Afvallen, wat doe ik verkeerd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Afvallen, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:46

1,5kg in 6wkn is op zich ook niet heel slecht :) maar ook niet heel vlot.
tot 0,5kg per week is de aanbeveling bij mensen zonder zwaar overgewicht. Zeker de eerste weken kan het best iets vlotter gaan.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 21:48

Dan blijf ik nog maar even doorhuppelen zoals ik nu bezig ben haha. Ik vind het wel erruuuug langzaam. Ik hoop dat ik wel vooruitgang boek, maar dat weten we vrijdag pas :D.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:55

Heb jij ook een opdeling gekregen van vetmassa en spiermassa? Het kan natuurlijk best zo zijn dat je meer vetmassa kwijt bent, maar ondertussen ook wat spiermassa er bij hebt gekregen. En dat is stiekem best positief! Je hebt spieren nodig om vet te kunnen verbranden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:26

Ik vind het best wel merkwaardig dat veel mensen TS adviseren om onder de 1500 calorieen te gaan zitten, weet niet hoe oud je bent, maar dat ga je sowieso niet je hele leven vol houden, dus als je straks stopt met lijnen zit het er zo weer aan.
TS, zoals eerder door iemand genoemd, je bent al aan het afvallen, weliswaar niet heel snel, maar beter rustig aan kleine beetjes verliezen en je eetpatroon aanpassen dan heel snel heel veel afvallen en dat in mum van tijd er weer aan te hebben. Als je echt alleen in het weekend snoept zou ik dat lekker volhouden, uiteraard met mate, maar denk dat dat veel beter vol is te houden dan dat je je guilty pleasures helemaal in de ban doet.

En vergeet niet, het sporten doet je lichaam ook veranderen en spieren wegen meer dan vet. Zelf veranderdter bij mij al een aantal weken erg weinig op de weegschaal, maar als ik in de spiegel kijk en op de opmerkingen van anderen af ga is mijn lichaam wel degelijk op een positieve manier aan het veranderen. Ook hier geen krachtsport, 3 keer in de week een rondje van 5 - 10 km hardlopen en ik krijg zowaar ronde billen en een plattere buik!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 05:31

Waarom zou dat er zo weer aanzitten? Als jij nadat je ke streefgewicht hebt gehaald weer rustig opbouwt naar je nieuwe behoefte bij onderhoud dan zit het er niet zo weervaan.
wel als je weer gaat eten zoals jr gewend was, dat was namelijk je onderhoud voor je oude gewicht. Voor je nieuwe gewicht ligt dat uiyeraard lager, want je hebt minder cellen te onderhouden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:33

secricible schreef:
Als jij doordeweeks iedere dag 500kcal minder eet dan je nodig hebt, dan heb je van maandat t/m vrijdag 2500kcal te weinig gegeten. Als jij vervolgens in het weekend 2 dagen 800kcal meer eet dan je nodig hebt houd je natuurlijk weinig meer over. Je verlies per week is dan 900kcal en daarmee val je ongeveer 0,2kg per week af. Dat is niet veel...
Meet eens af wat je in het weekend doet, hoeveel je dan boven je onderhoud gaat zitten. De kans is groot dat je in het weekend verpest wat je doordeweeks zo goed hebt volgehouden.
Dit inderdaad.. eet gerust wat je wil in het weekend, maar hou dat dan ook eens bij. Ik denk dat je er van zult schrikken wat je eet op een dag dat je je gezonde eten ‘een beetje los laat’. Ik hou het in het weekend wel gewoon bij, maar schrik af en toe ook wat ik op een dag heb binnen gekregen terwijl ik dan toch voor mijn gevoel best oké heb gegeten.. ja oké een stokbroodje met kruidenboter hier, een chocolaatje daar, een chippie hier.. maar hé ik heb niet geluncht dus dat moet kunnen. Nou dat kan vies tegen vallen zal ik je zeggen :=

Ben zelf een maand weer precies aan het bijhouden wat ik eet en zit gemiddeld op 1.600 kcal (kantoorbaan, sport 3-4 keer per week). Ben op deze manier in 4,5 week tijd 3,7 kg kwijt (geen overgewicht) waarvan 4,8 kg vetverlies en 1,1 kg. groei spiermassa.

Zelf hou ik alles bij in MyFitnessPal. Ik weet niet hoe betrouwbaar FatSecret is. Heb wel zelf mijn kcal behoefte berekend en niet in de app en hou ook in de gaten of voedingswaarden bij een voedingsmiddel wel realistisch zijn.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:40

Mijn moeder is bij een dietist geweest en die moest meer eten als de aangegeven calorieen per dag en daarnaast dan sporten.
Ze beweert te zijn afgevallen, maar persoonlijk zie ik het niet echt.

Misschien heb jij een sportschool in de buurt die ook een soort programma als dit heeft?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:11

Tja.. ik vind sowieso het hele calorieëngedoe een beetje gezwets als ik eerlijk ben :o Als je 1300 calorieën aan McDonalds eet ga je echt niet afvallen, daartegen, als je meer eet dan wat "toegestaan" is in fruit en groenten ga je daar echt niet van aankomen.
Verder zijn je sportsessies stiekem niet de "vetverbranders" maar de tijd ertussen. Als je spieren opbouwt wordt je verbranding in rust hoger en dáárdoor val je af. Daar hoef je dan niets voor te doen ;) Behalve spiermassa kweken... En dat kan met een keer of 2-3 sporten per week prima.

Als je wil dat het sneller gaat moet je een ziekenhuisdieet gaan doen ofzo.. ;) Maar als je ook gezond wil afvallen en niet direct alles er weer aan wil hebben zitten is dat geen goed idee.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:14

Magrathea schreef:
Tja.. ik vind sowieso het hele calorieëngedoe een beetje gezwets als ik eerlijk ben :o Als je 1300 calorieën aan McDonalds eet ga je echt niet afvallen, daartegen, als je meer eet dan wat "toegestaan" is in fruit en groenten ga je daar echt niet van aankomen.
En dit vind ik dan weer 'gezwets' :Y)

Uiteraard zijn groente/fruit beter voor je lichaam dan vadsig McDonalds eten, maar meer verbranden dan je binnen krijgt = afvallen. Of dat nou McDonalds is of groente/fruit. Als je een kilo superfoods per dag naar binnen duwt ga je daar nog steeds van aankomen. Hoe gezond het ook is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:20

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ben je ook meer gaan sporten sinds je wil gaan afvallen? Wanneer dat het geval is, zie je in eerste instantie amper wat op de weegschaal, omdat vetweefsel wordt verbrand en spierweefsel wordt aangemaakt en dit laatste zwaarder weegt. Door naast te wegen ook te meten kun je dit wel goed zien :)
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 23-06-15 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:20

Vetweefsel wordt niet omgezet in spierweefsel :n

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:23

Magrathea schreef:
Even behoorlijk offtopic, maar er is een onderzoek gedaan naar macdonalds voer en daar is uit gekomen dat als je elke dag die zooi eet, je wel degelijk afvalt...en behoorlijk ook :D . Gezond is het overigens niet en ik zou het ook niemand aanraden...iets met voedingsstoffentekort ofzo :') :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:25

Magrathea schreef:

Jawel hoor. Als jij dagelijks 3000 kcal aan bananen eet ga je echt wel aankomen. En als je leeft op één hamburger per dag dan ga je ook gewoon afvallen. Natuurlijk is 1800 kcal aan fruit gezonder dan 1800 kcal aan patat, maar bij een significant verschil tussen voeding en verbruik gaat je lichaam wel de eigen reserves aanspreken of het overschot omzetten in vet. Dat kan ook niet anders.

TS: ik denk dat het erg onverstandig is om doordeweeks nog minder dan 1500kcal te eten. Dat wordt al snel te weinig. Je kunt dan beter gewoon iets matigen in het weekend, door de lekkere dingen bijvoorbeeld over twee dagen te verdelen zodat je gemiddeld op 1600-1800 kcal uitkomt. De ene dag chipjes, de volgende dag een omelet met spek en kaas. En als je ouders vaak pizza of friet eten, dan kan jij ook voorstellen om zelf eens te koken, vragen of ze iets meer rekening met je willen houden in de menukeuze, of er gewoon minder van eten en dan later op de avond extra fruit pakken, of een boterham. En wees niet te streng voor jezelf. Langzaam afvallen is prima, want dat hou je ook gemakkelijk lang vol. Een kilo per week kwijtraken klinkt heel leuk maar betekent ook een streng dieet wat je na 6 maanden gruwelijk zat bent. ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:25

Kiwipitje schreef:
Vetweefsel wordt niet omgezet in spierweefsel :n

Jah niet goed verwoord, heb het al veranderd :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:29

Magrathea schreef:
Verder zijn je sportsessies stiekem niet de "vetverbranders" maar de tijd ertussen. Als je spieren opbouwt wordt je verbranding in rust hoger en dáárdoor val je af. Daar hoef je dan niets voor te doen ;) Behalve spiermassa kweken... En dat kan met een keer of 2-3 sporten per week prima.

Als je wil dat het sneller gaat moet je een ziekenhuisdieet gaan doen ofzo.. ;) Maar als je ook gezond wil afvallen en niet direct alles er weer aan wil hebben zitten is dat geen goed idee.

Ehm, jawel hoor. Als je dagelijks 1300kcal aan macdonalds eet val je af. Eet je dagelijks 2500kcal aan fruit kom je aan. Dat is wetenschap, thermodynamica, natuurkunde :)
Sterker nog, in amerika heeft een leraar een dieet gevolgd waarbij hij dagelijks 1800kcal at (normaal at hij 2600en bleef daarmee stabiel) met alleen snickers en andere candybars. Daarnaast wel vitaminesupplementen. Hij viel af, zijn cholesterol werd lager en zijn bloedsuikers verbeterde.

Edit: sorry, spuit 11 komt ook even langs :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:07

secricible schreef:
Ehm, jawel hoor. Als je dagelijks 1300kcal aan macdonalds eet val je af. Eet je dagelijks 2500kcal aan fruit kom je aan. Dat is wetenschap, thermodynamica, natuurkunde :)
Sterker nog, in amerika heeft een leraar een dieet gevolgd waarbij hij dagelijks 1800kcal at (normaal at hij 2600en bleef daarmee stabiel) met alleen snickers en andere candybars. Daarnaast wel vitaminesupplementen. Hij viel af, zijn cholesterol werd lager en zijn bloedsuikers verbeterde.

Edit: sorry, spuit 11 komt ook even langs :')

Ik kan mij niet voorstellen dat je aankomt van fruit! Ik betwijfel of de honger zo groot kan zijn dat je zoveel fruit kan eten dat je ervan aankomt :wow:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:42

Ja, maar dat is een ander verhaal, lol.
Het gaat er om dat je van een bak yoghurt met een berg chiazaadjes, kokosolie, en nog meer van dat spul ook aankomt, als je daar meer van eet dan je lijf nodig heeft.
En andersom, als je macdonalds eet maar minder kcal dan je lijf nodig heeft val je gewoon af.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:06

Iedereen bedankt voor de tips en trucks, ik heb er echt iets aan. Ik ga in het weekend beter opletten en proberen door de weeks nog iets te minderen, zodat ik wat speling heb. Ik weeg nu (ongeveer) 75 *\o/*. Heb wel een slechte week gehad (stress en dan ga ik snoepen :o ) Maar het gaat nog de goede kant op. Scheelt ook wel dat ik steeds meer ga werken, en ik werk in de thuiszorg, dus best wel wat bewegen.