Ten einde raad: Gezinsconflict.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:43

TS, allereerst een heel groot compliment voor jou. Dat jij zo graag voor je ouders wil zorgen en je best doet om ze tot steun te zijn, is heel erg prijzenswaardig. Dat horen kinderen ook te doen als ze volwassen zijn en het niet meer goed gaat met hun ouders.

Maar..... als het goed is houden jouw ouders van jou en willen ze niet dat dit ten koste van jou gaat. Als iets (in dit geval het werk en moeten aanzien hoe je vaders bedrijf in de vernieling geholpen wordt zonder dat er naar je waarschuwingen geluisterd wordt) jou er onderdoor laat gaan, dan is het inderdaad hoog tijd om dat weg te doen. Soms tijdelijk, tot je het weer aankan, soms voor altijd. Anders kun je je andere taken niet meer aan. Dat heb je heel goed gezien. De reden die jij geeft om te stoppen met je werk is omdat je anders straks zelf in de put zit en je ouders niet meer kunt helpen. Een betere reden is er niet.
Ik ben om een soortgelijke reden (alleen dan niet mijn ouders, maar mijn vrijwilligerswerk) met mijn vorige baan gestopt en het was de beste beslissing die ik ooit heb genomen.

Nog iets wat ervoor zorgt dat jij straks de zorg voor je ouders niet meer aankunt, is dingen met je eigen leven doen omdat zij dat willen en niet omdat jij erachter staat en dat wilt.

Volgens de bijbel kun je niet een religie kiezen omdat je ouders dat willen, maar moet je ZELF achter die keuze staan, hem echt met heel je hart willen dienen. Anders heeft je geloof geen enkel nut. Plus het wordt een last voor je in plaats van iets waar je blij en gelukkig van wordt. Geloof hoort het laatste teweeg te brengen. Als het een last voor je is, dan zorgt het voor nog iets wat ervoor kan zorgen dat bij jou de druppel weer overloopt. En dat is het laatste wat onze Schepper wil. Hij wil dat jij een toekomst en een hoop hebt (Jeremia hoofdstuk 19 vers 11). Dat is wat je religie je hoort te geven. Als dat niet zo is, moet je misschien met behulp van de bijbel op zoek naar de religie dat dat wel verschaft. Want dan kun je de hele wereld aan, ongeacht wat voor druk er op je gelegd wordt.

Hetzelfde geldt voor je studiekeuze. Conservatorium is zwaar. Je moet het echt met heel je hart willen en er echt achter staan. Als je dat niet doet, dan lukt het je niet om die opleiding af te maken. En dan heb je ongetwijfeld helemaal je ouders teleurgesteld. En jezelf ook nog eens.
Misschien is het verstandig om tijdens je vooropleiding nog eens goed te overwegen of dit echt is waar jouw hart naar uitgaat.Hoe zou je je voelen als je niet de hele dag met muziek bezig was? zou je daar ongelukkig van worden of maakt het je niet uit? Of probeer het eens een paar weken uit.
Ik heb een poosje overwogen mijn paard te verkopen.... hij stond toen een paar maanden weer bij zijn fokster (voor een andere reden) dus ik kon niet iedere dag naar hem toe (lees, ik kon maanden niet naar hem toe, want het was nogal ver weg). En geloof me.... degenen die echt veel met me omgingen vroegen na een paar weken steeds weer wanneer hij terugkwam.... de reden: ik werd super chagrijnig en ongezellig. Ik had het nog niet zo door, maar zij wel want zij hadden er erg veel last van :Y) . En zodra hij terugkwam was het over, liep ik weer vrolijk rond.
Als je naar het conservatorium wil, dan moet muziek kunnen spelen of niet kunnen spelen op jou hetzelfde effect hebben.

je krijgt veel advies om op jezelf te gaan, maar ik begrijp dat jij zelf twijfelt of je daar al klaar voor bent.
bij deze linkhttp://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/102010244?q=voor+ouders+zorgen&p=par krijg je een paar handvaten om te zien of je er al klaar voor bent of niet.

Zadok

Re: Ten einde raad: Gezinsconflict.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 22:39

Bedankt voor jullie reacties, verhelderend en steunend!

Zippora, fijn dat je ook mijn "kerk-probleem" bespreekt! Hiermee zit ik ook behoorlijk, vanwege het dorp waar ik vandaan kom. Hierin echt not-done de kerk te verlaten. Dan krijg je ouderlingen en dominees achter je aan met brieven... :n

Over voor je eigen geluk kiezen... Ik ben gewend te pleasen, hard te werken om leuk gevonden te worden en mijn best te doen het een ander naar de zin te maken. Deels mijn opvoeding, anderzijds ook iets wat ik mezelf erg aangeleerd heb. Hierdoor wilde het maar niet lukken met mijn laatste vriendje. Ik was teveel bezig met goed genoeg gevonden te worden. Dit heb ik nu ook met mijn ouders: wat moeten ze wel niet van me denken als ik straks gewoon move? Zullen ze dan niet gaan praten? Mag ik dan later ook niet meer "terugkomen"?

Ik ben inmiddels voorzien van een andere baan. In dezelfde sector als waar ik in zat. Ik hoop dat ik daar met veel plezier aan de slag kan. Heb het mijn ouders nog niet verteld, maar ik ben in ieder geval weer onder de pannen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:45

Grappig dat Zippora het kerkprobleem benoemt, zoals jij het noemt. Ik vroeg me af waarom zij dat erbij haalde en er zo op inging, ik haalde totaal niet uit jouw post dat ook dat speelde.

Ik denk dat je echt gewoon met je ouders om de tafel moet, zeg dat je een aantal zaken wilt bespreken, en wees gewoon open en eerlijk. Reageren zij vervelend, dan is dat hun probleem, maak het niet het jouwe!

Geef aan dat je een andere baan hebt en dat je eerst wilt nadenken over studeren aan het conservatorium. Desnoods werk je gewoon een jaartje voor je gaat studeren, niks mis mee.

Zadok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 23:23

In de laatste alinea gaf ik er kort aandacht aan. Het ging me meer om mijn baan-probleem, maar het is erg fijn dat men me ook helpt met het vinden van een oplossing wat betreft thuis blijven wonen.

Vandaag heb ik kort met ze gesproken, maar dit draaide wederom uit op ruzie. Uiteraard is mijn nieuwe baas een klootzak en "kom ik toch wel terug met hangende pootjes". Ik wil zo graag laten zien dat ik in dit geval een volwassen iemand kan zijn die zélf haar baan kiest en zélf daarin haar boontjes dopt. Ik vind het zo jammer dat ik zo kort aan de lijn gehouden wordt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:28

Zadok, wat is de planning qua startdatum/jaar op het conservatorium? En hoe zit het me de vooropleiding die je zou gaan doen, begint die aankomende september?
Kun je niet even een jaar alleen maar werken, dus je opleiding uitstellen? Dan kun je in dat jaar de tijd nemen om jezelf te ontplooien, meer op eigen benen te leren staan en vooral (een begin maken om) erachter (te) komen wat jij wil.

Is dat mogelijk en hoe denk je daarover?

Zadok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 23:41

Per 1 oktober kan ik me aanmelden voor de vooropleiding aan de H.KU voor cursusjaar 2014-2015. Daar zit een toelatingsexamen aan vast. Ik heb het idee, dat als ik met deze instelling en motivatie ga, dat ik bij voorbaat al afgewezen wordt. Ik zit gewoon helemaal niet te wachten op dat conservatorium en de vooropleiding dito!

Ik heb een tussenjaar besproken met mijn ouders. Dat was goed. "Kun je zeker wel een uur of 4 per dag repeteren om goed genoeg te worden om toegelaten te worden aan het conservatorium." Maar ik wíl niet naar het conservatorium. Zodra ik zeg dat ik niet wil, moet ik maar eens goed nadenken volgens mijn moeder. Mijn vader vraagt wat ik me in mijn hoofd haal om niet te gaan. "Dat is het enige wat je kunt."

Ik denk dat dat tussenjaar zeker nodig is. Niet alleen om een beetje tot rust te komen en na te denken, maar zeker ook om te bedenken wat ik eigenlijk wil! Ik voel me compleet gebrainwashed wat betreft conservatorium.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:17

Nou, goed bij stuk houden en je niet aanmelden voor die vooropleiding. Gewoon niet. Ook niet toch aanmelden voor je ouders en dan hopen dat je niet toegelaten wordt. Daarnaast ben je (bijna) achttien en dat is een prima moment om tegen je ouders te zeggen dat jij muziek speelt wanneer en zolang als jij dat wil en je je daarin geen tijdsduur meer op laat leggen. Op het moment dat zij lessen voor jou betalen kunnen zij daar voorwaarden aan hangen en kun jij daarmee akkoord gaan of niet. Dan maar geen lessen die door hen betaald worden. Klaar.

Weet je, het is helemaal niet zo'n slecht idee om een paar jaar te gaan werken, op jezelf te gaan wonen en flink te sparen voor de studie die jij wil. Jij komt zo onder de plak van je ouders vandaan en kunt ontdekken wat jij wil en je ouders zullen leren dat ook jij je eigen persoon bent. De meeste relaties worden daar aan stuk beter van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:21

Zadok schreef:
Per 1 oktober kan ik me aanmelden voor de vooropleiding aan de H.KU voor cursusjaar 2014-2015. Daar zit een toelatingsexamen aan vast. Ik heb het idee, dat als ik met deze instelling en motivatie ga, dat ik bij voorbaat al afgewezen wordt. Ik zit gewoon helemaal niet te wachten op dat conservatorium en de vooropleiding dito!

Ik heb een tussenjaar besproken met mijn ouders. Dat was goed. "Kun je zeker wel een uur of 4 per dag repeteren om goed genoeg te worden om toegelaten te worden aan het conservatorium." Maar ik wíl niet naar het conservatorium. Zodra ik zeg dat ik niet wil, moet ik maar eens goed nadenken volgens mijn moeder. Mijn vader vraagt wat ik me in mijn hoofd haal om niet te gaan. "Dat is het enige wat je kunt."

Ik denk dat dat tussenjaar zeker nodig is. Niet alleen om een beetje tot rust te komen en na te denken, maar zeker ook om te bedenken wat ik eigenlijk wil! Ik voel me compleet gebrainwashed wat betreft conservatorium.

Ga vooral geen opleiding in als je niet wil, je gaat het dan toch niet halen en dat kost je enkel tijd en geld.
Wat wil je in je tussenjaar doen? Werken? Reizen? Welke opleiding zou je wel echt leuk vinden?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:49

TS ten eerste heel veel respect dat je het zo brengt maar kies voor jezelf!
Ik heb ook jaren bij mijn ouders gewerkt en zou, als ik het over mocht doen, nooit meer zo doen.
Thuis ruzie is ook op het werk ruzie en vv, ik was ook in mijn tienerjaren en thuis werd er alleen over het werk gepraat.
Ziek zijn was er niet bij want dan moest mijn moeder extra werken en ga zo maar door, tot de bom geknald is en ik op mijn 18e met mijn, door hun afgekeurd, vriendje ging samenwonen. Heb mijn kont tegen de krib gegooid en dat heeft menig traantje gekost maar ik kwam er veel sterker uit. De relatie met mijn ouders is er met de tijd alleen maar beter op geworden en ik ben nog steeds met mijn afgekeurde vriendje na 38 jaar. Dus zet hem op en kom voor jezelf op.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:50

Het conservatorium is een van de minst praktijkgerichte opleidingen die er bestaan. Het is zwaar, niet leuk, je krijgt heel weinig hoofdvakles en met een conservatoriumopleiding teken je voor de rest van je leven voor eeuwige armoede en zie je af van welk respect van de buitenwereld dan ook.
Been there, done that, got the t-shirt.
Je moet dat écht willen, anders trek je het niet.
Raar van je ouders om je te dwingen.
Je kan beter eerst iets anders gaan studeren zodat je later geld kan verdienen, en als je daarna toch nog muziek wil maken doe je alsnog conservatorium, maar dan heb je wel al een basis.

Aan de andere kant, als je nou eens in het buitenland gaat studeren op een conservatorium!
Elk buitenlands conservatorium is beter dan in Nederland. Het vergroot direct je arbeidskansen en je moet dan wel op jezelf gaan wonen. Even flinke afstand van je familie lijkt me nu heel gezond voor je. En...niemand kent jou daar nog dus als je niet naar de kerk gaat in het buitenland kijkt niemand je daar op aan.
Wel een manier om een tijd helemaal tot jezelf te komen.

Of...je doet een studie die je wel echt zelf graag wil, in het buitenland. Nog beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:20

Als je iets niet bevalt, draai je het de rug toe.
Het heeft geen gevolgen die werkelijk schadelijk zijn. Ze werken alleen op je emoties. Maar daar krijg je genoeg voor terug als je gewoon zelfstandig functioneert en gewaardeerd wordt door nieuwe (groepen) mensen.
Ik zou me totaal los maken van de omgeving.
Sterker nog, dat heb ik gedaan. 16 jaar geleden naar Portugal vertrokken om mijn ex. Nooit spijt gehad, nooit heimwee en ik mis niemand. De mensen waar ik wél contact mee wil, dar heb ik via de computer, telefoon en skype contact mee.
Ik heb mijn leven nog oit zo op orde gehad als nu ik niet meer onder invloed van mensen sta. Hoe erg dat is (dat gemanipuleer van ouders bv)merk je pas als je er los van bent.... Ook hoe futiel de problemen eigenlijk zijn waarvan je dacht dat ze enorm waren.

Ik sluit me dus aan bij DoReMi, met het advies om een tijdje naar het buigenland te gaan....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:32

Zooooo wat een verhaal zeg! Waarom ga je niet een half jaar of een jaar als au-pair naar het buitenland? Om helemaal los te komen en in die tijd te bedenken wat jij ZELF wilt, want het is zo begrijpelijk dat je dat niet meer weet door alle druk van je ouders. "Dat is het enige wat je kunt" lees ik, hoe vreselijk....! Ruk je los thuis want dat jij nog op je benen staat is een klein wonder, en zegt ook iets over jouw kracht.
Je studie? Heel cru gezegd: over een jaar of 20-30-40 zijn jouw ouders overleden en zit jij met een studie achter je kiezen die niet jouw keuze is. Hoe voel je je dan. Volg je eigen pad, hoe dat ook loopt en met welke zijwegen en struikelingen ook. Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:46

Jammer dat het gesprek op ruzie uitdraaide.

Ik zou toch eens kijken voor professionele hulp en begeleiding zoeken om het huis uit te gaan.
Dit is niet gezond voor je. Je ouders dringen je op wat je met je leven moet doen en bepalen je opleiding waarover je niet eens twijfelt maar die je helemaal niet wilt! Dat komt nooit goed.

Je bent al een heel eind op de goede weg doordat je zelf ziet dat het zo niet goed gaat. Ik denk echt dat je baat hebt bij professionele hulp. Je zou eventueel je huisarts eens kunnen vragen waar je terecht kan, zo iemand heeft sowieso zwijgplicht, dus ook naar je ouders.

Sterkte hoor, rotsituatie voor je.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:12

Kies voor jezelf. Het komt echt niet egoistisch over, soms kan je niet altijd aan anderen denken, al is dit een familiebedrijf. een schild maken is slecht maar probeer wel een paar dingen niet helemaal tot je hart te laten komen, zulke dingen maken je kapot. het komt allemaal wel goed, heel veel succes en sterkte :(:)

Zadok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 12:05

Wederom veel dank voor het sturen van de berichtjes, ik heb er zeker wat aan!

Het buitenland zou ik eigenlijk wel erg leuk/fijn vinden. Even los van alles, weg van dit dorp, even los uit dit gezin en zoeken wat ik nou écht leuk vind. Ik heb het daarover gehad, maar het buitenland schrikt mijn ouders erg af. Ik heb nooit van reizen gehouden; Texel is me al te ver. Ik ben heel erg graag in mijn eigen nestje en ben graag alleen. Misschien is een eigen plekje in het buitenland wel fijn. Ik lees iets over een baan als au-pair. Ik heb een tijdje een draadje op Bokt gevolgd over een baan als au-pair. Dat schrok me best af, omdat je niet vaak heel goed terecht komt. Ik ben wel gek met kinderen en "moederen" in een vast gezin lijkt me dan wel weer fijn, maar als ik terechtkom in een naar gezin, schrikt het buitenland me dan niet nog meer af?

Ik heb vandaag besproken of het een optie is om te stoppen met één van mijn muziekdisciplines. Dat werd niet zo hartelijk opgevangen. Mijn ouders betalen mijn lessen en hebben graag dat ik les. Ik les liever niet, maar speel wel dagelijks heel veel voor mijn ontspanning en om mezelf daarin te verbeteren. Ik vind het jammer dat ik dan toch op les moet. Eigenlijk weggegooid geld. Het heeft denk ik te maken dat ze alles op alles te zetten om mij op een conservatorium te krijgen... :n

MiReRe, een conservatorium in het buitenland... Is daar de lat niet nóg hoger? Mijn idee van het conservatorium is dat je 1. kwaliteiten moet hebben en 2. iets speciaals moet hebben. Ik heb heel veel ervaring in muziek, maar iets speciaals... Mijn pianodocent heeft me gezegd dat een conservatorium altijd ellebogenwerk zal blijven en dat het eigenlijk niet echt iets voor mij is. Ik ben misschien te verlegen, maar ik wil ook helemaal niet optreden of ergens op een podium staan in die hoedanigheid. Is studeren aan een conservatorium in het buitenland dan wel een goede optie?

Ik begin steeds meer op een rijtje te krijgen wat ik wel wil en niet wil. In ieder geval wordt het conservatorium het écht niet. Straks heb ik mijn papiertje en kan ik alsnog een andere studie er achteraan doen omdat er geen brood te verdienen valt in mijn vakgebied. Ik heb wel een andere opleiding op het oog, maar ik weet niet of ik dat aan kan. HBO en dat is ook mijn opleidingsniveau, maar ik weet niet of het red... Als me gezegd wordt dat ik alleen een conservatorium opleiding kan doen en de rest afgekraakt wordt... Ik heb al zoveel opties besproken en iedere optie wordt afgekraakt, tot ik zeg: "Dan maar conservatorium". Dan zijn ze tevreden.

Ze zullen de vlag wel uithangen als ik naar een conservatorium hobbel iedere dag. :n

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:14

Lieve meid,

Stap 1: geen conservatorium, goed dat je dat al weet.

En dan kan je kiezen:

Optie 1: ik denk dat het zonde is als je dit jaar zou gaan werken, of het moest zijn dat je dan een jaar op kamers kan om los te komen van je ouders. Anders blijf je net zo onder de plak zitten.

Optie 2: een betere optie als je idd al weet wat je eigenlijk wilt beginnen met een hbo propedeuse. Al zou je dat maar aan je ouders verkopen als, dan doe in in ieder geval iets voordat ik begin aan het conservatorium. En als jij daar blij bent op die hbo dan ga je na jaar 1 gewoon jaar 2 doen.

Enne, natuurlijk kan jij hbo. Laat je niet onzeker maken door anderen!!!

Ik denk dat het goed is als jij helemaal duidelijk hebt wat je wilt en je ouders dat meedeelt. Dus niet van, goh mag ik... Maar: Mama en papa, ik heb hier goed over nagedacht en ik ga dit en dit doen.

succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:16

Ga lekker naar open dagen, vraag hulp aan je decaan en vraag op de sites van HBO-instellingen folders aan! Op internet staan ook diverse studiekeuzetests, doe die eens om een hoek te vinden die bij je past. En komt er bijv. economie uit en twijfel je of je dat kunt? Praat dan eens met je economiedocent wat hij er van vindt. Ik denk dat je meer kunt dan je zelf denkt!

En ik zou (hoe moeilijk ook) NIET aan dat conservatorium gaan beginnen. Het is een zware studie en een harde wereld. Als je het zelf niet echt, echt, echt wilt, dan wordt het ook niks. Jij moet je leven leiden, niet je ouders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:25

Zadok schreef:
Ik heb een tijdje een draadje op Bokt gevolgd over een baan als au-pair. Dat schrok me best af, omdat je niet vaak heel goed terecht komt. Ik ben wel gek met kinderen en "moederen" in een vast gezin lijkt me dan wel weer fijn, maar als ik terechtkom in een naar gezin, schrikt het buitenland me dan niet nog meer af?

Buitenland hoeft niet zo ver te zijn he, je kunt kiezen voor Duitsland of België, met in je achterhoofd dat je zo weer weg kunt (niet dat je dat moet doen bij elke scheet, maar het geeft een geruster gevoel als "thuis" binnen bereik blijft.

Er zijn ook veel opleidingsmogelijkheden in andere landen. Dan ben je in een gastgezin, maar wordt je begeleid.

En natuurlijk schrikt het je ouders af, ze verliezen dan hun grip. Zegt eigenlijk wel alles over de situatie waar je dus echt wel uit moet.

Herkenbaar?
http://psychcentral.com/blog/archives/2 ... nal-abuse/

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:23

Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar welke opleiding je dan aan het kijken bent. Mag ook per pb.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:38

Ik lees het woord 'verlegen', maar misschien ben je introvert? Omdat je het ook over op een podium staan hebt. Als je meer inzicht in jezelf als persoon wilt krijgen kun je de Myers Briggs test eens doen. Ik deed hem hier onlangs: http://www.personalityhacker.com/start-here/ . Heeft me veel inzicht gegeven. Als je je type weet kun je veel info vinden op internet. Het geeft -vind ik- goed inzicht in hoe je in elkaar steekt. Je krijgt begrip voor jezelf en kunt dan beter accepteren dat sommige dingen niet jouw ding zijn zeg maar. Elk type is goed want zo is wereldbevolking in balans maar je kunt ook achterhalen hoe je je grenzen kunt oprekken.

Probeer ook eens te denken zonder continu in je achterhoofd 'wat vinden mijn ouders ervan'. Brainstorm zonder dat hun mening meespeelt. Als je dat moeilijk vindt kun je ook denken 'als ik mijn eigen weg ga en die mij goed ligt en ik daarin kan werken/geldverdienen/leven dan zullen of in ieder geval kunnen mijn ouders ook trots op me zijn'. Ik heb ook wegen ingeslagen die mijn ouders niet op prijs stelden -sommige kleinere wisten ze niet eens- en nu na tientallen jaren hoor ik weleens 'jij kunt je zelf altijd zo goed redden'. Eindelijk ;-)

Zadok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 20:13

Bedankt voor de berichtjes, helaas schoot het er even bij in te reageren, de sites te bekijken en rekening te houden met mijn eigen planning.

Introvert... Ik denk dat dat inderdaad een betere omschrijving is dan verlegen. Ik vind het erg knap dat je zelf wel je eigen weg bent gegaan, Stefje. Toch fijn dat je ouders dan toch een blijk van waardering daarvoor hebben.

Lusitana, ik wil daar nog zeker even naar informeren. Zojuist al wat pakketjes met informatie besteld van verschillende hoge scholen in Nederland, dus ook dit heb ik besteld. Dankje. ;) Over je linkje... Ik kan me gedeeltelijk vinden in de punten, maar niet in alle.

Ik ben wederom met mijn ouders rond de tafel gaan zitten. Het verwijt: "Je hebt je klanten nooit goed geholpen" heb ik van tafel weten te vegen, met twee collegae die mijn recensie positief ingevuld hebben en een steekproef van de bedrijfsleider die goed resulteerde voor me.
Ook heb ik het punt besproken van een andere opleiding kiezen. Wederom (zucht) afgekeurd. Mede hierdoor toch maar wat pakketjes met informatie besteld. Als die straks op de mat vallen weten ze hopelijk dat het menens is...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:48

Top!
Je bent jong, en de wereld is bedoeld om deze te gaan ontdekken... op jouw wijze.
Succes met de volgende stappen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:01

Thanks Zadok :-). Wat top dat je de eerste stap gezet hebt. Misschien doet je weerwoord meer dan je denkt... Goed gedaan en succes! Ben benieuwd hoe het je verder vergaat, wat je ook gaat doen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:56

Succes Zadok! Goed dat je elke keer weer het gesprek aan gaat. Het zal voor jouw ouders ook even wennen zijn dat jij "opeens" een andere mening hebt. Ze zullen proberen je weer terug te krijgen als hun kleine meisje, maar als je even volhoud, komt dat wel goed.
Ook goed dat je informatie hebt besteld. Kies iets uit wat bij je past! Veel succes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:52

TS je bent goed bezig hoor! Gewoon je eigen plan verder volgen en je ouders wel op de hoogte stellen natuurlijk, maar het is echt goed dat je zelf initiatief neemt voor je eigen toekomst. +:)+