Dip na de lunch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Dip na de lunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:41

Een maaltijdsalade is helemaal niet duur joh :+ niet zo'n voorverpakte, maar zelf maken! Voor 2 euro kan je klaar zijn!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:48

LadyMadonna schreef:
Ik eet bruinbrood dus weet niet waar de bruin/wit brood discussie nu vandaan komt? Reageer later uitgebreider ;)

Omdat je schreef: Tarwe (=weinig vezels), tijger (= meestal wit) of sesam(= meestal wit met een beetje vezel) - pas als er op een verpakking staat 'volkorenmeel' heb je gezond brood te pakken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:57

Nee, tarwe in de tijger of sesam uitvoering. :+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:00

Oeh, wat een goeie vraag LadyMadonna! Ik merk dat ik een beetje van hetzelfde last heb.
Ik ben van mezelf een suikerliefhebber :) Eet graag zoet beleg op brood, koekje tussendoor etc etc. Ik wil niet teveel veranderen in mijn eten, ook hier niet teveel opties en ik heb geen zin in teveel gedoe. Dat het dan geen optimaal resultaat levert, neem ik voor lief. Ben al heel blij dat ik nu weet waar het weg komt en dat ik iets kan doen.

Mijn ontbijt is (bruin) brood, 's middags weer brood (beetje verdeeld rond de lunch) en het liefst laat ik een boterham liggen en eet ik een (wss suikervol) koekje. Dat ritme met brood wil ik niet teveel aanpassen. Ik ben wel al een tijdje aan het proberen zoveel mogelijk koekjes in te ruilen voor fruitmomentjes. Koekjes hebben een langere houdbaarheid, dus dat is makkelijker shoppen, dat gaat nog wel eens mis.

Als ik het nu begrijp, kan ik dus beter nog wat eiwitten toevoegen. Zit ik even te denken: meer hartig beleg als kaas en vlees, moet dan al iets gaan helpen misschien? Koekjes verder vervangen door fruit met evt een nootje erbij.
Heb ik nog 2 vraagjes: ik houd ook wel van rijstwafels, maar maakt dat verschil tov brood? Lijkt me niet echt toch? Of hebben ze echt verschillende voedingswaarden?
En mijn 2de vraag: zou het helpen als ik met ontbijt over stap naar cornflakes? Daar zit natuurlijk melk (=eiwit) bij, maar de cornflakes zijn vaak iets gezoet en hebben natuurlijk dezelfde inhoud als brood (mss zelfs wel als wit brood?)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:03

Doubtless schreef:
Een maaltijdsalade is helemaal niet duur joh :+ niet zo'n voorverpakte, maar zelf maken! Voor 2 euro kan je klaar zijn!

Met een brood, een pakje boter en een pakje beleg ben ik ook twee euro kwijt en lunch ik de hele week.
Net als fruit, aardbeien worden geopperd, doosje aardbeien kost al snel minimaal 3 euro....
Maar goed, zoal beloofd reageer ik vanavond even uitgebreid. ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:06

Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 20-05-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:06

Dit topic spitst zich nu helemaal toe op de voeding, maar het is denk ik de combinatie van de suikerdip + het eentonige werk wat er voor zorgt dat de dip 'ergerlijk' wordt.

Even een break in de normale werkzaamheden kan je ook wakker schudden, denk aan een telefoontje, rondje koffie halen voor de collega's, even papier bijvullen in de printer of iets anders actiefs/anders dan de normale werkzaamheden.

Denk dat heel veel mensen de dip dagelijks overleven zonder hun hele voedingspatroon om te gooien....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:11

Jannepauli schreef:
Doosje aardbeien diepvries bij de AH: maximaal 1.80 en net zo goed als vers.
http://www.ah.nl/producten/diepvries/di ... t&ns_fee=0

Maar het zijn niet alleen die aardbeien he... Yoghurt/kwark, noten, ander fruit voor smoothie, spullen voor salade....

Turtlelito, ik pak s morgens en s middags ook ff een "rook" (damp ;) ) pauze, buiten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:12

In plaats van E-liquid voor je dampertje (2-4 euro) is een krop sla beter voor je :))

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:23

Wat je ook zou kunnen proberen is:

- griekse yoghurt (hoger vet gehalte, waardoor het beter vult en je dus een langer vol gevoel hebt)
Met:
- muesli (haal de goedkoopste zak, en wel echt muesli geen cruesli.)

Goedkoopste zak muesli, is vaak zo'n simpele doorzichtige zak. Zowel AH als Deka hebben ze sowieso. Hier zit veel minder troep in dat al die duurdere merken.

Heb dit op mijn werk staan en merk sindsdien enorm verschil, had namelijk hetzelfde probleem als jij (uitgezonderd het eentonige werk). En dit is nog een heel stuk goedkoper dan de goeie morgen (waar ik zelf echt knallende koppijn van krijg).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:38

Jannepauli schreef:
In plaats van E-liquid voor je dampertje (2-4 euro) is een krop sla beter voor je :))

Flauw ;)

Ik denk dat je m'n punt wel snapt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:49

Je neemt 2 koppen koffie, met 3 klontjes suiker, tevens nog thee met 1 klontje suiker.
Suikerklontje (klein) is ca 3 gram. is dus al 21 gram suiker op basis van 1 kop thee naast de koffie. Je goeiemorgen drinkontbijt heeft suikers, sultana heeft suikers.. en je denkt dat je 's middags een te lage bloedsuikerspiegel hebt dus eet dropjes om dat op te hogen.

Gemiddeld (voor een gezonde levensstijl) mag je rond de 50 gram suiker per dag. Reken dus maar uit! :)

Het kost wellicht wat meer geld en moeite om je dag anders te beginnen, maar het zal ongetwijfeld goed werken! :j
Ik drink elke ochtend: een halve liter smoothie, met spinazie, banaan, een schep whey poeder en een schep oats. Ik heb de hele ochtend energie ervan en heb geen koffie of dergelijke nodig! :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:53

Probeer eens wat eiwit (of vet) toe te voegen bij je lunch. Tuurlijk, het is niet de meest gezonde levensstijl die je hebt op dit moment, zo met alle suikers die je eet, maar je kunt hier ook rustig 90 op worden. Neem eens een gekookt/gebakken ei mee bij je brood of eet wat kwark/huttenkase :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:40

Ik weet dat ik hoog in suiker zit, ben een enorme snoepkont ;)

Salade kan ik wel zelf maken als mijn eigen sla (moestuin) klaar is, om het te kopen voor de lunch is me gewoon echt te duur.
Linn, wat is wheypoeder? Hoe smaakt dat?
Fruit is ook gewoon duur helaas, en ik heb geen blender. Staafmixer geloof ik wel, maar dan moet ik even in de kast graven ;).
Ik moet elk uur minimaal 5 min van m'n bureau weg (voordeel als je bij een arbo bedrijf werkt ;) )
Morgen boodschappen doen en dan ook even kijken voor noten. Is bijv studentenhaver goed?
Gedroogd fruit weet ik de prijs niet van (klinkt duur) en weet niet of ik het lust, maar valt te proberen

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:45

Gedroogd fruit is ook pure koolhydraten, zou ik niet doen. Studentenhaver is prima :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:48

Flink minderen in suikers! Ga koffie en thee drinken zonder suiker, das al een goede start :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:34

Uit eigen ervaring gemerkt wat het beperken van de suikers/koolhydraten voor me doet. Ik heb over de hele dag gezien een meer constante energie en in mijn geval heb ik minder pijn. Ik dacht dat het ook veel duurder zou zijn, maar het valt me reuze mee. Daar wij ook helemaal pakje en zakje loos koken, was de grootste investering in het begin de kruiden en dingen als balsamicoazijn. Het zijn duurdere dingen, maar je kunt er lang mee voort. Hieronder een aantal voorbeelden van mij

Ik maak nu elke week een pot granola, met zemelen, zonnebloem- en pompoenpitten, noten, lijnzaad, een beetje honing en kaneel. Even in de oven en ik heb een voorraard waar wij een week (2/3personen) mee doen. Als je alleen bent doe je er zeker twee weken mee en in een afgesloten pot/bak is het vier weken houdbaar. Dit doe ik door de Griekse yoghurt. Griekse yoghurt is bij de Aldi of Lidl echt niet heel duur.
Vaak hoef ik dan geen tussendoortje meer tot de lunch of ik neem een stukje fruit.
Ook kun je met smoothies en overnight oats alle kanten op. Havermout is niet duur en levert complexe koolhydraten.

Tussen de middag eet ik soms brood, maar wel dik besmeerd met roomboter en een eiwitrijk beleg. Runderrookvlees met een eitje of een zelfgemaakte eiersalade. Die laatste is ook lekker in combi met een volkoren rijstewafel. Ik ben nu ook begonnen met een salade tussen de middag i.p.v. brood. Ik ben makkelijk, dus haal een zakje sla. Komkommer en een appeltje erdoor. Hamblokjes, gerookte kipreepjes of geitenkaas, zelfgemaakte dressing van olijfolie, balsamicoazijn en een beetje peper en zout. De hoeveelheid is dan genoeg om er zeker 3 porties uit te kunnen halen. De dag erna is de dressing er ook helemaal ingetrokken en is de smaak nog lekkerder.

Als je rekening houdt met groenten en fruit van het seizoen, naar de Aldi en Lidl of markt gaat, hoeft het echt niet veel duurder te zijn. Er zijn nu zelfs weken dat ik minder uitgeef dan voorheen :j Succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:44

LadyMadonna schreef:
Ik doe vrij eentonig computer werk, puur data entry, twee dagen per week. Geeft niks, leuke collega's, leuk bedrijf. Alleen de dip....
Ik ontbijt met een glas goedemorgen drinkontbijt (krijg niks anders weg)
Ik begin om half 9. Rond 10/10.30 neem ik een sultana (pakje van 3). Verder drink ik 's morgens op het werk twee koppen koffie n ga daarna over op thee.
Rond 12/12.30 eet ik twee boterhammen met een mok cupasoup, en ga ik ff naar buiten.
En dan rond twee uur komt de dip.... Ik kan me niet meer concentreren, ogen worden zwaar en moet alle zeilen bij zetten om niet weg te dommelen. Zonder dat ik écht moe ben eigenlijk... Meestal zet ik dan een raam open, neem een paar dropjes, toch maar weer een bak koffie...
Soms kom ik uit de dip, maar vandaag écht niet...
Heb op dat moment ook geen honger oid....
Tips?
Rond half 4 neem ik nog twee boterhammen trouwens

Je kunt proberen suiker meer uit je dieet te halen. Zo te lezen heb je steeds iets waar suiker in zit te pakken. Sultana, dropjes, cup a soup (is ook niet zo goed) . Misschien kun je een salade eten tussen de middag.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:51

Die dip na het middagmaal ken ik. Zeker sinds ik meer en meer bureauwerk uitvoer. Uiteraard heeft dit te maken met o.a. wat je 's middags hebt gegeten en hoe je vertering loopt.
Ik ga niets zeggen over de hoeveelheid voedsel die je moet opnemen. Dat valt niet te vergelijken (met wat jij in een dag eet, eet ik tijdens de lunch alleen al).
Wat ik wel als tip wil meegeven, uit eigen ervaring. Ik ben een maand geleden gestopt met suiker in mijn thee te doen (ik drink 5 theetjes tijdens de werkuren). Dit heeft mijn zwaar dipje na het middageten al verlicht met +/- 30%. De dip is er nog steeds, en op sommige dagen moet ik echt een cola nemen (zo slecht), maar het helpt een beetje.

Ik dacht echt dit niet vol te houden, maar dat went zeer snel, suikerloze thee.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:23

Oh TS, zo herkenbaar die dip! Ik doe 'paardenwerk', (gapen rond half 3) maar op mijn kantoordagen is het nog erger, blijf ik zitten vallen de ogen dicht. Nam dan ook altijd wat cola of een winegummetje. Ik heb ook geen zin/tijd om zaden te malen of hippe hapjes te nemen.
Aangekaart bij een arts. Die vermoedde dat ik 'hypoglycomie' (of hoe je het ook schrijft) had. Moeilijk woord voor een simpelweg schommelende suikerspiegel. Komt heel veel voor aldus de dokter. Advies: uiteraard minder toegevoegde suiker (die in fruit doet langer over 'oplossen'), maar vooral: knip alles wat je eet niet in 3 maaltijden maar in 6. Zodat je de hele dag door dezelfde bloedsuikerspiegel houdt. Ik doe het nu bijna 3 weken en voel me er kiplekker bij. Verder, dooddoener maar o zo waar: ga op tijd naar bed :o

Succes met alle tips!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:29

Sla is helemaal niet duur, haal een krop ijsbergsla en een bak trostomaatjes bij de lidl en daar kun je dagen van eten, gekookt eitje erdoor en eventueel wat volkoren pasta en een beetje olijfolie en azijn met peper en zout en dan lunch je heel goedkoop.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:26

Nou, net bij de winkel geweest. Voor ontbijt muesli, Griekse yoghurt, diepvries fruit en honing gekocht.
Voor de lunch zakje gemengde sla (bonus), komkommer, blokjes feta, snoeptomaatjes. Pasta heb ik nog wel.
Maar was toch 9 euro kwijt....
Ik ga dus wel ea proberen, maar schrik wel van de prijs

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:03

Ik vind 9 euro wel meevallen hoor! Voor gezond eten!
Honing is altijd duur, diepvries fruit ook, muesli en feta.
Allemaal vrij dure producten, waar je ook weer langer mee doet! Dus verkijk je niet op de boodschappen.
Een keer per maand boodschappen doen kan ook helpen, dat je alle lange termijn dingen al in huis hebt en af en toe nog wat vers erbij koopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:10

Heb alles gewoon van t huismerk, en tja, als ik kijk hoeveel brood ik voor 9 euro kan kopen...
Hoeveel muesli doe ik bij die yoghurt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:38

Goedkoop is duurkoop.
Benzine erg belangrijk voor het motortje.

5 eetlepels muesli?
Moest stiekem wel lachen, nu grijp je toch nog deels naar de suikers met de fruit en muesli én honing en pasta. (Ik gruwel al bij het idee. Eenmaal afgekickt van suikers..is het echt te smerig én én)
Maar je bent zeker een stapje op de betere weg!
Kleine stapjes.. Moet wel te doen zijn voor je natuurlijk.

Tip voor meer eiwitten en vet:
Meer/ dikker smeren.
Eieren eten.
Tonijn salade
Groente in combi met kaas/vlees/ei/vis op brood
Lekker handje noten
Zaden en peulvruchten
Kikkerertwrn (humus hmm)
Linzen
Rijst/quinoa salade
(!) en een heel goede: Kokos.
Kokosboter, kokosvet (mama'n Aldi) kokosmelk