How the sun sees you; smeren jullie je regelmatig in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:15

Ik heb een zeldzame vorm van zonneallergie waardoor ik niet lang genoeg in de zon kan om te verbranden. Ik zie het maar als mijn geluk bij een ongeluk. Nu ben ik erg blank omdat ik dus amper in de zon kom, maar als kind (toen ik nog geen last had van zonneallergie) was ik altijd erg snel bruin en verbrandde ik nooit. Ik heb altijd wel goed gesmeerd, maar ik had vaak niet veel meer nodig dan een factor 10/20.

Loop je eigenlijk alleen risico als je echt verbrand in de zon of beschadig je je huid evengoed?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:17

Oeh, vandaag verbrandt met factor 50 op (en ik heb niet gezwommen)

Tja, ik verbrand. Ookal heb ik zonnebrandcreme op.
Laatst bijgewerkt door Calanthe op 07-06-15 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:18

Voor iedereen die niet smeert, ook al verbrand je niet. Je neemt een heel groot risico op huidkanker.. En ja dat kun je al op jonge leeftijd krijgen dus denk er alsjeblieft over na...

Ik ben heel blank en zelfs in de winter op zonnige dagen als ik langer dan een kwartier buiten kom smeer ik mijn gezicht, hals en handen in met factor 50.

Nu in de zomer standaard elke ochtend alles wat bloot is en dan s'avonds voor ik naar stal ga weer. In het weekend s'middags ook.

Ga ik echt in de zon liggen met een dag zwembad ofzo dan minstens elke 2 uur.

Lijkt heel veel allemaal, maar hoelang ben je nou echt bezig met smeren? In 5 min zit het erop en het is zóveel beter voor je huid. Een heel belangrijke beschermlaag van je lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:19

Ik uhm gebruik het nooit , grootste probleem zijn alles boven mijn middel , eronder blijft pips. ik ben nooit op het strand , en eigenlijk is alles bedekt kwa torso en bovenarmen . Slippers draag ik niet , en mijn gezicht uhm ja die verbrand weleens

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:19

Jazeker!!! met factor 50, maar probeer ook daar waar mogelijk de zon te vermijden. Heb 2 jaar geleden huidkanker gehad op mijn wang en ben dus erg scherp op het insmeren. En het vermijden doe ik dus omdat ik met mn litteken niet moet gaan liggen bakken!!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:20

Het is niet dat ik het niet heb.. Maar sta er niet zo zeer bij stil :')

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:22

Ik verbrand snel, maar het lijkt altijd alsof ik ieder voorjaar eerst weer eens echt moet verbranden en daarna niet meer zo snel verbrand.
Eerder smeerde ik me weinig in en boeide het me niet zoveel. Als ik uiteindelijk maar een bruin kleurtje kreeg, want dat was natuurlijk het belangrijkst.

Maar door steeds meer te horen hoe slecht de zon eigenlijk voor je huid is, ben ik toch een stuk wijzer geworden en probeer ik er zoveel mogelijk te voorkomen dat ik verbrand. Helemaal nu ik sinds kort op het strand werk en met mooi weer de hele dag buiten loop in de volle zon.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:24

En smeren jullie je ook in met aftersun oid als jullie verbrand zijn?

Ik zal het artikel van Jesse vd Velde eens lezen, bedankt voor de link!

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:25

Ik smeer altijd, tot vorig jaar deed ik het nog super met factor 20 in nederland en 30 in het buitenland. Echter ben ik afgelopen jaar 2 keer heel heftig verbrand (blaren op mijn benen, en de brand trok door tot in mijn spieren waardoor ik niet meer kon lopen) dus vanaf nu smeren we braaf met factor 50 :)
Alleen donderdag hadden we dat nog niet in huis dus met factor 30 gesmeerd, meteen weer verbrand..

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:28

Delicia schreef:
Oeh, vandaag verbrandt met factor 50 op (en ik heb niet gezwommen)

Tja, ik verbrand. Ookal heb ik zonnebrandcreme op.

Dit probleem heb ik ook :(
Ingesmeerd met factor 50 en gewoon goed verbrand.. Niet bewust wezen zonnen, alleen maar 2uurtjes buiten bezig geweest.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:29

.
Laatst bijgewerkt door _Charlot op 07-06-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:30

Ik smeer al jaren niet.
Ben in al die jaren 0,0 verbrand.

Op het moment stront verkouden... En gisteren toch echt mn gezicht verbrand.

Lage weerstand? Ik weet het niet.

Maar komende tijd toch maar denken aan smeren!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:31

Die smoes van 'ik smeer niet, want ik verbrand toch niet' vind ik zo achterhaald... Inmiddels al voldoende onderzocht en bewezen dat je huid hoe dan ook lijdt onder blootstelling aan de zon/UV, of je dat nu fysiek ziet of niet.

Ik smeer zelf altijd. Ik probeer sowieso niet al teveel in de (vlakke) zon te zitten/lopen/liggen. Die keren dat het wel gebeurt smeer ik mezelf braaf in met factor 30.

@Joosiien: ik smeer mezelf 's avonds altijd in met aftersun wanneer ik vrij lang in de zon ben geweest, ookal ben ik niet verbrand.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:36

Joosiien schreef:
En smeren jullie je ook in met aftersun oid als jullie verbrand zijn?

Ik zal het artikel van Jesse vd Velde eens lezen, bedankt voor de link!

Gebruik zelf Pathnenol Schuimspray, werkt voor mij malen beter dan aftersun

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:41

Ik trek gewoon een jas aan.. Kan ik af en toe uit doen en kan mijn spullen snel kwijt :P

Ook geen geruzie met dat spul :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:41

Ik verbrand niet maar smeer wel. Tis een kleine moeite. :) factor 30 er op. Maar echt zonnen doe ik ook niet. Alleen op weide ben ik langer aan een stuk in de zon en dan smeer ik dus. :) wat anderen doen of niet doen zijn mijn zaken niet.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:44

KootMiraDrum schreef:
Let op WAT je gebruikt.
Zorg dat je zonnebrandcreme gebruikt die de volgende stoffen NIET bevat!
Octinoxate (octylmethoxycinnamaat)
Oxybenzone (benzofenon-3)
Padimaat O (Octyl Dimethyl PABA / PABA Ester)
Menthyl anthranilaat"

"Waarom zijn zonnebrandcrèmes meestal niet zo veilig?"
van deze website: http://jessevandervelde.com/zonnebrandc ... vertellen/

Volgens mij zitten die ingrediënten niet in Nivea.
Afbeelding

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:49

Mijn gezicht smeer ik altijd wel goed, daar let ik ook echt wel op. Er zit al spf 15 in mijn dagcrème en ik heb nog een gezichtscreme van spf 30 met uva en uvb.

De rest van mijn lichaam smeer ik eigenlijk alleen in als ik bewust in de zon ga liggen. Maar vaak alleen voordat ik in de zon ga liggen, tussendoor niet meer. Dit is dan factor 20. Als ik naar het buitenland op vakantie ga dan smeer ik me altijd alleen de eerste paar dagen in en daarna vaak alleen nog olie of niks. Ik verbrand eigenlijk alleen in mijn gezicht als ik niet smeer, de rest van mijn lichaam verbrand amper, maar wordt super bruin.

Ik smeer wel altijd aftersun/body lotion als ik gedouched heb eind van de dag.
Laatst bijgewerkt door DewiRox op 07-06-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:58

Ik verbrand als een idioot zo snel en krijg echt een soort aanval als mensen zeggen: Ik verbrand nooit dus hoef me ook niet in te smeren. Of : Ik ben toch al bruin. Of: Met olijfolie/zonnebloem olie wordt ik sneller bruin.

Onzin. Ook als je al bruin bent of getint heb je kans op huidkanker of andere aandoeningen. Ik vind het heel kwalijk dat mensen zich bewust niet insmeren om welke reden dan ook. Nu ben ik zelf heel gevoelig voor de zon en smeer mij elke dag (ook in de winter) in. Puur uit bescherming en omdat ik later geen gerimpeld oud vrouwtje wilt zijn met een beschadigde huid.

Als ik toch bruin wil zijn, neem ik wel een spraytan of iets dergelijks.

Ik moet wel zeggen dat ik in de winter met een goedkopere zonnebrand smeer, maar in de zomer investeer ik daar toch wel in. Liever preventief werken.

Edit ik wil ook even toevoegen dat je het echt met regelmaat moet herhalen als je in de zon zit. Ik smeer zeker elke 2 uur alles in. In de winter niet, maar in de zomer als het lekker weer is echt wel. Zelfs als het niet lijkt alsof de zon schijnt.
Laatst bijgewerkt door RoosG op 07-06-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:59

Ik smeer eigenlijk alleen af en toe mijn gezicht in met factor 10 of 15, m'n gezicht smeer ik nadat ik in de zon heb gezeten wel altijd in met after sun. Ik ben verder nog nooit verbrand (afkloppen) en er daardoor ook wel een beetje laks in geworden...

Maar ik zit de laatste jaren ook niet veel meer in de zon, vind er niets aan. Veel te warm :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:07

Ja ik smeer me vaak wel in. Meestal niet meerdere keren op een dag en de factor ligt maar net aan de zonnebrand die ik het eerst pak. Als het echt weer zomer is (vakantie, elke dag buiten en strand enz) let ik wel op de factor.
Twee jaar terug een keer wat rood en nu vandaag na een paar dagen zon toch ondanks smeren iets rood op mijn hoofd. That's it, nooit echt goed verbrand.
Aftersun doe ik vaker dan alleen wanneer ik wat rood ben. Als ik het idee heb dat ik er behoefte aan heb dan smeer ik dat gewoon. Vind niet dat ik daar verbrand voor hoef te zijn, vind het na het zonnen meestal wel lekker 's avonds.
Maar ook ik ben geen zon mens, ik denk wel altijd oh even genieten van de zon voordat hij weer weg is maar als het me te warm is ben ik binnen een uur weer binnen :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:34

De meeste zonnebrand is helemaal niet zo goed. Weet dan ook niet wat slechter is, zoveel smeren of de zon een beetje met beleid opzoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:37

Zolang ik de zonnebrand crème niet drink vind ik het niet gevaarlijk. Overigens is kort onbeschermd zonnen wel goed voor je vitamine D. Dat is nou net het probleem bij mensen die zeer veel pigment hebben: Hun huid is een uitstekende barrière tegen de zon en lopen daarmee eerder een vitamine D tekort op in NL.
Zon met beleid idd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-06-15 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Re: How the sun sees you; smeren jullie je regelmatig in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:41

Ik neem geen aftersunspray of melk want daarvan krijg ik verschrikkelijke netelroos. (god mag weten waarom) Om het te koelen ga ik meestal liggen met koude yoghurt op de verbrande plekken. Had graag aftersun gebruikt, maar de netelroos gooit helaas roet in het eten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:41

vuurneon schreef:
Zolang ik de zonnebrand crème niet drink vind ik het niet gevaarlijk. Overigens is kort onbeschermd zonnen wel goed voor je vitamine D. Dat is nou net het probleem bij mensen die zeer veel pigment hebben: Hun huid is een uitstekende barrière tegen de zon en lopen daarmee eerder een vitamine D tekort op in NL

De radicalen die vrijkomen na het insmeren met zonnebrand zorgen ook voor huidkanker. ;)