Al jaren ziek/depressief..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:30

De therapie is iets waar ik tegenaan hik maar (zeker) niet uit sluit. Ik hoopte het stadium voorbij te zijn maar kan er niet meer omheen dat het gewoon nog altijd niet goed gaat. Ik voel me ook al zo enorm lang zo dat ik dingen niet eens meer opmerk. Een paar maanden terug kostte wandelen ineens geen moeite voor een paar dagen, dat was echt een heerlijk gevoel, maar wel iets wat ik daarvoor of erna niet meer heb mogen ervaren dus kan ik me alleen maar afvragen wat er verder nog mis zit wat ik gewoonweg niet opmerk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:31

Hoi Azmay,
in je openingspost schreef je iets over gevoeligheid voor prikkels. In combi met een psycholoog "die niet het je van het was". Verderop schrijf je over concerta - een pil die nog wel eens gegeven wordt aan mensen die heftig op prikkels reageren.
Hoe denk jij nu over je prikkel-gevoeligheid?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:32

Janneke2 schreef:
Hoi Azmay,
in je openingspost schreef je iets over gevoeligheid voor prikkels. In combi met een psycholoog "die niet het je van het was". Verderop schrijf je over concerta - een pil die nog wel eens gegeven wordt aan mensen die heftig op prikkels reageren.
Hoe denk jij nu over je prikkel-gevoeligheid?

De concerta helpt veel, maar als ik me echt slecht voel doet hij niet meer genoeg. Dan maakt de dosis helaas ook niets meer goed hoewel hij het scherpe randje er af haalt.

Janneke2

Re: Al jaren ziek/depressief..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:34

...begrijp ik, dat concerta je wel iets kan helpen, om de scherpe randjes van de prikkel-gevoeligheid af te zwakken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:35

Janneke2 schreef:
...begrijp ik, dat concerta je wel iets kan helpen, om de scherpe randjes van de prikkel-gevoeligheid af te zwakken?

Ja, alles komt net wat rustiger binnen en ik voel me nog wel mezelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:37

Gelukkig maar!

En mogelijk is dat ook een invalshoek. Ten eerste (dat hoort de psychiater ook gevraagd te hebben), heb je ooit een stevige hersenschudding of iets van dien aard gehad?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:40

Janneke2 schreef:
Gelukkig maar!

En mogelijk is dat ook een invalshoek. Ten eerste (dat hoort de psychiater ook gevraagd te hebben), heb je ooit een stevige hersenschudding of iets van dien aard gehad?

Niet dat ik weet, enkel wat rare hartslag die na een week opname als niets belangrijks werd afgedaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:08

Okee, sommige mensen hebben chronische pijn omdat hun hypothalamus ooit een opdonder heeft gehad (en je zenuwstel "dus" allerlei prikkels interpreteert als pijn).

Een totaal andere invalshoek: heb je ooit gehoord van het Moro-reflex? Het is een reflex dat we delen met de apen waar we van af stammen. Bij schrik gooien kleine apen- en mensenkinderen eerst hun armen en benen naar buiten, om daarna, zo is de bedoeling van het reflex, zich vast te klamen aan de vacht van mama aap. ;) Wat vreselijk zwaar werk is, je vastklampen aan je moeder terwijl ze aan die lianen zwaait. Bij het moro reflex hoort dus, dat je mega veel stress hormonen in je bloed krijgt (meer dan nodig is om weg te hollen of te vechten).
Bij mensen hoort dit reflex te verdwijnen als je als mens een mand of 5 oud bent, maar soms lukt dat niet, of komt het reflex terug.

Je ziet niet altijd de "armen en benen naar buiten" fasem maar er zijn wel testen om te achterhalen of je als mens nog rondloopt met het moro reflex - en het is ook relatief eenvoudig te verhelpen ( met 5 minuten per dag heel rustig speciale bewegingen maken).

En sowieso: Moro of iets anders: een van de functies van stresshormonen is: je zintuigen mega gevoelig maken.
Dat kan dus sowieso een factor zijn in het overprikkeld worden.
Ook je tastzin en pijnzin worden door stress hormonen mega gevoelig, dus het kan een onderdeel zijn van de pijn die je ervaart.
And last but not least: wie te lang te veel stresshormonen in haar lijf heeft, loopt een giga kans op depressie.
Voor alle duidelijkheid: niets van deze dingen heeft te maken met je persoonlijkheid, je gedrag, etc.etc.
Er is veel tegen te doen, maar niet door met een psycholoog te praten over hoe je betr met de stress kunt omgaan (al kan dat laatste wellicht geen kwaad, als er helderheid is over de oorzaak, maar die nog niet voldoende is weggenomen).

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:47

Wat een naar verhaal en wat rot dat je je zo klote voelt! Ik hoop echt voor je dat er snel iets gevonden wordt voor je probleem, zodat je in ieder geval weer lekker de dag door komt en je vol goede moed aan de opleiding kan beginnen :) .
Stomme vraag misschien he, maar is je schildklier met de bijbehorende waardes onderzocht?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:47

Siesjuh schreef:
Wat een naar verhaal en wat rot dat je je zo klote voelt! Ik hoop echt voor je dat er snel iets gevonden wordt voor je probleem, zodat je in ieder geval weer lekker de dag door komt en je vol goede moed aan de opleiding kan beginnen :) .
Stomme vraag misschien he, maar is je schildklier met de bijbehorende waardes onderzocht?

Mijn schildklier is naar gekeken, is gewoon goed.
Dat moro reflex klinkt nogal vaag eigenlijk :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:52

Al eens georiënteerd op acupunctuur?
Dit kan zeer ondersteunend werken bij een chronisch overbelast zenuwstelsel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:06

Azmay schreef:
Dat moro reflex klinkt nogal vaag eigenlijk :o

;) buiten de biologie en de zuigelingenzorg wordt er doorgaans weinig mee gedaan, dat klopt.
En ergens is dat jammer, want soms wordt iemand getreiterd door zo'n reflex.

En: eerlijk is eerlijk: de eerste keer dat ik er over hoorde viel ik zo ongeveer van mijn stoel. Dat je zoiets puur lichamelijks als een reflex kon kwijtraken en dat het ook weer kon terugkeren - heel zot! (Bewust gedrag kun je aan- en afleren en noem maar op. Maar een reflex, dat gebeurt buiten je wil om, dat ligt vast in je lichaam. )
(On second thougts: natuurlijk had ik wel eens gehoord van dat een baby een zuigreflex heeft 'en dat dat dan verdwijnt', en uit de zorg voor bejaarden wist ik ook wel dat het soms terugkeerde. En zo is het met meerdere babyreflexen: "ergens in je hersenstam" blijft het aanwezig, en kan dus soms terugkomen in het dagelijks leven. Waar het dus je leven alleen maar overhoop gooit, want aangezien je geen baby of aap bent, heeft het eigenlijk geen functie meer. )

Maar ook zonder die hele moro: dat een overprikkeld zenuwstelsel een grote rol kan spelen bij jouw klachten kan ik me goed voorstellen. (En dan zijn bloedonderzoeken frustrerend: je organen werken prima, dus je klachten kunnen daar niet uit worden verklaard.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-06-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:09

Janneke2 schreef:
Okee, sommige mensen hebben chronische pijn omdat hun hypothalamus ooit een opdonder heeft gehad (en je zenuwstel "dus" allerlei prikkels interpreteert als pijn).

Een totaal andere invalshoek: heb je ooit gehoord van het Moro-reflex? Het is een reflex dat we delen met de apen waar we van af stammen. Bij schrik gooien kleine apen- en mensenkinderen eerst hun armen en benen naar buiten, om daarna, zo is de bedoeling van het reflex, zich vast te klamen aan de vacht van mama aap. ;) Wat vreselijk zwaar werk is, je vastklampen aan je moeder terwijl ze aan die lianen zwaait. Bij het moro reflex hoort dus, dat je mega veel stress hormonen in je bloed krijgt (meer dan nodig is om weg te hollen of te vechten).
Bij mensen hoort dit reflex te verdwijnen als je als mens een mand of 5 oud bent, maar soms lukt dat niet, of komt het reflex terug.

Je ziet niet altijd de "armen en benen naar buiten" fasem maar er zijn wel testen om te achterhalen of je als mens nog rondloopt met het moro reflex - en het is ook relatief eenvoudig te verhelpen ( met 5 minuten per dag heel rustig speciale bewegingen maken).

En sowieso: Moro of iets anders: een van de functies van stresshormonen is: je zintuigen mega gevoelig maken.
Dat kan dus sowieso een factor zijn in het overprikkeld worden.
Ook je tastzin en pijnzin worden door stress hormonen mega gevoelig, dus het kan een onderdeel zijn van de pijn die je ervaart.
And last but not least: wie te lang te veel stresshormonen in haar lijf heeft, loopt een giga kans op depressie.
Voor alle duidelijkheid: niets van deze dingen heeft te maken met je persoonlijkheid, je gedrag, etc.etc.
Er is veel tegen te doen, maar niet door met een psycholoog te praten over hoe je betr met de stress kunt omgaan (al kan dat laatste wellicht geen kwaad, als er helderheid is over de oorzaak, maar die nog niet voldoende is weggenomen).

Nee, jij vindt dat dat niet helpt. Psychotherapie is gebaseerd op jarenlang wetenschappelijk onderzoek en heeft al voldoende bewezen effectief te zijn. Een mens krijgt niet spontaan teveel stresshormonen, daar is ofwel een neurologische reden voor (dan wel een beschadiging aan de hypothalamus dan wel pure genetische pech) ofwel een turbulente periode meemaken waar je nog last van blijft houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:20

Citaat:
Nee, jij vindt dat dat niet helpt.

I touched a nerve.
Citaat:
Psychotherapie is gebaseerd op jarenlang wetenschappelijk onderzoek en heeft al voldoende bewezen effectief te zijn.

?
Dat doet toch niet ter zake?
Het feit dat psychotherapie tegen bijvoorbeeld depressie grondig is onderzocht, maakt nadrukkelijk niet, dat je er lichamelijke aandoeningen mee kunt herstellen. Geen mazelen, geen gekneusde hypothalamus en noem nog maar een hele reeks zaken op.
Wel kan een bekwaam psycholoog met behulp van deze wetenschappelijke achtergrond iemand doeltreffend helpen om te gaan met nare lichamelijke aandoeningen, maar dat is dus nadrukkelijk iets anders.

Citaat:
Een mens krijgt niet spontaan teveel stresshormonen
Precies.
Aan de orde is: uitzoeken of dit zo is en zo ja, wat daar aan te doen is. Afhankelijk van...., kan psychotherapie eenrol spelen, maar welke is onduidelijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 12:24

Janneke2 schreef:
Citaat:
Nee, jij vindt dat dat niet helpt.

I touched a nerve.
Citaat:
Psychotherapie is gebaseerd op jarenlang wetenschappelijk onderzoek en heeft al voldoende bewezen effectief te zijn.

?
Dat doet toch niet ter zake?
Het feit dat psychotherapie tegen bijvoorbeeld depressie grondig is onderzocht, maakt nadrukkelijk niet, dat je er lichamelijke aandoeningen mee kunt herstellen. Geen mazelen, geen gekneusde hypothalamus en noem nog maar een hele reeks zaken op.
Wel kan een bekwaam psycholoog met behulp van deze wetenschappelijke achtergrond iemand doeltreffend helpen om te gaan met nare lichamelijke aandoeningen, maar dat is dus nadrukkelijk iets anders.

Citaat:
Een mens krijgt niet spontaan teveel stresshormonen
Precies.
Aan de orde is: uitzoeken of dit zo is en zo ja, wat daar aan te doen is. Afhankelijk van...., kan psychotherapie eenrol spelen, maar welke is onduidelijk.

Ik heb liever geen discussie over allerhande dingen die mogelijk onzin zijn. Ik begrijp dat jij dit een goede methode vind en respecteer dat, maar anderen zullen fotoreadings een goede geneesmethode vinden en dat respecteer ik ook. Het is prettig dat je je input geeft maar het is niet iets wat me specifiek aan spreekt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:56

Goed, mag ik even heel snel opmerken dat TS weliswaar depressief is, maar zo te merken nog prima zelf een mening kan vormen?

Wil ik verder gewoon even mijn ervaring delen. Ik ben in dagbehandeling geweest (2dag/week). Wist zelf rationeel alles heel goed te verklaren etc, maar ik kom slecht met mijn gevoel in contact, waardoor ik moeilijk door depressieve momenten heen kom. Ookal denk ik nog zo positief, mijn gevoel gaat niet mee (omdat ik daar niet mee in contact ben).
Tijdens mijn behandeling heeft PMT (psychomotorische therapie) en creatieve therapie mij erg geholpen. Ook was het voor mij heel goed om 2 dagen in de week nuttig bezig te zijn.

Ik hoop dat je voor jou de beste behandeling vind. Merk hier wel aan dat ik heel erg geluk heb gehad meteen ergens in te rollen waar ik me goed bij voelde.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 16:49

mirriezz schreef:
Goed, mag ik even heel snel opmerken dat TS weliswaar depressief is, maar zo te merken nog prima zelf een mening kan vormen?

Wil ik verder gewoon even mijn ervaring delen. Ik ben in dagbehandeling geweest (2dag/week). Wist zelf rationeel alles heel goed te verklaren etc, maar ik kom slecht met mijn gevoel in contact, waardoor ik moeilijk door depressieve momenten heen kom. Ookal denk ik nog zo positief, mijn gevoel gaat niet mee (omdat ik daar niet mee in contact ben).
Tijdens mijn behandeling heeft PMT (psychomotorische therapie) en creatieve therapie mij erg geholpen. Ook was het voor mij heel goed om 2 dagen in de week nuttig bezig te zijn.

Ik hoop dat je voor jou de beste behandeling vind. Merk hier wel aan dat ik heel erg geluk heb gehad meteen ergens in te rollen waar ik me goed bij voelde.

Dagbehandeling was geen slecht idee geweest, maar omdat de therapeute me genezen achtte heb ik dat niet gedaan. Over 3 maanden heb ik daar hopelijk ook helemaal geen tijd voor, hoewel ik op het moment nog niet in staat ben een opleiding te volgen vrees ik.
Ik ga zeker even in gesprek om te kijken wat de psychiater een geschikte therapie lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:15

mirriezz schreef:

Gelukkig wel... vind het gewoon erg vervelend dat Janneke haar mening neerzet als superieure pure waarheid (en dat is niet de eerste keer) zonder concreet te zijn.

Hopelijk kan je psychiater je in ieder geval verder helpen :j Geef de moed niet op!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 18:33

Bizzybijtje schreef:
mirriezz schreef:

Gelukkig wel... vind het gewoon erg vervelend dat Janneke haar mening neerzet als superieure pure waarheid (en dat is niet de eerste keer) zonder concreet te zijn.

Hopelijk kan je psychiater je in ieder geval verder helpen :j Geef de moed niet op!

Vind het prima dat mensen hun mening delen, maar ze hoeven me niets op te dringen. Dat deed ze ook niet echt zover ik begreep dus alles prima.

De moed opgeven is iets wat erg makkelijk word, ben al erg lang depri en heb geen echt uitzicht op beter. Maar het gaat nog wel, er blijft nog altijd wat hoop :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:18

Overigens toch ook van mijn kant nog een beetje een vraag over kip en ei. Een van de oorzaken van depressie is namelijk een onbalans van draagkracht en draaglast. Oftewel: als je energie laag is, en je situatie tamelijk uitzichtloos (omdat je niet weet wat er speelt, laat staan of het ooit beter wordt), dan is depressie een vrij natuurlijk gevolg. Om daarmee om te gaan is psychotherapie niet per se de eerstaangewezen weg. En het is in elk geval heel belangrijk om duidelijk te hebben wat men ermee denkt te kunnen bereiken. Als je bv met acceptatie aan de gang gaat, is dat bv heel anders dan als je het idee hebt (en als de therapeut het idee heeft) dat er dingen worden opgelost.

Is wat dat betreft niet anders dan bij lichamelijke zaken: het uitgangspunt dat een medicijn bepaalde klachten oplost (bv antibiotica die een concrete infectie bestrijden) is heel anders dan als je weet dat je niet kunt genezen maar je de symptomen binnen de perken probeert te houden.

Het lijkt me in elk geval goed om dat uit te spreken.

Een andere weg zou zijn of er mogelijkheden zijn om toch ook je lichaam te helpen. Je voelt je algeheel niet goed, dan is het denk ik des te belangrijker dat je ook algeheel jezelf helpt waar maar mogelijk - fysiek net zo goed als psychisch. Daarvoor moet je iets buiten de reguliere geneeskunde (bv orthomoleculair) - dat is nog steeds geneeskunde, nog steeds met een behoorlijke wetenschappelijke basis, maar met een iets andere nadruk. Omdat je aangeeft dat je erg gevoelig bent, bv ook voor bepaalde voedingsstoffen, zou ik daar zeker naar kijken. Want wie weet zijn er ongemerkte tekorten ofzo, gewoon, omdat jouw lichaam anders reageert op dingen en andere behoeften heeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 19:23

Shadow0 schreef:
Overigens toch ook van mijn kant nog een beetje een vraag over kip en ei. Een van de oorzaken van depressie is namelijk een onbalans van draagkracht en draaglast. Oftewel: als je energie laag is, en je situatie tamelijk uitzichtloos (omdat je niet weet wat er speelt, laat staan of het ooit beter wordt), dan is depressie een vrij natuurlijk gevolg. Om daarmee om te gaan is psychotherapie niet per se de eerstaangewezen weg. En het is in elk geval heel belangrijk om duidelijk te hebben wat men ermee denkt te kunnen bereiken. Als je bv met acceptatie aan de gang gaat, is dat bv heel anders dan als je het idee hebt (en als de therapeut het idee heeft) dat er dingen worden opgelost.

Is wat dat betreft niet anders dan bij lichamelijke zaken: het uitgangspunt dat een medicijn bepaalde klachten oplost (bv antibiotica die een concrete infectie bestrijden) is heel anders dan als je weet dat je niet kunt genezen maar je de symptomen binnen de perken probeert te houden.

Het lijkt me in elk geval goed om dat uit te spreken.

Een andere weg zou zijn of er mogelijkheden zijn om toch ook je lichaam te helpen. Je voelt je algeheel niet goed, dan is het denk ik des te belangrijker dat je ook algeheel jezelf helpt waar maar mogelijk - fysiek net zo goed als psychisch. Daarvoor moet je iets buiten de reguliere geneeskunde (bv orthomoleculair) - dat is nog steeds geneeskunde, nog steeds met een behoorlijke wetenschappelijke basis, maar met een iets andere nadruk. Omdat je aangeeft dat je erg gevoelig bent, bv ook voor bepaalde voedingsstoffen, zou ik daar zeker naar kijken. Want wie weet zijn er ongemerkte tekorten ofzo, gewoon, omdat jouw lichaam anders reageert op dingen en andere behoeften heeft.

Zelf zit ik er ook heel erg mee hoor, psychiater vraagt wanneer ik me goed voelde maar dat kan ik echt niet meer aangeven na al deze tijd. Ik heb fysiek geen kracht meer en mentaal ben ik helemaal op. Bloedwerk is allemaal al nagekeken en de voeding is ook helemaal uitgeplozen tot een feces-onderzoek aan toe. Het idee van de therapie toen der tijd was verwerken van verleden problemen thuis en simpelweg beter worden, en dat leek te zijn gelukt. Achteraf dus helaas niet.

Ik loop nu bij een orthomoleculair instituut zover ik me bewust ben, dus zelfs dat is al in gang.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:36

Misschien iets heel anders... maar merk dat ik zelf dat ik best veel aan gehad heb (met klachten van burn-out, overgevoelig etc.) yoga... het werkt zeker niet meteen.. maar merk dat ik spanning in mijn lijf eerder opmerk en ook makkelijker weg kan laten vloeien.. dat ik gevoelens die vast gaan zitten in het lijf ook makkelijker herken enzo. Yoga geeft ook andere houding tegenover je leven en je lichaam... misschien kan het jou ook helpen. Zou wel opzoek gaan naar een yogadocent waar je je ook echt goed bij voelt een ook aangeven dat je problemen ervaart en niet voor de eerste beste sportschool gaan... maar echt yogadocente die ook de yogafilosofie echt heeft geleerd. (zou bijv. ook eerder kijken naar een yinyoga dan naar poweryoga)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:25

Evelijn schreef:
Misschien iets heel anders... maar merk dat ik zelf dat ik best veel aan gehad heb (met klachten van burn-out, overgevoelig etc.) yoga... het werkt zeker niet meteen.. maar merk dat ik spanning in mijn lijf eerder opmerk en ook makkelijker weg kan laten vloeien.. dat ik gevoelens die vast gaan zitten in het lijf ook makkelijker herken enzo. Yoga geeft ook andere houding tegenover je leven en je lichaam... misschien kan het jou ook helpen. Zou wel opzoek gaan naar een yogadocent waar je je ook echt goed bij voelt een ook aangeven dat je problemen ervaart en niet voor de eerste beste sportschool gaan... maar echt yogadocente die ook de yogafilosofie echt heeft geleerd. (zou bijv. ook eerder kijken naar een yinyoga dan naar poweryoga)

Is een optie maar eigenlijk niet in een groep. Fysiek heb ik echt geen kracht en de concentratie van een uur oefeningen doen kan ik nu niet opbrengen in een groep. De oefeningen om mijn hoofd leeg te maken en dergelijk beheers ik wel een beetje dus dat is al wel handig, ook al is mijn hoofd nooit lang leeg.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:48

Bij mijn yoga les is het prima als iemand even niet meedoet ... Dat is juist wat je als eerste leert dat je naar je eigen lichaam moet luisteren en je eigen grenzen moet bewaken... Ik ben ook wel eens tijdens de les gewoon gaan zitten of liggen omdat dat beter voelde.. Ja dat is lastig en confronterend.. Maar juist door daar doorheen te gaan wordt het beter (en dat je merkt dat niemand daar ook maar iets van vind)
Jij kan zelf natuurlijk beste inschatten wat je aankan maar juist omdat je ook graag weer wil studeren en je daar ook met anderen te maken krijgt is zoiets in een groep misschien wel een idee. Daarnaast is yinyoga een hele rustige manier waarbij je lang in dezelfde houding ligt .. Dat heeft dus weinig met fysieke kracht of met concentratie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:06

Evelijn schreef:
Bij mijn yoga les is het prima als iemand even niet meedoet ... Dat is juist wat je als eerste leert dat je naar je eigen lichaam moet luisteren en je eigen grenzen moet bewaken... Ik ben ook wel eens tijdens de les gewoon gaan zitten of liggen omdat dat beter voelde.. Ja dat is lastig en confronterend.. Maar juist door daar doorheen te gaan wordt het beter (en dat je merkt dat niemand daar ook maar iets van vind)
Jij kan zelf natuurlijk beste inschatten wat je aankan maar juist omdat je ook graag weer wil studeren en je daar ook met anderen te maken krijgt is zoiets in een groep misschien wel een idee. Daarnaast is yinyoga een hele rustige manier waarbij je lang in dezelfde houding ligt .. Dat heeft dus weinig met fysieke kracht of met concentratie.

Maar de hoeveelheid mensen op zich is al een probleem :o
Ga ook eens naar het HSP kijken, die tip kreeg ik vandaag.