baby zoekt troost. Hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: baby zoekt troost. Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:47

Wat een klein schatje ts!
Vergeet ondanks de zware tijd niet om onwijs te genieten van hoe klein hij nu nog is. Het lijkt wel gisteren dat mijn dochter er ook zo bijlag, maar ze loopt hier alweer als 14 maanden oude dreumes door de kamer. Ook weer een hele leuke fase, maar ze zijn maar zo kort zo klein. (Wat klinkt dit belachelijk standaard, maar het is gewoon echt waar.)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:51

Gefeliciteerd met dit prachtige mannetje! Fijn dat de borstvoeding lekker loopt!
Wat betreft verwarring speen/borst zou ik daar niet zo bang voor zijn. Helpt het, dan lekker doen. Bij onze oudste hielp het een week of twee, daarna weigerde hij de speen. De andere twee waren ook geen "speen kinderen". Ze sabbelden er wat op maar wilden er niet aan. Ze hebben alle drie een jaar borstvoeding gehad.

Wat bij ons heel goed hielp, en ik weet het je mag het eigenlijk niet zeggen, is op de buik laten slapen. Vooral bij de oudste vonden we het spannend want we weten natuurlijk allemaal de verhalen. Maar die wilde gewoon niet slapen. Aan de borst viel hij in slaap, legden we hem in zijn wiegje dan was hij in 10 minuten weer wakker. 's nachts lieten we hem wel eens op onze buik slapen en dat ging heel goed. Maar ja, voor je eigen nachtrust is dat killing natuurlijk. We zijn begonnen met hem in de box op zijn buik te laten slapen om hem goed in de gaten te kunnen houden. Dit ging heel goed. Hij kon zijn hoofdje goed omhoog krijgen en omdraaien en daarna hebben we het ook in de wieg gedaan. Slaap problemen waren over en we hadden een tevreden baby.

De andere twee kinderen waren ook buikslapers. Ze vinden het veel fijner omdat ze lekker in elkaar kruipen als een kikkertje met hun knietjes onder hun lijfje. Ze hebben dan ook niet zo last van die stuipjes waarvan ze ook wakker schrikken als ze op de rug liggen.

Bijkomend voordeel van een buikslaper is dat ze veel sterker zijn en zich daardoor in het begin sneller ontwikkelen. Onze kinderen waren heel vlot met omdraaien, kruipen, zitten en staan (niet dat je daar als moeder heel blij van wordt want je moet ze dus altijd goed in de gaten houden :') ).

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:51

Achossie, hij verdwaalt bijna in bed. Hier sliepen ze de eerste 3/4 weken echt wel bij mij op de kamer. Zoveel makkelijker en voor mijn gevoel veiliger. Wilde ze in de buurt hebben :D.

Het clusteren is heel pittig, maar toch nog het minst pittigst als je er in meegaat. :) En ik weet echt hoe moeilijk dat is, bij nummer 3 kon ik het pas goed 'accepteren' :)
Die is nu bijna 11 weken en clusterd van 18.30-21.30. Soms ligt hij in die tijd een uurtje bij papa en is hij ook tevreden, heb ik even mijn handen vrij om te plassen oid, maar vaak toch continue bij mij.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:01

Oja, misschien voelt het bedje ook wel heel groot voor hem. Misschien kun je het op een veilige manier wat kleiner voor hem maken... Maar ik lees dat jullie ook al inbakeren, dat zal ook wel een veiliger gevoel moeten geven.
Mijn dochter heeft alle 8 de maanden dat ik borstvoeding gaf in haar kleine wiegje naast mijn bed geslapen (ze was niet zo groot, dus het paste op het laatst nog net). Lekker makkelijk, want dan hoefde ik er ook niet zo vaak uit 's nachts. En ik kon haar goed in de gaten houden. En ze voelde zich niet zo snel alleen. Geregeld was het genoeg om mijn hand even bij haar te leggen door de spijlen heen, dan was ze gerustgesteld en ging ze lekker verder slapen. Google maar eens op co-sleeping.
Na die 8 maanden verhuisde ze zonder problmen naar haar eigen kamertje.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:42

We hebben hem de 1e week op de slaapkamer gehad in de wieg. Maar dit was al geheel geen succes.
Ik zit er sowieso aan te denken om een lactatiekundige ook in te schakelen.

Genieten doen we zeker hoor.!
Het is gewoon een lekker ding haha

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:58

Bij je houden vasthouden, en bij echte regeldagen gewoon aanleggen.
Maar niet sabbelen maar echt drinken.
Kleintjes kunnen gewoon nog niet voldoende drinken om 4 uur achter elkaar te slapen.
Dus in het begin is 2.00-2.30 uur voldoende en dan gewoon weer voeden.
Als ze groter worden drinken ze vanzelf meer en slapen dan ook langer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:28

Een lk mee laten kijken kan nooit kwaad. Zij kan je ook helpen met liggend voeden. Als dat lukt, geeft dat zoveel extra rust!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:22

kun je hem niet beter in de kinderwagen bak in het bedje zetten want het kan zijn dat de ruimte te groot is voor hem, hebben we hier ook gedaan en dat heeft wel geholpen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:38

Gefeliciteerd TS!

Enige tip die ik je kan geven is volg je gevoel.

De één haat spenen en zal nee roepen, de ander zegt weer ja. Ik wist het destijds ook niet en mijn gevoel zei wel doen, en na poos speen weggedaan en geen gedoe mee gehad.

Mijn zoontje is ook geboren dmv inleiden en net te vroeg 5 pond. In middels sterke jongeman van 3,5 jaar !

Mijn tip is ook eventueel laten kijken of je genoeg voeding in je borstvoeding hebt...helaas schreeuwde hij hier ook uren lang als het even kon en bleek ik te weinig voeding te hebben waardoor hij veel honger had bepaalde uren van de dag. Toen over gegaan op flesvoeding en geen enkel probleem meer gehad, meneertje zat lekker vol.

Inbakeren kan soms ook helpen als het niks met je voeding te maken heeft. Veiligheid gevoel kan het soms ook zijn, in ene in grote wereld en groot bed is soms ook wat wennig.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:49

Hier hebben we het ook gehad met onze zoon, huilde elke avond van ongeveer 22.00 uur tot 03.00/04.00. Hij was niet te troosten. Uiteindelijk van alles geprobeerd maar na een behandeling bij de osthiopaat was het huilen voorbij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:21

Mijn laatste bleef ook huilen.
Ik had er al 2 aan de borst gehad dus kende het spel maar nr 3 wilde niet, bleef huilen en onrustig.

Uiteindelijk gekolft en de melk gemengd met papvoeding voor pasgeborenen en walla, madam was stil.
Ze had behoefte aan iets zwaardere voeding, verdroeg haar buikje blijkbaar beter.

Ik heb 4 maanden gekolft en haar dus toch 4 maanden borstvoeding kunnen geven, ook al voegde ik wat bij en kreeg ze het via de fles.

Ik had ze trouwens in een wieg die hing als een schommel aan het plavon.
Zogauw ze bewogen, schommelde de wieg en ze sliepen als rozen.
Pas met 4 maanden gingen ze over van wieg naar bedje maar dan nog in een trappelzakje.
Ze sliepen bij mij ook altijd na de eene voeding op hun linkerzij en bij de volgende voeding op hun rechterzijde.
Zo groeit het hoofdje mooi gelijk.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 02:59

Mioux , hoe en wat heb je dat laten testen dan. Puur interesse :)

Flesvoeding ligt vaak veel zwaarder op de maag dan borstvoeding. Baby's zijn dan vaak langer "tevreden" omdat ze er een zware kluif aan hebben het te verteren. Makkelijker voor de ouders, maar niet altijd voor de baby's. Overigens bedoel ik dit als algemene opmerking :)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:03

Te weinig voeding is niet snel de oorzaak van het probleem. Ik weet dat het vaak wordt gedacht en wordt gezien als oorzaak van het probleem. Je maakt melk naar vraag, dus als je te weinig hebt, moet je uit gaan zoeken waarom je kindje niet genoeg vraagt. In mijn dochters geval bleek het te liggen aan een kort lipbandje en korte tongriem.
Maar nogmaals: het verhaal van ts klinkt niet alsof ze te weinig melk heeft. Clusteren is heel gezond babygedrag. Een baby krijgt tijdens het clusteren de vetste melk, en vaak zie je dat een baby na clusteren een langere ruk maakt. Mijn dochter sliep 5-6 uur na het clusteren.
Mocht je toch nog twijfelen, neem dan contact op met een vrijwilliger van de vbn of lll. En kom je er dan nog niet uit, laat dan een lk met een voeding mee kijken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:13

Allereerste gefeliciteerd met je kindje!

Ik heb zelf drie kinderen en alle drie lang BV gegeven.

Ik had altijd een nat vochtig washandje bij de hand, op het moment dat het kindje na een paar teugen dreigde in slaap te vallen, wreef ik met het koude washandje over de voetjes en voetzooltjes.
Het gevolg was dat mijn kindjes weer verder dronken en sneller voldaan waren.

Huilen hoort er trouwens wel een beetje bij, een draagdoek deed bij mij wonderen. Of een schommel (wip) stoeltje.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:43

Gefeliciteerd met je prachtige zoontje!!

Helaas weet ik zelf niet erg veel over borstvoeding, dat is bij mij helemaal misgelopen tot een ziekenhuisopname aan toe. Maar ik ben wel een draagmama, ik droeg mijn (huil)baby uren in de draagdoek, ze had enorm veel behoefte aan contact. In de doek sliep ze van voeding tot voeding en huilde ze nooit. Ook bijna geen last van krampjes in de doek, maar als ze er savonds niet in zat, huilde ze aan 1 stuk, dus de eerste drie maanden heeft ze zowat in de doek gewoont. Die doek heeft echt mijn leven toen gered. Echte aanrader!
Nu mijn dochter net 1 is, draag ik haar nog steeds erg vaak in de doek en nog steeds vind ze het heerlijk. Ik draag haar nu op mijn rug.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:11

Bedankt iedereen voor de adviezen en felicitaties.
Inmiddels hebben we een draagdoek gehaald en die wil ik vanavond gaan proberen. Gisteren avond had hij zijn cluster moment van 18.00 tot 23.00. Het was erg vermoeiend,maar heb hem wel continu aangelegd. Om 22.30u hebben we hem in bad gedaan en na de voeding een speen aangeboden.waarna hij eindelijk in slaap is gevallen. Tot ong 2.30u dus heb even lekker kunnen slapen.
Morgen moeten we nr het cb en ga ik om de lactatiekundige vragen. Tevens heb ik een osteopaat gemaild voor een afspraak. Baat het niet dan schaad het ook niet is mijn mening.
Het is verder een heerlijk ventje en vond het clusteren van gisteren ook niet zo erg aangezien hij erg tevreden was.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:14

Ik ga met vele voorgangers mee wat betreft het clusteren. Het kan ook goed zijn dat de kleine krampjes heeft. Mijn oudste had echt elke dag een krampenuurtje. Vaak aan het eind van de dag.

Wat betreft speen: mijn drie kids hebben allemaal speentje gehad en nooit verwarring gehad met de borst. Wat heeft honger en de speen; Ik kon altijd aan het sabbelen horen of ze honger hadden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:19

Krampjes heeft hij soms last van. Ik gebruik ifacol op aanraden van de kraamzorg en dit lijkt goed te werken. Hij boert iig veel beter sinds hij dat krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:19

Och jee, ik wordt al weer depressief als ik er zelf aan denk.
Er kunnen helaas ontzettend veel redenen voor zijn van krampjes tot reflux of domweg honger.
Het is een enorme puzzel om uit te vinden wat verbetering geeft. Praat met experts!

Mijn kindje kreeg niet genoeg melk binnen aan de borst. Uiteindelijk alles gekolft en aangevuld met kv.
Was een gevoel van falen, maar uiteindelijk de meest verstandige beslissing in ons geval.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:20

Ik zou de eerste keer doek juist op een fijn moment proberen en niet wanneer hij al niet op z'n gemak is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:23

En ook niet volproberen te houden als het niets blijkt met de doek trouwens.
Hoe vaak heb ik wel niet moeten aanhoren dat ik moest gaan dragen....
Maar het enige effect wat het had, was een kind dat zo overstuur was dat het ervan moets overgeven.

Lees de tips, schrijf ze op. Probeer ze zelf uit, maar laat je niet manipuleren.
Het is soms ontzettend moeilijk om uit te vinden wat werkt.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:24

Herkenbaar verhaal, alleen is in mijn geval de borstvoeding flesvoeding. Kleine man is geboren dmv inleiden, niet vlottende bevalling, foetale nood en uiteindelijk een spoedkeizersnede. Waarbij de ruggenprik niet goed zat en ik onder algehele narcose moest. Meneertje is vervolgens een week opgenomen geweest op de kinderafdeling omdat hij zijn bloedsuikers niet op pijl kon houden en is nu iets meer dan een week lekker thuis.

Hij heeft gigantische mamahonger, heel soms is papa ook goed genoeg. Zijn krampjes beginnen te komen, heeft extreme zuigbehoefte en wil zo'n 3 á 4 uur per dag niet alleen in zijn bedje zijn. De enige dingen die dan voor hem werken is lekker naar buiten of lekker slapen op mama. Als hij in zijn huilmomentjes zit, wil hij heel graag zijn speentje en zoals Riddershow ook zegt aan de manier van sabbelen op zijn speen kunnen we hier inmiddels redelijk goed zien of hij honger heeft.

Mijn advies, voor zover ik dat na 16 dagen moederschap kan geven, is je gevoel volgen en als je het ervoor over hebt hem lekker bij je nemen op het moment dat hij daar behoefte aan heeft. Ik vind het zelf bijvoorbeeld ook heel fijn om lekker samen op de bank of in bed te liggen en het geeft mij veel rust als hij ook lekker rustig is.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:30

Jee wat een verhaal tess_.
Het geeft idd rust als hij lekker bij me ligt. Dan krijg je echt zo'n rustzalig moment.

Adviezen neem ik idd aan maar volg ook mijn gevoel!
Je kent je kind toch het beste.

Kwa voeding geloof ik niet dat ik te weinig geef. Hij plast uitstekend en groeit zeer hard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:32

Ik zou trouwens een onafhankelijke IBCLC lactatiekundige inschakelen en niet 1 via het consultatiebureau of een ziekenhuis. La Leche League en VBN hebben ook fijne vrijwilligers die je goed kunnen helpen.

Clusteren was hier na 4 weken helemaal over en verschoof van beginnen om 22.00 naar beginnen om 19.00 om uiteindelijk ineens op te houden. het is even een fase waar je doorheen moet.
Als hij overdag na een voeding prima 2 a 3 uur slaapt zou ik me niet druk maken om het hebben van te weinig voeding.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:47

malih schreef:
Als eerst van harte gefeliciteerd met je zoontje!

Het kan zijn dat je zoontje mamahonger heeft en gewoon bij jou wil zijn. En lekker wil tuttelen. Je kunt je aanmelden bij de Facebook pagina la leche laque. Daar zitten borstvoedingsmama's lactatiekundige en veel ervarings deskundige. daar wordt je vast geholpen. Wees welkom! Ook ik heb er ontzettend veel aan gehad als ik t even niet meer wist (zl is nu 6.5 maand en krijgt nog bv)

Daarnaast kan (ergonomisch) dragen ook heel veel helpen bij zulke momenten. Dan heb jij je handen vrij maar de kleine man is dicht bij je
ook daarvan zijn fb pagina's

Ik ken iemand die deel uitmaakte van La leche Leage, en ze gaf me boeken van die club, maar er zitten nogal bijzonder fanatieke types tussen (dat was die persoon zelf ook), waar ik je echt voor wil waarschuwen. Strikt anti-speentjes, borstvoeden tot en met 4 jaar, "IEDEREEN" moet en kan borstvoeden, en slapen met de baby in bed, waar dus ongelukken door zijn gebeurd, maar in hun boeken vond ik dat risico niet terug, of zwaar gebagatelliseerd, want je moet ahw broeden op je kind, want oeh die moeder kindband kon wel eens beschadigd worden... nu moet ik zeggen dat die bekende uit het buitenland kwam en daar zijn ze sowieso nogal fanatiek, àls ze ergens voor kiezen, het kan zijn dat ze in NL wat meer het nuchtere verstand gebruiken, maar houd het wel in je achterhoofd, want als je net een kind hebt praten ze je makkelijk een schuldgevoel aan, als je het niet volgens hun manier doet.

Ben zelf blij dat ik niet naar hun bijeenkomsten ben geweest, wat die bekende graag wilde, toen ik zwanger was... ik kon dat gedram er persoonlijk niet bij hebben.