Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:13

Dat roken slecht is voor iedereen zal de TS zelf ook wel weten anders was ze vast zelf niet gestopt, het gaat er meer om hoe ze tactisch aan haar moeder vraagt of die buiten wil roken als ze er is toch? Snap dat dat heel lastig is, omdat je voor je gevoel je moeder naar buiten "stuurt" in haar eigen huis. Zou het proberen op de manier die MarlindeRooz aan geeft denk ik. Het gewoon luchtig houden en niet te moeilijk over doen. Toen ik nog rookte vroeg een schoonzusje (niet zwanger) ook of ik buiten wilde roken in mijn eigen huis. Vond ik geen probleem hoor, die paar uurtjes die iemand op bezoek is overleef je wel met buiten roken of helemaal niet. :o

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:14

Liselot schreef:
Greetje: ik weet prima dat roken en meeroken niet goed is. Daarom ook dit topic. Ik wil het namelijk aankaarten, maar weet niet hoe ik dat het beste kan doen.
Dit topic gaat er niet over of het nu wel of niet slecht is, want dat lijkt me vrij duidelijk

Ik vind de antwoorden erg cru, net alsof mijn moeder bewust haar kleinkind aan het vergiftigen is... Mij lijkt het eerder dat ze er gewoon niet aan gedacht heeft. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet tot mijn vriend ter sprake bracht dat die 3 sigaretjes in de week dus wel kwaad kunnen

Als je rookt in het bijzijn van anderen ben je bewust een ander mogelijk heel ernstige schade aan het berokkenen, dat vind ik cru. Niet het feit dat ik dat van niemand accepteer. En omdat een ieder vrij is te roken in zijn eigen huis is de enige oplossing om dan maar niet meer te komen. Natuurlijk zou ik kunnen vragen of ze niet willen roken maar als een ander niet eerst mij vraagt of ik het erg vind om mee te roken dan investeer ik verder niet meer in zo iemand. Er zijn genoeg mensen die het wel erg vinden als ik door hun toedoen mogelijk serieuze gezondheidsproblemen krijg.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:15

Je hoeft opzich toch niet te vragen of moeder buiten of onder de afzuigkap gaat staan.. je bespreekt dat je de gevaren nu hoger inschat.. en niet meer wil meeroken.. dan is keuze aan je moeder of ze haar gedrag verandert... of dat jij voorlopig niet meer op langskomt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:15

Je kunt haar gewoon vragen op een luchtige toon of jullie niet even buiten kunnen gaan zitten als ze wil roken. Gewoon zeggen dat je steeds misselijker van de geur word sinds je zwanger bent en top dat je zelf bent gestopt, volhouden he en succes met je zwangerschap.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:16

Liselot schreef:
Het eigen kind rookte tot voor kort zelf ook!
Graag nu weer ontopic

En is bewust gestopt . Omdat iemand gerookt heeft in het verleden zou die dan niet meer mogen verwachten dat een ander hem/haar niet laat meeroken?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:17

heftige reacties hier zeg.

mijn moeder rookt ook altijd in huis. toen ik zwanger was is ze niet gestopt. met de kids in de buurt rookt ze buiten. voordeel voor mij was dat ik al veel neefjes/nichtjes heb. dus bij feestdagen rookte ze niet.

ik begrijp dat meeroken gevaarlijk is. maar het blijft haar huis. prima hoor.

zijn ook mensen die zelf roken of drinken en gezonde kinderen krijgen (al vind ik dat wel echt not done)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:18

Ts vraagt alleen om een oplossing hoe ze het zo verstandig mogelijk aan haar mam kan vragen en niet om haar moeder te veroordelen omdat ze rookt in het bijzijn van haar zwangere dochter.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:20

Suzanne F. schreef:
Ik zou het gewoon vragen: Ma, zou je het erg vinden om onder de afzuigkap te roken als ik er ben?
Dan heb je een soort van compromis en speel je niet de baas in haar eigen huis.

Dit vind ik een goede :j

Gefeliciteerd met je zwangerschap TS!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:20

Mijn ouders roken ook op verzoek van mijn schoonzus en broer onder de afzuigkap.
Niet echt heel gezellig als ik op bezoek ben, maar eindelijk na 30 jaar roken ze niet meer in de woonkamer *\o/*
Zelfs als mijn nichtje er niet is roken ze of buiten in de tuin of onder de afzuigkap.

Gewoon open en eerlijk het gesprek aan gaan. Kan me niet voorstellen dat je dit als aanstaande oma niet overhebt voor je kleinkind.

Gefeliciteerd trouwens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:22

Mijn moeder rookt ook gewoon waar ik bij sta hoor? Het is mijn eigen keuze om bij mijn moeder te staan, kan ook weg gaan.

TS:
Ik zou het gewoon uitleggen aan haar waarom je liever niet hebt dat ze in jouw buurt rookt.
En gewoon vriendelijk vragen of ze voortaan wilt roken uit jouw buurt.

Britta31

Re: Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:58

Zou dat echt kwaad kunnen 3 uurtjes in de week.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:00

Ik denk dat dagelijks een wandeling door de stad schadelijker is.
Maar voorkomen is altijd beter, dus zou het gewoon vragen. Grote kans dat je moeder er gewoon niet aan gedacht heeft

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:20

bigone schreef:
Ts vraagt alleen om een oplossing hoe ze het zo verstandig mogelijk aan haar mam kan vragen en niet om haar moeder te veroordelen omdat ze rookt in het bijzijn van haar zwangere dochter.

En mijn oplossing is kort en bondig, duidelijk aangeven dat je niet gediend bent van het feit dat er gerookt wordt in je bijzijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:31

benangelique schreef:
Ik denk dat dagelijks een wandeling door de stad schadelijker is.
Maar voorkomen is altijd beter, dus zou het gewoon vragen. Grote kans dat je moeder er gewoon niet aan gedacht heeft

Dat denk ik dus ook, Denk ook dat de manier waarop ook van groot belang is, als je het op de toon van Greetje zou brengen, zou ik daar niet meegediend zijn (hypothetisch gezien, want ik rook niet) maar vriendelijk vragen en niet eisen en meedenken hoe het voor beide aanvaardbaar is moet zeker kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:36

Ik heb COPD ontwikkeld doordat ik vanaf jonge leeftijd steeds in ruimtes verbleef waar mensen rookten. Heb zelf nooit een sigaret aangeraakt, maar pluk nu nog steeds de vruchten van het meeroken.
Ik zie de ernst er dus wel van in, ja. Dankzij het meeroken heb ik een verminderde longinhoud, snel benauwd (chronische bronchitis) en ieder jaar wel een aantal keer een longontsteking.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-05-15 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:37

Je kan toch ook even naar de wc gaan als ze een sigaretje opsteekt?
Komt iets minder banketstaaf over.

Om je moeder te vragen om buiten te gaan staan zou ik ongemakkelijk vinden, het is haar huis. Je zou wel kunnen vragen of ze 1 of 2 sigaretjes minder zou willen roken omdat je je er niet zo prettig bij voelt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:45

Cayenne schreef:
Ik heb COPD ontwikkeld doordat ik vanaf jonge leeftijd steeds in ruimtes verbleef waar mensen rookten. Heb zelf nooit een sigaret aangeraakt, maar pluk nu nog steeds de vruchten van het meeroken.
Ik zie de ernst er dus wel van in, ja. Dankzij het meeroken heb ik een verminderde longinhoud, snel benauwd (chronische bronchitis) en ieder jaar wel een aantal keer een longontsteking.

Denk dat er geen discussie os over het al dan niet slecht zijn van meeroken, maar wel op de manier waarop je zoiets aanbrengt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:51

ik heb me ouders en schoonouders wel verboden om te roken in huis ivm kleinkinderen
heb ze gewoon gezegd dat wij anders niet meer langskwamen

heel cru maar ik wil me kindjes daaraan niet blootstellen als er een keuze in is

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:51

Cayenne schreef:

Nogmaals: hier gaat het topic niet over. Het gaat over hoe ik het kan aankaarten zonder dat mijn moeder zich aangevallen voelt.

We hebben het er even over gehad vanavond. Ze was er niet mega blij mee, wat ik me ook wel enigzins kan indenken in je eigen huis, maar ze wilde er wel rekening mee houden door onder de afzuigkap te gaan staan.
Helaas geen last van mijn schouders door de manier waarop ze reageerde. Maar vind het stoer van mezelf dat ik het toch maar gedaan heb (en dat voor iemand van bijna 30 :') )

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:53

Het is je moeder, daar kan je toch gewoon tegen zeggen 'joh mam, ik vind het niet zo fijn om tijdens mn zwangerschap in de rook te zitten.' Gewoon niet moeilijk maken, iedereen weet dat roken superongezond is, dus het zal haar niks verbazen als je zoiets zegt.

Edit: bericht heeft net die van ts gekruisd. Goed gedaan. Opgelost!
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 18-05-15 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:55

Anoeska: niet iedereens moeder is hetzelfde of even makkelijk ;) ik weet dat mijn moeder nogal vreemd kan reageren bij dit soort dingen. Vandaar dat ik het ook zo eng vind/vond om er over te beginnen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:59

allereerst gefeliciteerd natuurlijk!

Je vraagt niet of ze wil stoppen met roken, alleen of ze zich of even wil inhouden als jij bij har bent of dat ze dan even uit jou buurt wil doen. Of in ieder geval minderen. Nee wel accepteren, maar zeg dan dat je misschien eens in de twee weken komt.

Persoonlijk denk ik dat ze het wel goed op zou pakken, mede omdat ze al heeft gezegd dat ze niet zal roken in de buurt van je kindje als hij/zij er is.

Ik zou zo beginnen: He mam ik zit even met een vraag. Ik heb nogal moeite met het idee dat als ik hier ben en jij aan het roken ben ik aan het meeroken ben. Dat ik meerook is natuurlijk geen probleem maar dat betekend wel dat mijn kindje ook 'meerookt', en dat vind ik niet zo'n fijn idee. Zou je het een probleem vinden om als ik bij je ben even wat te minderen met roken of, als je het niet erg vind, even buiten te roken?

Misschien inderdaad beetje raar om aan je moeder te vragen of ze buiten gaat roken in haar eigen huis maar vragen kan altijd toch? Je verplicht haar er niet toe.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:59

Ik zoe kokhalzen als ze een opsteekt en dan schaapachtig zeggen: "ik wordt de laatste tijd misselijk van sigarettenrook". O:)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:09

Wat goed dat je het gezegd hebt! Misschien heb je haar met je vraag overdonderd waardoor ze wat stuurs reageerde

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:29

Gefeliciteerd! Wij roken hier binnen maar als mijn achterneefje komt op een feestdag met een groot gezelschap dan roken wij in een andere ruimte in huis, en als het lekker weer is zit iedereen in de tuin dus dan word er gewoon gerookt aan een andere tafel. Ik denk dat bijna alle rokers daar wel rekening mee willen houden maar het ligt eraan hoe je het brengt.