Eczeem en voeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Eczeem en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:00

Ik ga morgen even uitgebreid lezen en reageren.
heb inderdaad ook al bijna 24jaar, mn hele leven al eczeem. Ook atopisch eczeem. En inderdaad ogen, elleboog holtes, knie holtes, schaamstreeken voornamelijk mn handen.

en er werkt vrij weinig!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 22:11

Laurier schreef:
Heb je al eens geprobeerd om varkensvlees te laten staan? Hoor wel eens vaker dat je exceem ook daardoor kan verergeren/ontstaan.

Ik eet geen varkensvlees, alleen rund en kip. :) (om andere redenen dan eczeem)

SummerRemedy: dat is ook zeker het bekijken waard, Dankjewel voor je tip!

Peppertree: haha daar heb ik nog nooit van gehoord! :D

Wonderbaarlijk genoeg werkt de zilver crème opeens heel goed? Terwijl dat eerst altijd enorm brandde. Heb nu nog een laagje gesmeerd voor het slapen gaan en ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet.. :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:46

Nee, het leek mij ook heel vreemd. Maar het schijnt dat ze iets bij zich hebben wat eczeem vermindert. Daarom moet je er blijkbaar veel mee in aanraking komen. Hoorde het van een collega die het zijn hele leven al heeft en het nu ten einde raad toch maar ging proberen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:34

Peppertree schreef:
Heb wel eens gehoord dat het houden/verzorgen van tortelduiven kan helpen. Heel wazig, maar toen ik het googlede kwamen er toch meerde re positieve verhalen. Sorry, heeft niet echt met voeding te maken, maar misschien heb je er wat aan.

Duiven houden is heel slecht voor je luchtwegen!!!!

http://www.ggdrotterdamrijnmond.nl/mili ... uiven.html

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:18

Zoek eens op atopie. Dat is de verzamelnaam als je hooikoorts, astma en eczeem hebt. Zo 2 op de 3 valt er eigenlijk ook wel onder.

Ik ga meelezen hier, want ik heb dus ook gigantisch last van alledrie het bovenstaande ;( Mijn eczeem zit op m'n oogleden, bovenarmen, onderarmen, knieholtes, hoofdhuid en schaamstreek (die is nog het meest vervelend. Je kan niet ff 'lekker krabben' zegmaar :o ). Ik heb letterlijk voor elke plek een andere zalf, omdat ze alleen daar lijken te helpen (in beperkte mate).
Qua voeding heb ik nog niet veel geprobeerd. Toen ik heel gezond at (amper snacks), had ik wel minder eczeem. Maar in het jaar ervoor, toen ik nog wel alles at wat los en vast zat, had ik ook minder eczeem dan de jaren daarvoor. Geen idee of er een verband is.

Als er een alternatieve oplossing is om de hele atopie aan te pakken, zou ik dat graag proberen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:21

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik ben nu onderweg naar de huisarts om wat dingen te bespreken. :)

Rebel, ik heb inderdaad ook alle drie. Vervelend is het he. :( Hopelijk vind jij ook snel een oplossing!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:27

Frummels schreef:
Ailill: Weinig suiker eten dacht ik te doen, tot ik op ging schrijven wat ik op een dag eet. Toen kwam ik tot de ontdekking dat ik veel "verborgen" suikers eet. Ik ga daar nu extra op proberen te letten! Wasmiddel heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad. Douchegel gebruik ik altijd PH neutrale, want anders dan barst mijn huid letterlijk open (ook op plekken waar ik geen eczeem heb, mijn huid is echt kurkdroog). Water drink ik ook zeker 2 liter per dag, al moet ik daar wel moeite voor doen :j (ik vergeet nog wel eens te drinken gedurende de dag).
Vlees eten wij ook niet nee, ik denk 1 a 2x per week kip of rund, varken eet ik niet.
Stress klopt inderdaad, ik heb nu ook veel stress door mijn studie (afstuderen, hertentamens etc.) en merk, zeker nu het hooikoorts seizoen begonnen is, dat ik er echt veel en veel meer last van heb dan anders!
Dankjewel voor je reactie, het is fijn dat je het herkent. :)

Marie: ik heb homeopatische middelen en behandelingen gehad, maar die haalden helaas niets uit.. Kineosoloog nog niet, dat ken ik niet? Daar ga ik iets over opzoeken. Dankje.
Bedankt voor de links, ik ga ze eens rustig bekijken, heel fijn! :)

bigone: Het is inderdaad enorm vervelend. Wasmiddel heb ik nooit op gelet eigenlijk, ik gebruik vrijwel altijd dezelfde (dus ook in de periodes dat mijn eczeem niet zichtbaar is), maar het kan nooit kwaad om dat te veranderen, dan kan het daar in elk geval niet aan liggen! Shampoo en douchegel gebruik ik al zonder/met zo min mogelijk toevoegingen, net als bodylotion (allemaal zonder "zeep" en parfum, voor een extreem droge huid). Ik wil inderdaad niet alles opeens omgooien met eten, zeker niet nu ik wat stress heb ivm afstuderen denk ik niet dat dat mij ten goede komt. Een eliminatie lijkt me heel handig en ga ik ook zeker doen (evt in overleg met de huisarts)
Dankjewel voor het meedenken! :)

Welke soort homeopathie heb je geprobeerd, dat scheelt ook nog erg. Wat had de homeopaat zelf te zeggen over dat de middelen niet aansloegen? Ik ben zelf onder behandeling voor onder andere eczeem met klassieke homeopathie en het eerste middel was meteen raak. Ik studeer het daarnaast zelf ook nog. Zou je misschien wat meer willen vertellen? Dan kan ik kijken of ik dingen mis, maar ik kan je zeker aanbevelen om nog een poging te wagen alleen wellicht bij een ander homeopaat.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:35

Rebel_Jits schreef:
Zoek eens op atopie. Dat is de verzamelnaam als je hooikoorts, astma en eczeem hebt. Zo 2 op de 3 valt er eigenlijk ook wel onder.

Ik ga meelezen hier, want ik heb dus ook gigantisch last van alledrie het bovenstaande ;( Mijn eczeem zit op m'n oogleden, bovenarmen, onderarmen, knieholtes, hoofdhuid en schaamstreek (die is nog het meest vervelend. Je kan niet ff 'lekker krabben' zegmaar :o ). Ik heb letterlijk voor elke plek een andere zalf, omdat ze alleen daar lijken te helpen (in beperkte mate).
Qua voeding heb ik nog niet veel geprobeerd. Toen ik heel gezond at (amper snacks), had ik wel minder eczeem. Maar in het jaar ervoor, toen ik nog wel alles at wat los en vast zat, had ik ook minder eczeem dan de jaren daarvoor. Geen idee of er een verband is.

Als er een alternatieve oplossing is om de hele atopie aan te pakken, zou ik dat graag proberen.

Google maar eens op kinesiologie. Ik hoor/lees heel veel goede ervaringen om allergieën aan te pakken met kinesiologie. Er zijn mensen die zo onder de indruk waren van kinesiologie dat ze zelf de opleiding zijn gaan doen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:46

Rebel_Jits schreef:

Je mag mij eventueel pb'en over een alternatieve oplossing.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:51

eczeem is geen standaard voor. Als ik teveel melk(producten) binnen krijg, krab ik m'n handen kapot. Bij te veel ei gaat m'n nek en bovenzijde van m'n schouders eraan. Suikers krijg ik jeuk op m'n rug. Kleurstoffen op m'n hoofd.

Het is vooral beseffen wat je eet en wat de reactie van je lichaam erop is.

Ik heb al sinds ik een week oud ben bergen en bergen met allergie testen gehad, zalfjes, poeders en drankjes. Beste werkte voor mij om letterlijk op te schrijven 'nuts gegeten jeuk aan m'n elleboog' en op die manier een patroon gaan vinden in welke producten zorgen voor jeuk, en waar.

De darmen zijn het belangrijkste om goed te houden, zorgen dat je vezels eet, veel water drinkt dat je darmen alles optimaal aankunnen. Als deze iets geïrriteerd raken uit zich dat in huid problemen.

Verder zorgen dat je geen agressieve middelen op je huid gebruikt, goed insmeren na het douchen zodat je huidje ook van buitenaf sterker blijft.

Ik kan ook alleen maar tegen 1 waspoeder en dat is Witte reus, zodra iets anders gebruikt is ga ik kapot van de jeuk :(

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:23

Ik ben vanmorgen bij de HA geweest en die is er, net als mijn vorige HA, vrij zeker van dat het geen reactie is op voedingsmiddelen (wat ik zelf ook al dacht). Hij gaf wel aan dat minder suikers eten nooit kwaad kan met een gevoelige huid en eczeem en dat het de klachten best zou kunnen verlichten, maar het zal er niet van weg gaan.
De HA denkt aan een combinatie van stress en hooikoorts waardoor mijn gevoelige en extreem droge huid dus nog gevoeliger wordt. En omdat ik altijd al eczeem heb gehad, kan het heel goed zijn dat het door deze factoren weer 'wakker geschud' wordt.
Ik ga wel eens even wat experimenteren met eten en drinken, alles opschrijven :)
Heb nu een nieuwe zalf voorgeschreven gekregen, 4 dagen smeren, 3 dagen stoppen etc. Als het onder controle is afbouwen naar 3 dagen smeren 4 dagen stoppen, 2 dagen smeren 5 dagen stoppen etc. Dus daar gaan we maar eens mee aan de slag.

Woogy: agressieve middelen op de huid vermijden is inderdaad iets wat ik echt moet doen. Ook opletten met kledingmateriaal en dieren. (allergie voor katten en paarden die redelijk onder controle is, maar moet wel zorgen dat ze niet op de plekken komen waar ik eczeem heb. Voor poes betekent dat niet in bed, en bij paard zorgen dat ik geen haren e.d. in mijn gezicht en nek krijg). Maar dat met dieren gaat eigenlijk prima sinds ik weet waar ik op moet letten.
Witte reus ga ik ook eens proberen! Heb eigenlijk nooit gemerkt dat ik last heb van wasmiddelen, maar een beetje me experimenteren kan geen kwaad. :)

kimberley1995: ik geloof dat ik klassieke homeopathie heb gehad. Ik weet het niet meer zeker, ik weet alleen dat ik eens in de zoveel tijd korreltjes kreeg die ik in moest nemen en druppeltjes die ik in mijn glas water kon doen. (ik ben bij zoveel (homeopathische)artsen geweest dat ik het niet meer allemaal precies weet. Heb bv ook acupunctuur geprobeerd). De homeopaat zei dat in, ik meen 30-40% van de gevallen, ook homeopathie geen uitkomst kan bieden voor sommige patiënten en dat het dus goed kan dat ik daar onder val. Hij kon verder niet zo veel meer voor mij doen.
Wat zou je allemaal willen weten? Mag ook via pb. :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:58

Je kan toch evt gaan emilineren (schrijf ik t zo goed)
Minimaal 2 weken dingen laten. Dus goed etiketten lezen.
Heb je al is probiotica geprobeerd.
Misschien kan je is bij de Groene Vrouw wat vinden wat je ondersteunen kan

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:04

Tuurlijk kun je gaan elimineren ed, maar als je niet stopt met hormoonzalven, sterker nog, je gaat alleen maar meer en zwaarder smeren, dat heeft toch geen nut?

Probiotica is een goede tip, veel eczeemklachten hebben een verband met verstoorde darmfunctie. :j

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:57

Frummels schreef:
Ik ben vanmorgen bij de HA geweest en die is er, net als mijn vorige HA, vrij zeker van dat het geen reactie is op voedingsmiddelen (wat ik zelf ook al dacht). Hij gaf wel aan dat minder suikers eten nooit kwaad kan met een gevoelige huid en eczeem en dat het de klachten best zou kunnen verlichten, maar het zal er niet van weg gaan.
De HA denkt aan een combinatie van stress en hooikoorts waardoor mijn gevoelige en extreem droge huid dus nog gevoeliger wordt. En omdat ik altijd al eczeem heb gehad, kan het heel goed zijn dat het door deze factoren weer 'wakker geschud' wordt.
Ik ga wel eens even wat experimenteren met eten en drinken, alles opschrijven :)
Heb nu een nieuwe zalf voorgeschreven gekregen, 4 dagen smeren, 3 dagen stoppen etc. Als het onder controle is afbouwen naar 3 dagen smeren 4 dagen stoppen, 2 dagen smeren 5 dagen stoppen etc. Dus daar gaan we maar eens mee aan de slag.

Woogy: agressieve middelen op de huid vermijden is inderdaad iets wat ik echt moet doen. Ook opletten met kledingmateriaal en dieren. (allergie voor katten en paarden die redelijk onder controle is, maar moet wel zorgen dat ze niet op de plekken komen waar ik eczeem heb. Voor poes betekent dat niet in bed, en bij paard zorgen dat ik geen haren e.d. in mijn gezicht en nek krijg). Maar dat met dieren gaat eigenlijk prima sinds ik weet waar ik op moet letten.
Witte reus ga ik ook eens proberen! Heb eigenlijk nooit gemerkt dat ik last heb van wasmiddelen, maar een beetje me experimenteren kan geen kwaad. :)

kimberley1995: ik geloof dat ik klassieke homeopathie heb gehad. Ik weet het niet meer zeker, ik weet alleen dat ik eens in de zoveel tijd korreltjes kreeg die ik in moest nemen en druppeltjes die ik in mijn glas water kon doen. (ik ben bij zoveel (homeopathische)artsen geweest dat ik het niet meer allemaal precies weet. Heb bv ook acupunctuur geprobeerd). De homeopaat zei dat in, ik meen 30-40% van de gevallen, ook homeopathie geen uitkomst kan bieden voor sommige patiënten en dat het dus goed kan dat ik daar onder val. Hij kon verder niet zo veel meer voor mij doen.
Wat zou je allemaal willen weten? Mag ook via pb. :)

Heb je toevallig de namen van de homeopaten paraat? Ik ben wel benieuwd namelijk.
Weet je heel toevallig ook de namen van de middelen die je hebt gehad?

Ik geloof dat homeopathie wel meer dan 60-70% kan genezen of verhelpen. Het is alleen: hoe kundig is je homeopaat. Ik heb nu toevallig zelf een behandeling. Ik heb droge eczeem op de slijmvliezen (oogleden, rechtermondhoek, linkerhand tussen de pink en ringvinger met uitstralen naar vinger ernaast en boven op de hand). Mijn middel werkt daar wel op.

Weet je nog wat de homeopaten je gevraagd hebben? Alleen je eczeem of ook andere dingen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:48

Ik snap niet zo goed waarom ze geen bloed trekken om zaken te testen en plakkers op je rug doen. Of lees ik daar nu overheen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 08:20

Woogy: die testen heb ik allemaal al gehad en daar kwam niks uit kwa voedingsmiddelen. Alleen katten, paarden, huisstofmijt en pollen. Dat bedoelde ik in de OP met allergietesten.

kimberly1995: dat weet ik helaas echt niet meer, ik ben bij zó ontzettend veel artsen geweest dat ik het niet kan onthouden. Ik weet dat er eentje in Amsterdam zat, eentje in Den Haag en ik ben, toen ik in Italië woonde, daar ook bij een homeopaat geweest. Ik loop ook al sinds ik klein ben met eczeem, dus bijhouden bij wie ik ben geweest lukt me niet echt.
Ze hebben niet alleen naar eczeem gevraagd, maar ook naar migraine, stress, hoe mijn dagelijkse routine eruit ziet, prive omstandigheden, of ik dieren heb en vast nog wel meer.

dressagelady: ik ben nu op zo een punt dat ik niet normaal meer kan functioneren overdag, ik zit alleen maar te krabben en te krassen, alles doet zeer als ik mijn nek draai. In overleg met de huisarts dus besproken om dit eerst onder controle te krijgen met een zalf en daarna verder te kijken wat ik wil zodat ik ook normaal kan nadenken en niet meteen de eerste beste aanpak in duik uit wanhoop. Het kost namelijk allemaal ook geld, dus ik wil er wel goed over nadenken en me inlezen en verdiepen. Het is dan wel prettig als ik tot die tijd even geen ondraaglijke jeuk heb. :)

CarinaR: bedankt voor de tip, probiotica heb ik nog niet geprobeerd! Is dat zonder recept verkrijgbaar? Of moet ik daar voor langs de HA?
Eliminatie wil ik inderdaad wel proberen, maar heeft dat nut als uit allergietesten blijkt dat ik geen voedselallergie heb? Proberen kan nooit kwaad denk ik altijd maar, maar als het dan geen zin heeft is het natuurlijk een beetje zonde. :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:39

Ach, wat is zonde. Het kost je hoogstens wat tijd en creativiteit.
Probiotica kan je zonder recept krijgen. Moet je alleen wel opletten met melk erin als je kmvrij wil eten.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:36

@TS: ik had je gisteren een pb gestuurd. Heb je er wat aan gehad? Ik lees hierboven iets van probiotica, dat zou best wel goed kunnen zijn, maar je hebt diverse merken. Niet alle merken zijn even goed, dat geldt ook voor bijv. supplementen (zoals vitamines): bij het ene merk zit er nét een hulpstof in die ervoor zorgt dat het supplement bij jou niet doet wat het zou moeten doen... (en bij iemand anders misschien wel). Bij kinesiologie kan o.a. uitgetest worden wat voor jóuw lichaam werkt en wat de beste dosering is.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:51

Goh, wat komt me dit bekend voor..

Wat bij mij erg goed geholpen heeft/ goed helpt is brandnetelthee. Dan wel van puur gedroogde brandnetelthee(van natuurwinkel/ecoplaza), niet de zonnatura;)
1 kop per dag en eczeem is practisch weg en de jeuk ook.

Ben van standaard 3 dagen per week smeren met hormoonzalf (hydrocortison en later ook een iets sterkere, en minderen ging niet want werd het weer erger) naar al maanden (momenteel kan ik me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst heb gesmeerd) niet meer hoeven smeren met hormoonzalf, alleen af en toe vochtinbrengende creme. (shea butter van body shop)

Qua wasmiddel gaat bij mij dan weer alleen AH huismerk en neutral goed. Andere merken leveren mij erg veel jeuk op, Wat dat betreft is het gewoon testen wat voor jou wel wekt en wat niet TS.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:30

Heel herkenbaar dit. Een aantal van de eerder benoemde tips heb ik allemaal al eens geprobeerd.. Soms werkt het (even) en later kan ik er ineens niet meer tegen.

Ik wacht nog steeds op de 'Gouden tip' voor de roodheid, branderigheid, jeuk rondom de ogen. Verder ben ik zo inmiddels gewend aan de eczeem, dat ik het niet zo erg meer vind. Vervelend wel hoor, zo op z'n tijd.

Ik gebruik douche producten van Lush, deze zijn erg mild en werken verzachtend bij mij. Ook, als ik veel last heb van jeuk/schilfers/open gebarsten huid/roodheid(ik noem het maar een 'hooikoortaanval') scrub ik mijn huid. Ja, het is absoluut niet prettig en het is best pijnlijk, maar ik ga voorzichtig te werk. En ik merk daarbij dat mijn plekken na het douchen minder geïrriteerd zijn. Schilfertjes en korstjes zijn weg, dit scheelt voor mij weer dat ik er niet meer aan ga pielen :D
Vlak na het douchen gebruik ik ook geregeld de bodymelk van Nivea voor onder de douche, fijn spul en ruikt ook lekker.

De tip van de brandnetelthee kende ik nog niet, die ga ik zeker uitproberen! Rintah, krijg jij eczeem verschijnselen van hooikoorts, voeding of iets anders?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:39

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:17

Eczeem komt van binnen uit. Huidklachten ontstaan als een ander uitscheidingsorgaan zijn functie niet goed voldoet. Je kan dus eigenlijk doen wat je wil, maar echt weggaan doet het nooit. Je eczeem verdwijnt vanzelf, als je uitscheidingsorgaan het weer goed gaat doen. En dat uitscheidingsorgaan kan het weer goed gaan doen door een bepaald aantal alternatieve geneeswijzen, zoals een behandeling met klassieke homeopathie of natuurgeneeskunde. :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:41

De eczeem komt bij mij vooral door stress, maar ben ook overgevoelig voor een bepaald stofje wat in zowat alle cremes en lotions zit. uit zich in vorm van droogheid, rood en geïrriteerde huid en erg veel jeuk (meerdere keren letterlijk op m'n handen gaan zitten om krabben te voorkomen)