Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:45

Ik wens je van harte een mooie natuurlijke bevalling toe. Maar bedenk wel hoe ver je wil gaan. Eerst een ruime dag proberen te bevallen en dan door voor een spoed ks is ook geen feestje voor je lijf. Bij de tweede ben ik in overleg met de gyn uit angst voor- en kans op een herhaling op die ellende voor een natuurlijke geplande ks gegaan. Achteraf had ik bij de bevalling van de eerste veel eerder aan moeten geven dat ik niet meer verder kon en op een ks aan moeten dringen. Ik had het graag natuurlijk mee gemaakt, maar niet ten koste van alles.
En dat je voor een ks moet gaan ivm continentie over 50 jaar, vind ik een raar advies! Na twee zwangerschappen zonder bevallingen kan ik al niet niesen zonder erbij na te denken en over 50 jaar zitten we ws toch al met een tenalady in onze omaonderbroek!

SUPERMICK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:47

Mijn eerste dochter lag in stuitligging, versie geprobeerd maar niet gelukt. Er werd niet gesproken over welke keuze ik had bij bevalling. Ze kwam 3,5 week te vroeg en is via gewone bevalling geboren en nog snel ook. Herstel is veel sneller dan bij ks.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:00

Heel vreemd dat sommige stuitjes naar buiten zijn getrokken.
Je mag ze namelijk niet aanraken, ze mogen geen prikkel krijgen want dan gaan ze ademen. En dat kan niet want hoofdje zit er nog in.
Bij mijn bevalling kreeg ik geen weeën meer nadat ze met Dr billen eruit was. Er is toen van buiten af geholpen haar eruit te krijgen. Ook geen pretje dat gedrukt in je buik.
achteraf toch wel blij met een natuurlijke bevalling.
Het proberen te draaien vond ik heel vervelend en ze was ook niet bereid mee te werken daaraan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 05:19

Wat super fijn al deze reacties, thanx dames :D

Ahhh en dat wil ik dus voorkomen :j Dat lijkt me echt zo heftig!

BEdoel je met die natuurlijke KS een gentle c section? Daar wil ik wel wat meer info over gaan zoeken :j En de incontinentie ach dat kun je ook krijgen zonder ooit zwanger te zijn geweest ;) dus dat nemen we er maar bij :brr:

Wat ik me wel nog afvraag, als het kontje eerst komt, zijn ze dan niet minstens even breed (zo niet breder) dan het hoofdje? Dat kan ik nergens terug vinden..

Ik ben nu trouwens 33.4 weken dus ze kán in theorie nog draaien. Moxa therapie heb ik naar gekeken maar het is niet mijn ding, en ik zou er een flink stuk voor moeten rijden.

Ik heb vrijdag weer een afspraak bij de VK en dan gaan we het er ook uitgebreid over hebben :j Maar tot die tijd probeer ik zo veel mogelijk info te vinden zodat ik iig weet wat ik kan verwachten komende weken.. Mijn schoonzusje zei al: erin is makkelijk maar eruit he :P

Mootje1980 schreef:
Ik wens je van harte een mooie natuurlijke bevalling toe. Maar bedenk wel hoe ver je wil gaan. Eerst een ruime dag proberen te bevallen en dan door voor een spoed ks is ook geen feestje voor je lijf. Bij de tweede ben ik in overleg met de gyn uit angst voor- en kans op een herhaling op die ellende voor een natuurlijke geplande ks gegaan. Achteraf had ik bij de bevalling van de eerste veel eerder aan moeten geven dat ik niet meer verder kon en op een ks aan moeten dringen. Ik had het graag natuurlijk mee gemaakt, maar niet ten koste van alles.
En dat je voor een ks moet gaan ivm continentie over 50 jaar, vind ik een raar advies! Na twee zwangerschappen zonder bevallingen kan ik al niet niesen zonder erbij na te denken en over 50 jaar zitten we ws toch al met een tenalady in onze omaonderbroek!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:05

RoyceMack schreef:
Weet je wat het is met bevallingen? Ook met gewone bevallingen (als de baby goed ligt).
Door de kracht die het hoofd van een baby heeft om de sluitspieren, raken de spieren voor altijd beschadigd. Dit geeft verderop in het leven (na 50 jaar) zo ontzettend veel kans op incontinentieklachten en dat zijn echt hele vervelende klachten. Ik ben om mede door die reden, best wel tegen natuurlijke bevallingen.
Daarnaast weet ik dat het bekken van een vrouw bestaat uit 2 ovalen. één horizontale en één verticale. Het kindje moet in normale situatie eerst het hoofdje eerst door de horizontale ovaal doen en daarna een kwartslag draaien met het lichaam (en hoofdje) om door de verticale ovaal te kunnen. Moet je nagaan wat een kindje moet doormaken als zn billen er als eerste doorheen moeten. Beentjes moeten óf eerst eruit komen (en hopen dat de verloskundige /arts niet de plexus beschadigd die bij de liezen zitten, net als bij de armpjes bij de schouders, als de verloskundige te hard trekt aan de armpjes, raakt de plexus beschadigd en kan er van allerlei uitval of zenuwprikkelingen plaatsvinden die soms nooit meer herstellen) of de beentjes moeten dubbelgevouwen worden zodat eerst de billen eruit komen, en dat lijkt me een hele bevalling. letterlijk :P

Mijn advies: geen natuurlijke bevalling. Ook met het oog op jouw ongemak op latere leeftijd..

Wat een advies zeg(not). Nog nooit vam gehoort. Beter over jaren incontinent( en jaar of 80). Dan. Jaren lopeet een gevoelige buik. Want ja dat litteken blijft je hele leven gevoelig.

Ts. Gewoon de natuurlijke manier proberen. Wij vrouwen zijn er op gebouwt:)

Angela

Re: Zwanger en stuitligging wie ervaring met versie of bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:41

Het kontje is smaller als het hoofdje. Dat maakt de stuitbevalling ook gevaarlijker als een gewone bevalling, het hoofdje zou nog kunnen blijven hangen (daar wil je niet aan denken). Je wilt juist dat de benen naast het hoofd liggen, dat maakt de bevalling een stuk veiliger tov de beentjes eerst. De weg naar buiten is dan een "strakke" zonder delen die in de weg liggen. Wel is er een iets grotere kans op heupdysplasie bij het kindje, maar dat kunnen ze vrij snel vaststellen als dat zou zijn. Is ook weer te herstellen, dus geen echte ramp. Moxa heb ik ook geprobeerd, had geen invloed op het draaien. Met aanwijzingen kun je leren hoe je dat thuis moet doen, dus ido hoef je er niet vaak voor ver te rijden.

Kies voor een ziekenhuis met ervaring in stuitbevallingen, en laat je goed informeren over de kans dat het alsnog een KS wordt, en hoe groot die kans is bij een gewone bevalling. Dan weet je waar je aan begint, vaak geeft dat rust en maakt het keuzes tussendoor gemakkelijker.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:06

doezel2 schreef:
RoyceMack schreef:
Weet je wat het is met bevallingen? Ook met gewone bevallingen (als de baby goed ligt).
Door de kracht die het hoofd van een baby heeft om de sluitspieren, raken de spieren voor altijd beschadigd. Dit geeft verderop in het leven (na 50 jaar) zo ontzettend veel kans op incontinentieklachten en dat zijn echt hele vervelende klachten. Ik ben om mede door die reden, best wel tegen natuurlijke bevallingen.
Daarnaast weet ik dat het bekken van een vrouw bestaat uit 2 ovalen. één horizontale en één verticale. Het kindje moet in normale situatie eerst het hoofdje eerst door de horizontale ovaal doen en daarna een kwartslag draaien met het lichaam (en hoofdje) om door de verticale ovaal te kunnen. Moet je nagaan wat een kindje moet doormaken als zn billen er als eerste doorheen moeten. Beentjes moeten óf eerst eruit komen (en hopen dat de verloskundige /arts niet de plexus beschadigd die bij de liezen zitten, net als bij de armpjes bij de schouders, als de verloskundige te hard trekt aan de armpjes, raakt de plexus beschadigd en kan er van allerlei uitval of zenuwprikkelingen plaatsvinden die soms nooit meer herstellen) of de beentjes moeten dubbelgevouwen worden zodat eerst de billen eruit komen, en dat lijkt me een hele bevalling. letterlijk :P

Mijn advies: geen natuurlijke bevalling. Ook met het oog op jouw ongemak op latere leeftijd..

Wat een advies zeg(not). Nog nooit vam gehoort. Beter over jaren incontinent( en jaar of 80). Dan. Jaren lopeet een gevoelige buik. Want ja dat litteken blijft je hele leven gevoelig.

Ts. Gewoon de natuurlijke manier proberen. Wij vrouwen zijn er op gebouwt:)

Litteken blijft helemaal niet je hele leven gevoelig. Zal per persoon verschillen, maar ik heb er nooit 1 dag last van gehad. Nou ja Oke, de week na de ks dan. Ik heb een super snel herstel gehad van de ks. Veel sneller als na de gewone bevalling van de tweede. Terwijl dat een zeer voorspoedige bevalling was. Het is gewoon van tevoren niet te zeggen wat beter uitpakt. Het is een kwestie van risico's afwegen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:16

Mijn derde lag tot 34 weken in stuit ligging en is toen gelukkig nog vanzelf goed gedraaid. Hoe lang ben jij zwanger. Hoop voor jou dat het ook nog draait. Fijne zwangerschap verder.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:12

Natuurlijke ks is hetzelfde als Gentle c section. Er is er ooit een live uitgezonden op omroep Max. Kan je vast vinden. Maar welke vorm van bevallen ook, het is een kwestie van geluk of pech hoe je herstel is. Mijn overgrootmoeder zei bijna hetzelfde als je schoonzus; "erin gaat lekkerder"!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:16

Mijn zoon en dochter lagen ook allebei in stuit. Met het kontje naar beneden.
Beide zijn met 36 weken uit zichzelf nog gedraaid gelukkig.

Omdat je nog 'maar' 33 weken bent is de kan best groot dat hij/zij nog draait hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:19

Ik zou nooit vaginaal willen bevallen van een kindje in een stuit. De kinderen van mijn moeder lagen allen in een stuit, 3 vaginaal geboren (hel op aarde noemde zij het), waarvan 1 kindje kort na de geboorte overleed als gevolg van te laat ingrijpen. Zuurstofgebrek gekregen, hoofdje bleef idd hangen en daarmee waren de hersens te ernstig aangetast. ik ben via een keizersnede geboren (vergeleken met de vorige bevallingen, een hemel op aarde).

Versie is bij ons allen gedaan, maar wij draaiden terug. Bleek dat mijn moeder een afwijking aan haar baarmoeder had waardoor wij nooit in de normale exit positie konden liggen.

Dus nee, voor mij absoluut geen vaginale stuitbevalling :n ik teken voor een KS!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:20

Mijn 1e is Met 41 weken nog goed gedraaid.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:29

mijn dochtertje lag ook in stuit. Met 32 weken gekeken of ze haar konden draaien maar bleek een onvolledige stuit te zijn en dus niet te kunnen. Als ik heel graag had gewild had ik het natuurlijk mogen proberen maar ze raadden het mij af. Ik heb uiteindelijk KS gehad en ik ben nog steeds blij met die keus. Het is natuurlijk een operatie en daar kunnen complicaties bij horen maar dat kan ook bij een bevalling natuurlijk. Ik heb geen supergevoelig litteken en ook niks van de andere "voorgespiegelde" dingen meegemaakt. Ik zou er meteen weer voor tekenen...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:44

Hi, hoe is de bevalling verlopen? Is de kleine nog vanzelf gedraaid?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 19:54

Ik wordt deze donderdag verlost middels keizersnede, kleine is niet meer gedraaid en een versie was geen optie meer omdat ik wat te weinig vruchtwater had op dat moment (bleek later weer mee te vallen ;) ) Nog 3 nachtjes slapen dus <3

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:57

Spannend!!! Heel veel succes, mij is de keizersnede 100% meegevallen. Ik hoop dat jouw herstel ook snel gaat (doe wel rustig aan je denkt wel snel dat je heel wat bent :) ) en je lekker samen met de papa kan gaan genieten van jullie meisje!!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:03

Spannend, nog even en je hebt een baby <3

Hier geen ervaring met een keizersnee, hoop dat het mee valt voor je.

Geniet van de komende tijd, lekker cliche maar het gaat zo snel voorbij.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:08

Veel succes! En geniet van je kleine wondertje.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:10

Mijn moeder had goede ervaring met acupunctuur. Ik zou dat zelf ook proberen. Eigenlijk geloof ik er niet echt in, maar omdat een versie erg ingrijpend is en het kindje vaak genoeg terug draait, zou ik toch acupunctuur proberen. Baadt het niet, schaadt het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:17

Hier een stuit gehad.
Draaipogingen ben ik niet aan begonnen, de risico's waren me te groot.
Achteraf had het sowieso niet gekund (navelstreng te kort).
We waren gepland voor een normale bevalling. Ik heb wel een bekken mri gehad omdat het het eerste kind was en er dus geen zekerheid is dat er een kind door heen past. Dat is lastig als het een normale ligging is, maar levensbedreigend bij stuit. Alles was ok.
Echter liep met 40 weken het vruchtwater sterk omlaag en dan krijg je verhoogt risico bij stuit.
Keuze was toen snel gemaakt, paar dagen later geplande ks gehad.

Denk er om dat je vraagt of er personeel is met ervaring met stuitbevallingen.
In kleinere ziekenhuizen komt het soms voor dat geen enkele van de artsen daar ooit bij betrokken is geweest. Daar zou ik geen proefkonijn willen zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-06-15 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:20

Daar is het al wat te laat voor ze zit al zo diep in mijn bekken dat het bijna niet mogelijk is dat ze kan draaien. Jammer maar het is niet anders... Ik zie nog wat op tegen de KS zelf maar kijk uit naar het moment dat ik haar kan vast houden *\o/* <3

Bedankt voor de succes wensen :j

xMarieke schreef:
Mijn moeder had goede ervaring met acupunctuur. Ik zou dat zelf ook proberen. Eigenlijk geloof ik er niet echt in, maar omdat een versie erg ingrijpend is en het kindje vaak genoeg terug draait, zou ik toch acupunctuur proberen. Baadt het niet, schaadt het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:21

Oh, zie nu pas dat je al ingepland bent.
Komt helemaal goed :)
Alvast veel geluk!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:24

Heb je er nu nog last van? Alles mooi genezen?

Tess__ schreef:
Spannend!!! Heel veel succes, mij is de keizersnede 100% meegevallen. Ik hoop dat jouw herstel ook snel gaat (doe wel rustig aan je denkt wel snel dat je heel wat bent :) ) en je lekker samen met de papa kan gaan genieten van jullie meisje!!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:25

Hier een dwarsligger gehad.
arts mocht proberen te draaien, maar wel een keizersnede er achteraan, want ik vond het risico groot. Hij draaide overgens niet, ondanks dat de gyn dat probeerde.
Was wel heel fijn dat de verpleegster heel hard in mijn hand kneep op dat moment. Het is namelijk niet fijn.

Keizersnede was volgens het boekje gegaan en vond dat niet zwaar. Was zo blij dat onze zoon gezond en snel is "geboren"

Succes.
Volg iig je gevoel en laat je niet ompraten.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:32

chocobroodje schreef:
Heb je er nu nog last van? Alles mooi genezen?

Tess__ schreef:

Ik heb af en toe als ik teveel doe (stiekem t badje naar de badkamer tillen en leeggooien bijvoorbeeld) nog een beetje een prikkend gevoel. Maar verder was ik na 4 dagen alweer behoorlijk op de been (liep achter m'n rolstoel aan naar de lift en de kinderafdeling om onze kleine te bezoeken). Het is belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. De wond zelf is bij mij mooi genezen en word al een steeds kleiner streepje.

De keizersnede an sich kan ik je weinig over vertellen, ik ben onder algehele narcose gegaan ivm niet goed zitten van de ruggenprik (is een behoorlijke natuurlijke bevalpoging aan vooraf gegaan waarbij de ruggenprik gezet is en dus ws niet helemaal lekker zat).