Zwemmen met lenzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:10

Als het goed is staat op de verpakking welke ronding je hebt. Zou wel alleen lenzen kopen met dezelfde ronding. 8.6 of 8.3 geloof ik.
Ik heb helaas n afwijkende maat, die zo los niet echt te krijgen zijn.
(Bv van die kleurlenzen)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:13

Ik bewaar vaak mijn oude setje maandlenzen (daglenzen zijn niet te krijgen met mijn sterkte) voor dit soort uitjes. Denk dat mijn opticien me zou slaan als hij het hoorde, maar goed :P
Serieus zwemmen doe ik met zwrembril op, maar dat zou ik ook doen zonder lenzen.
Ik ben zonder lenzen echt stekeblind en mijn bril is veel te duur om bij dit soort dingen op te houden.

Snollygoster

Re: Zwemmen met lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 16:57

Ik ben net terug, geen lens kwijtgespeeld of irritaties gehad :)
Was in het golvenbad wel even bang ervoor aangezien het er best wild aan toe ging, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik gewoon met mijn ogen open onder water kan, maar toch maar niet te vaak gedaan :P

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:08

@Sanned wat voor sterkte heb jij? Ik werk bij Pearle en wij hebben daglenzen vanaf 10 euro per doosje van 30 stuks voor sterktes van +6.00 tot -10.00. Oude maandlenzen gebruiken moet je echt niet doen, er kan bacteriegroei ontstaan doordat je vloeistof in het bakje zijn desinfecterende werking verliest. Daardoor kan je een infectie oplopen met mogelijk blijvende beschadiging van je hoornvlies!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:07

-8 en -13,5 moorcats
Ik draag ze echt hooguit een paar uurtjes en dan alleen als ik ze net pas gewisseld heb. Ga die lenzen echt niet maanden bewaren. Anders waag ik het er gewoon op en doe ik wel een nieuw paar in als ik ze kwijtraak.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:16

Zit je toevallig in Salou en ga je naar Costa Caribe Aquatic Park? Ik zit namelijk met het zelfde probleem, heb ook lenzen, maandag naar Salou en dat waterpark dus :=

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:18

Ja, dan zal je met een daglens -10 geen optimaal zicht hebben met dat oog, maar is dat erg voor die paar uurtjes? In de praktijk denk ik dat met het verliezen van zachte lenzen wel meevalt, heb het nog nooit van klanten gehoord, dus zou dan gewoon zwemmen met je "goede"lenzen, better safe than sorry. https://www.pearle.nl/deskundig-advies- ... ard_728x90

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:22

En ik maar altijd denken dat ogen open in het water totaaaaaal not-done was omdat de lenzen dan wegdwarrelen. Maar dat is dus helemaal niet zo? :wow:

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:23

Het schijnt van niet, maar ik ben toch wat huiverig om het uit te proberen :))

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:27

Ik zwem ook met lenzen. 1x niet gedaan, vroeger maar dat nooit meer :=
Gewoon iets voorzichtiger zijn inderdaad, met daglenzen maakt het ook niet zo uit

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 11:30

xBerber schreef:
Zit je toevallig in Salou en ga je naar Costa Caribe Aquatic Park? Ik zit namelijk met het zelfde probleem, heb ook lenzen, maandag naar Salou en dat waterpark dus :=

Neen in Roses, we zijn naar Aquabrava gegaan :)

Amaris schreef:
En ik maar altijd denken dat ogen open in het water totaaaaaal not-done was omdat de lenzen dan wegdwarrelen. Maar dat is dus helemaal niet zo? :wow:

Neen totaal niet eigenlijk, je moet wel opletten dat er geen water achter je lens komt te zetten, met dat chloorwater kan dat niet echt aangenaam zijn.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:32

Ik zwem ook gewoon met lenzen in altijd. Gewoon voorzichtig zijn en vragen of mensen je aub niet in het gezicht willen nat spetteren :D
Voor vakantie, dagjes zwemmen ed. raden wij (werk bij een opticien) eigenlijk wel altijd aan om daglenzen mee te nemen, is ook nog eens een stuk hygiënischer!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:32

de tip om dit soort dingen te doen met etos lenzen is wel een hele goeie. De cylinder is er dan niet, maar voor even is dat natuurlijk geen probleem...

Weer iets bijgeleerd op deze sunny day!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:39

Amaris schreef:
de tip om dit soort dingen te doen met etos lenzen is wel een hele goeie. De cylinder is er dan niet, maar voor even is dat natuurlijk geen probleem...

Dat heb ik ook :j
Sommige zeggen (blijkbaar) dat die niet goed voor je ogen zijn, maar ik vraag me dan af wat er dan zo mis mee is? Weet niet of iemand dit weet?
Dat de bolling standaard is, lijkt mij nog niet schadelijk als ze goed zitten. Bij de Specsavers kwamen ze ook gewoon uit een lade met de vraag welke sterkte ik heb. Daar werd ook niet gevraagd welke bolling ik heb.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:43

Leprycorn schreef:
Amaris schreef:

Dat heb ik ook :j
Sommige zeggen (blijkbaar) dat die niet goed voor je ogen zijn, maar ik vraag me dan af wat er dan zo mis mee is? Weet niet of iemand dit weet?
Dat de bolling standaard is, lijkt mij nog niet schadelijk als ze goed zitten. Bij de Specsavers kwamen ze ook gewoon uit een lade met de vraag welke sterkte ik heb. Daar werd ook niet gevraagd welke bolling ik heb.

Als het goed is word bij het lenzen aanmeten precies gekeken welke lenzen bij jouw ogen passen (extra zuurstofdoorlatend, of juist minder zuurstofdoorlatend etc.) Een Etos lens heeft dat niet en kan dus schadelijk zijn!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:46

Ja is dat zo? Schadelijk of minder comfortabel?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:48

Amaris schreef:

Waarschijnlijk merk jij er niet zoveel van. Maar voor een gevoelig oog is dit echt schadelijk :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:53

Heb persoonlijk prima ervaring met mijn dag- en nachtlenzen. Die gaan 1x per week in een reinigingsbadje en verder dag en nacht in zonder problemen.
Enige nadeel: met zwemmen in zwembad(chloor) moet je ze uit doen. de lens neemt teveel chloor op en dat geeft irritatie. De oplossing: Etos daglenzen of maandlenzen mee voor de zwembad dagen. Ben het niet eens met de opmerking dat de Etos slechte lenzen heeft. Goede ervaring met dag en maandlenzen.
Zwemmen in zee gaat trouwens wel prima met de dag en nachtlenzen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:55

Iejoorr schreef:
Amaris schreef:

Waarschijnlijk merk jij er niet zoveel van. Maar voor een gevoelig oog is dit echt schadelijk :)

aha, okee.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:10

Iejoorr schreef:
Als het goed is word bij het lenzen aanmeten precies gekeken welke lenzen bij jouw ogen passen (extra zuurstofdoorlatend, of juist minder zuurstofdoorlatend etc.) Een Etos lens heeft dat niet en kan dus schadelijk zijn!

Heb denk ik niet zo'n goede opticien als ik het hoor want daar heb ik hem nog nooit naar zien kijken :=
Iemand anders holp mij aan de kassa toen ik m'n bril aan het afrekenen was en vroeg hij naar mijn sterkte voor de daglenzen. Die wist verder niets af van mijn sterkte of cilinder of dossier :+

Gebruik ze verder nauwelijks maar wilde een doosje voor een bruiloft en feestje die eraan kwam.
Al gebruik ik voor zwemmen en andere rare dingen gewoon de Etos lenzen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:27

Oh ik heb ook hele standard lenzen volgens mij := Ik weet dat ik een cilinder heb die wel in mijn bril zit maar niet in m'n lenzen, omdat ze dan duurder zouden zijn en het blijkbaar te verwaarlozen is (zie soms dingen als ondertiteling wel iets wazig met lenzen in).

Wist eigenlijk ook niet dat zwemmen een probleem was voor sommigen! Ik hou uit automatisme de eerste keer onder water m'n ogen dicht totdat ik voel dat ze goed zitten, daarna kan ik ook prima m'n ogen onder water open houden. Wissel ze daarna ook niet oid, wist niet dat dat nodig kon zijn eigenlijk :o Ben er in het begin wel eens een kwijtgeraakt toen ik iets te enthousiast de zee in sprong... m'n nichtje heeft toen nog een kwartier geprobeerd m'n lens te vinden. Eh, success :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:49

Eulogy schreef:
Oh ik heb ook hele standard lenzen volgens mij := Ik weet dat ik een cilinder heb die wel in mijn bril zit maar niet in m'n lenzen, omdat ze dan duurder zouden zijn en het blijkbaar te verwaarlozen is (zie soms dingen als ondertiteling wel iets wazig met lenzen in).

Wist eigenlijk ook niet dat zwemmen een probleem was voor sommigen! Ik hou uit automatisme de eerste keer onder water m'n ogen dicht totdat ik voel dat ze goed zitten, daarna kan ik ook prima m'n ogen onder water open houden. Wissel ze daarna ook niet oid, wist niet dat dat nodig kon zijn eigenlijk :o Ben er in het begin wel eens een kwijtgeraakt toen ik iets te enthousiast de zee in sprong... m'n nichtje heeft toen nog een kwartier geprobeerd m'n lens te vinden. Eh, success :')

Hahahaha! Een 10 voor de inzet. Zullen we maar zeggen. _O-

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:15

Ik weet niet eens welke bolling ik heb :+ (heb nu 1 jaar lenzen oid) dus ik zou zo Etos lenzen halen haha! Gelukkig heb ik geen cilinder of iets anders speciaals, lekker simpel -1 en -1.25 :o
Voor de zomervakantie; Etos lenzen it isss :P

Edit; Kruidvat heeft volgens mij ook daglenzen, iemand daar ervaring mee? Of spreken we van 'drogisterij lenzen' wanneer we t over Etos lenzen hebben?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:17

Ik ben ook erg huiverig voor het zwemmen met lenzen. Ik heb vrij dure maandlenzen, dus eentje kwijt raken wil ik niet. :=
Ik zwom dan ook vaak zonder lenzen, het levert wat lastig kijken op, maar dat corrigeert de enge -hoge- glijbanen weer. :')

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:18

Krijgen jullie niet gewoon een nieuw setje van je opticien dan? :=

Als ik er 1 kwijt ben of er is er 1 kapot ga ik gewoon terug en krijg ik gewoon een nieuwe hoor :=