Euthanasie en onmenselijke behandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:38

Ik heb een week gesmeekt als 12 jarige dat mijn vader dood was... omdat het zo verschrikkelijk was om aan te zien.. geloof niet dat deze manier op een bepaalde manier wel vredig kan zijn

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:15

Er is geen palliatieve zorg gestart? Dat betekend toediening van morfine om het sterven te versnellen?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:22

Palliatieve zorg is niet starten met morfine, hier overlijd je namelijk niet aan.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:25

Vreselijk…daar staan we dan met onze moderne geneeskunst…
Waarom zou je in deze situatie/conditie niet meer voor euthanasie mogen kiezen? De persoon in kwestie gaat toch wel overlijden binnen afzienbare tijd. Versterven heb ik niks tegen, maar wel indien de patiënt gesedeerd is!

TS ik hoop dat het snel voorbij is voor jullie allemaal!
Laatst bijgewerkt door picobello op 26-07-15 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:25

maar ze wordt dus uitgehongerd en uitgedroogd????
wat wreed... dit is toch dan ook euthanasie soort van iemand bewust essentiele levensbehoeften ontnemen? als er al is besloten dat ze moet sterven waarom mag dat dan niet snel?
sterke ts, ik hoop dat t snel afgelopen is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:27

Wat vreselijk TS!!! Ik wens jullie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. En ik hoop voor je oma dat ze snel naar je opa mag gaan... Y;(

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:30

Veel sterkte TS...

Heb het van dichtbij meegemaakt. Kon en kan niet gelóven dat het zo werkt in NL.
Iemand die oud is en niet meer beter wordt en stervende is...

Het is maar te hopen dat het beleid verbeterd wordt.

Voor nu, nogmaals sterkte. En idd ga praten ga proberen of er wat mogelijk is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:32

Iemand wordt niet zomaar uitgehongerd of uitgedroogd, dat mag helemaal niet.
Maar als je al geen slikfunctie meer hebt, al stervende bent, wat moet je dan?
Ja, je kan vocht toedienen maar als het lichaam dat niet meer kan opnemen dan heeft het er alleen maar last van, en kan iemand zelfs vollopen omdat het vocht zich ophoopt en dat gun je helemaal niemand. :n
Goede pijnbestrijding, comfort en mondverzorging zijn juist allemaal dingen om het dragelijker te maken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-07-15 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:37

Michelleex schreef:
Palliatieve zorg is niet starten met morfine, hier overlijd je namelijk niet aan.

dat zeg ik ook niet......het versneld het sterfproces

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:38

Heel veel sterkte! Heb er nog nachtmerries van is nu al 11 jaar geleden heb 5 dagen onafgebroken naast mijn moeders bed gezeten. Artsen gesmeekt, gedreigd haar mee naar huis te nemen maar nee versterven vinden ze blijkbaar normaal.
Wat al eerder gezegd werd van die soort wattenstaafjes om haar lippen vochtig te maken.
Echt verschrikkelijk dat dit nog steeds voorkomt, :(:) voor alle nassten

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:40

Allereerst heel veel sterkte...

Helaas wordt een euthanasie verklaring maar in weinig families besproken. Wij hebben in onze familie allemaal wel één. Bij mijn opa was het een uitkomst, mijn oom met altzheimer heeft er helaas niets aan gehad.

Neem aan dat ze er wel voor zorgen dat je oma geen pijn heeft? Enige wat je familie nog kan doen is duidelijk grenzen aangeven bij de artsen en op je strepen blijven staan.

Heel veel kracht gewenst!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:44

Process 2 jaar geleden bij mijn broertje mee gemaakt. Jong hart duurde lang! Nooit en nooit zou ik zo willen gaan. Ik heb al gezegd..waar moet ik tekenen als ik daar uit kom zoals hij! Wat onmenselijk zoals dat gegaan is vond ik dan! Vond het echt niet kloppen. Wij bepalen eigenlijk dan nog steeds dat het gedaan is! En laat maar uitdrogen, hongeren...want de rest werkt toch niet meer...welk land leven we ook alweer? Toch geen Ethiopië zeker? Pijn bestrijding of niet..nog steeds

al teken je wel een euthanasie verklaring (waar in alles beschreven moet staan in welke situatie wel en niet gedaan moet worden enz) moet de beslissing dat die gegeven wordt niet bij directe naaste liggen die langere tijd juist gezorgd hebben om je erop te houden! Die moet liggen bij de artsen met nuchter verstand dat dit niet meer goed komt. Dus het proces kan nog steeds lang zijn als de naaste geen afscheid kunnen nemen ondanks de verklaring. En een arts vinden die het wil doen..en er mee kan leven dat hij dat doet..is ook niet gemakkelijk bij een mens!

Dat deel nu 3x meegemaakt in verschillende omstandigheden en afloop. Maar er mankeert nog genoeg aan de manier waarop het loopt;) Ik denk dan..ga er zelf maar eens liggen..en je kan het niet meer aangeven wat dan?? Ik wil er nog niet aan denken..

Kan maar een ding zeggen: Hou je taai!!! Het is moeilijk en moet daarna zijn plek krijgen hoe het gelopen is! HEel veel sterkte en kracht toegewenst de aankomende tijd!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 01:35

Staken van vocht en voeding doet men wel overwogen. Heb even een stukje genomen uit beslissingen rond het levenseinde van het ZOL:

7.3.2. Het stoppen van kunstmatige voeding- en vochttoediening bij terminale patiënten
Het toedienen van kunstmatige voeding en/of vocht bij terminale patiënten werkt mogelijks levensverlengend, maar draagt niet bij aan het comfort van de patiënt. Bij een terminale patiënt die niet meer in staat is vocht en/of voeding tot zich te nemen, wordt het toedienen van kunstmatig vocht en/of voeding beschouwd als medisch zinloos handelen. Het kunstmatig toedienen van vocht en/of voeding kan immers lijden verlengen of zelfs verergeren door een toename van oedeem, pijn, bronchiale secretie, verhoogde urineproductie en incontinentie. Het stopzetten ervan wordt dan ook altijd in goed overleg met de patiënt uitgevoerd. In situaties waarin de patiënt zelf niet meer kan aangeven geen kunstmatige vochttoediening te willen, is het belangrijk aan de naasten of de vertegenwoordiger uit te leggen waarom er gestopt wordt met het toedienen van kunstmatig vocht en voeding, de gevolgen en het te verwachten beloop voor de patiënt. Het medisch zinloos (verklarende woordenlijst)zijn van kunstmatige voeding en/of vochttoediening betekent echter niet dat de handeling voor de patient of zijn omgeving niet betekenisvol is. Vocht- en voedingstoediening hebben dan ook een symbolische waarde, waarbij voor de meesten onder ons het geven/krijgen van vocht/voeding een teken is van goede zorg. De beslissing tot stopzetting ervan wordt met de nodige zorgzaamheid voor patiënt en omgeving gecommuniceerd.

Pagavit en lemonswabs drogen het mondslijmvlies nog meer uit en zijn in de Belgische ziekenhuizen nog moeilijk te vinden. Je kan ook ijssnippers gebruiken om de mond te bevochtigen. In plaats van gewoon water, kan je ijs maken sprankelende dranken. Maar hou de snippers klein, want als iemand niet meer kan slikken, is het risico op een slikpneumonie zeer groot.
Gewoon water dat in de longen komt, is zo erg nog niet, maar sondevoeding is een ramp. Mensen die sondevoeding krijgen, kunnen het toch in de longen krijgen doordat ze bv overgeven of doordat de sondevoeding niet verteerd en er een hoog residu is. Daarnaast kan sondevoeding ook hevige diarree geven en geloof me, 1 dag diarree en een gevoelige huid is vuurrood en pijnlijk.

Voor mensen die een geliefde zo zien liggen, is dat enorm confronterend, geen eten en drinken geven is zo onnatuurlijk, ik snap best dat het heel wreed lijkt, maar wetenschappelijk onderzoek bewijst het tegendeel. Euthanasie kan enkel en alleen wanneer de zieke het zelf gevraagd heeft en het door verschillende artsen goedgekeurd is, daar heb je als familie niets aan wanneer er plots iets gebeurd.

Ik vind in je verhaal echter niet terug of er nu wel of geen pijnmedicatie is opgestart, normaal wordt dat wel gedaan, maar vraag toch maar voldoende feedback van de arts en verpleegkundigen, zodat je zeker bent dat er ook comfortzorg opgestart is.

Sterkte

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:15

Barbet schreef:
Iemand wordt niet zomaar uitgehongerd of uitgedroogd, dat mag helemaal niet.
Maar als je al geen slikfunctie meer hebt, al stervende bent, wat moet je dan?
Ja, je kan vocht toedienen maar als het lichaam dat niet meer kan opnemen dan heeft het er alleen maar last van, en kan iemand zelfs vollopen omdat het vocht zich ophoopt en dat gun je helemaal niemand. :n
Goede pijnbestrijding, comfort en mondverzorging zijn juist allemaal dingen om het dragelijker te maken.

Je kan in dit geval kiezen voor euthanasie. Dat is sneller en pijnlozer.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:23

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:26

Purny waar heb je het nu over?

Wil jullie heel veel sterkte wensen!
Wat een vreselijke situatie.
Onbegrijpelijk dat er zoveel geleden moet worden terwijl iedereen weet ook de dokters dat het eind eraan komt.

Hoop voor je oma en voor jullie ook al klinkt het verschrikkelijk dat het snel voorbij is.
Nogmaals heel veel sterkte.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:35

Dit is heel ellendig om aan te zien. Sterkte TS!

Ik hoop voor jullie, en vooral voor je oma, dat er besloten wordt paliatief te sederen zodat je oma dat laatste stukje lijden niet meer bewust mee hoeft te maken en jullie het gevecht niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 08:45

Ik heb zelf het gevoel alsof ze maar een 'nummertje' is. De dokter die haar behandeld vind ik ook helemaal niet aardig. Het is namelijk normaal om daar gesprekken over haar (en het stoppen met behandeling) gewoon pal naast het bed te doen. 'Want ze krijgt toch niets mee'. Nou.. echt wel... die krijgt het wel mee.

Ook vond mijn moeder het gisteren koud op de kamer. Dus iets van gezegd, of oma het dan niet koud had. Want ze had maar een dun laken over zich en voelde niet warm aan. 'Oh, als u het koud heeft dan kan u de temperatuur omhoog zetten. Mevrouw heeft het zeker niet koud hoor'.

Of ze pijn heeft weten ze niet. Ze voelt wel constant aan haar hoofd, zoals je doet als je hoofdpijn hebt. Als er dan iets van gezegd wordt zeggen ze 'ja, we weten niet of ze pijn heeft. Dat kunnen ze niet nagaan zeggen ze.

We waren erover na aan het denken om haar nog naar een hospice te doen. Maar dan moet ze ook weer vervoerd worden met de ambulance etc. Of dat nu nog het beste is....

In het ziekenhuis wordt ze naar onze mening niet liefdevol behandeld.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:10

Dat hospice is het overwegen waard neem aan dat daar wel op een normale manier met jullie gecommuniceerd wordt. Al zou het alleen maar voor jullie eigen gevoel zijn. Nogmaals heel veel sterkte!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:13

Jeetje....wat een verhaal.... :(:) Vind die artsen nogal respectloos moet ik zeggen.
Ze zijn er zeker van dat je oma het niet koud heeft, maar of ze pijn heeft, weten ze niet... :?

Kunnen jullie niet om palliatieve sedatie vragen ? Zodat oma in slaap wordt gebracht tot ze overlijdt en er dus niks van meekrijgt. Ofwel zou ik toch overwegen om haar te verhuizen naar een hospice...eerlijk gezegd als ik jouw verhaal zo lees, kan ik maar 1 ding zeggen...dit lijkt echt nergens op ;(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:26

Mijn oma mocht ook niet eten en drinken. Ze had altijd dorst. In het bejaardentehuis zeiden ze dat ze geen water kon verdragen. Ze heeft drie dagen om drinken gesmeekt en was verder redelijk bij, al sliep ze steeds meer. Tijdens die dagen hadden we alle aandacht voor mijn oma, maar achteraf hebben we gevraagd waarom ze eigenlijk niet mocht drinken. Toen zeiden ze dat dat was om het 'versterven' te bevorderen, anders leeft de patiënt langer. Iemand sterft dus aan opzettelijke uitdroging. Ik vind dat inhumaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:29

Euthanasie kan niet zomaar, daar moet je voor getekend hebben en nog goed van geest zijn. Mijn vader had ernstig hartfalen en lag in een zorgcentrum, hij was gevallen daar op zijn hoofd en waarschijnlijk ook bovenbeen gebroken. Hij kon niet meer naar het ziekenhuis omdat hij te zwak was, hij wilde ook niet meer, en viel steeds vaker weg door bloeding in zijn hoofd maar hij had zo erg pijn in zijn been dat ik na overleg met mijn moeder naar de arts ben gegaan voor een morfinepompje. Hij is heel rustig ingeslapen en dat geeft mij rust.

TS ik wil hiermee zeggen dat je ouders best mogen zeggen dat ze dit niet fijn vinden en of er geen andere manier is om haar te helpen.
Ik wil jullie veel sterkte wensen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 09:30

Ik wist dat niet eens, vind het zelf echt niet normaal om iemand gewoon te laten verhongeren omdat het lichaam het dan 'opgeeft'.

Het zet je aan het denken om voor onszelf ook die papieren te gaan tekenen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:34

Wat enorm verdrietig dat geliefden op zo'n rotmanier moeten doodgaan.
TS ik hoop dat oma naar een hospice kan.

Mijn schoonvader had uitgezaaide kanker.
Zijn euthanasieverklaring is aan de kant gegooid omdat hij zelf niet meer geestelijk goed bij was.
Wij als familie hebben gelukkig de huisarts zo ver gekregen extra morfine te geven.
Op de dag dat hij in slaap gebracht zou worden is hij zelf gestorven, gelukkig voor hem.

Mijn ervaringen met 2 tantes in een hospice zijn goed.
Ze werden liefdevol verzorgd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:35

Is het niet mogelijk haar nog te verplaatsen naar een hospice? Daar weten ze tenminste hoe je iemand (en de familie) moet begeleiden bij sterven. Ziekenhuizen doen daar vaak in te kort (en zijn er in eerste instantie natuurlijk ook niet voor).