft geen rommelende maag te zijn, kan ook een andere smaak in de mond zijn, hoofdpijn, slap gevoel) Hoe prikkel gevoelig ben je sowieso als mens? Sommige zijn hypersensitief anderen juist hypo sensitief (die voelen bijvoorbeeld weinig honger, dorst, pijn, o.i.d.). Wanneer lukt eten beter? Als je alleen bent of juist niet? Sommige mensen eten beter als ze bijvoorbeeld in een prikkelarme ruimte zijn, anderen willen juist afgeleid worden zoals voor de TV zitten 9zodat eten bijna automatisch gaat en je aandacht vooral op de tv is) etc, etc.
Er kunnen veel medische, maar ook veel psychische redenen aan ten grondslag liggen. Ik kan me niet voorstellen dat een gezond lichaam geen signaal afgeeft, het kan wel dat je het signaal niet goed herkent door een verstoorde prikkelverwerking of er niet aan toe komt. Ik ken jongeren die het niet lukt om te eten op school omdat er teveel prikkels om hen heen zijn waardoor ze de honger/dorst prikkel niet voelen of niet kunnen toestaan.
Een gewone diëtiste gaat jou niet helpen denk ik nee, voedingspsycholoog zou wel een mooie optie zijn omdat die breder kijkt dan je lichaam. Wellicht is dat een eindje rijden voor je, maar zeker wel de moeite waard toch?
en inderdaad ik zou dieetvoeding gaan vragen (pakjes) zodat je de zorgen over je lijf even kan parkeren, eerst even op kracht kan komen en dan aan de slag te gaan
Robin_S schreef:Ik heb de OP van je vorige topic gelezen en ik herken je probleem maar al te goed!
Zelf ben ik ook altijd een moeilijke eter geweest, maar nu ik hoogzwanger ben wordt het NOG erger, ik eet bijna niets meer. Waar ik een tijd geleden ook nog dagelijks naar de Mac kon (het is beter dan niets...) gaat er nu helemaal niets meer in. Voor alles haal ik mijn neus op!
En ook de paniek als je 's morgens wakker wordt, en denkt: wat moet ik vandaag weer eten?, vreselijk gewoon.
Mag ik vragen wat je wel eet momenteel? Misschien dat ik er overheen gelezen heb.
En wat at je meestal voordat je eetprobleem begon?
En heb je een idee wat je er nu precies zo stoort aan eten? De structuur, de smaak,...?
Robin_S schreef:En wat deed je op zo'n broodje dan? Iets van beleg of gewoon zo?
Lust je ook fruit en (rauwe) groenten?
Selina schreef:Ik lust bananen, appels en mandarijntjes maar eet voornamelijk bananen. Groenten vind ik echt vies. Eet vaak 3 happen spinazie, bietjes of bloemkool.
Sokje_6 schreef:Heb je al eens gezocht op specifieke eetstoornis? Wellicht herkenbaar.
Een voedingspsycholoog lijkt me hier geen slecht idee.
Selina schreef:Heb nog nooit hoeven over te geven dat moment ben ik altijd voor. Ik stop iets in m'n mond, wat het ook is, en ik word misselijk. Als ik dan heel overdreven ademhaal en rustig kauw krijg ik het net door m'n keel heen. Maar dat hou ik maar een aantal happen vol daarna moet ik stoppen.