Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cayenne schreef:Door dat soort onnozele opmerkingen krijgen mensen met tandproblemen, waar je je sowieso vaak wel voor schaamt, nog eens een extra knauw op hun zelfvertrouwen. Valt me op dat het vaak dezelfde mensen zijn die zulke voorbarige conclusies trekken. Jammer inderdaad.
Cayenne schreef:Door dat soort onnozele opmerkingen krijgen mensen met tandproblemen, waar je je sowieso vaak wel voor schaamt, nog eens een extra knauw op hun zelfvertrouwen. Valt me op dat het vaak dezelfde mensen zijn die zulke voorbarige conclusies trekken. Jammer inderdaad.
Cayenne schreef:janderegelaa schreef:Een kunstgebit zit volgens mij in de basis dus wordt altijd vergoed. Het trekken etc. alleen niet.
Het nadeel van een kunstgebit is dat je kaakbot slinkt en zeker als je nog heel jong bent heeft dat grote gevolgen als je ouder wordt. Daarom kun je beter kiezen voor implantaten waar je het gebit opklikt want dan slinkt je kaak niet.
Ik begrijp niet dat ik soms mensen zie met een echt slecht gebit door een slechte mondhygiëne en dan geven ze als reden dat ze bang zijn voor de tandarts maar als ik bang zou zijn voor de tandarts zou ik me helemaal de rambam flossen, stokeren en poetsen...
Bij mij is het kaakbot idd ook dusdanig geslonken dat ik een botopbouw met implantaten moest.
Overigens kwamen mijn slechte boventanden niet door slecht poetsen, maar door bacteriën in het wortelstelsel dankzij bloed dat onder het glazuur gekomen was, waardoor ik chronische ontstekingen in de wortels had. Ook bij implantaten kan men trouwens niet garanderen dat je kaakbot niet verder slinkt. Het heeft alleen niet meteen ernstige gevolgen. Mijn kaak moet nog steeds jaarlijks op de foto om het in de gaten te houden.
En ja, ook ik heb tandarts/kaakchirurg angst. Bij mijn eigen tandarts gaat het inmiddels goed, maar bij de kaakchirurg heb ik eerst een valiumkuurtje nodig.
Casarell schreef:Ik (39) sta op het punt om een afspraak te maken bij de tandarts.
Nog even afwachten tot mijn belastinggeld er is, en dan moet het maar gaan gebeuren..![]()
Aantal jaren terug van een jong dier afgeklapt en slecht weg gekomen.. waaronder ook kiezen die in stukken lagen.
Niet naar de tandarts gedurft en je begrijpt het al.. de boel werd slechter en slechter.
Een jaar of 4 geleden de moed bij elkaar geraapt en onder narcose gegaan om de stukken te verwijderen en de rest te repareren.
Maar helaas gaat de rest nu toch ook verder aftakelen.. en nu zit ik dus al een week of 2 aan de ibuprofen.
Voor zover ikzelf kon zien (dmv veel licht en wat spiegeltjes) kon ik zien dat er nog 4 ongemoeid zijn gebleven (alle 4 mijn hoektanden).
Ik wil dus ook de overstap gaan maken..
harbourlight schreef:Een bekende van mij heeft enorme spijt van implantaten. Bleven los komen, telkens onstekingen en dus vooral veel pijn. En als je ever verder zoekt op het internet blijkt dat hij echt niet de enige is.
Zeker als je paradontitis hebt is de kans groter dat je ook ontstekingen krijgt.
Als het allemaal goed gaat is het fantastisch. Maar zeker als je bang bent voor tandartsen zou ik toch even goed nadenken. Voor zover ik begrepen hebt moet je met implantaten ook regelmatig laten reinigen, iets wat ook niet gratis is.
Het rebasen van een kunstgebit zit gewoon in de basisverzekering en behalve het trekken en eigen bijdrage (afhankelijk van de zorgverzekering) ben je niets kwijt. Eens in de zoveel jaar heb je ook gewoon recht op een nieuw kunstgebit.
Waar ik inmiddels achter ben gekomen is dat er ontzettend veel verdiend wordt op de klikgebitten en daarom zullen een hoop behandelaars je proberen te overtuigen om zeker onder (dat wordt vergoed door de zorgverzekeraats) een klikgebit te nemen.
De risico's worden er vaak niet bij verteld of er wordt een beetje lacherig over gedaan. Denk er goed over na in ieder geval.