gluten allergie zoontje (dreumes)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:14

Darah3 schreef:
secricible schreef:
Een allergie geeft vrijwel nooit klachten in de buik, maar bijvoorbeeld een gezwollen mond of bultjes of jeuk oid.

Maar het kan dus zeer zeker wel. Iets wat erg onderschat wordt en vaak niet serieus genomen wordt helaas.

Kun je een voorbeeld geven van een allergie (geen intolerantie) die buikklachten geeft? Een allergie is een reactie van het immuumsysteem waarbij histamine vrij komt. Dit werkt in principe geen buikklachten in de hand. Daarnaast ontstaat de reactie vrijwel direct, terwijl buikklachten vaak pas na bijvoorbeeld 30-60min optreden.
Ik ken eigenlijk alleen maar intoleranties die buikklachten geven. En daarnaast coeliakie, wat weer een derde groep is en eigenlijk geen intolerantie of allergie...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:23

Koemelk allergie kan ook maag- en darmklachten geven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:31

vuurneon schreef:
Koemelk allergie kan ook maag- en darmklachten geven.

Ik wil het topic niet vervuilen door een andere kant op te gaan, dus als TS het vervelend vind, geef het aan :)
Koemelkallergie bij volwassenen is een daadwerkelijke gediagnosticeerde allergie (dus met de histamine e.d.) en levert alleen huidklachten en ademhalingsproblemen op (of kan dit opleveren). Wel kan een volwasssenen ook een intolerantie hebben (meestal voor lactose) en dan heb je wel buikklachten.

De koemelk"allergie" bij zuigelingen is een verzamelnaam waarin ook intolerantie wordt opgenomen en is dus lang niet altijd een daadwerkelijke allergie. Veel vaker is er sprake van een intolerantie door een niet volgroeid maag darm kanaal bijvoorbeeld.

Ik snap dat het ongelooflijk muggenzifterig over kan komen, maar voor TS is dit een heel groot verschil, oo in behandeling dus het is echt fijn om duidelijk te krijgen wat er speelt. Artsen ehbben het vaak bij een intolerantie, allergie en coeliakie over allergie, maar de behandeling en de manier waarop je er mee om moet gaan is volledig anders.

Joanne1987

Re: gluten allergie zoontje (dreumes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:43

Ik vind het erg interessant om te lezen allemaal!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:49

secricible schreef:
Kun je een voorbeeld geven van een allergie (geen intolerantie) die buikklachten geeft? Een allergie is een reactie van het immuumsysteem waarbij histamine vrij komt. Dit werkt in principe geen buikklachten in de hand. Daarnaast ontstaat de reactie vrijwel direct, terwijl buikklachten vaak pas na bijvoorbeeld 30-60min optreden.
Ik ken eigenlijk alleen maar intoleranties die buikklachten geven. En daarnaast coeliakie, wat weer een derde groep is en eigenlijk geen intolerantie of allergie...

Bijna 20 allergieën genoeg? :+
Ivm persoonlijke info en off-topic kan ik het toelichten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:51

Bij een voedselallergie komen bijna altijd IgE antistoffen vrij, bij intolerantie niet. Eigenlijk is het kort gezegd: binnen 20 minuten reactie? Denk richting allergie.
De IgE antistoffen geven de start voor een allergische reactie.

Koemelk allergie kan ook bij zuigelingen daadwerkelijk allergie zijn en maag en darmklachten geven. Allergie voor ei kan ook inspelen op maag darm kanaal door bv misselijkheid en overgeven. Al zijn dit wel vaak secundaire klachten. In tegenstelling tot intolerantie: daar zijn buik en maagklachten eerder primair en manifesteren zich na 20 minuten.

Ik heb bv een appel allergie, maar krijg helaas ook er buikklachten van -O-
(Nu kun je een appel gelukkig stukkoken waardoor mijn afweer systeem die kapotte eiwitten niet meer herkend als foute bedreiging)

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:08

Wat zo jammer is voor de patiënten met coeliakie, maar ook voor mensen met een allergie, is dat de bijzonder kant van de alternatieve wereld zich ook hier op heeft gestort waardoor nu veel mensen roepen gluten allergie te hebben of 60 andere allergieën terwijl die nooit door een ECHTE arts gezien zijn.

Het grote verschil met een allergie is inderdaad dat je bij een ernstige noten of fruit allergie vaak ziet dat de klachten elke keer ernstiger worden na aanraking met, en vaak op den duur een directe levensbedreigende zwelling in de mond of keel optreed na inname.

Bij Coeliakie zie je of voel je de schade niet altijd, maar is op den duur net zo ernstig.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:23

Maar bij een lichte of matige voedselallergie (gediagnostiseerd door een allergoloog) kunnen er dus wel andere symptomen (zoals maag- en darmklachten) ontstaan ;)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:59

Mijn zoontje heeft ook allerlei klachten. Waaronder dus buikpijn, slecht groeien, zeer wisselend humeur.
Wij willen nu ook naar Groningen toe, maar krijg geen verwijzing van de kinderarts of huisarts hiervoor.
Die houden elkaar de hand boven het hoofd.
Terwijl het ook bij mij in de familie zit.
Ik ben er toevallig vandaag de hele middag mee bezig geweest.

Groningen is voor een allergie het beste centrum. En op dit moment is bij hun de wachttijd 3 weken.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 07:03

Wij hebben ook ruim 5 maanden rond gesukkeld voordat er wat gebeurde
In eindhoven is wachttijd ook 3 weken, maar dan heb je je eerste intake waardoor je 2e afspraak ook pas na ongeveer 5 weken zal zijn, net zoals we nu hebben
Daarbij is Groningen voor ons een hele dagtaak om te komen :=

ChrisXe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:17

Wat ontzettend vervelend dat je zoontje problemen heeft met zijn gezondheid. De slechte groei, of in het Engels failure to thrive, kan passend zijn bij een afweerstoornis. Bij enkele afweerstoornissen (is ook een patientenvereniging van) waarbij de antistoffen verlaagd zijn, kunnen darmproblemen aan de orde zijn. Het kan dan lijken op een glutenintolerantie, maar is dan een afweerstoornis. Ik hoop dat adhv de laboratoriumuitslagen en de kliniek, snel een diagnose kan worden gesteld met bijpassend plan van aanpak. Veel sterkte voor jou en de kleine man.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 07:37

Dank je wel! Ik neem aan dat als uit het nieuwe bloed onderzoek niet meteen iets duidelijk komt ze dat ze wel weer verder gaan kijken

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:06

Hoe gaat het nu Joanne? Nog een beetje te doen tot 9 juli?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:08

Momenteel eet ie weet vrijwel niks, laatste 1.5 tot 2 weken zijn wel heel goed gegaan, dan denk ik meteen weer hij is niet ziek joh...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:49

Je hebt oa bij de Jumbo zoete gebakjes die bouwsteentjes heten.

Een Bouwsteentje is een echte traktatie: een luchtig cakegebakje met een zachte, romige vulling. Bouwsteentje is speciaal bedoeld voor mensen die door ziekte of ouderdom extra eiwit kunnen gebruiken, maar weinig eetlust hebben. Eén Bouwsteentje bevat 8 gram hoogwaardig eiwit. Dit draagt bij aan een betere conditie en herstel.
Bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten.

Werkt heel goed bij mijn zoontje als hij weinig tot niets eet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:05

Das een goede tip, dank je wel!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:19

Bouwsteentjes zijn niet glutenvrij!!!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:01

Ik weet dat bouwsteentjes niet glutenvrij zijn.
Maar weet niet welke allergie het kind van Joanne heeft.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 17:18

Hij mag nu ook nog niet gluten vrij, dat scheelt

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:54

Verkijk je er niet op.
Ze lijken klein, maar er zit heel veel in.
Dus als ze 1 bouwsteentje op hebben, zitten ze vaak ook vol.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 09:44

Vandaag bij de maag-, lever-, darm arts geweest en Damon krijgt 7 augustus een darm biopsie

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:47

Oef spannend hoor!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:13

Veel sterkte met hem. Zo vervelend, zo'n biopt.
Ik heb ook coeliaki. Ik heb 2 jonge kinderen die allebei vrij gevoelige darmen hebben, dus daar ben ik erg alert op.
Ik hoop dat ze het niet hebben, maar als het wel zo is, dan is er gelukkig goed mee te leven. Er komen steeds meer glutenvrije producten.

Waar het bij mij nog wel eens mis gaat, is als ik een kus krijg van mijn dochter met een heerlijk gluten bekkie.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:22

al genoeg tips gezien,

vind ook nog wel een vermelden waard met een kleintje (voor in de toekomst): let op knutselspullen, krijtjes e.d. worden nog wel eens tarwebloem ofzo toegevoegd.

Verder:
lid worden van een facebookgroep, kan erg helpen om nieuwe producten te vinden in een glutenvrije variant.
En je leert vanzelf heel puur te koken. Zo weet je wat erin je eten zit, en is nog veel lekkerder ook :)
En dus ook gezond voor jullie allemaal :P

Uiteindelijk kan brood een ware zoektocht worden, neem daar de tijd voor en probeer verschillende varianten. Want meeste glutenvrije brood is toch niet echt lekker (magnetron/oven doet nog wat wonderen)

En oja je leert ook verschillende dingen zelf te bakken. Glutenvrij is duur en zelfgemaakt is dan toch het lekkerst :P

Oftewel in toekomst is je leven veranderd *\o/*

Maar voor nu eerst succes. zelf pas op latere leeftijd glutenvrij gaan eten, dus weet niet echt hoe op die jonge leeftijd wordt gedaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:41

Over het stukje allergie geeft weinig buikklachten:
Ik ben er dus zo een, ik bleek mega allergisch te zijn maar heb nooit darmklachten gehad.
Wel had ik last van mijn spieren, moe en depressiviteit.
Dat hangt bij mij echt samen met de gluten en melk.

Ik kon niet tegen gluten, melk, soja en varkensvlees.
De laatste twee intolerant, de eerste twee allergie.
Inmiddels is alles afgezakt naar acceptabel intolerantie. *\o/*

Bij mij was er ook wel een onderliggende oorzaak, lyme en daardoor dus alles uit balans. Inmiddels gaat dat dus stukken beter.
Bij mij zijn de eerste symptomen dus mijn slijmvliezen die opzwellen, binnen 5 a 10 minuten al. Ik blijf dus "verkouden" als ik gluten of melk eet.
De rest van de klachten komt iets later maar ook snel, hoofdpijn onder andere wat volgt door spierkrampen.
Mijn huid is er ook onrustig van, acne dus.
Histamine kan dus spierkramp geven, dat wist ik eerst ook niet.
Dan krijg ik het gevoel van restless legs door mijn hele lichaam.

Eerder kon ik dus 3 dagen plat, doodmoe, hoofdpijn, ernstig overprikkelt, depressief en veeeel pijn. Het duurde een week voor ik het idee had dat het weer een beetje normaal kon.