hoe kwam jij van het hyperventileren af.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: hoe kwam jij van het hyperventileren af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:00

Fijn, dat het weer beter gaat!

En de "therapie" die jij hebt gehad, sorry, ik heb er geen goed woord voor over.
Als jij komt met de klacht, dat je panikerig bent, dan lijkt me, dat dat het onderwep moet zijn.
Accoord, niet alle therapeuten kunnen daar iets mee, dat is spijtig. Maar een goed iemand verwijst jou door.

En mijn favoriete techniek is emdr - die pakt niet de gevolgen (angstige gedachten, gespannen spieren, etc etc.) maar de oorzaak aan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:13

Vervelend is dat he!
Hier ook van alles geprobeerd.. Oefeningen, haptonomie, etc, etc

Op het moment dat het heel erg was moest ik wel bijna gaan liggen (kon bij mij tot flauw vallen aan toe gaan).

Heel zelden heb ik er nog minimaal last van.
Ik had geen goede manier ermee om te gaan, wat ik ook probeerde qua oefeningen, hoe meer ik ermee bezig was, hoe erger het werd.

Ik probeer dan ook maar mijn gedachte op andere dingen te brengen, en uiteindelijk werkte dit voor mij het beste.

Ik ben juist veel gaan hardlopen, zolang ik in beweging was had ik er niet veel laat van, al klink ik nog steeds erg ademloos tijdens het lopen.. Maar je conditie gaat omhoog waardoor ik er beter mee om kon gaan en veel minder last kreeg van hyperventilatie. Met paardrijden hetzelfe verhaal..

Dan bedacht ik me vaak achteraf pas, hee nu is het over..

Ik wil niet zeggen dat dit de beste manier is, maar voor mij heeft het wel geholpen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:37

Janneke2 schreef:
Fijn, dat het weer beter gaat!

En de "therapie" die jij hebt gehad, sorry, ik heb er geen goed woord voor over.
Als jij komt met de klacht, dat je panikerig bent, dan lijkt me, dat dat het onderwep moet zijn.
Accoord, niet alle therapeuten kunnen daar iets mee, dat is spijtig. Maar een goed iemand verwijst jou door.

En mijn favoriete techniek is emdr - die pakt niet de gevolgen (angstige gedachten, gespannen spieren, etc etc.) maar de oorzaak aan.

waarom heb jr er geen goed woord voor over.
eerder was ik nooit paniekerig. Toen hielp de therapie heel goed.
alleen nu zijn me klachten ook anders.
Eerst ga ik hyperen. En dna ga ik oefeningen doen waardoor het eerder altijd over ging. Alleen helpt het nu niet. En daardoor word ik paniekrig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:24

:o Okee, ik neem mijn woorden terug.
Ik las, dat je wel therapie had gehad, maar er niets aan had gehad. "En dat hoort niet".

Blijft staan, dat het balen is, dat wat jou eerst hielp, nu niet meer voldoende is!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:50

Bij mijn dochter en ik komt het uit de darmen vandaan, als we zorgen dat we goed naar de wc gaan gaat het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:54

Ik heb ook therapie gehad, maar door spanning adem ik wel eens te hoog, dan krijg ik ook lat van gapen en hoofdpijn enzo. Bij mij werkt het om jumping jacks te deon, of gewoon actief te gaan springen, dan krijg ik namelijk weer een ritme in mn ademhaling, en meestal kan ik deze goed vasthouden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:54

Tellen..!

In 3 tellen in ademen en in 5 tellen uitademen.. dus 123 (inademen) en 45678 (uitademen).
Nu ik dit toepas, kan ik zelf bij grote inspanningen door mijn neus adem blijven halen.. :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:17

Nou gaat hier weer helemaal klote, oxazepam in genomen maar helpt niks.
Ik begin gewoon te twijfelen of het wel hyperventilatie is,
ik ben bekend met long problemen als bronchitis. Maar zo voelt het nu niet.
Normaal heb ik dan een dikke piep met uitademen. me longen klonken ook goed zei de arts me saturatie was ook goed. toch heb ik het gevoel dat me keel word dicht geknepen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:16

Maak je je niet te druk?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:51

Zou niet weten waarom. Ik zit super in me vel. Van een dipje is geen sprake. Niks geen stress. Naja me pony heeft de iets aan dr benen, ze weten niet wat het is. Maar hebben me verzekerd dat het iets onschuldigs is.. Zou kunnen dat ik me onbewust meer druk over maak als ik nu denk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:53

Ik ben wel echt heel erg moe. Heb al zitten denken of het daarmee te maken heeft. Ben een slechte slaper. Maar heb nu drie weken vakantie. Maar heb me nog steeds niet fit gevoeld. Ga middags regelmatig een dutje doen. Ga optijd naar bed. Rond half elf en rond 8 uu half 9 er weer uit

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:02

Ik heb er ondertussen ook al weer 14 dagen last van. Maandag van de huisarts bisoprolol gekregen en komende maandag naar de fysio. Totaal geen idee waar het vandaan komt, heb echt 0,0 stress. Heb het een paar jaar geleden ook ooit gehad en toen met behulp van de fysio er van af gekomen dus hoop dat het nu ook helpt!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:31

Als je dit hebt zonder aanwijsbare aanleiding kan het ook zijn dat het echt lichamelijk is.
Ik zou eens een check laten doen bij een manueel therapeut/chiropractor/osteopaat (waarbij ik de laatste het meest aanraad, die kijkt ook nog wat verder naar bijv. je middenrif/darmen).
Als er wervels niet lekker lopen ter hoogte van je ribbenkast kan dat ook de ademhaling bemoeilijken met dit soort klachten als gevolg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:34

Ja, een hypertoon middenrif kun je zelf aanpakken, scheve wervels etc niet.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:13

Bedankt voor de tips! Fysio is tevens manueel therapeut dus eens kijken wat hij zegt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:59

Ik heb nu langzaam aan het idee dat het met mijn vermoeidheid te maken heeft. Gisteren heelgoed geslapen. En toen ging het over dag ook weer goed. Afgelopen nacht minder geslapen nu ook weer iets hyperen

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:10

Of je bent moe van het hyperen.
Beetje kip - ei verhaal denk ik.
Kan mij voorstellen dat je niet genoeg zuurstof binnen krijgt tijdens een aanval en dat je daardoor vermoeid raakt.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:47

Ik vind het zelf op het moment met die vochtige lucht ook echt niet fijn. Geen hyperventilatie maar wat benauwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:54

Gea99 schreef:
Ik vind het zelf op het moment met die vochtige lucht ook echt niet fijn. Geen hyperventilatie maar wat benauwd.

Ik heb sinds vandaag ineens weer last van wat moeielijke ademhaling. De hele dag al kom ik niet in mn ritme, het is geen stress ofzo, snap daarom neit zo goed waar het vandaan komt. Maar wat jij zegt, ik heb het ook benauwd. Irritant, heb inmiddels zere longen en een zeer hoofd van het verkeerd ademen -O-

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:20

Ja ik voel me ook benauwd, maar wel anders als dat ik normaal heb met me brongitus

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:03

het probleem met dat benauwde gevoel is dat het niet per definitie zuurstofgebrek betekent.. Ons lichaam kan niet heel veel meer doorgeven dan 'verkeerde zuurstofspiegel', dus ook als je - door hyperventilatie bijv - te véél zuurstof in je bloed hebt voel je je benauwd.
Dat is precies waarom lichamelijke activiteit voor sommigen een oplossing is: je verbruikt dan meer zuurstof, waardoor de zuurstofspiegel in je bloed weer wat daalt. In een zakje ademen (en dus lucht met steeds minder zuurstof binnen krijgen) werkt volgens hetzelfde principe.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:20

koetjeboe schreef:
Nou gaat hier weer helemaal klote, oxazepam in genomen maar helpt niks.
Ik begin gewoon te twijfelen of het wel hyperventilatie is,
ik ben bekend met long problemen als bronchitis. Maar zo voelt het nu niet.
Normaal heb ik dan een dikke piep met uitademen. me longen klonken ook goed zei de arts me saturatie was ook goed. toch heb ik het gevoel dat me keel word dicht geknepen

Dat gevoel van dichtgeknepen keel heb ik ook gehad; zo'n irritant en rot gevoel is dat, en dat bleek bij mijn spanning in de keel te zitten.
Via de logopedist doe ik nu aan LavoX stemtraining, en dat helpt bij mij echt; ik adem al rustiger en de spanning uit mijn keel is weg :j moet je maar 's googlen op lavox stemtraining.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:47

Ga ik eens doen