Operatie galblaas

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaulitz

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Huissen

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 06:20

Hier ook van de week galstenen gevonden ( bij mij komt het door het snelle afvallen) hoop deze week nog de brief van de chirurg te krijgen... ben elke keer bang voor zo'n aanval. Al 2x de ambu laten komen en 1x in de nacht op de SEH gezeten.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 11:14

Vervelend Kaulitz!

Ik ben een paar jaar geleden ook flink afgevallen en altijd aan het strijden met m'n gewicht, dus dat zal wel meegespeeld hebben.

Vervelend dat je de ambu moest laten komen enzo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel te hard ben voor mezelf en altijd denk dat alles vanzelf wel weg gaat. :+
Mijn huisarts noemt me een bikkel, ook al vind hij het niet slim, en weet ook dat er echt iets is als ik een afspraak maak.

Maar nu met die galstenen heb ik echt te lang doorgelopen.. Heb wel eens een aanval gehad op m'n werk dat m'n collega's mij eigenlijk naar het ziekenhuis wilden brengen. Kan mezelf ook niet meer heugen hoe het voelt om geen buikpijn te hebben.

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:25

Herkenbaar :') , maar na 3 maanden en 14 kilo omdat ik niks binnenhield was het wel mooi geweest

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:26

Ik heb gewacht tot ik geel werd :') ik had belangrijkere dingen te doen dan geopereerd worden... Mijn huisarts was not amused :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:29

Ik was ook geel, maar dat was ik zo ongeveer na elke aanval.... galwegen waren bij mij elke keer volledig afgesloten. Ik moest dan ook 5 dagen blijven na afloop van de operatie, omdat ik gal in mijn bloed had. Ze hebben geprobeerd te wachten tot dat er uit was, maar de aanvallen kwamen te vaak en te heftig. Dus toen ik weer eens op een zondagmiddag op de SEH lag, hebben ze hem er meteen uitgehaald.
Maar gal in je bloed geeft een behoorlijk verhoogd risico op complicaties, dus vandaar dat ze me wat langer hielden. En vandaar dat artsen er niet blij van worden als het anders kán, maar je niet wilt......

Punz

Berichten: 8591
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:46

Yup... geel zien... Wit poepen, koffiezwart piesen...

En niet omdat ik zo stoer wilde zijn... maar om dat de zin "Dit gaat echt niet goed" kennelijk niet duidelijk genoeg is.

Uiteindelijk hebben ze bij mij echt veel te lang gewacht, waardoor de galblaas ging ontsteken, met alle ellende van dien: Klassieke operatie ( dus echt behoorlijke snee/litteken), langer in het ziekenhuis, en echt een veel langere herstelperiode..

Maar ondanks dat: Béste medische ingreep ooit!

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:43

Lalidan schreef:
Ik was ook geel, maar dat was ik zo ongeveer na elke aanval.... galwegen waren bij mij elke keer volledig afgesloten. Ik moest dan ook 5 dagen blijven na afloop van de operatie, omdat ik gal in mijn bloed had. Ze hebben geprobeerd te wachten tot dat er uit was, maar de aanvallen kwamen te vaak en te heftig. Dus toen ik weer eens op een zondagmiddag op de SEH lag, hebben ze hem er meteen uitgehaald.
Maar gal in je bloed geeft een behoorlijk verhoogd risico op complicaties, dus vandaar dat ze me wat langer hielden. En vandaar dat artsen er niet blij van worden als het anders kán, maar je niet wilt......


Ik had onwijs mazzel, ik had maar weinig aanvallen en de aanvallen die ik had waren prima op te vangen met diclofenac en rondjes sjouwen door de woonkamer. Alleen de laatste, nou 3 weken, voor mijn operatie was ik helaas wel regelmatig misselijk. Maar in goed overleg met mijn chirurg mocht ik de operatie uitstellen tot na de bruiloft van mijn beste vriendin en de uitvoering van mijn toneel vereniging, vooral ook omdat ik niet echt 'ziek' was. Helaas heb ik wel een ERCP moeten ondergaan, ik was liever 2x geopereerd, wow wat was dat vervelend zeg. Wel knapte ik daar super snel van op, ik was nog niet eens goed uit m'n roesje na de ingreep of ik merkte dat ik geen rugpijn meer had, of beter gezegd, ik merkte ineens op dat ik kennelijk al heel,lang rugpijn had, maar dat was zo langzaam gekomen dat ik het niet echt als pijn had geregistreerd. Ja, tot het weg was dus :P

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:03

Punz schreef:
Yup... geel zien... Wit poepen, koffiezwart piesen...

En niet omdat ik zo stoer wilde zijn... maar om dat de zin "Dit gaat echt niet goed" kennelijk niet duidelijk genoeg is.

Uiteindelijk hebben ze bij mij echt veel te lang gewacht, waardoor de galblaas ging ontsteken, met alle ellende van dien: Klassieke operatie ( dus echt behoorlijke snee/litteken), langer in het ziekenhuis, en echt een veel langere herstelperiode..

Maar ondanks dat: Béste medische ingreep ooit!


Dit was bij mij precies zo, behalve dan de voortekenen. Ik heb eerder nooit pijn gehad, geen veranderde ontlasting of urine, gewoon op een nacht verschrikkelijke pijn gekregen. Ben ook meteen de volgende dag geopereerd, omdat de galblaas ontstoken was en ook ik heb er een groot litteken aan over gehouden.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:22

Ik ben in maart geopereerd, de operatie viel op zich mee een sneetje met vier hechtingen onder mijn borsten twee hechtingen in de navel en twee x 1 aan de rechterkant van mijn buik.Ik werd om half twee geholpen,kwam om half vier terug op zaal en zat om half acht in de auto naar huis.De rit naar huis was een ware hel ik ben al spugend flauw gevallen zat van boven tot onder onder de kots en stikte er bijna in......Dus de raad die ik je mee wil geven is laat je niet te gauw naar huis sturen je denkt als je in dat bed ligt dat je de hele wereld wel weer aan kan totdat je moet gaan lopen......

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:03

Bij mij is de galblaas er in mei uitgehaald. Ik ben trouwens 23.

Vond de operatie meevallen, en ook qua eten kon ik eigenlijk alles weer.
Ben rond 11 uur geopereerd en was om 4 uur weer op mijn kamer.
Operatie zelf duurde maar 50 minuten, maar ik reageerde niet zo heel goed op de morfine.
Stopte af en toe met ademhalen, maar hier zijn ze heel goed mee om gegaan.

Terug op mijn kamer kreeg ik een broodje en kopje soep, en hier ook geen last van gehad.
Lopen was de eerste week wel pijnlijk, maar het ergste is het opstaan en weer gaan liggen.

Heb zelf een nachtje nog in het ziekenhuis blijven liggen (is gebruikelijk in dat ziekenhuis).
Dat was wel fijn, dat je nog even de controle had, nadat je net geopereerd bent.

Met ontlasting kan ik je meegeven er geen druk achter te zetten, 1 het gaat je waarschijnlijk ook niet lukken om dat te doen en 2. het doet giga pijn als je het wel doet.
Mocht je niet kunnen ontlasten, geef dit dan op tijd aan bij het ziekenhuis of je huisarts, dan kunnen ze er wat voor voorschrijven.

En onderschat tillen niet, geef jezelf goed de rust, en ga niet over je grens heen.

Succes met je operatie en herstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:12

Luister idd na de operatie goed naar je lichaam.

Ik heb dus vrij lang nodig gehad voor ik weer helemaal op de been was, terwijl ik hier op bokt vooral las dat mensen zich zo snel weer goed voelden.
Dat frustreerde me erg....
Elk lichaam is anders, krijgt andere narcose toegediend en misschien was t bij mij ook de combi van verschillende medicaties ofzo.

Anyway doe rustig aan.

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:10

Mijn vriend zijn galblaas is op zijn 21e verwijderd.

Hij heeft nu alleen als hij vet eten heeft gegeten last en zijn katers zijn wat heftiger geworden.
Daarnaast misschien een beetje onsmakelijk, maar die jongen kan scheten laten die echt stinken als een bunzing :+ dat schijnt volgens hem ook na de operatie erger geworden te zijn :Y)

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:29

sanne1992 schreef:
Bij mij is de galblaas er in mei uitgehaald. Ik ben trouwens 23.

Vond de operatie meevallen, en ook qua eten kon ik eigenlijk alles weer.
Ben rond 11 uur geopereerd en was om 4 uur weer op mijn kamer.
Operatie zelf duurde maar 50 minuten, maar ik reageerde niet zo heel goed op de morfine.
Stopte af en toe met ademhalen, maar hier zijn ze heel goed mee om gegaan.

Terug op mijn kamer kreeg ik een broodje en kopje soep, en hier ook geen last van gehad.
Lopen was de eerste week wel pijnlijk, maar het ergste is het opstaan en weer gaan liggen.

Heb zelf een nachtje nog in het ziekenhuis blijven liggen (is gebruikelijk in dat ziekenhuis).
Dat was wel fijn, dat je nog even de controle had, nadat je net geopereerd bent.

Met ontlasting kan ik je meegeven er geen druk achter te zetten, 1 het gaat je waarschijnlijk ook niet lukken om dat te doen en 2. het doet giga pijn als je het wel doet.
Mocht je niet kunnen ontlasten, geef dit dan op tijd aan bij het ziekenhuis of je huisarts, dan kunnen ze er wat voor voorschrijven.

En onderschat tillen niet, geef jezelf goed de rust, en ga niet over je grens heen.

Succes met je operatie en herstel!


Ik sta ervan te kijken dat jij eten mocht, ik werd om half 8 geholpen en omdat ik me heel goed voelde en goed kon drinken mocht ik 's avonds pas een beetje vanillevla, maar zeker niet meer dan dat.

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:08

Ik zat paar uur na operatie aan de koekjes :+ , maar niet van harte blugh .

Ik stond na een week alweer op de boerderij , rustig aan zover ik dat kan en nog tripje ikea. Iedereen reageert anders

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:54

Ik móest juist eten, heb tot de dag erna sowieso niks binnen gekregen en mocht niet eerder naar huis dan dat ik toch een beetje vla of appelmoes naar binnen had gewerkt. Heb maar niet gezegd dat mijn moeder gek is op appelmoes en die dus mijn bakje voor drie kwart heeft leeg gegeten.

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:23

Ik twijfel nu. misschien mocht in na mijn ERCP niets eten...

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:13

Ik kreeg gelijk bij ontwaken een waterijsje:tegen de keelpijn van de beademing. Was het langst durende ijsje ever voor me.

Na tijdje (weer op zaal) kreeg ik een bescuitje en wat drinken. Heb alleen gedronken, kreeg niet echt eten weg...later wel iets.
Volgende ochtend ontbijt ging al wat beter.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:18

Je moet altijd eten na een operatie voor je naar huis mag, ongeacht welke operatie. Pas als dat (in grote lijnen) goed gaat, mag je weer naar huis namelijk.

Mando

Berichten: 15730
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:25

Fijn dit te lezen
Bij mijn vader. . 75 jaar. .. wordt hij er ook snel uitgehaald.
Dus ben benieuwd
Hij ziet erg tegen de narcose op.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:29

Bedankt voor alle reacties!

Zenuwen beginnen nu toch wel wat te komen. Sprak gister een collega wiens vrouw vorige week hieraan geholpen is en die had erg veel last van haar schouders gehad door het opblazen van de buik.

Maar goed, het doel is geen buikpijn meer en daar gaan we voor! *\o/*

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:54

De schouderpijn was aanwezig de eerste dagen maar niet storend

Je doel gaat vast lukken :D , heb je ook veel maagzuur?

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 00:30

Rebecca, dat is afhankelijk van wat ik eet gelukkig. Dus ik weet het aardig te vermijden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:39

Oh dat is wel fijn :j , ik kreeg het gewoon overal van ><

Ik kom echt super makkelijk aan sindsdien , ligt dit aan mij of?

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:43

Daar ben ik weer!

Wat een opluchting! Geen buikpijn meer gewoon!

Operatie duurde wel langer dan de bedoeling was, mijn galblaas was erg groot en zat bijna vergroeid in mijn lever. Gelukkig is het met 5 sneetjes gelukt en hoefde ik niet open. Ook hebben ze de tattoo kunnen sparen :):)

Op de verkoeverkamer had ik praatjes voor 10 :') en ze zeiden ja u heeft afgeteld tot 17 en ik maar volhouden nee hoor, tot 19! _O-

Ik ben totaal niet misselijk geweest, kan ook gewoon eten al neem ik nog niks anders dan water, brood en wat fruit. Het bloedde nog wel wat na, maar ik heb tot op heden echt zo goed als geen pijn, ook niet in m'n schouders gelukkig.

Vriendje heeft me heel goed verzorgd en ook mijn lieve moedertje. Ben al heerlijk thuis en ga zo lekker m'n eigen bed in. :j

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:07

Fijn TS :D , tattoo bespaart de pijn weg helemaal top!