Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Flux schreef:Bij mij is het eigenlijk geen van beide.[naam], ik denk dat dit zowel een vorm van sociale fobie als een spastische darm kan zijn. Sociale fobie klinkt natuurlijk direct zo zwaar, zeker als je er - buiten die wc-bezoekjes - weinig last van ondervind. Ik denk dat het grootste verschil is of je spanning krijgt doordat je zomaar 10x naar de wc moet en dat vervelend voor jezelf vind óf dat je spanning krijgt omdat je bang bent om reacties te krijgen van anderen omdat je door je spanning zo vaak naar de wc moet. Dat laatste is klassiek sociale fobie
![]()
Overigens ben ik 3x in behandeling geweest van crisisdienst en psycholoog voor ik gericht therapie kreeg voor sociale fobie, puur omdat ik - hoewel steeds gediagnosticeerd - me niet kon voorstellen dat ik een sociale fobie had. Ik praatte immers toch met mensen en gaf zelfs presentaties op school?
Danique schreef:Dit is ook heeeel herkenbaar!Ik heb dit als ik bv. met iemand afspreek op een nieuwe plek. Zoals een metrostation, dan weet ik dus van te voren niet aan welke kant ik eruit moet en welke kant ik op moet lopen. Ik vind het idee dat zij mij al zien aankomen en dat ik als een idioot loop te zoeken echt erg vervelend. ''Haha, kon je ons niet vinden!'' Nee, en zo grappig vond ik dat niet...
Of als iemand zegt; ja kom maar naar de *** toe lopen. Dan staan zij daar dus en ben ik heel angstvallig naar die plek aan het zoeken terwijl zij mij dan zien. Dan sta ik voor mijn idee voor gek en daar houd ik echt niet van.
Al heb ik dan niet dat ik naar de WC moet maar ik word heel erg nerveus, 10 keer checken of ik in de goeie trein zit, of ik er al bijna ben etc.
KoudbloedKim schreef:Danique schreef:Dit is ook heeeel herkenbaar!Ik heb dit als ik bv. met iemand afspreek op een nieuwe plek. Zoals een metrostation, dan weet ik dus van te voren niet aan welke kant ik eruit moet en welke kant ik op moet lopen. Ik vind het idee dat zij mij al zien aankomen en dat ik als een idioot loop te zoeken echt erg vervelend. ''Haha, kon je ons niet vinden!'' Nee, en zo grappig vond ik dat niet...
Of als iemand zegt; ja kom maar naar de *** toe lopen. Dan staan zij daar dus en ben ik heel angstvallig naar die plek aan het zoeken terwijl zij mij dan zien. Dan sta ik voor mijn idee voor gek en daar houd ik echt niet van.
Al heb ik dan niet dat ik naar de WC moet maar ik word heel erg nerveus, 10 keer checken of ik in de goeie trein zit, of ik er al bijna ben etc.
Ik dacht dat ik de enige was.
Flux schreef:Dan denk ik - en corrigeer me gerust - dat je geen spanning krijgt omdat je er eentje moet laten, maar omdat je bang bent dat andere mensen dit zullen opmerken / er iets van vinden / iets over gaan zeggen en je dat beschamend vind.
Flux schreef:Stel je eens voor: Je staat in een open weiland. Niemand is bij je. Links van je is weiland. Rechts van je is weiland. Voor en achter ook. Je voelt gasvorming opkomen en je moet misschien wel een scheet laten. Vind je dat erg?
En wat als je in dat weiland staat, maar er staat zes man om je heen?
@Danique, ik vermoed van wel. Zou je ook angst hebben als je het zou moeten vragen aan iemand die je niet goed kent, maar van denkt dat hij/zij niet een vervelende opmerking zou maken? Aan een docent bijvoorbeeld, of vage kennis / oom / tante?

Kirrr schreef:Agorafobie was ook het eerste wat in me op kwam toen ik je topic las.
http://www.agorafobie.be kan je altijd eens bezoeken. Geert legt heel fijn uit wat het net is en ik denk dat je je er heel snel zal in herkennen.
Veel succes!