Gaat dit litteken nog netjes genezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:43

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die denkt van er vooral niet te veel op te smeren tot het dicht is of iig alleen in overleg met de dokter? :?

Dat dus...
En mijn littekens zijn door de jaren heen steeds onopvallender geworden dus als je over een half jaar er nog niet blij me bent hoeft dat niks te betekenen.
Zeker roodheid of paars duurt gewoon voordat het weg trekt. Zeker niet in de zon, maar dat lijkt mij op die plek makkelijk.

Splash_

Re: Gaat dit litteken nog netjes genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:45

Nee hoor rood/paars whatever is allemaal logisch en geen probleem. Alleen mijn punt is wel duidelijk als je de foto bekijkt lijkt mij!

Thanks Anouk! Goed om te horen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:47

Als ik de foto bekijk, zie ik enkel en alleen een normale hechting. De huid stulpt er wat uit, wat hoogstwaarschijnlijk het gevolg is van zwelling of omdat er zwelling heeft gezeten. Of doordat de hechtpleisters er wat aan trekken.

Voor nu zou ik me niet te druk maken en gewoon even afwachten hoe alles eruit ziet als de hechtpleisters er af zijn en de hechtingen eruit.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:49

Splash_ schreef:
Nee hoor rood/paars whatever is allemaal logisch en geen probleem. Alleen mijn punt is wel duidelijk als je de foto bekijkt lijkt mij!

Ik snap ook niet direct wat er zo duidelijk moet zijn wanneer je de foto bekijkt. Ik zie een doodgewone normale hechting, niets speciaals of abnormaals op die korte tijd.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:52

Vanuit mijn perspectief geschreven als degene die de littekens maakt. Niets gaan smeren totdat de wond goed dicht is (en dan nog is het discutabel). In deze fase gaan smeren maakt de kans op infectie alleen maar groter, zeker op de plek waar het nu zit.

Ik vind het zelf geen beroerd gesloten wond. De huid is op die plek vrij dun, de draadjes geven een weefselreactie waardoor er zwelling ontstaat dus als ik hem zo zie zou ik me er geen zorgen over maken. Littekens zijn een volstrekt willekeurig iets. Ik kan een wond nog zo mooi sluiten, maar als iemand de neiging heeft om lelijke littekens te maken dan kan ik daar niets aan doen. Hoe littekens ontwikkelen dat is genetisch bepaald. Dat je ze altijd zal blijven zien, dat is iets waar je niets aan kunt veranderen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:53

Mijn litteken zag er aan het begin ook niet mooi uit, 10cm lamg en loopt op de bovenkant van mijn pols.
Afschuwelijk vond ik het.

Ik was allergisch voor de littekenzalf en ook de bio litteken olie.

Ik heb het maar zo gelaten en nadat de hechtingen eruit waren moest ik het masseren.
Zodat het weer soepel werd en je geen onderhuidse verklevingen krijgt.
Mijn litteken is erg mooi geworden en het is nu 3 jaar later wordt ie langzaam aan nog steeds wat minder.

Zorgen dat het helemaal dicht is en de hechtingen weg zijn voordat je wat gaat smeren!

Niet al te druk over maken!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:56

:D Dankje Maaikemuis, altijd wel een expert van iets op bokt te vinden.

Ik ben benieuwd wat het de komende tijd gaat doen, smeren doe ik echt pas als het helemaal dicht is en dit is idd ook het advies van zkh en ha. Na alle ervaringen hier ga ik er vanuit dat het flubbertje ook netjes wegtrekt. Verder vind ik het allemaal prima ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:59

Evi84 schreef:
Splash_ schreef:

Ik snap ook niet direct wat er zo duidelijk moet zijn wanneer je de foto bekijkt. Ik zie een doodgewone normale hechting, niets speciaals of abnormaals op die korte tijd.

Ik ook niet.
80! Hechting in mijn hand en 5 bij mijn elleboog.
Dat zag er allemaal minder mooi uit en
Ziet er nu(8 jaar later) netjes uit.
Masseren heb ik bij mijn hand ook veel gedaan maar bij mijn elleboog niet, daar vond ik het niet nodig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:02

Ik ben vorig jaar geopereerd aan een cyste in mijn orst.
had ook zo'n vreemd flubbertje zitten,maar die is ook helemaal weg getrokken.
ik heb wel op aanraden elke dag het litteken in gesmeerd met een beetje glyca handcreme van dr Swaab :j
wel nadat het dicht was hoor,maar het heeft tijd nodig om mooi weg te trekken

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:04

Die hechtpleisters zijn waardeloos hoor, deze laten altijd vrij snel los. Het kan ook zijn dat het flubbertje opvalt omdat de hechtpleister er overheen zit. Op die plek kan de huid niet zwellen en daarnaast wel, dus dat kan stuwen. Je kan pas echt uitspraak doen wanneer de hechtpleisters eraf gerold zijn (niet trekken) en de draadjes wat zijn opgelost.

(steriele zalf bestaat trouwens niet. Zodra een tube is geopend is deze niet meer steriel te houden)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:32

Ik zou zo wie zo niet zo snel gaan smeren.
Volgens mij hoef je je ook helemáál niet druk te maken over dat litteken.
Geef het gewoon "de tijd "
Je bent geopereerd en dat zie je even.......so what?

Ik hád een mega litteken dwars over mijn buik, open gesneden van heup tot heup.
En nu?

Het is goed zoeken wil je het nog zien.
Vóelen doe ik het wel nog, in bad of onder de douche.
Een kant geeft meer ( grappige ) prikkels, dan de andere kant.......maar verder.......het hoort bij mij.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:54

Ik vind het litteken er helemaal niet zo slecht uit zien... Zeker als ik kijk naar de littekens op mijn hoofd, buik en rug nu.

Mijn rug is in een paar weken tijd 6 keer opnieuw geopereerd en mijn buik 5 keer (buik de laatste keer afgelopen woensdag). Mijn rug was echt heel lelijk en ook 3 keer flinke lekkages van hersenvocht door de wond (daar door ook heel wat hechtingen bij gezet). Eerlijk gezegd, geneest die nu toch nog best mooi... En dat was echt heel lelijk.

Buik nu is ook héél lelijk, hoop dat dat nog wel wat mooier gaat worden. De twee op mijn hoofd is tsja ook niet heel mooi, maar als t goed is zie je daar straks niets meer van door m'n haren.

Dit is mijn buik nu:
Afbeelding
Laatste operatie afgelopen woensdag, samen met twee wonden op m'n hoofd.

En mijn rug:
Afbeelding
hechtingen zijn er nu wel uit en is echt mooi aan t genezen (laatste operatie in m'n rug was 11 juni) en op deze foto is het litteken al een heel stuk mooier dan vlak na de operatie. Hechtingen hebben er 5 weken in gezeten.

Ik mocht er echt niets op smeren. Als de wonden straks heel goed dicht zijn kon je t beste gewoon dagelijks masseren met baby crème of olie. Litteken crèmes helpen vaak nauwelijks en t is ook maar net hoe littekens bij je worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:41

RaafSmits schreef:
Ik zou zo wie zo niet zo snel gaan smeren.
Volgens mij hoef je je ook helemáál niet druk te maken over dat litteken.
Geef het gewoon "de tijd "
Je bent geopereerd en dat zie je even.......so what?

Ik hád een mega litteken dwars over mijn buik, open gesneden van heup tot heup.
En nu?

Het is goed zoeken wil je het nog zien.
Vóelen doe ik het wel nog, in bad of onder de douche.
Een kant geeft meer ( grappige ) prikkels, dan de andere kant.......maar verder.......het hoort bij mij.

Ik heb er een van mijn navel tot mijn schaambeen :j
Aangezien ik een jaartje geleden geopereerd ben, nog best goed zichtbaar. Helemaal omdat het litteken veel littekenweefsel heeft aangemaakt.
Wat vervelender was, is dat het lang gevoelig bleef. Broek of onderbroek aan was geen optie, en daar heeft de littekenzalf dus echt bij geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:47

Ik kan ook alleen maar zeggen; niet zomaar wat gaan smeren. Of het ziekenhuis niet aardig was of niet; die kunnen via de telefoon ook niet oordelen of het er 'goed' uit ziet; geef het even rust.

Enige wat ik op m'n littekensmeer is zonnebrandcreme overigens, verder heb ik er niks meer opgesmeerd want het is en blijft een litteken en tja, dat blijf je nou eenmaal zien (+ ik ben een scheiterd en durfde er niet aan te knutselen/smeren). Bij mij zit aan de bovenkant ook een 'flubbeltje' en dat stoorde me in het begin nog als een malle en nu merk ik het zelf eigenlijk amper op, behalve dat het soms iets meer opzet als het koud is of als ik wat zomers aantrek dat je het dan ziet omdat het vrij hoog zit.

De rest van het litteken is inderdaad een heel mooi dun wit lijntje geworden en op sommige plekken zelfs al niet meer zichtbaar. Je bent nog geen week geleden geopereerd... Denk dat het wel los loopt...

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:50

Het gaat nog wel weg trekken je moet er niks op smeren ivm je wond genezing voor de rest zou ik er mee wachten totdat je voor controle moet op de poli

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:28

"Ik heb er een van mijn navel tot mijn schaambeen :j
Aangezien ik een jaartje geleden geopereerd ben, nog best goed zichtbaar. Helemaal omdat het litteken veel littekenweefsel heeft aangemaakt.
Wat vervelender was, is dat het lang gevoelig bleef. Broek of onderbroek aan was geen optie, en daar heeft de littekenzalf dus echt bij geholpen."

Ik heb begrepen dat het typische gevoel juist komt van kapotte kleine zenuwen.
Het lijkt me dan ook niet dat litteken zalf daar nog wat aan kan veranderen.
Andere zeggen wel eens dat het mogelijk "te strak" gehecht is......dan lijkt me het bovenste dichter bij de waarheid.
Bij mij is het inmiddels tien jaar geleden, maar het gevoel is nooit weg gegaan.
Ik vind het nu ook nog wel "vervelend "als een broek strak zit op de plek waar ooit is geopereerd.

Maar zoals gezegd, nooit wat op gesmeerd en rustig laten genezen, en nu is het een wit, wat dieper liggende "rimpel "geworden.
Maar niemand loopt in het zwembad of zo naar mijn buik te staren, dus echt, het komt wel goed.