Lieve bokkers,
Ik hoop dat het oké is om een topic voor mijzelf aan te maken. Er zal vast al geschreven zijn over reukvermogen, maar ik wil mijn eigen
struggles even kwijt.
Sinds maart 2013 verlies ik mijn reukvermogen beetje bij beetje en ik zit er meer mee dan ik me voor had kunnen stellen

. Het medische verhaal laat ik even achterwege, daar word ik namelijk op dit moment alleen maar hopelozer van. Ik wil met jullie vooral de impact op mijn dagelijks leven bespreken om het even kwijt te kunnen. Verder heb ik niet echt een doel met dit topic. Iedereen die hetzelfde meemaakt of mee heeft gemaakt, is natuurlijk van harte uitgenodigd dit topic ook te gebruiken om te ventileren.
Inmiddels ruik ik nog maar een paar keer per dag "helder". Twee jaar geleden had ik je echt niet geloofd als je me had verteld hoezeer dat verlies van geuren mijn leven zou beïnvloeden. Ik heb er wel eens over nagedacht wat ik allemaal zou missen als ik niet meer kon horen of zien, maar ruiken? Nee, nooit veel waarde aan gehecht.
Tot voorkort. Ik word er voor mijn gevoel de hele dag mee geconfronteerd. Het begint er al mee dat ik mijn verzorgingsproducten nauwelijks meer ruik. Mijn beauty rituelen zijn daar een stuk saaier door geworden kan ik je vertellen. Ook kwam ik van een koude kermis thuis toen ik dacht mijn favoriete luxe geurtje even te scoren a.d.h.v. de aanbieding bij de drogist. Ik rook helemaal niets. De parfum niet, het papieren staaltje niet, mijn vingers die het vasthielden niet en de lieve mevrouw die me hielp "rook" ik al evenmin.
Dan het ontbijt, of beter gezegd eten in het algemeen. Volgens artsen kan ik opzich nog even goed proeven als voorheen, maar de ervaring is soms echt nihil te noemen. Vandaag zat ik bijvoorbeeld aan een pizza waarvan ik wéét dat ik hem heerlijk vind, maar ik kan me niet herinneren ooit zo een smakeloze pizza op te hebben. Ik beleef mijn eten steeds meer vanuit de structuur die het heeft en nouja... probeer zelf maar eens stil te staan bij je eten nadat je het een aantal keer gekauwd hebt. I rest my case. Het stomme is trouwens dat ik er eerder meer dan minder op ga eten. Ik blijf op een of andere manier op zoek naar die smaaksensatie die er gewoonweg niet meer komt.
Loop je later door de Blokker en denk je even aan de voor jou nieuwe Glade kaars te ruiken...registreer je niets. Om vervolgens met een schaapachtig lachje "ja, lekker hoor" te antwoorden wanneer een medewerker van de winkel vraagt of je de nieuwe geur prettig vindt.
Verder mis ik de "waarschuwende" functie van het ruiken dat ik eerst zo onwetend uitstekend kon. Ik heb al eens met hondenpoep onder mijn schoen op een verjaardag gezeten

ik kon wel door de grond zakken toen mijn moeder me er in de keuken op aansprak en ik daarna merkte dat al het bezoek het al doorhad. Gelukkig was dit een verjaardag onder familieleden, maar ik ben bang voor wat er komen gaat. Ik gebruikte mijn neus vaak om te bepalen of ik bijvoorbeeld vanaf het paard meteen door kon rijden naar iets anders op mijn agenda, om in te schatten of fruit nog vers genoeg is, of ik zelf nog fris genoeg ruik, of mijn adem ermee door kan (heel belangrijk voor me!)...
Zoals op die verjaardag, zo zal ik veel vaker de mist in gaan. Laatst, misschien nu nog?, was er zo'n reclame gaande op TV over geurenblindheid. Daarin wordt op ietwat grappige wijze geïllustreerd hoe mensen blind worden voor hoe hun huis ruikt, dat er sokken liggen te stinken et cetera. Ondertussen word ik letterlijk "geurenblind" en dan zet zo'n spotje je best aan het denken. Ik kan voor heel veel dingen regeltjes bedenken (check je schoenen, ruim je was op, gooi eten bij twijfel weg)...maar het zal me geheid overkomen, dat is namelijk al gebeurd.
Dit alles verbleekt echter bij het echte verlies. Ik ruik mijn paardje bijna niet meer. Ik neem de geuren op stal bijna niet meer waar

Het doet me echt zoveel om dit nu op te schrijven, dat begrijp ik zelf niet eens. Ik mis hoe hij ruikt als hij gewassen is, bezweet is, gewoon lekker zichzelf is, in de modder heeft gerold... Ik mis de geur van zijn voer, het hooi, bepaalde paardenproducten die ik niet meer ruik. En nu over naar wat ik écht verschrikkelijk vind: ik kan de geur van het dekje van mijn overleden paard niet meer oppikken

Zoals gezegd heb ik een paar keer per dag nog een opleving, maar je zal altijd zien dat ik op dat moment net niet daar ben.
Ik moet steeds vaker beredeneren hoe iets ruikt. In het dagelijks leven vind ik dat één ding, maar op stal vind ik het echt verschrikkelijk. Ik wil niet hoeven bedenken hoe mijn paard op dat moment ruikt door na te denken over wat we gedaan hebben/hoe hij erbij staat. Ik wil verrast worden door zijn geuren en onnozel van ze genieten zoals ik voorheen altijd gedaan heb.
Ik probeer het echt in perspectief te zien. Ik zou nog altijd liever dit scenario doorlopen dan dat ik hem niet meer zou mogen voelen, zien, of horen. Het valt me nu alleen even bijzonder zwaar en ik heb bovendien niet het idee dat mensen om me heen écht begrijpen hoe heftig het van tijd tot tijd kan worden. Zelfs als ze het in het algemeen lijken te begrijpen, doen ze vrij laconiek over het grote gemis van de geuren op stal. Ik moet, als ik hun woorden mag geloven, vooral blij zijn dat ik de mest straks niet meer ruik...maar zelfs die mis ik.
Goed, dat was het voor nu. Onwijs bedankt dat ik hier een plekje heb om dit kwijt te kunnen.