Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laurier schreef:Heb je al eens geprobeerd om varkensvlees te laten staan? Hoor wel eens vaker dat je exceem ook daardoor kan verergeren/ontstaan.
(om andere redenen dan eczeem)
Peppertree schreef:Heb wel eens gehoord dat het houden/verzorgen van tortelduiven kan helpen. Heel wazig, maar toen ik het googlede kwamen er toch meerde re positieve verhalen. Sorry, heeft niet echt met voeding te maken, maar misschien heb je er wat aan.
Mijn eczeem zit op m'n oogleden, bovenarmen, onderarmen, knieholtes, hoofdhuid en schaamstreek (die is nog het meest vervelend. Je kan niet ff 'lekker krabben' zegmaar
). Ik heb letterlijk voor elke plek een andere zalf, omdat ze alleen daar lijken te helpen (in beperkte mate). 
Hopelijk vind jij ook snel een oplossing! Frummels schreef:Ailill: Weinig suiker eten dacht ik te doen, tot ik op ging schrijven wat ik op een dag eet. Toen kwam ik tot de ontdekking dat ik veel "verborgen" suikers eet. Ik ga daar nu extra op proberen te letten! Wasmiddel heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. Douchegel gebruik ik altijd PH neutrale, want anders dan barst mijn huid letterlijk open (ook op plekken waar ik geen eczeem heb, mijn huid is echt kurkdroog). Water drink ik ook zeker 2 liter per dag, al moet ik daar wel moeite voor doen(ik vergeet nog wel eens te drinken gedurende de dag).
Vlees eten wij ook niet nee, ik denk 1 a 2x per week kip of rund, varken eet ik niet.
Stress klopt inderdaad, ik heb nu ook veel stress door mijn studie (afstuderen, hertentamens etc.) en merk, zeker nu het hooikoorts seizoen begonnen is, dat ik er echt veel en veel meer last van heb dan anders!
Dankjewel voor je reactie, het is fijn dat je het herkent.
Marie: ik heb homeopatische middelen en behandelingen gehad, maar die haalden helaas niets uit.. Kineosoloog nog niet, dat ken ik niet? Daar ga ik iets over opzoeken. Dankje.
Bedankt voor de links, ik ga ze eens rustig bekijken, heel fijn!
bigone: Het is inderdaad enorm vervelend. Wasmiddel heb ik nooit op gelet eigenlijk, ik gebruik vrijwel altijd dezelfde (dus ook in de periodes dat mijn eczeem niet zichtbaar is), maar het kan nooit kwaad om dat te veranderen, dan kan het daar in elk geval niet aan liggen! Shampoo en douchegel gebruik ik al zonder/met zo min mogelijk toevoegingen, net als bodylotion (allemaal zonder "zeep" en parfum, voor een extreem droge huid). Ik wil inderdaad niet alles opeens omgooien met eten, zeker niet nu ik wat stress heb ivm afstuderen denk ik niet dat dat mij ten goede komt. Een eliminatie lijkt me heel handig en ga ik ook zeker doen (evt in overleg met de huisarts)
Dankjewel voor het meedenken!
Rebel_Jits schreef:Zoek eens op atopie. Dat is de verzamelnaam als je hooikoorts, astma en eczeem hebt. Zo 2 op de 3 valt er eigenlijk ook wel onder.
Ik ga meelezen hier, want ik heb dus ook gigantisch last van alledrie het bovenstaandeMijn eczeem zit op m'n oogleden, bovenarmen, onderarmen, knieholtes, hoofdhuid en schaamstreek (die is nog het meest vervelend. Je kan niet ff 'lekker krabben' zegmaar
). Ik heb letterlijk voor elke plek een andere zalf, omdat ze alleen daar lijken te helpen (in beperkte mate).
Qua voeding heb ik nog niet veel geprobeerd. Toen ik heel gezond at (amper snacks), had ik wel minder eczeem. Maar in het jaar ervoor, toen ik nog wel alles at wat los en vast zat, had ik ook minder eczeem dan de jaren daarvoor. Geen idee of er een verband is.
Als er een alternatieve oplossing is om de hele atopie aan te pakken, zou ik dat graag proberen.
Rebel_Jits schreef:Zoek eens op atopie. Dat is de verzamelnaam als je hooikoorts, astma en eczeem hebt. Zo 2 op de 3 valt er eigenlijk ook wel onder.
Ik ga meelezen hier, want ik heb dus ook gigantisch last van alledrie het bovenstaandeMijn eczeem zit op m'n oogleden, bovenarmen, onderarmen, knieholtes, hoofdhuid en schaamstreek (die is nog het meest vervelend. Je kan niet ff 'lekker krabben' zegmaar
Qua voeding heb ik nog niet veel geprobeerd. Toen ik heel gezond at (amper snacks), had ik wel minder eczeem. Maar in het jaar ervoor, toen ik nog wel alles at wat los en vast zat, had ik ook minder eczeem dan de jaren daarvoor. Geen idee of er een verband is.
Als er een alternatieve oplossing is om de hele atopie aan te pakken, zou ik dat graag proberen.

Frummels schreef:Ik ben vanmorgen bij de HA geweest en die is er, net als mijn vorige HA, vrij zeker van dat het geen reactie is op voedingsmiddelen (wat ik zelf ook al dacht). Hij gaf wel aan dat minder suikers eten nooit kwaad kan met een gevoelige huid en eczeem en dat het de klachten best zou kunnen verlichten, maar het zal er niet van weg gaan.
De HA denkt aan een combinatie van stress en hooikoorts waardoor mijn gevoelige en extreem droge huid dus nog gevoeliger wordt. En omdat ik altijd al eczeem heb gehad, kan het heel goed zijn dat het door deze factoren weer 'wakker geschud' wordt.
Ik ga wel eens even wat experimenteren met eten en drinken, alles opschrijven
Heb nu een nieuwe zalf voorgeschreven gekregen, 4 dagen smeren, 3 dagen stoppen etc. Als het onder controle is afbouwen naar 3 dagen smeren 4 dagen stoppen, 2 dagen smeren 5 dagen stoppen etc. Dus daar gaan we maar eens mee aan de slag.
Woogy: agressieve middelen op de huid vermijden is inderdaad iets wat ik echt moet doen. Ook opletten met kledingmateriaal en dieren. (allergie voor katten en paarden die redelijk onder controle is, maar moet wel zorgen dat ze niet op de plekken komen waar ik eczeem heb. Voor poes betekent dat niet in bed, en bij paard zorgen dat ik geen haren e.d. in mijn gezicht en nek krijg). Maar dat met dieren gaat eigenlijk prima sinds ik weet waar ik op moet letten.
Witte reus ga ik ook eens proberen! Heb eigenlijk nooit gemerkt dat ik last heb van wasmiddelen, maar een beetje me experimenteren kan geen kwaad.
kimberley1995: ik geloof dat ik klassieke homeopathie heb gehad. Ik weet het niet meer zeker, ik weet alleen dat ik eens in de zoveel tijd korreltjes kreeg die ik in moest nemen en druppeltjes die ik in mijn glas water kon doen. (ik ben bij zoveel (homeopathische)artsen geweest dat ik het niet meer allemaal precies weet. Heb bv ook acupunctuur geprobeerd). De homeopaat zei dat in, ik meen 30-40% van de gevallen, ook homeopathie geen uitkomst kan bieden voor sommige patiënten en dat het dus goed kan dat ik daar onder val. Hij kon verder niet zo veel meer voor mij doen.
Wat zou je allemaal willen weten? Mag ook via pb.