Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:00

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:16

LZP -> MWS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:28

Leffroi schreef:
Dan heb je vast ook mega dik haar en kan ik mij voorstellen dat je dat niet zo vaak doet. Ik heb dun haar en als ik snel wil, ben ik in 5 minuten klaar. 'S zomers is mijn haar ook met 10 minuten opgedroogd.

Als ik zulks dik haar had, dan overweeg ik het ook wel om wat minder vaak te wassen..

Ik heb enorm dik en veel haar en was het ook gewoon elke dag. Eventjes 5 minuten föhnen zodat het aller ergste nat er af is, in een knot en dan droogt het vanzelf wel gedurende de dag. :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:36

mirriezz schreef:
@elena: tof, zo'n successtory!
Mag ik je een paar vragen stellen? Ik ben heel benieuwd wat voor borstel je gebruikt. Wat voor ervaringen heb je met het uitborstelen en wat voor haar heb je?
Heb je geen last dat droog haar moeilijker uit te borstelen is?

ik heb gewoon een borstel bij de drogist vandaan..
plastic met pinnetjes (met van die bolletjes erop).

In tegenstelling tot net na wassen met shampoo,
heb je zonder shampoo, nooit echt droog haar..
je hoofdhuid scheid altijd wat vet/olie af, die je dus eigenlijk uitborstelt in je haar..

je borstelt wel iets langer dan 'normaal' je wilt immers niet dicht bij je hoofdhuid vettig en onderin droog.. dus gewoon goed doorborstelen.. douchewater even een paar graden heter en onder de douche al
uitborstelen is overigens het halve werk, immers warme olie/vetten 'smeren' beter..
dus voor het douchen je klitten er eventueel goed uitwerken, want anders breekt het natuurlijk wel sneller.. maar heb nooit last dat mijn haar sneller breekt tijdens het douchen.

voor wat betreft mouses etc.. dat heb je eigenlijk niet meer nodig (of veel minder).. want doordat je niet alles uit je haar reinigt maar feitelijk dus je 'natuurlijke conditioner' laat zitten, krijgt je haar ook behoorlijk wat meer volume en je kunt er al meer mee dan na shampoo en kunstmatig weer invetten met een fabrieksconditioner

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:39

lisa_xxx schreef:
Ik zou het zelf niet kunnen. Mijn haar klit heel snel en dat krijg ik er soms ook echt niet uit zonder het te wassen en er een masker of cremespoeling in te doen. Daarbij heb ik 2 avonden in de week 2 uur lang een helm op( roller derby) en rijd ik nog paard en draag ik dus een cap. Na al dat gezweet op mijn hoofd ruikt mijn haar echt niet meer fris

maar dan haal je dus je natuurlijke conditioner eruit, en vervangt m door een fabrieksconditioner?
je haar klit echt niet als je je natuurlijke vetstoffen gewoon goed doorborstelt smorgens en s avonds.

voor wat betreft geurtjes.. heet water en eventueel wat citroensap doen wonderen op dat gebied.
ik stink echt niet en ik draag ook 5x per week 1-2 uur een cap en zweet daaronder.

11AFotograaf

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:47

Maar dan is het dus wel belangrijk dat je je haren goed borstelt? Ik heb flinke krullen en borstel mijn haar alleen onder de douche, omdat het anders mega pluizig wordt... Ik wil dus niet mijn haren borstelen als het droog is... Dan raak ik trouwens ook heel mijn krul kwijt en dat vind ik zonde ;-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:01

dan zal er weinig veranderen idd 11A .. en door je krullenbos zal het ook wat minder opvallen dat je haar de eerste tijd wat vettiger is.. meesten valt het uberhaupt niet eens op.. zeker niet als je het in een staart of knotje gooit of zo.. als je soms kijkt hoe vettig mensen hun haar maken met verzorgingsproducten dan is de kans groot dat het niet eens op zal vallen hoe vettig je haar is in de omschakelingsperiode.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:03

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:05

jaa en wordt het door citroensap niet gebleekt?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:08

Ik pas _O-
Mijn haar kan ik niet eens nat kammen, doet teveel pijn door alle klitten.
Heb helaas wel snel vettig haar, maar dan probeer ik eerst wel van 3 naar 2 keer per week wassen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:21

11A, juist ook mijn zorg. Hier een relatief vettige hoofdhuid, met veel dik haar (alle kapsters zijn er verbaasd over) dat ook nog eens krult.
Voor mij is het verplicht borstelen onder de douche dus eigenlijk een prima optie: nu borstel ik t alleen na het douchen, anders word het een grote pluizenbol.
Lijkt me alleen wel super onhandig wat betreft klitten. Ik leef echt wel een beetje op mijn haarmaskers. Toch lijkt het me wel beter voor mijn hoofdhuidje, zonder al die chemische troep.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:29

Ik heb ook heel dik haar, wel stijl, maar zeer dik. Had vroeger altijd last van klitten, nu echt geen problemen meer mee. Ik gebruik een simpele houten borstel van kruidvat, en heb een plastieken variant die in de douche ligt. Tijdens het douchen borstel ik mijn haar goed door, ik doe geen extra moeite met warmer of kouder, maar mijn haar is het dan ook al 4 jaar gewend, borstel het na de douche nog eens goed door, en voila, meer niet. Ook droogt mijn haar veel sneller sinds ik geen shampoo meer gebruik, waar ik vroeger om 6u 's ochtends douchte en om 9u op school nog nat haar had, is mijn haar nu op een goed halfuurtje droog.

Ook ik rij veel paard, en na het paardrijden douche ik, spoel mijn haar door, al het stof komt echt wel eruit met gewoon water hoor. Mijn haar stinkt niet, maar riekt ook niet naar roosjes, daarvoor gebruik ik gewoon reuk.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:42

Ik was mijn haar iedere dag. Anders voel ik mij echt vies. Ik weet het, zit tussen mijn oren. Vind het namelijk niet vies als anderen het minder vaak wassen. Maar mijn haar is aan het einde van de dag dan ook echt vet.

Maar wat is er nu precies zo slecht aan elke dag wassen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:52

elenaMM77 schreef:
dan zal er weinig veranderen idd 11A .. en door je krullenbos zal het ook wat minder opvallen dat je haar de eerste tijd wat vettiger is.. meesten valt het uberhaupt niet eens op.. zeker niet als je het in een staart of knotje gooit of zo.. als je soms kijkt hoe vettig mensen hun haar maken met verzorgingsproducten dan is de kans groot dat het niet eens op zal vallen hoe vettig je haar is in de omschakelingsperiode.

Okey... Dan is het het uitproberen waard! Vandaag onder de douche dus niet mijn haren wassen! Scheelt ook weer in tijd haha.
Een staart of knotje gaat niet lukken, want daar is mijn haar te kort voor, maar het zal inderdaad niet snel opvallen, behalve voor mijzelf... Mijn haar lijkt toch al vaak droog terwijl het goed verzorgt en zacht is. Ik ga het zeker proberen!

mirriezz schreef:
11A, juist ook mijn zorg. Hier een relatief vettige hoofdhuid, met veel dik haar (alle kapsters zijn er verbaasd over) dat ook nog eens krult.
Voor mij is het verplicht borstelen onder de douche dus eigenlijk een prima optie: nu borstel ik t alleen na het douchen, anders word het een grote pluizenbol.
Lijkt me alleen wel super onhandig wat betreft klitten. Ik leef echt wel een beetje op mijn haarmaskers. Toch lijkt het me wel beter voor mijn hoofdhuidje, zonder al die chemische troep.

Na het douchen is inderdaad ook een optie om te borstelen. Ik borstel mijn haren al jaren alleen onder de douche. Dan kom ik er goed doorheen.
Ik leef ook op de cremespoeling en creme van Andrelon hoor! Anders heb ik 2x meer haar dan hoofd! Zo blij met de perfecte krul lijn van Andrelon! Die werkt perfect voor mijn haren. Ik denk dus niet dat die zo snel vervallen, maar ik vind het wel een goed idee om het minder te doen en vooral in de punten.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:06

Ik wil het altijd wel proberen, maar vind het zo lastig in combinatie met m'n werk. Dag 1 was ik m'n haar, dag 2 is het overdag alweer vet. Als ik 's avonds dan nog ergens heen moet, ga ik de douche onder...
Laatst bij de kapper stond de beste man te kijken toen ik zei dat ik de dag ervoor pas gewassen had...

Daarbij heb ik ook nog heel fijn en weinig haar. Als het vet wordt lijkt het helemaal niets meer te zijn.

Durf het niet aan, dus!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:08

Het lijkt mij erg gaaf, ik zou het heel graag proberen maar eerst 2 maanden met een onverzorgde kop rondlopen zie ik gewoon niet zitten..
Ik durf het niet haha, wie weet over een aantal jaar als ik mezelf gewoon 2 maanden van de buitenwereld af kan sluiten :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:09

Ik was mijn haar sowieso al 1 keer per week met een speciale shampoo zonder rotzooi erin. En ik mag wel van mezelf zeggen dat ik echt sterk dik En mooi haar heb... Dus zou het eerst afbouwen naar 1 x per week

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:09

Ik heb het geprobeerd, maar niet die weken vol kunnen houden en dus toch tussendoor gewassen. Wel met zo natuurlijk mogelijke shampoo. Nu was ik het 1 a 2 x per week met aleppo zeep en dit lijkt voor mij goed te werken. Toch zit ik nog te overwegen het nog eens 6 weken lang vol te houden. Edit: dit omdat mn hoofdhuid nu toch wel reageert op die zeep. Zonder zeep juist nooit jeuk, nu wel weer.

Ik ben ermee begonnen omdat ik al gestopt was met veel douchen met zeep en mn huid daar erg gelukkig van is geworden. Ik had zoooo vaak jeuk en nu ik mn huid natuurlijker houd, is dat gewoon helemaal weg. Ruik ook minder naar zweet! Aangezien ik ook aardig last kon hebben van jeuk op mn hoofdhuid en sowieso nog nooit een shampoo heb kunnen vinden die echt goed voor mn haar was, ben ik daar ook mee gestopt. Ik heb heeeeel dun en stijl haar wat snel vet is, terwijl de onderkant te droog is. Totaal geen volume en kansloos om iets mee te doen. Of eigenlijk is dat mn haar MET shampoogebruik. Zonder shampoo is het minder snel vet, geen jeuk meer, geen roos en warempel volume! Ik mis wel een beetje glans, maar de toename in volume is me meer waard.
En dan nog leuk nieuws voor de dames die bang zijn voor klitten: als kind had ik kort haar want mn moeder wilde niet elke dag de strijd aangaan met een huilend kind vanwege een kop vol klitten. 1 minuut na het borstelen zaten er alweer klitten in. Ik heb jarenlang na het wassen antiklitspray gebruikt, zonder dat was er echt totaal niet doorheen te komen. Kammen trok ik gewoon kapot. En dan het leuke: dat hele probleem is ook weg! Mn haar klit veeeeeel minder en wat erin zit borstel ik met gemak eruit, zowel nat als droog.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:15

Mijn hoofdhuid gaat onwijs jeuken als mn haar vet wordt. Ik zou hier nooit aan kunnen beginnen want dan krab ik mn hoofd echt open :n

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:25

Mizora schreef:
Nope. Ik kan niet slapen met nat haar en douche normaal 's avonds voordat ik ga slapen. Ik moet er dus apart voor gaan douchen (voor 18 uur). Ook ben ik rustig een kwartier bezig met haren wassen (haar goed nat, shampoo, in laten trekken, uitspoelen, conditioner, in laten trekken, uitspoelen, masker, 5 minuten in laten trekken, uitspoelen, conditioner, kort in laten trekken, uitspoelen).

Je kan beter het masker eerst doen en dan pas de conditioner
Door shampoo openen de haarschubben zich
Een masker voed het dit kan alleen als de haarschubben open zijn
Conditioner sluit de haarschubben weer :) anders heeft het masker bijna geen effect

Ontopic : het concept lijkt me wel wat maar ik vind m'n haren wassen heel fijn , even een momentje van rust en dan weer frisse haren hebben. Dus denk dat het niks wordt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:29

kevertje04 schreef:
Mijn hoofdhuid gaat onwijs jeuken als mn haar vet wordt. Ik zou hier nooit aan kunnen beginnen want dan krab ik mn hoofd echt open :n

Ik heb dus wel last van jeuk als ik het met zeep/shampoo was. Na 1/2 dagen wordt het dan vet en dat gaat gepaard met vreselijke jeuk. De grap is nou net dat als je niet continu je huidvet verwijderd, je hoofdhuid minder hard hoeft te werken om die beschermlaag weer terug te krijgen. En bij mij is dat wat er zo jeukt! Ik had ook verwacht gek te worden, maar na een weekje met een vette kop te hebben gelopen, was al die jeuk en irritatie verdwenen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:34

Toevallig zat ik die blog vandaag ook te lezen.
Ik zit er over te twijfelen om het te gaan doen, eerst maar eens een echte haarborstel scoren :j

Had pasgeleden ook een topic aangemaakt. Ik kan mijn haar niet wassen met shampoo, dan ligt mijn hoofdhuid helemaal open. Nu was ik het met Aleppo zeep.
[MWS] Als je je haar niet met Shampoo kunt wassen..

In het begin heb ik er heel veel moeite mee gehad. Ik waste mijn haar om de dag. Maar op de dag van het wassen dan was het savonds echt al mega vet. Mijn hoofdhuid jeukte, schilferde en lag open. Ik ben toen gestopt met shampoo en overgestapt op Aleppo. My god, het leek wel een ontplofte cavia op mijn hoofd. Maar een volume :oo
Nu gebruik ik het denk ik al iets van 8 weken en kan mijn haar al om de twee dagen wassen en het wordt bijna niet meer vet.

Goof schreef:
Rebeccaa schreef:
Ik snap echt niet waarom je het jezelf aan zou doen om een paar weken met een hoofd met vet haar rond te lopen.

Ik ook niet.
Shampoo is fijn, ruikt lekker, heerlijk. Ik kan echt genieten van schoonf, fris haar dat lekker naar shampoo ruikt. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt geen shampoo (meer) te gebruiken.

Omdat er in shampoo gifstoffen zitten. Zoals de sulflieten (sls), dat wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om garagevloeren te reinigen. Op langer termijn is het zelfs kankerverwekkend (daar zijn onderzoeken naar geweest). Daarom stoppen sommige mensen met shampoo :j

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:40

Ik was mijn haar ook al ongeveer een jaar niet met shampoo, omdat ik mega jeuk krijg van alle soorten shampoo (behalve head & shoulders, maar dat is ècht zooi) en omdat het onwijs belastend is voor het milieu.

In het begin was het echt niet leuk, ik had heel snel vet haar omdat ik het bijna dagelijks waste. Ik ben van de een op de andere dag gestopt met shampoo en heb toen een week geen shampoo gebruikt. Uiteraard werd mijn haar onwijs vet, op een gegeven moment wilde ik liever de deur niet meer uit, maar ik had geen jeuk meer! Dus even doorbijten. Na ongeveer een week heb ik mijn haar "gewassen" met verdunde bakingsoda en als crèmespoeling appelazijn met water gebruikt. Mijn haar was super zacht, schoon en fris!

Nu was ik het ongeveer 1x in de week met deze combinatie en heel soms een keer met shampoo-zonder-zeep (als ik de hele dag in etensgeur heb gewerkt bijv.). Verder probeer ik wel eens wat andere "no-poo" manieren uit om mijn haar te wassen. Maar ik ben erg tevreden, ik heb bijna nooit meer jeuk en mijn haar valt ook veel minder uit :j
Laatst bijgewerkt door purple op 26-05-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:41

Wat je ook kunt doen is langzaam afbouwen. Ik ben al een tijdje bezig en ben van dagelijks mn haar wassen naar 1x per week gegaan.
Ik vind het geweldig. Ik heb dik lang haar en vind mn haar wassen zo'n gedoe. Ben veeel sneller klaar met douchen en geen gedoe met nat haar. En beter voor mn portemonnee en het milieu.
Aleppo zeep heb ik ook geprobeerd maar dat was geen succes.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:43

Oh ik ga dit volgen! Ik wil ook zo graag mijn haar niet meer wassen met shampoo.
Ondanks dat er geen jeuk meer is enzo ziet het er ook echt mooier uit?
En de gene die het 1x in dr week wassen maken die het haar wel nat de andere dagen?