Paard staat na val op been, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:49

Er kan ook een scheurtje in het bot zitten. Echt niet iedereen voelt het wanneer het gebroken is hoor. Zat mensen die zeggen t zal wel niks zijn maar de HA wou graag een foto, en ja hoor ding ding ding.

Maar goed je zou even naar de HAP kunnen gaan idd.

Ik heb wel eens een trap tegen de voorkant gehad, maar bij jou is het de achterkant?
Was bij mij een flinke blauwe plek, niet dik. Ik kon er ook absoluut niet op lopen een paar dagen niet. En die plek was gevoelloos geworden. En is serieus een jaar of langer denk ik zelfs gevoelloos geweest. Nu ist weer prima :')

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:53

als het gebroken zou zijn, kan je er geen icepack op houden van de pijn :)) (dit is in ieder geval wat een ambulancebroeder tegen mij zei toen een groep vechtende mannen op mijn enkel was gevallen) wel wil ik je adviseren om zo snel mogelijk ergens naar toe te gaan, liever niet wachten tot morgenochtend, maar nu even naar de spoedeisende (weekend?) arts te gaan. je kunt ze sowieso bellen, maar ze zeggen dan waarschijnlijk toch wel dat je langs mag/moet komen. vergeet niet dat het een paar honderd kilo is wat op je been is gaan staan. je benen zijn sterk, maar niet zo sterk :+ :=

Reeltje_5

Re: Paard staat na val op been, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:55

Hangt van de breuk af :P
Enkel doet meestal wel erg zeer, maar heb er ook gehad die lopend aan kwamen en verwachtte dat ze weer lekker naar buiten konden lopen na de foto. Maar toch maar even naar de gipskamer moesten :+
(Ik maak de foto's :P )

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:59

Ik heb mijn scheenbeen welleens gebroken en wandelde inderdaad gewoon (naja, t deed wel zeer maar ja he, kan gekneust zijn) de emergency op, en kwam later met een mooie gipspoot weer naar buiten :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:01

saddledancer schreef:
Ik zou toch even naar het ziekenhuis rijden, de achillespees wil je echt voorzichtig mee zijn, en het kan makkelijk gebroken zijn hoor (het is een fabeltje dat je het helemaal niet kan gebruiken als het gebroken is)

Je mag tegenwoordig niet meer zomaar de spoedeisende hulp binnen lopen. Of ze sturen je naar de huisartsenpost die moet de triage doen voor zulke verwondingen. Of je hebt geluk en helpen je wel. Of je hebt pech dat je wel geholpen wordt en over een paar weken een leuke rekening thuis ontvangt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:02

zo heeft mijn vriendin ook een keer haar been gebroken...alleen stond het paard op haar bovenbeen,en was het een redelijk groot paard.1.80 schofthoogte,en zwaar dus.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:03

genja schreef:
saddledancer schreef:
Ik zou toch even naar het ziekenhuis rijden, de achillespees wil je echt voorzichtig mee zijn, en het kan makkelijk gebroken zijn hoor (het is een fabeltje dat je het helemaal niet kan gebruiken als het gebroken is)

Je mag tegenwoordig niet meer zomaar de spoedeisende hulp binnen lopen. Of ze sturen je naar de huisartsenpost die moet de triage doen voor zulke verwondingen. Of je hebt geluk en helpen je wel. Of je hebt pech dat je wel geholpen wordt en over een paar weken een leuke rekening thuis ontvangt.

oh dat wist ik niet, wat stom zeg, hier kan dat gewoon :j

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:07

Ik heb niet alles gelezen, maar ongeveer 2 jaar geleden is een paard bij mij op bijna dezelfde plek gaan staan, ook door een ongelukje. En het gevoel is op die plek nooit meer terug gekomen, het is echt een dove plek.....

Dus ik zou toch even naar de huisarts gaan, dat heb ik toen niet gedaan :+

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:50

Morgenochtend gaan wij naar de HA voor de zekerheid! Het lijkt eerder gekneusd nl.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:56

Ik zou toch gewoon bellen met de huisartsenpost, verhaal uitleggen en vragen om advies. Ik ben d'r vorige x ook direct naar de huisartsenpost geweest en dat is toch erg fijn. Geeft je toch rust en een fotootje is zo gemaakt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 07:37

Alleen jij voelt of het ernstig is of niet,jij weet of je kan wachten of niet.
Dus ik denk dat het dan idd. gekneusd is.Succes bij de H.A. straks.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:56

En, hoe is het afgelopen ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:41

Ben ik ook benieuwd naar.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:38

Ik kan erop staan, dus toch maar niet naar de HA geweest. Het zag behoorlijk blauw en dik maar de zwelling neemt gelukkig af. Ik moet er nog steeds niet aan zitten maar door arnicazalf en koelen word het echt wel minder. Gisteren gewerkt, toen moest ik wel even een paar pijnstillers slikken maar het ging wel. En naderhand even gekoeld.

Het komt goed, het is waarschijnlijk gewoon gekneusd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:13

Hmm, ik was toch gegaan. Ook bij een scheurtje in het bot kun je er gewoon op staan.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:46

Ik zou toch even gegaan zijn, ik heb een keer doorgelopen met een gebroken teen omdat ik dacht dat het wel meeviel, en dat moest toen uiteindelijk opnieuw gebroken Worden omdat het verkeerd aangegroeid was, dat wil je met je been echt niet :')

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:42

Ik kan maar 1 woord bedenken : dom. Je had echt langs de HA moeten gaan. Al is het 'maar gekneusd' stel het is niet zo? Dan zal je altijd de gevolgen blijven merken en voelen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:47

Als het zo snel afneemt was ik wss ook niet gegaan :')
Als het nou na een week nog niet weg is oké.
Wij houden met vraagstelling breuk aan tot 4 weken gaat gelijk naar de eerste hulp als er iets te zien is. Daarna kan er toch niet gelijk iets aan gedaan worden. Verschilt een beetje per ziekenhuis maar is zo rond de 4/5 weken

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:12

Om nou TS dom te noemen..? >;) TS kent haar lichaam het beste en inderdaad wat Aurelia zegt, het is snel afgenomen dus ik zal ook niet heen zijn gegaan..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:59

Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt! Ik zou net als jij ook niet zijn gegaan. Hopen dat het snel opknapt :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:15

Ik noem ts niet dom (gawd, ik wist dat dit ging komen) alleen de actie! Heb zulk soort dingen vaak zat meegemaakt, met mensen die ook hun lichaam 'goed kenden' bleek achteraf gewoon gebroken. Maar goed, stipje weg hier, nog succes ts! :j

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:17

Mjetterd schreef:
paardje1983 schreef:
Zal mee naar de spoedeisende hulp rijden. Veel kans dat het gebroken is.

Lijkt mij niet, dan was het toch ook onmogelijk geweest om weer op het paard te stappen :)?
Zelf zou ik het een paar dagen aankijken en rustig aan doen, heb ook al wel eens heel veel pijn gehad wat na een paar dagen over was (en die keren was het voor mij onmogelijk om weer op een paard te stappen)

Dit hoeft niet ;)
Ik heb het vorig jaar ook gehad, en ben der zelfs op gaan rennen want paard was er vandoor gegaan. Bleek ook gebroken te zijn ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:25

hmm ik zou toch voorzichtig zijn.
Hier hetzelfde verhaal, van paard gedonderd en paard over mn kuit gelopen. Naar HA geweest en die zei dat het gekneusd was en dat ik erop moest lopen omdat het anders stijf werd. Klinkt logisch dus geprobeerd. Kon er alleen echt niet op lopen. En ik ben geen piepert. Na een week terug gegaan en ze bleef volhouden dat ik erop moest lopen. Om een lang verhaal kort te maken, na heel veel pijn en ellende bleek na twee jaar dat ,mn kuitbeen gebroken was en verkeerd aangegroeid omdat ik erop probeerde te lopen. daardoor verkeerd gaan lopen waardoor mn achillespees verkort was. Dus operatie om kuitbeen goed te krijgen en achillespees te verlengen. We zijn inmiddels bijna 10 jaar verder en ik heb nog steeds last van mn pees en kom nog elke week bij de fysio. -:(-
Als die stomme huisarts meteen actie had ondernomen was er nu waarschijnlijk niks aan de hand.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:32

Even naar de HA! Ik heb anderhalve maand geleden een dom ongeluk gehad (pony dacht dat ze met mij erop door een metalen hek kon dat nog niet helemaal open was, dus mijn knie er keihard tegenaan), ik voelde op dat moment wel dat het niet helemaal goed was maar gewoon ijs en koelen en ermee doorgelopen. Gisteren toch maar langs de huisarts gegaan omdat ik na lang lopen/ paardrijden etc. veel last kreeg en nu blijkt dat hij heel zwaar gekneusd is en er mogelijk een scheurtje/ breukje in zit. Ik moet nu oppassen dat ik het niet erger maak en dingen die pijn doen vermijden. Dus laat het iig even checken!