Meer jongeren met kunstgebit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saabineex

Re: Meer jongeren met kunstgebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:41

Ik heb geen kunstgebit maar krijg binnenkort wel bruggen. Ik mis 2 kiezen en 2 tanden (geen aanleg voor), de kiezen worden door bruggen vervangen en de tanden zijn naar elkaar geschoven met een beugel. Begin 2013 een operatie gehad waarbij 7 tanden/kiezen getrokken zijn. Ook waar ze al zagen dat er geen meer door zouden komen, omdat die tanden/kiezen helemaal weg zouden duiken in de kaak. Mijn kaak is nu al heel dun, dus een implantaat was niet handig, dus gekozen voor een brug.
Ik zou in jouw geval kiezen voor een kunstgebit, minder kosten en minder pijn/last.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:41

Ik ben nu 43 en vanaf mijn 18e problemen met mijn gebit in die jaren vele zenuwbehandelingen, kronen , en zelfs eigen fantasie kiezen gehad , vorig jaar was ik het zat drie kiezen eruit aan de linkerkant en twee aan de andere beide aan de boven kaak, onder heb ik twee bruggen die de kiezen vervangen boven heb ik nu een soort van brug met aan twee zijden nep kiezen ( lijkt op kunstgebit) ik vind het ideaal nergens geen last meer van en je ziet niets. s'avonds eruit halen even poetsen en hup er weer in :o

( het gebit klemt wel aan de hoektand en achterste kies die ik nog heb )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:44

eigen fantasie kiezen? :o?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:58

Niet alles gelezen, maar zijn implantaten voor de slechtste kiezen geen idee? Erg duur, maar zijn als eigen tanden en er komen geen gaatjes in.
Ik heb er zelf een na een hoop ongelukken met een snijtand.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:17

De implantaten en de klikprothese zijn bij mij door de verzekering volledig vergoed. Ook de aanvullende operaties (zit na 4 jaar nog steeds in het traject, krijg nu een stegcontructie) worden vergoed
Maar het was wel medische noodzaak ivm sterk slinkend kaakbot.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:21

Cayenne schreef:
eigen fantasie kiezen? :o?

Tja ik had een tandarts die het af en toe ook niet wist en zelf dan een soort van kies fabriceerde die er vervolgens na een week weer uit lag ....die tandarts heb ik dus niet meer...

kliksysteem heb ik dus ..wist even niet meer hoe het heette .. :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:24

Hier door erfelijke aandoening veel problemen met wisselen, veel kaakontstekingen, angst voor de tandarts en ellende. Heeft dus niks te maken met poetsen e.d. Inderdaad best cru om zo'n opmerking te lezen. Ik doe al 37 jaar met melkgebit.... Je kunt nooit oordelen over andermans soris. Ik sta nu ook voor de keus wat ik met mijn gebit wil. Lees dus graag even mee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:33

Door dat soort onnozele opmerkingen krijgen mensen met tandproblemen, waar je je sowieso vaak wel voor schaamt, nog eens een extra knauw op hun zelfvertrouwen. Valt me op dat het vaak dezelfde mensen zijn die zulke voorbarige conclusies trekken. Jammer inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:38

Even snel reactie. Heb het nogal druk vanavond.

Maar ik poets sowieso elke keer na het eten. En flos ook elkde dag. Doe exact wat tandarts zegt.

Maar gaten blijven komen.

Implantaten zijn mij veelste duur, als ik alle kiezen laat vervangen. En denk niet dat ik het vergoed krijg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:45

Cayenne schreef:
Door dat soort onnozele opmerkingen krijgen mensen met tandproblemen, waar je je sowieso vaak wel voor schaamt, nog eens een extra knauw op hun zelfvertrouwen. Valt me op dat het vaak dezelfde mensen zijn die zulke voorbarige conclusies trekken. Jammer inderdaad.

Er staat ook bij 'soms' en dat is correct natuurlijk, mijn schoonzus was ook te lui met mondhygiëne en de tandarts vermijden en is haar eigen schuld dat ze nu een klappergebit heeft. Kan er ook niets anders van maken. Maar ja, ook al is het je eigen schuld, dat soort opmerkingen zijn niet fijn voor het zelfvertrouwen -O- mensen met slechte tanden durven vaak al niet te lachen :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:55

De tandarts kan misschien bemiddelen bij je verzekering? Niet geschoten is altijd mis..

Vuurneon, ik durfde idd ook niet te lachen en hield dan de hand voor mijn mond. Nadat ik de prothese kreeg heb ik zitten janken van blijdschap omdat ik weer durfde te lachen. Best ironisch omdat ik ook moest janken toen ik hoorde dat mijn tanden eruit moesten. Achteraf is dat wel echt de beste beslissing geweest. Ik had namelijk echt gigantische hoofdpijnen door alle ontstekingen en moest echt een enorme dosis ibuprofen slikken om zonder pijn de dag door te komen :=

En ze kunnen het tegenwoordig allemaal zo mooi en natuurlijk maken dat je echt geen verschil ziet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:31

Pff heftige verhalen hoor. Hier nog iemand die als de dood is voor de tandarts. Vorige week dusdanig pijn gehad dat ik wel naar de tandarts MOEST na 2 slapeloze nachten. Ik kwam erin en zei trek de 2 onderste voortanden er maar uit.... denk dan ben ik van het hele gezeik af (zitten al zeker 1p jaar los) hij wilde niet omdat ik nog jong was (32) maar na de foto te hebben gezien was er idd niks anders aan te doen dan ze eruit halen. Het trekken stelde niks voor aangezien ze nog amper vast zaten... ik moet nu 3 mnd tot half jaar zonder ondertanden rondlopen en dan krijg ik een plaatje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:56

Cayenne schreef:

Inderdaad. Lachte vroeger ook nooit voluit. Altijd met de hand voor de mond of een heel klein glimlachje. Nu durf ik tenminste voluit te lachen. En ben er ook een stuk zelfverzekerder van geworden. Wilde dat ik het veel eerder had gedaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:29

Cayenne schreef:
janderegelaa schreef:
Een kunstgebit zit volgens mij in de basis dus wordt altijd vergoed. Het trekken etc. alleen niet.
Het nadeel van een kunstgebit is dat je kaakbot slinkt en zeker als je nog heel jong bent heeft dat grote gevolgen als je ouder wordt. Daarom kun je beter kiezen voor implantaten waar je het gebit opklikt want dan slinkt je kaak niet.

Ik begrijp niet dat ik soms mensen zie met een echt slecht gebit door een slechte mondhygiëne en dan geven ze als reden dat ze bang zijn voor de tandarts maar als ik bang zou zijn voor de tandarts zou ik me helemaal de rambam flossen, stokeren en poetsen...

Bij mij is het kaakbot idd ook dusdanig geslonken dat ik een botopbouw met implantaten moest.

Overigens kwamen mijn slechte boventanden niet door slecht poetsen, maar door bacteriën in het wortelstelsel dankzij bloed dat onder het glazuur gekomen was, waardoor ik chronische ontstekingen in de wortels had. Ook bij implantaten kan men trouwens niet garanderen dat je kaakbot niet verder slinkt. Het heeft alleen niet meteen ernstige gevolgen. Mijn kaak moet nog steeds jaarlijks op de foto om het in de gaten te houden.

En ja, ook ik heb tandarts/kaakchirurg angst. Bij mijn eigen tandarts gaat het inmiddels goed, maar bij de kaakchirurg heb ik eerst een valiumkuurtje nodig.

Als jij parodontitis hebt (wat overigens niet komt door bloed onder je glazuur want wortels hebben geen glazuur) dan kun je ook jouw implantaten laten laseren met een diode laser (wat je normaal bij pockets doet). De diodelaser is de enige laser die de implantaten niet verbrand. Bijkomend voordeel is dat je geen antibiotica hoeft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:38

Cayenne schreef:

Er is niets onnozels aan Cayenne, ik vind het wel heel veelzeggend/tekenend hoe mensen erop reageren.
Als ik zeg "mensen met een slechte mondhygiëne" dan bedoel ik mensen waar 's morgens de spinazie van de avond ervoor nog tussen hun tanden zit. Of waar ik de bonken tandsteen van een halve centimeter dik op de tanden zien zitten. Die mensen heb ik het over. Als je gewoon minimaal 2 keer per dag poetst en lekker flost is deze opmerking niet bedoeld voor jou.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 17-06-15 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:40

Janderegelaa, ik ben als tiener met mijn tanden op een parasolvoet gevallen, waarbij volgens de tandarts bloed onder het glazuur gekomen is en daarna is alle ellende begonnen waardoor het wel verband met elkaar zal hebben gehad :j Met mijn ondergebit is trouwens niets aan de hand. Het zat zuiver en alleen in mijn bovengebit. Bij het electrisch poetsen sprongen de scherven al van m'n tanden. Ik durfde bijna niets meer te eten omdat er steeds stukjes afbraken.

Ben zo blij dat alles eruit is. Eindelijk pijnvrij! Ja, jammer dat ik mijn eigen boventanden en kiezen niet meer heb, maar voor mij was dit de enige oplossing. Het was volgens zowel de tandarts als kaakchirurg ook echt alarmerend hoe snel mijn kaakbot is geslonken, dus implantaten waren de enige oplossing. Alleen komt er met het uitnemen van de prothese (voor oa poetsen) teveel druk op de achterste implantaten te staan waardoor ik ze steeds lostrek uit het kaakbot. Daarom moet ik nu een steg (hoe schrijf je dat :+ ).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:58

Het is toch een klikgebit!? Bij mijn weten heb je dan altijd een steg....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:02

Janregelaa, nee hoor. Ik heb klikimplantaten zonder steg.
Deze constructie:
Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:10

Cayenne schreef:
Janregelaa, nee hoor. Ik heb klikimplantaten zonder steg.
Deze constructie:
[ Afbeelding ]

Maar die implantaten groeien helemaal vast in je kaak (als je genoeg tijd gehad hebt), dus wel raar dat je ze los kunt trekken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:11

Ik (39) sta op het punt om een afspraak te maken bij de tandarts.
Nog even afwachten tot mijn belastinggeld er is, en dan moet het maar gaan gebeuren.. :j

Aantal jaren terug van een jong dier afgeklapt en slecht weg gekomen.. waaronder ook kiezen die in stukken lagen.
Niet naar de tandarts gedurft en je begrijpt het al.. de boel werd slechter en slechter.

Een jaar of 4 geleden de moed bij elkaar geraapt en onder narcose gegaan om de stukken te verwijderen en de rest te repareren.
Maar helaas gaat de rest nu toch ook verder aftakelen.. en nu zit ik dus al een week of 2 aan de ibuprofen.
Voor zover ikzelf kon zien (dmv veel licht en wat spiegeltjes) kon ik zien dat er nog 4 ongemoeid zijn gebleven (alle 4 mijn hoektanden).

Ik wil dus ook de overstap gaan maken.. :o

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:16

Casarell schreef:
Ik (39) sta op het punt om een afspraak te maken bij de tandarts.
Nog even afwachten tot mijn belastinggeld er is, en dan moet het maar gaan gebeuren.. :j

Aantal jaren terug van een jong dier afgeklapt en slecht weg gekomen.. waaronder ook kiezen die in stukken lagen.
Niet naar de tandarts gedurft en je begrijpt het al.. de boel werd slechter en slechter.

Een jaar of 4 geleden de moed bij elkaar geraapt en onder narcose gegaan om de stukken te verwijderen en de rest te repareren.
Maar helaas gaat de rest nu toch ook verder aftakelen.. en nu zit ik dus al een week of 2 aan de ibuprofen.
Voor zover ikzelf kon zien (dmv veel licht en wat spiegeltjes) kon ik zien dat er nog 4 ongemoeid zijn gebleven (alle 4 mijn hoektanden).

Ik wil dus ook de overstap gaan maken.. :o

Voor iedereen die door een ongeval zijn of haar gebit beschadigd; dit valt niet onder een tandheelkundige verzekering maar zit in de basis.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:23

Een bekende van mij heeft enorme spijt van implantaten. Bleven los komen, telkens onstekingen en dus vooral veel pijn. En als je ever verder zoekt op het internet blijkt dat hij echt niet de enige is.
Zeker als je paradontitis hebt is de kans groter dat je ook ontstekingen krijgt.
Als het allemaal goed gaat is het fantastisch. Maar zeker als je bang bent voor tandartsen zou ik toch even goed nadenken. Voor zover ik begrepen hebt moet je met implantaten ook regelmatig laten reinigen, iets wat ook niet gratis is.

Het rebasen van een kunstgebit zit gewoon in de basisverzekering en behalve het trekken en eigen bijdrage (afhankelijk van de zorgverzekering) ben je niets kwijt. Eens in de zoveel jaar heb je ook gewoon recht op een nieuw kunstgebit.

Waar ik inmiddels achter ben gekomen is dat er ontzettend veel verdiend wordt op de klikgebitten en daarom zullen een hoop behandelaars je proberen te overtuigen om zeker onder (dat wordt vergoed door de zorgverzekeraats) een klikgebit te nemen.
De risico's worden er vaak niet bij verteld of er wordt een beetje lacherig over gedaan. Denk er goed over na in ieder geval.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:25

harbourlight schreef:
Een bekende van mij heeft enorme spijt van implantaten. Bleven los komen, telkens onstekingen en dus vooral veel pijn. En als je ever verder zoekt op het internet blijkt dat hij echt niet de enige is.
Zeker als je paradontitis hebt is de kans groter dat je ook ontstekingen krijgt.
Als het allemaal goed gaat is het fantastisch. Maar zeker als je bang bent voor tandartsen zou ik toch even goed nadenken. Voor zover ik begrepen hebt moet je met implantaten ook regelmatig laten reinigen, iets wat ook niet gratis is.

Het rebasen van een kunstgebit zit gewoon in de basisverzekering en behalve het trekken en eigen bijdrage (afhankelijk van de zorgverzekering) ben je niets kwijt. Eens in de zoveel jaar heb je ook gewoon recht op een nieuw kunstgebit.

Waar ik inmiddels achter ben gekomen is dat er ontzettend veel verdiend wordt op de klikgebitten en daarom zullen een hoop behandelaars je proberen te overtuigen om zeker onder (dat wordt vergoed door de zorgverzekeraats) een klikgebit te nemen.
De risico's worden er vaak niet bij verteld of er wordt een beetje lacherig over gedaan. Denk er goed over na in ieder geval.

Parodontitis is gewoon op te lossen. En een klikgebit is op alle vlakken verstandiger. Plus dat je ook rustig spareribs kunt eten;-)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:33

Janderegelaa als paradontitus zo makkelijk was op te lossen hadden niet zoveel mensen problemen. Inmiddels zijn er al best veel mensen die spijt hebben gekregen van hun klikgebit, waarvan sommigen nog altijd pijn hebben terwijl de implantaten al verwijderd zijn. Helaas worden deze artikelen overschreeuwd door alle reclame en promotie voor kunstgebitten. Zoals ik al zei verdienen ze enorm op klikgebitten en wordt niet iedereen voldoende gewaarschuwd.
Hoeveel mensen weten dat ze ontstekingen kunnen krijgen en daarna behoorlijk veel ellende? Dan ben je je eigen tanden en kiezen kwijt en krijg je weer pijn in je mond.

Als alles helemaal goed gaat is het fantastisch, maar het gaat niet altijd goed en dat is iets waar je rekening mee moet houden. Een aantal weken terug zat er een man in de wachtkamer. Zijn implantaten boven waren er voor de derde keer uitgevallen. Die was ook al niet zo blij meer want nu moesten ze opnieuw gaan boren.

Spareribs eet ik zonder problemen en zonder kleefpasta met kunstgebit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:35

@ janderegelaa Ben jij soms tandtechnicus? Omdat jij een klikgebit zo zit te promoten. Wilde die van mij nl. ook een paar jaar terug doen. Terwijl ik gewoon alles kan doen met mijn gewone kunstgebit.