Zonder Yakult gelijk weer verkouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Zonder Yakult gelijk weer verkouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:42

Ik hoop dat het weer verbetert, sowieso!

En een goed gesprek met de huisarts kan nooit kwaad. Mijn ervaring is, dat ze weinig weten over probiotica en weinig kunnen doen tegen dingen als chronische of telkens terugkerende verkoudheid. Waarschijnlijk ben je voor gericht advies/ begeleiding beter op je plek bij een arts voor natuurlijke geneeswijzen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:47

Placebo effect? Of gewoon tussen je oren. Anders kan je eens bij de tuinen kijken voor probiotica. En een gesprek bij de huisarts inplannen. Lijkt mij dat er iets anders speelt dan alleen de yakult

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:56

Wetenschap begint met waarnemen en om een placebo effect bij je2 waar te nemen - het kan, maar is lastig.

Verder is er sprake van bakken wetenschappelijke literatuur, die het verband tussen chronische verkoudheid, darmflora (vaak specifiek: enterobacillus escherchiria) en het vermogen om sIgA te produceren aantonen, dus de waarneming van TS kan goed onderbouwd worden.

Waarom denk jij dat er "iets anders speelt", al dan niet "tussen de oren"? Waar baseer je dat op?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:00

Janneke2 schreef:
Mijn ervaring is, dat ze weinig weten over probiotica en weinig kunnen doen tegen dingen als chronische of telkens terugkerende verkoudheid. Waarschijnlijk ben je voor gericht advies/ begeleiding beter op je plek bij een arts voor natuurlijke geneeswijzen.

Hier in Portugal is het anders het eerste wat ze voorschrijven bij vage klachten.
Mijn huisartsen in Nederland waren 20 jaar geleden al goed op de hoogte wat pro biotica betreft, dus ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe modern je huisartsen post is....
Verder kun je het gewoon zonder recept krijgen bij een apotheek en in Nederland waarschijnlijk ook bij drogisterijen.
Dan ben je met een kuurtje voor lang tijd klaar.

Overigens is het altijd goed om de achterliggende oorzaak van verlaagde weerstand aan te pakken en dat is vaak geen goede balans tussen sport/beweging en voeding, en/of onjuiste voeding.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:10

Ik vind zelf dat ik niet heel verkeerd eet. In de vakanties vertroeveld dit wel een beetje. Maar begin ik de dag met volkoren muesli Als ik naar school ga eet ik bijv 2 manderijnen 2 broodjes een appel en een doosje rozijntjes of iets dergelijks.
Ik beweeg wel te weinig dat geef ik toe

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:56

Ik ben ook jaren verkouden geweest. Bleek later astma te hebben. Hooikoorts kan ook een rol spelen of allergie

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:58

claudiadvx schreef:
Ik vind zelf dat ik niet heel verkeerd eet. In de vakanties vertroeveld dit wel een beetje. Maar begin ik de dag met volkoren muesli Als ik naar school ga eet ik bijv 2 manderijnen 2 broodjes een appel en een doosje rozijntjes of iets dergelijks.
Ik beweeg wel te weinig dat geef ik toe

Teveel bewegen kan ook het immuunsysteem verzwakken hoor ;)
Mensen die intensief sporten kunnen volkomen neer gaan met griep.

Maar genoeg in de frisse lucht beweging nemen is wel belangrijk. Al neem ik aan dat je naar school fietst? Dat kun je ook meenemen als beweging.

Verder is stress/zorgen ook een factor.

Een keertje bloed laten prikken kan trouwens aangeven of je allergisch bent (reactie is nl af te lezen. Zegt verder niet waarop, daar zijn weer andere testen voor).

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:08

purny schreef:
Placebo effect? Of gewoon tussen je oren. Anders kan je eens bij de tuinen kijken voor probiotica. En een gesprek bij de huisarts inplannen. Lijkt mij dat er iets anders speelt dan alleen de yakult

Placebo is toch juist tussen je oren? :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:46

Misschien bedoelt ze ook "oftewel" ipv of?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:29

purny schreef:

Hier moest ik ook aan denken. Daarnaast: kom je voldoende buiten, eet je voldoende fruit, eet je voldoende groenten, krijg je voldoende vitaminen en mineralen binnen? Bij de huisarts kun je een bloedtest laten doen, waarmee ze kunnen zien of je ergens een tekort aan hebt.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:12

Ik ben best lui dus ga met de bus naar school. Als het mooi weer is ga ik wel fietsen hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:17

Maar je hebt ook veel hoofdpijn begrijp ik?
Dan denk ik dat je huisarts je naar de KNO arts gaat sturen.

Ik ben zelf dit jaar al vier keer ziek geweest, drie keer holteontsteking en, afgelopen week keel en oorontsteking. Niets dat mijn lichaam zelf niet kan uitvechten, maar zit vermoedelijk iets in de luchtwegen niet goed. Waardoor mijn weerstand ook snel minder wordt.
Dus ik vermoed inderdaad ook dat de Yakult jouw weerstand iets hoger maakt, en zodra je weer stopt je lichaam het zelf niet meer kan uitvechten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:21

Ik kan je garanderen dat Yakult grote onzin is. De bacteriën die in jouw flesje Yakult zitten kunnen absoluut niet tegen de zuurtegraad die te vinden is in je maag. Voordat ze dus daadwerkelijk in je darmen aankomen zijn ze 99% gedood. De rest van de bacteriën is dan al verzwakt en moet dan nog zijn plaats 'veroveren' in je darmflora. Uiteindelijk blijft een heel klein gedeelte over wat minimale invloed heeft.

Probiotica is bewezen effectief, maar alleen via capsules in niet-commercieel onderzoek(dus niet gesponsord door Yakult of andere merken). Dat, omdat die probiotica uit meerdere soorten bacteriën bestaat en het omhulsel langzaam oplost in het maagzuur waardoor de bacteriën daadwerkelijk aankomen.

Placebo dus.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:36

Ja ik heb ook vaak hoofdpijn. Met mijn ogen is niks mis heb ze een jaar geleden nog laten meten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:57

Tillie20 schreef:
Ik kan je garanderen dat Yakult grote onzin is. De bacteriën die in jouw flesje Yakult zitten kunnen absoluut niet tegen de zuurtegraad die te vinden is in je maag. Voordat ze dus daadwerkelijk in je darmen aankomen zijn ze 99% gedood. De rest van de bacteriën is dan al verzwakt en moet dan nog zijn plaats 'veroveren' in je darmflora. Uiteindelijk blijft een heel klein gedeelte over wat minimale invloed heeft.

Het schijnt dat y*cult een bacterie gebruikt die maagzuurbestendig is.

Verder zijn er ook serieuze merken probiotica die gebruik maken van het effect "drink dit spul als allereerste op een dag" - het effect is dan namelijk, dat als je dorst hebt, je maag een soort geul vormt en dta het vocht vrijwel direct 'langs' de maag in de dunne darm terecht komt. (Ofwel: als je iets als eerste drinkt in de ochtend, is het nauwelijks van belang of het zuurbestendig is, want het komt niet/ nauwelijks met het maagzuur in contact. )