angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:58

Ik heb dit als ik bv. met iemand afspreek op een nieuwe plek. Zoals een metrostation, dan weet ik dus van te voren niet aan welke kant ik eruit moet en welke kant ik op moet lopen. Ik vind het idee dat zij mij al zien aankomen en dat ik als een idioot loop te zoeken echt erg vervelend. ''Haha, kon je ons niet vinden!'' Nee, en zo grappig vond ik dat niet...

Of als iemand zegt; ja kom maar naar de *** toe lopen. Dan staan zij daar dus en ben ik heel angstvallig naar die plek aan het zoeken terwijl zij mij dan zien. Dan sta ik voor mijn idee voor gek en daar houd ik echt niet van.

Al heb ik dan niet dat ik naar de WC moet maar ik word heel erg nerveus, 10 keer checken of ik in de goeie trein zit, of ik er al bijna ben etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:59

Flux schreef:
[naam], ik denk dat dit zowel een vorm van sociale fobie als een spastische darm kan zijn :j . Sociale fobie klinkt natuurlijk direct zo zwaar, zeker als je er - buiten die wc-bezoekjes - weinig last van ondervind. Ik denk dat het grootste verschil is of je spanning krijgt doordat je zomaar 10x naar de wc moet en dat vervelend voor jezelf vind óf dat je spanning krijgt omdat je bang bent om reacties te krijgen van anderen omdat je door je spanning zo vaak naar de wc moet. Dat laatste is klassiek sociale fobie :P

Overigens ben ik 3x in behandeling geweest van crisisdienst en psycholoog voor ik gericht therapie kreeg voor sociale fobie, puur omdat ik - hoewel steeds gediagnosticeerd - me niet kon voorstellen dat ik een sociale fobie had. Ik praatte immers toch met mensen en gaf zelfs presentaties op school? :?
Bij mij is het eigenlijk geen van beide.
Ik krijg spanning omdat ik ergens heen moet en moet daardoor om de haverklap naar de wc.
Mijn buik gaat heel erg rommelen en ben af en toe bang dat ik ineens heel nodig moet als ik bij diegene ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:59

Danique schreef:
Ik heb dit als ik bv. met iemand afspreek op een nieuwe plek. Zoals een metrostation, dan weet ik dus van te voren niet aan welke kant ik eruit moet en welke kant ik op moet lopen. Ik vind het idee dat zij mij al zien aankomen en dat ik als een idioot loop te zoeken echt erg vervelend. ''Haha, kon je ons niet vinden!'' Nee, en zo grappig vond ik dat niet...

Of als iemand zegt; ja kom maar naar de *** toe lopen. Dan staan zij daar dus en ben ik heel angstvallig naar die plek aan het zoeken terwijl zij mij dan zien. Dan sta ik voor mijn idee voor gek en daar houd ik echt niet van.

Al heb ik dan niet dat ik naar de WC moet maar ik word heel erg nerveus, 10 keer checken of ik in de goeie trein zit, of ik er al bijna ben etc.
Dit is ook heeeel herkenbaar!
Ik dacht dat ik de enige was. :o

Niobe

Re: angst/fobie, gewoon nerveus of toch wat anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:00

Grappig, ik durf juist niet naar de wc als ik spanning/angst heb. Veel te bang dat ik dan moet overgeven. Ja, de logica is ver te zoeken, ik weet het...

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:05

KoudbloedKim schreef:
Danique schreef:

Dit is ook heeeel herkenbaar!
Ik dacht dat ik de enige was. :o

Maar als dit herkenbaar is dan houd je je dus wél bezig met de gedachten van een ander, toch? Je bent zo aan het zoeken naar die plek dat je denkt dat een ander daar gedachten van op na houdt of er commentaar op gaat geven, toch?

Dat is wat ik bedoel bij een sociale fobie :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:07

Ik ben bang als ik moet dat ik een harde scheet moet laten, is me al eens gebeurd en daardoor ben ik ool angstig en ga ik het ophouden en daar word ik ziek van hartkloppingen, zweten en misselijk. Ook ben ik daardoor bang dat ik het in me broek doe, ook ale eens gebeurd toen ik angstig werd.

En als ik afgeleid ben gewoon bezig ben dus ik er niet aan denk is het niet. Helaas als ik bij mensen ben en om me heen staan zoals afgelopen zondag werd ik ineens ook angstig bang om een scheet te laten, en die angst komt dus door het bovenstaande

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:08

Flux, valt mijn beschrijving onder sociale fobie/social anxiety? Ik vind bijv. vragen of ergens een toilet is ook heel vervelend. Er worden dan vaak flauwe opmerkingen gemaakt als 'nee wij plassen hier in de wasbak' of 'uh, ja natuurlijk wat denk jij dan!'. Ik probeerde dit op te lossen met vragen 'waar is het toilet?' maar dat durf ik ook niet meer omdat ik al meerdere keren heb meegemaakt dat er wordt gezegd; oh, er is hier geen toilet...

Of met paardrijden om maar een voorbeeld te nemen. Als er iemand mee gaat om te kijken hoe ik op mijn paard rijd; geen probleem, maar als ik met hun mee ga en ze kijken hoe ik op hun paard rijd, dan slaan de zenuwen toe. Terwijl ik hartstikke goed met feedback om kan gaan, het is gewoon angst dat ik het niet doe zoals zij het doen want op mijn eigen paard kan ik het op mijn eigen manier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:10

Flux, klopt, maar ik had er zelf zo nooit naar gekeken.
Ik dacht dat ik gewoon raar was. :+

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:16

Stel je eens voor: Je staat in een open weiland. Niemand is bij je. Links van je is weiland. Rechts van je is weiland. Voor en achter ook. Je voelt gasvorming opkomen en je moet misschien wel een scheet laten. Vind je dat erg?

En wat als je in dat weiland staat, maar er staat zes man om je heen?

@Danique, ik vermoed van wel. Zou je ook angst hebben als je het zou moeten vragen aan iemand die je niet goed kent, maar van denkt dat hij/zij niet een vervelende opmerking zou maken? Aan een docent bijvoorbeeld, of vage kennis / oom / tante?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:18

Als ik alleen ben laat ik hem gewoon als ik met me moeder ben loop ik weg om iets te pakken en als er meer mensen zijn dan probeer ik het op te houden

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:20

Dan denk ik - en corrigeer me gerust - dat je geen spanning krijgt omdat je er eentje moet laten, maar omdat je bang bent dat andere mensen dit zullen opmerken / er iets van vinden / iets over gaan zeggen en je dat beschamend vind.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:22

Flux schreef:
Dan denk ik - en corrigeer me gerust - dat je geen spanning krijgt omdat je er eentje moet laten, maar omdat je bang bent dat andere mensen dit zullen opmerken / er iets van vinden / iets over gaan zeggen en je dat beschamend vind.

Dat klopt denk wel en ik pb even over want weet precies hoe het gekomen is. En ben denk bang om als ik ergens heen ga 1 te moete laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:24

Flux schreef:
Stel je eens voor: Je staat in een open weiland. Niemand is bij je. Links van je is weiland. Rechts van je is weiland. Voor en achter ook. Je voelt gasvorming opkomen en je moet misschien wel een scheet laten. Vind je dat erg?

En wat als je in dat weiland staat, maar er staat zes man om je heen?

@Danique, ik vermoed van wel. Zou je ook angst hebben als je het zou moeten vragen aan iemand die je niet goed kent, maar van denkt dat hij/zij niet een vervelende opmerking zou maken? Aan een docent bijvoorbeeld, of vage kennis / oom / tante?

Ja, maar dan vooral omdat de hele klas er bij zit en een vervelende opmerking kan maken. 1 op 1 vind ik minder vervelend dan in een groep.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:31

@Joyce, ik wacht je pb even af :)

@Danique. Ik herken het wel erg wat je zegt. Het zou dus best om een sociale fobie kunnen gaan. De vraag is dan alleen nog of je er zo veel hinder van ondervind dat je het graag anders ziet. En of er - als je er even goed over nadenkt - er nog meer dingen zijn die je niet doet / liever niet doet omdat je bang bent daar spanning van te krijgen / beoordeeld te worden.

Bij mij zat het me op een gegeven moment zo dwars dat mijn kwaliteit van leven ook erg achteruit ging. Ik kon niet goed genieten van de dingen die ik deed, was constant op mijn hoede en had erg veel last van opstapelende stress. Zo erg dat ik er ziek van werd, steeds moest overgeven en veel kilo's kwijt raakte (en daar weer onzeker van werd). Het werd - zoals al eerder gezegd door Bizzybijtje - een vicieuze cirkel. Dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 13:35

Pg is gestuurd flux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:38

@Flux, ik weet dat ik bijv. niet mijn manegepaard op de poetsplaats durfde te zetten, want wat nou als er iemand met een pensionpaard kwam die daar kwam afspuiten, dan moest ik dus met zadel, hoofdstel, dekje, poetsspullen, cap, zweepje en onstuimig paard terug naar de stal en dan stonden die mensen mij aan te kijken in dat gangpad of het alsjeblieft een beetje sneller kon. Daar kom ik nu niet meer.

Naar iemands auto lopen vind ik eng als ik niet weet welke auto van diegene is, dan sta ik bij de verkeerde auto terwijl het leek alsof zij naar die auto liepen. Of de kofferbak open maken, dat is bij iedere auto namelijk anders dus dat laat ik hun dan doen.

Ik kan me verder ook geen dingen bedenken die me verhinderen in het dagelijks leven of die er voor zorgen dat ik dingen ontwijk, want bovenstaande dingen doe ik wel. Alleen met kriebels en onzekerheid.

Nu ben ik altijd wel een bang kind geweest vroeger, durfde niet op dingen te klimmen of hard te rennen op het schoolplein want dan ging ik op mijn gezicht. Dat deed 1. pijn, en 2. mensen zagen dat. Ik sta gewoon niet graag in het middelpunt.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:45

@Danique, dan is de term sociale fobie voor jou misschien toch net wel iets te groot. Ik herken wel heel veel dingen uit wat jij ervaart dus er zijn zeker wel overeenkomsten. Als het jou verder niet in de weg zit zou ik me nog niet direct zorgen maken en het wijten aan een (flinke?) onzekerheid.

Overigens zou ik je nog wel op het verschijnsel "veiligheidsgedrag" of "subtiele vermijdingsgedrag" willen wijzen. Ik zei immers ook tegen mijn psychologen dat ik geen sociale fobie had want ik deed alles nog. Ik ging overal nog heen - wel met spanning - en overkwam het, ik hield zelfs presentaties! Dan heb je toch geen fobie?

Ik had echter wel een paar voorwaarden voor ik ergens heen ging / iets moest doen. Dat was bijvoorbeeld dat ik altijd een flesje water mee moest, want stel je voor dat ik misselijk werd van de spanning en dat niet "weg kon drinken". Presentatie? Moest ik super goed voorbereiden, want stel je voor dat iemand zei dat ik me niet voorbereid had en dat kon zien (perfectionisme). De kans op "falen" verkleinde ik dus enorm door (subtiele) voorzorgsmaatregelen te maken. Tot in den treuren checken of je de goede bus hebt / het goede adres is daar ook een voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:56

@Flux Ja precies, vandaar dat ik het ook vroeg. Het zijn hele specifieke dingen bij mij (als ik weet dat een winkel een broodje worst verkoopt maar ik zie het niet liggen in de vitrine, dan kies ik des noods iets wat ik niet lekker vind want de winkel inlopen, kijken en weglopen is raar). Maar presentaties zijn dan weer (bijna) geen probleem. Wel spannend bij vreemde mensen maar bij mijn eigen klas vind ik dat dan weer niet erg. Ik ben er zelfs goed in.

Enorm voorbereiden herken ik niet, ik doe juist liever alles uit mijn hoofd zodat ik geen slecht gevoel heb of in paniek raak als ik afwijk van mijn schema/de draad kwijt ben als ik iets voorlees oid. Ik heb wel zo iets als eerst mijn rechter schoen, dan mijn linker schoen maar ik geloof niet dat dat er mee te maken heeft. Bussen 100 keer checken herken ik dan weer wel, vandaar dat ik zeg dat het hele specifieke dingen zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:12

TS wat super vervelend voor je, dat je dit hebt!!

Eigenlijk, herken ik dit maar al te goed.
Maar ik heb het niet met bezoeken. Maar zodra ik weet dat ik ergens moet eten.

Het begon bij mijn exvriendje, was pas 14 jaar.
We hadden nog maar een week verkering, wat we toen heel deftig een relatie noemde (haha).
Voor het eerst was ik daar thuis. Kende de ouders niet. En de ouders waren erg deftig en stijf.
Kom ik aan zetten als verlegen boeren trien. Had weinig vriendinnen waar ik thuis eette en vanuit huis uit aten we ook nooit ergens anders dan bij oma ofzo.
Thuis mocht ik wel gewoon naar het toilet als ik moest.

Bij het vorige vriendje, voelde ik me ontzettend thuis.
Maar hier kroop het van kwaad tot erger.
Ik werd gespannen en moest eigenlijk naar het toilet.

De mensen bidden voor het eten, waar ik nog nooit eerder bij was geweest.
Aten patat met mes en vork, wat ik nog nooit had hoeven doen.
En moest ik ook nog vragen of ik naar het toilet kon.
"Dat kan"

Echter, toen ik terug kwam, kreeg ik een lading sores over me heen, dat het helemaal niet netjes was, en dat ik hoorde te wachten tot we klaar waren met eten, of voor die tijd.

Natuurlijk snap ik dat!! Maar als pas 14 jarig, verlegen meisje, die voor het eerst bij het vriendje thuis komt, dan loopt die spanning wel op, als je je niet op je plek voelt.

Het ging uit, en met het volgende vriendje ging het weer mis, maar dit keer erger.
Ik moest spugen, voelde me ziek, en dus niet goed, en er kwam niks meer in.
Die ouders toonden begrip... tot op zekere hoogte.
Op den duur werd er gezegd: "Als je niet snel wat gaat eten, plaats ik een sonde in je."

Weer een negatieve ervaring.

Het ging uit... En het was duidelijk. Dit wilde ik niet meer...

Zelfs bij mijn ouders, achter het huis eten, vond ik erg spannend. "Want we hadden buren."

Het greep mij bij de keel... letterlijk en figuurlijk.

Tot dat....

Ja... Want ik ben er bijna helemaal vanaf!!!!

mijn huidige vriend en ik kwamen samen.
Hij toonde begrip... Vroeg door waarom ik me zo voelde, wat er gebeurt was.
Ook de familie van zijn kant, weten het allemaal, waardoor het makkelijker wordt.
"Meid, al eet je niets! En moet je 100 rondjes lopen om weer bij adem te komen. Je bent hier voor de gezelligheid."
Die woorden... deden mij zo ontzettend veel...
En nogsteeds, als het wat spannend is... Zegt me schoonmoeder doodleuk (en dan niet sarcastich) "Lieverd... Ogen dicht, denk aan thuis, voel je thuis. Jij bent jij! En jij moet jij blijven en worden!"

Het heeft mij er zo mee geholpen dat ik er over praat.
Dat ik af en toe zelfs, nu 5 verder met huidige vriend, een patatje "scoor".

Zijn we er?
Nee, nog niet!! Maar ik voel me een stuk zekerder, sterker, powerfull... Waardoor het allemaal wat makkelijker lijkt te gaan :D

Kort om...
Youre not alone!! :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:51

Even een update, ik ga morgen een afspraak maken met de HA.
Mijn vader begrijpt het tenminste, hij heefr vroeger last gehad van bang zijn om ziek te worden en voelde zich dus de hele tijd ziek terwijl dat niet zo is. Hij heeft tegen zichzelf hele tijd gezegd dat het niet waar is en dat dat gevoel moet op rotten.

Ik doe dat ook altijd van donder op gevoel maar dar werkt niet bij mij. Ben nu zeker dat ik agorafobie heb.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:00

Top meid! Heel veel succes, je kunt het!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:06

Agorafobie was ook het eerste wat in me op kwam toen ik je topic las.

www.agorafobie.be kan je altijd eens bezoeken. Geert legt heel fijn uit wat het net is en ik denk dat je je er heel snel zal in herkennen.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:19

Goed hoor! Onderkennen van je probleem is de eerste stap naar het weghalen van het probleem :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 09:21

Kirrr schreef:
Agorafobie was ook het eerste wat in me op kwam toen ik je topic las.

http://www.agorafobie.be kan je altijd eens bezoeken. Geert legt heel fijn uit wat het net is en ik denk dat je je er heel snel zal in herkennen.

Veel succes!

Heb hem indd een mail gestuurd en aangemeld voor de nieuwsbrief. Ik herkende heel veel alleen ik vermijd nog niks. Dat wil ik ook niet dingen gaan vermijden

Edit: heb een afspraak gemaakt. Donderdag pas helaas kon wel vandaag maar dan bij een andere HA, wil liever me eigen HA
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 08-06-15 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:27

Dat is een goed teken, dat betekent dat het nog niet vergevorderd is in ieder geval :)