help, brandwond...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:54

Ik heb ook zoiets gehad alleen dan met kaas wat net uit een oven van 180graden kwam en aan mn huid bleef plakken :Y) Ik heb er niks mee gedaan, ook niet afgeplakt ofzo.

Heb het lekker laten drogen door er niks op te doen en was binnen een dag dus ook mooi droog. Heb alleen wel een litteken

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:55

Zalf gaasje erop doen en afdekken met een los steriel gaasje met leukeplast of tape of iets. Ik heb tijdens mijn zwangerschap kokend water over mijn buik gehad (2e graads verbrand) was een wond van bijna 10 cm en nog verder open als bij jou, echt een kuil er in. Goed schoon houden en gaat echt wel weg, heb totaal geen litteken meer
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 11-07-15 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:56

Uitkijken hoor met afdekken. Dat gaat vaak plakken en dan ben je verder van huis.

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:56

Haal bij de apotheek even gaasjes geschikt voor brandwonden, die gaan niet aan de wond plakken. Rolletje leukoplast erbij om het gaasje vast te plakken.
Maar alleen afdekken als je kans hebt dat het vies wordt. Verder zoveel mogelijk open laten.
Dat er vocht uit komt is normaal, dit hoort bij het helend vermogen van je huid. Pas als het vocht groenig wordt moet je aan de bel trekken

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:56

xAlice schreef:
Uitkijken hoor met afdekken. Dat gaat vaak plakken en dan ben je verder van huis.

daarom eerst zalf gaasje doen

MarliesV

Berichten: 15261
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:57

Mee naar toe gaan hoor. Dit is ernstig genoeg voor de spoedpost.

Huid is kapot en lijkt te gaan ontsteken. Hier moet speciale brandwonden zalf op.
Je kan eerst naar de apotheek gaan natuurlijk. Die geven wel advies.

Heb zelf een soortgelijke wond gehad op mijn arm en werd door de apotheek ernstig geadviseerd om naar de HA te gaan. Kreeg zelfs antibiotica omdat het anders niet dicht ging.

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:57

Liselot schreef:
Haal bij de apotheek even gaasjes geschikt voor brandwonden, die gaan niet aan de wond plakken. Rolletje leukoplast erbij om het gaasje vast te plakken.
Maar alleen afdekken als je kans hebt dat het vies wordt. Verder zoveel mogelijk open laten.
Dat er vocht uit komt is normaal, dit hoort bij het helend vermogen van je huid. Pas als het vocht groenig wordt moet je aan de bel trekken

Dat zei de dokter die mijn brandwond afplakte ook tegen mij. Heb mijn halve arm open kunnen trekken om het er weer af te krijgen. :')

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:58

Liselot is me voor! Speciale gaasjes waardoor het niet gaat plakken, werkt super.

Maar ik zou bij de HA even een tube zalf speciaal voor brandwonden halen. Dat kan je dan onder het gaasje doen en dan geneest het beste.

Blijf asjeblieft uit de zon hé!!

Sterkte!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:58

MarliesV schreef:
Mee naar toe gaan hoor. Dit is ernstig genoeg voor de spoedpost.

Huid is kapot en lijkt te gaan ontsteken. Hier moet speciale brandwonden zalf op.
Je kan eerst naar de apotheek gaan natuurlijk. Die geven wel advies.

Heb zelf een soortgelijke wond gehad op mijn arm en werd door de apotheek ernstig geadviseerd om naar de HA te gaan. Kreeg zelfs antibiotica omdat het anders niet dicht ging.


Dit is echt niet ontstoken hoor...

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:11

Ik vind het er netjes uit zien. Toevallig vorige week ook zo dom geweest en een heet rooster aangeraakt. Blaar is ook geknapt. Ik heb er brandwonden pleisters op gehad van hansaplast. Ze heten SOS brandwonden. Ideaal! Ze zijn doorzichtig waardoor je de wond in de gaten kan houden en er zitten gaatjes in zodat het kan luchten. Vuil kan er niet bij.
Plus ze plakken niet vast aan de wond!!! :-)

Ik heb ze regelmatig gewisseld en nu zit er een mooie korst op. Zelf smeer ik nu de randen in met vaseline, maar dat zou ik pas doen als het dicht is.
Opzich zou ik hiermee niet naar de huisarts gaan, maar het zorgvuldig verzorgen. Als het gaat ontsteken of je hebt daar her vermoeden van moet je aan de bel trekken.

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:14

Dit is inderdaad niet ontstoken, er is waarschijnlijk een blaasje ontstaan in de opperhuid die gebarsten is. De bovenste dunne laag huid is uitgerekt en kapot en ligt nu over de wond. Dit moet indrogen en dan valt die huid er vanzelf af.
Zo min mogelijk smeren met zalfjes, je lichaam is echt sterk genoeg om dit zelf op te lossen.
Pas als het vocht groenig kleurt of de huid om de wond duidelijk rood wordt is er sprake van een ontsteking.
En ja, ik ben medisch onderlegd ;-)

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:16

Ik ben eerlijk gezegd echt stom verbaasd over alle reacties van ga naar huisarts, spoedpost etc. Het is rot, en het is pijnlijk, maar zo te zien is het een vrij kleine plek (als ik het goed inschat via de foto). Zou om te beginnen maar eens langs een drogist op apotheek gaan en daar zalf en gaasje halen. Calendula van VSM bv. Die mag je op een open brandwond smeren. En zorgen dat je in de tijd erna er geen zon op krijgt vanwege lelijke littekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:17

SandraVerl schreef:
Geen paniek joh, dat is maar een 2de graads brandwonde (en dan nog een kleintje), daar hou je geen litteken aan over. Enkel 3de graads geven littekens bij volwassenen (kan het weten, ben zelf voor meer dan 1/3 3de gr verbrand toen ik amper 9 maand was).
Aangezien er een open wonde is, heb je wel risico op infectie, dus goed spoelen en een afdekkend verband erop. Zie dat je morgen aan Flamazine of iets dergelijk geraakt en zorg dat je steriele verbanden in huis hebt. Bij de apotheek weten ze wel wat ze je moeten meegeven.

Ik had vorig jaar een 2de graads brandwond. Maar heb dus wel mooi een litteken er aan over gehouden :+

Precies zo'n zelfde wond als ts. Maar dan op bovenkant hand. Heb trouwens weinig aan de wond gedaan. Alleen paar keer per dag ingesmeerd met van die honingzalf.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:19

Heb ooit brandwondlitteken op mijn been gehad omdat ik tegen de gaskachel aan had gestaan. heeft een paar jaar geduurd, maar is uiteindelijk wel weggegaan.

kevertje04
Berichten: 576
Geregistreerd: 19-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:22

Ik vind het wel belachelijk advies van die HAP zeg.. Gewoon een pleister erop zodat het niet vies wordt? Je moet brandwondengaasjes van biogaze of hansaplast brandwonden pleisters.

En 2de graads brandwonden kunnen inderdaad prima littekens achterlaten. Maar daar zou ik niet over inzitten. Maakt helemaal niet uit.

gomir

Berichten: 25573
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:26

Zorg voor vette gazen oid dat niet plakt aan de wond en als je er iets op wilt smeren is flammazine wel een aanrader. Verder komt dit wel goed, vooral zorgen dat het schoon blijft en niet gaat ontsteken :j

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:29

Iedereen bedankt voor de reacties.

Heb 2 keer gebeld maar mag sowieso niet naar de spoedpost hiervoor.

Zal zo naar de apotheek gaan bij het ziekenhuis en daar iets kopen om erop te plakken. Heel de dag met die paarden wordt de wond anders echt te vuil denk ik...

Ben er nu alleen nog niet uit of er wel of niet zalf op moet. Meningen zijn nogal verdeeld haha.

Hoop alleen echt dat het geen litteken word want het zit vrij hoog.

Tazzey
Berichten: 9534
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:32

SandraVerl schreef:
Geen paniek joh, dat is maar een 2de graads brandwonde (en dan nog een kleintje), daar hou je geen litteken aan over. Enkel 3de graads geven littekens bij volwassenen (kan het weten, ben zelf voor meer dan 1/3 3de gr verbrand toen ik amper 9 maand was).
Aangezien er een open wonde is, heb je wel risico op infectie, dus goed spoelen en een afdekkend verband erop. Zie dat je morgen aan Flamazine of iets dergelijk geraakt en zorg dat je steriele verbanden in huis hebt. Bij de apotheek weten ze wel wat ze je moeten meegeven.


Dus de huidbeschadiging die ik heb na een tweedegraads brandwond is wat...?

Ik zou inderdaad een gaasje halen wat niet plakt, en eventueel brandwonden gel halen bij de apotheek. Brandwonden kunnen gemeen pijnlijk zijn maar ook fors ontsteken. Jouw wond is niet ontstoken en dat wil je graag zo houden.
Spoedposten, eerste hulp en dergelijke vind ik wat overdreven. Als het met goede verzorging niet overgaat kun je altijd nog even langs de huisarts door de weeks.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:12

Ik zou niets smeren op een open wond. Zorg eerst maar dat ie dicht raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:05

Munnie schreef:
[ [url=m/JLK8qm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou het ziet er niet zo best uit vind ik. Helemaal nat en veel vocht eruit.
Ga zo wel iets halen ofzo ervoor want lijkt me niet goed. Wat denken jullie?



Veel vocht eruit is typisch brandwonde, zeker zalf halen en erop doen. Als je het zo laat, kan het gaan infecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:18

Afbeelding
Mijn gezicht, destijds helemaal weg aan 2de graads brandwonde, heb toen zelfs huidgreffen gehad, niks litteken.

Afbeelding
Stuk nek en borst (klein deeltje van de oppervlakte), 3de graads en wel littekens.

Tijdens alle opleidingen tot verpleegkundige leer je dat 2de graads geen brandwonden geven, met uizondering van deze die zeer diep zijn, infecteren of bij kleine kindjes (ik heb dus geluk gehad).
Iedere wonde kan een litteken worden als je het nieuwe weefsel het eerste jaar niet beschermd tegen de zon. Ik heb vorig jaar na mijn ok (word na al die jaren nog aan mijn littekens geopereerd omdat ik contracturen heb), wat te slordig geweest en nu heb ik er brede paarse sporen bij, daar waar je de littekens vd vorige correcties amper ziet

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:21

Wat een nare foto's, vreselijk zeg....... Ik heb ooit mijn hand enorm verbrand (kokend water er overheen gehad). Ben toen naar de Eerste Hulp gegaan, want het zag er verschrikkelijk uit.

Ze hebben me daar fijn geholpen, ik weet alleen de details niet helemaal precies meer..... Maar ik weet wel dat thuis Boegem Balsem mij enorm geholpen heeft. Is echt superspul. Kan ik je echt aanraden! Beterschap!!

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:53

Dat een 2e graads brandwond per definitie geen litteken achter laat is echt de grootste onzin die er is!

Dat is echt per persoon en voor elke huid verschillend, de een krijgt heel makkelijk en veel littekens terwijl andere bijna geen littekens krijgen... Afhankelijk hoe de huid zich herstelt en of er wel of niet veel litteken weefsel aangemaakt wordt. Ook de kleur van de huid zorgt er voor of je een litteken wel of minder goed ziet...

Heb zelf aan de binnen kant van mijn pols tweede graads brandwond gehad (vlees in de pan leggen die enorm begon te spetteren) van 4 cm door snee. Best klein dus, maar nu 5 jaar later zit er nog steeds een mooi litteken op!

Ik zou de wond goed schoon houden, zo veel mogelijk niets er op doen en aan de lucht laten drogen. Als het vies kan worden even afdekken, maar wel met iets dat niet vast plakt want dat is echt vreselijk om er af te halen! Ook niet goed voor de wond natuurlijk.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 07:01

Mesistran is ook een hele fijne zalf voor dit soort dingen (en eigenlijk alle andere soort wonden!) Het wordt officieel verkocht als brandwonden zalf :)
Je kunt hem bij bol.com bestellen of bij de apotheek.

Utixo

Berichten: 6622
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:18

Zijn er serieus mensen die hiermee naar de huisartspost/EHBO gaan? :7

Gewoon even met lauw water koelen, en morgen bij de drogist een zalfje halen. Lekker in de open lucht laten.

Edit, alleen als je naar stal gaat even wat zalfgaas erop tegen de viezigheid.