Slaapproblemen: slaapwandelen & "nachtmerries"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:16

Vjestagirl schreef:
Mindfullness heb ik naar gekeken, maar past niet echt binnen mijn levensstijl, ik heb het geduld niet om oefeningen te doen en meditatie geloof ik simpelweg niet in.

Weet wel dat er een heleboel wetenschappelijk onderzoek naar is, het is echt niet meer zo zweverig als een aantal jaren terug. Bij bijvoorbeeld het ziekenhuis in Nijmegen (radboud) word het ook als behandelmethode gebruikt, en die staan nou niet echt bekend om hun alternatieve geneeswijzen :)

Maar dat gezegd hebbende, je moet natuurlijk wel iets kiezen wat bij je past. Als je dit echt niet wil proberen dan zou ik inderdaad voor een natuurlijk supplement gaan, of iets anders wat je kalmeert voor het slapen gaan, zoals je lampen op tijd dempen, vaste slaaptijd en vast ritueel voor het slapen gaan :)

vibabu

Re: Slaapproblemen: slaapwandelen & "nachtmerries"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:39

Via de huisarts aangegeven antidepressiva te willen en heb er een voorgeschreven gekregen die ook ondersteunt in het slapen. Om alkes wat rustiger in m'n hoofd te krijgen oxazepam voorgeschreven gekregen. Wel alles in combinatie met therapieën. Anders zou ik ook niet willen. Wilde het al zonder medicijnen doen maar dat is niet gelukt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:15

Ik zou meditatie niet te snel afschrijven. Even 5 tot 10 minuten bewust tot rust komen en je gedachten los laten (niet proberen alles weg te drukken, maar als de gedachte langs komt, niet aan vast blijven houden). Ik vind het zelf lekker zitten met mijn rug tegen de muur of de verwarming. En dan met een mantra of een lyric-loze achtergrondgeluid.

Een mantra is een simpele tekst die je mee denk, neuriet of zingt. Hierdoor laten je hersenen de rest van je gedachten los.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:34

Heel herkenbaar de klachten van TS.
Heb je al een oplossing gevonden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 10:57

Dispar_Vulgo schreef:
Heel herkenbaar de klachten van TS.
Heb je al een oplossing gevonden?

Nee, eigenlijk niet.
Ik heb er wel minder last van doordat ik probeer dingen nu overdag echt af te sluiten, maar het gebeurd nog steeds met enige regelmaat

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:27

Vjestagirl schreef:
Mindfullness heb ik naar gekeken, maar past niet echt binnen mijn levensstijl, ik heb het geduld niet om oefeningen te doen en meditatie geloof ik simpelweg niet in.

Meditatie is niet iets om in te gelóven, het is iets dat je dóet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:35

wat je kunt doen is een simpel alarm op je slaapkamer deur zetten, zodat je wakker gemaakt wordt als je de deur opent (en dus je mobieltje buiten de slaapkamer laten zodat je geen rare berichtjes kunt versturen in je slaap)

http://www.alarmmarkt.nl/deur-raam-alarm.html werkt op magneetjes..
zodra het contact verbroken wordt, gaat het alarm af.
als je zo'n genie bent dat je in je slaap het alarm af zou zetten voor je de deur opent.. dan aan de buitenzijde van je deur doen.

enige wat je kunt doen is zorgen voor een goed ritme.. op tijd op staan op tijd naar bed gaan, voldoende rust nemen. slaapwandelen lijkt vooral voor te komen bij mensen die te vermoeid raken (bijvoorbeeld door overprikkeling of slaaptekort).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:49

alleirbag schreef:
Vjestagirl schreef:

Meditatie is niet iets om in te gelóven, het is iets dat je dóet.

Hahaha dat is net zoiets als zeggen dat je niet niet in God kunt geloven, omdat hij nou eenmaal bestaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:51

elenaMM77 schreef:
wat je kunt doen is een simpel alarm op je slaapkamer deur zetten, zodat je wakker gemaakt wordt als je de deur opent (en dus je mobieltje buiten de slaapkamer laten zodat je geen rare berichtjes kunt versturen in je slaap)

http://www.alarmmarkt.nl/deur-raam-alarm.html werkt op magneetjes..
zodra het contact verbroken wordt, gaat het alarm af.
als je zo'n genie bent dat je in je slaap het alarm af zou zetten voor je de deur opent.. dan aan de buitenzijde van je deur doen.

enige wat je kunt doen is zorgen voor een goed ritme.. op tijd op staan op tijd naar bed gaan, voldoende rust nemen. slaapwandelen lijkt vooral voor te komen bij mensen die te vermoeid raken (bijvoorbeeld door overprikkeling of slaaptekort).

Dan vind ik een heel goed idee. Ik denk dat ik die maar op mijn buitendeuren ga zetten. Thanx.

Ik moet wel zeggen dat het de laatste tijd veel rustiger is, maar k heb de laatste tijd ook veel minder prikkels.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:53

Vjestagirl schreef:
Hahaha dat is net zoiets als zeggen dat je niet niet in God kunt geloven, omdat hij nou eenmaal bestaat.

Júist niet, God is een religie, en meditatie een methode. Zeggen dat je niet in meditatie gelooft is dus eerder gelijk aan zeggen dat je niet gelooft in eb en vloed.

Jouw reactie geeft precies mijn punt aan; je ziet meditatie als iets waarin je kunt geloven, terwijl het een vaststaand feit is. God is geen vaststaand feit, daarvan kun je zeggen dat je er wel of niet in gelooft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:24

alleirbag schreef:
Vjestagirl schreef:

Júist niet, God is een religie, en meditatie een methode. Zeggen dat je niet in meditatie gelooft is dus eerder gelijk aan zeggen dat je niet gelooft in eb en vloed.

Jouw reactie geeft precies mijn punt aan; je ziet meditatie als iets waarin je kunt geloven, terwijl het een vaststaand feit is. God is geen vaststaand feit, daarvan kun je zeggen dat je er wel of niet in gelooft.

Thanx voor je mening :D. Nu terug ontopic

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:32

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:34

Oh dat klinkt als n heel toepasselijk programma voor mij, dat ga ik zeker kijken :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:50

Eigenlijk geef je de oplossing zelf al, je moet rustiger in je hoofd worden. Dus om die reden moet je het slapen zelf niet aan gaan pakken, maar de rust hervinden.

Ook al klinkt mindfullnes heel zweverig, is het dat niet. Ik ben daar ook totaal niet van, maar omdat ik zulke erge nachtmerries had in onrustige periodes ben ik ook gaan zoeken naar een oplossing.

Ik zou zeggen: download die app van VGZ en probeer t twee weken. Daarna kun je pas zeggen of iets wel of niet werkt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:26

heel herkenbaar. ook in periodes met stress of verandering slaapwandel ik veel. Tijd lang gehad waar ik er zelf ook extreme veel last van had. 4 keer per nacht ergens anders in he thuis (of op andere plekke) wakker worden. Hierdoor geen rust krijgen etc. Ben toen naar de huisarts gegaan en die kwam met de bekende zaken (regelmatig leven, stress vermijden etc) hij heft met toen een anti depressive voorgeschreven die werkt tegen rustloos been sydroom. dit werkte bij mij goed. Ik heb dat een aantal weken geslikt en ben er toen mee gestopt (blijft toch zooi wat je slikt) heb er nu veel minder last van.