insectenbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: insectenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 14:46

Ik maak me gelukkig niet zoveel zorgen. Wel een vervelende situatie bij jou!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:25

Mijn vader zegt dat de kans heel groot is dat het een tekenbeet is en dat het er ook uit ziet als een tekenbeet.
Goed dat je naar de dokter gaat!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 15:28

Ok bedankt voor het navragen! Ik vertrek naar de praktijk. Tot straks hopelijk met goed nieuws en bedankt voor de tips allemaal.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:51

Ik kom even binnenvallen.. Ik had een soortgelijke plek, vorige week ben ik door mijn spijkerbroek heen
gestoken/gebeten door een insect (niks van gevoeld verder). Zou dit ook van een teek geweest kunnen
zijn? Het heeft erg gejeukt, nu is de plek aan het afnemen, maar hij is behoorlijk wat veranderd door de
dagen heen...

Eerst was het gewoon een bult (de dag nadat ik was gestoken/gebeten)
http://nl.tinypic.com/r/25gukv5/8

De volgende ochtend was het dit geworden
http://nl.tinypic.com/r/akjzp5/8
http://nl.tinypic.com/r/14wzr43/8

Daarna zag het er zo uit, nu is de plek langzaam aan het verdwijnen
http://nl.tinypic.com/r/2cih1xy/8

Iemand enig idee wat voor beest dit zou kunnen zijn geweest? Ik heb verder eigenlijk nooit allergische
reacties op muggen.

TS succes bij de huisarts! Hopelijk is het niks ernstigs. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:56

Zou goed kunnen ja, goed dat je er foto's van hebt.
Het kan ook een lichte infectie zijn, er zijn op dit moment steekbeesten actief die echt plakaten veroorzaken. Maar zo'n kring (van de 2e foto) vind ik zelf bij een steek erg vreemd, dan gaan hier alarmbellen af..

Overigens hoeft Lyme/een EM (kring) niet persé van een teek af te komen, eigenlijk alle steekbeesten kunnen dat meenemen mits ze eerst een dier hebben gestoken die die parasieten had.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:03

ik ben een aantal weken terug gestoken door een bij op mijn wang.
Volgende dag heel mijn linkerkant van mijn gezicht dik en jeuken. Was ook erg warm en hard. Naar de dokter gegaan en die heeft me predison en nog iets gegeven. Na een paar dagen was er niks meer van te zien, maar toch wel 3 dagen met enorm dik gezicht rond gelopen. Nu moet ik hooikoortstbletten slikken als ik nog een keer gestoken word. Misschien helpt dat?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:04

Ik ben terug!

Mijn HA vond het er ook verdacht uitzien en ik moet een antibioticakuur nemen. Dat doe ik niet graag, maar in dit geval is het toch echt veiliger dat wel te doen ;).

Bedankt bokkers, ik was wss thuis gebleven.

Sem_ ga jij ook niet beter even naar de HA?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:14

Welke antibiotica en hoe lang krijg je? :)

Goed dat je HA het serieus neemt!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:21

doxycycline 200mg heb ik gekregen. Ik moet elke dag 1 hele nemen ('s morgens een halfje en 's avonds een halfje) en het zijn 10 tabletten, dus een kuur van 10 dagen :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:26

Dat is voor Lyme te kort, dan moet je zeker 4 weken hebben.. Ik zou er even achteraan gaan en zorgen dat je een langere kuur krijgt :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:29

Melody7 ik denk dat ik deze kuur heb gekregen omdat ik nog geen Lyme heb? Aan de vlek te zien was het een heel vroeg stadium zei hij en was dit genoeg. Kan dat? Ik heb niet zo veel zin om heel erg veel antibiotica te nemen, want ik heb dat al te vaak moeten doen + ik heb een enorm zwakke maag. Als het moet, moet het natuurlijk, maar zou dat niet wat overdreven zijn op dit moment?
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-06-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:32

Heel herkenbaar, zo heb ik er vier op dit moment. Bij mij zijn het allemaal muggenbeten, ik ben er gewoon allergisch voor...

Ieder jaar lijkt mijn lichaam extremer te gaan reageren op insectenbeten.

De beetplek zelf jeukt, de vochtbult, die in doorsnee bij mij zes cm is, jeukt erg en brandt, en ik heb een dag of vijf jeuk.

Niets helpt bij mij....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:34

Nee als het een EM zou zijn heb je al Lyme, dan is het idd wel een vroeg stadium omdat je buiten die vlek nog geen klachten hebt, maar voor het begin stadium is 4 weken al het minimum.
In een later stadium heb je het over maanden antibiotica, meestal min. 6.

Ik snap dat je AB nemen niks vind, ik ben er ook niet blij mee! Maar vorderende Lyme is nog zoveel erger, dan gaat er nog veel meer kapot dan je maag/darm bacteriën..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:35

ts wat fijn dat je ons advies gevolgd hebt en je huisarts het serieus neemt!! kan me voorstellen dat je niet graag antibiotica neemt maar in deze zou ik ook zeggen bether save than sorry!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:36

Is er nog iemand die ervaring heeft hiermee? Ik wil je advies zeker niet negeren Melody7 maar sta tegen een kuur van 4 weken toch wat weigerachtig.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:40

wat je eventueel tegen de jeuk kan doen: lidocaine-levomentholzalf halen.
Is een aambeienzalf die koelt en verdooft

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:51

Ontzettend vage foto, maar deze muggenbeet is van afgelopen woensdag. Hij is nu al aardig geslonken.

Afbeelding

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:54

Ik had nooit last van beten van insecten, tot ineens een paar jaar geleden ik na elke beet van een insect precies zo'n bult kreeg als de TS'er, zelfs van vlooienbeten (hoe heten die vlooien toch die in het hooi zitten?)
Zagen er echt identiek uit! Ik kreeg preventief al een doosje voor desloratadine mee. Op een gegeven moment was ik zelf ervaringsdeskundige dus mocht ik zelf kijken wanneer ik het gebruikte.

Ik heb er twee jaar lang last van gehad en inmiddels kan ik weer door alles gestoken worden zonder effect (bizar... ) zelfs door dazen..

Ik ben geen dokter, dus doe geen uitspraken. Maar mijn mening is dat het echt precies lijkt op een muggenbeet/vlooienbeet zoals bij mij. Wel is doxycycline een breed spectrum antibiotica, pakt alles mooi aan in een beginstadium. Preventief voor eventuele verdenking lyme is dat in mijn ervaring voldoende.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 18:38

Als je zelf wat googelt vind je ook dat deze kuur standaard is, dus sorry Melody7, ik ga deze uitnemen en hopen dat het genoeg is. Bedankt voor het advies en als het toch niet zou aanslaan horen jullie het wel, maar laten we ervan uitgaan dat het hiermee opgelost is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:42

Ik hoop het voor je! :) Als je het niet wilt moet je het ook niet doen natuurlijk, hoef je geen sorry voor te zeggen.

In Nederland is 10 dagen bij eerste uiting idd de richtlijn, in landen waar ze verder zijn niet.

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:56

Ik ben afgelopen zaterdag in het park gebeten door een klein zwart/grijs langwerpig beestje..
De eerste keer voelde ik wat prikken en had ik het al weggeslagen.
De tweede keer heb ik het beestje gezien.
Ik had direct een druppel bloed op beide bijtplekken en een licht rode vlek er om heen.
Het stak ook behoorlijk.
De dag er na ging het behoorlijk jeuken en werd het donkerder en groter.
Maandag kreeg ik er een zwelling onder die er voor zorgde dat ik niet meer kon lopen...
Naar de huisarts geweest en het is een heftige plaatselijke allergische reactie.
Ik mag ivm mijn zwangerschap helaas niks hebben.
Vandaag kan ik er voor het eerst weer staan op mijn voet.
De zwelling zit er wel nog steeds.
En de huid onder de rode plekken voelt erg raar aan..
Mensen hier bekend mee?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 11:39

Update:

Afbeelding

Ik ben blij dat ik naar de HA ben geweest, want het ziet er steeds verdachter uit ;).

Jessy90 ik herken het niet, sorry. Iemand anders?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:41

Allergie bouw je op. Ik krijg dergelijke plekken van normale muggen, vroeger nooit last van

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:10

Jessy90, je zou met je voet in een bad met soda kunnen gaan! Misschien dat dat wat verlichting geeft?!

TS, scheelt de ab al wel een beetje tegen de jeuk?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:24

Ik weet niet of het de AB is, maar ik heb we al minder last van jeuk en dat is goed nieuws want ik moet blokken voor mijn laatste examen morgen ;)