Tips gevraagd 'gezondheidsproblemen & dagelijksleven indelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tips gevraagd 'gezondheidsproblemen & dagelijksleven indelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:20

ik stuur je even pb!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:26

Ik heb zelf last van de volgende zaken:
Astma
Allergieën
Eczeem
Vermoeidheid
Depressie
Watten in m'n kop/zeurhoofd
ADHD
Fybromyalgie
Berchterev

Ik loop sinds kort bij een holistische fysiotherapeut. Heb er eerst een potje kruiden van gekregen om m'n bloed te reinigen en voeden en m'n milt-lever-maag balans te herstellen. Daar alleen al knapte ik bergen van op. Was veel minder moe en futloos. Sterker nog m'n lijf en hoofd werkten niet helemaal samen, als ik moest haasten kon ik het werk niet meer neerleggen. :=
Ik heb nu twee keer acupunctuur gehad en ook daar ben ik enorm van opgeknapt.

Vermoeidheid en watterig gevoel in m'n kop zijn vrijwel helemaal weg en ik heb energie voor 10. ergens aan beginnen is een peulenschil en doorgaan in hetzelfde ritme is ook makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:28

holistische fysiotherapeut? Dat zoiets ook bestaat. Zal even meer informatie over zoeken! Acupunctuur ook aan gedacht, alleen houd ik niet zo van naalden :o en het moet een 'goeie' zijn. Ga toch nog even hier ook naar kijken :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:09

Ik ben naar m'n huisarts gestapt met de vraag naar een acupuncturist en die kwam aan met het telefoonnummer van een fysio in de praktijk die ook acupunctuur en holistische geneeswijzen doet. Ben er erg over te spreken.
Qua naalden...de een is rotter dan de ander. Mijn linkerkant is niet best en die naalden doen dan ook echt wel zeer, die rechts voel ik nauwelijks.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:42

Ik heb nog wel enigszins wat last van klachten als Woogy omschrijft, maar al veel minder als voorheen.

Ben sinds kort gestopt met gebruik van Singulair en dat heeft al enorm geholpen. Zou wel graag mijn lichaam ook nog eens willen laten reinigen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:50

Hoeveel en wat eet je op een dag? Ik heb het idee dat daar nog helemaal geen aandacht aan besteed is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:50

Het is misschien niet wat je wil horen, maar je bent ook gewoon erg druk. Je eigen huishouden, fulltime werken én paard is heel erg veel. Daarbij heb je astma en dat kost je lijf ook veel energie.
Dat leeftijdsgenoten dit allemaal wel kunnen, betekent niet dat jij het wel 'moet' kunnen. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer energie dan anderen en ik gok zomaar dat zij niet aan de astma-medicijnen zitten.

Enige oplossing die ik zie is om je schema aan te passen, minder doen. Niet meer steeds over je grenzen heen walsen, daar word iedereen doodmoe en beroerd van.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:53

Eens! Daar zit ook duidelijk een punt.

Je zult moeten accepteren dat je gewoonweg niet alles kan wat je leeftijdsgenoten wel kunnen. Dat wil hier ook nog wel eens mis gaan, maar ik ben degene die er last van heeft als ik niet op tijd op de rem trap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:19

@ blijheid: momenteel is het lastig om mijn schema aan te passen, maar ik probeer hier en daar inderdaad te kijken waar ik minder kan doen. Ik vind het alleen lastig om op tijd mijn grenzen aan te geven, zeker omdat ik dan andere mensen misschien teleurstel wat ik niet zou willen.

@dimple: klopt, je bent zelf degene die er last van heeft als je over je eigen grenzen stapt.

@sannens: hoeveel ik eet, soms genoeg (denk ik) en soms te weinig. Simpel weg omdat ik 'vergeet' te eten. Heb het wel eens bijgehouden en kwam dan rond de 1200 uit per dag.. veel te weinig! Lijkt ook wel alsof ik minder eet dan eerst.. Had 'vroeger' veel meer naar mijn idee, nu een stuk minder. Denk dat het ergens ook geldissue is

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:23

Anoniem schreef:
@sannens: hoeveel ik eet, soms genoeg (denk ik) en soms te weinig. Simpel weg omdat ik 'vergeet' te eten. Heb het wel eens bijgehouden en kwam dan rond de 1200 uit per dag.. veel te weinig! Lijkt ook wel alsof ik minder eet dan eerst.. Had 'vroeger' veel meer naar mijn idee, nu een stuk minder. Denk dat het ergens ook geldissue is

Hoeveel is genoeg in jouw ogen? Ik vind veel van jouw klachten overeenkomen met een glucose tekort. Ik heb geen idee hoe jouw lichaamsbouw is en wat je gewicht is, maar ik denk dat je je even achter de oren moet krabben als je soms maar 1200 kcal per dag eet. -O- Daar zou iedereen van plat gaan!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:24

Ook ik vind je echt onrealistisch in je eisen aan jezelf. Zorg eerst eens beter voor jezelf, goed eten en rust nemen. En ga dan pas topprestaties van je lijf eisen. Op deze manier ben je onderweg naar een burn-out. Niet omdat je ziek bent maar omdat je niet voor jezelf zorgt. Daar krijgt iedereen een burn-out van, dat is normaal.

En ja, sommige mensen kunnen meer aan dan anderen. Dat is misschien niet leuk maar tis niet anders. Jouw taak is om te leren wat jouw lichaam aan kan en niet wat een ander aan kan en je daar aan aan te passen.

Zo heb ik, als voorbeeld, een zeer grote slaapbehoefte. Als ik meer dan 2 nachten minder dan 8 uur slaap wordt ik de derde avond rond 21.00 ontzettend misselijk. Simpelweg een signaal van mijn lichaam dat ik de grenzen overschrijdt. Dan ben ik niet ziek, al vind ik het bloedje irritant, maar dit hoort nu eenmaal bij mij. Ik kan dan wel mopperen maar mezelf aanpassen werkt een stuk beter dan consequent over mijn grenzen gaan omdat een ander wel makkelijk weken achtereen met 7 uur slaap toekan. Mensen zijn geen standaard product dat uit een fabriek rolt met dezelfde specificaties.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:37

Anoniem schreef:
@ blijheid: momenteel is het lastig om mijn schema aan te passen, maar ik probeer hier en daar inderdaad te kijken waar ik minder kan doen. Ik vind het alleen lastig om op tijd mijn grenzen aan te geven, zeker omdat ik dan andere mensen misschien teleurstel wat ik niet zou willen.

Je leeft liever naar verwachtingen van een ander dan dat je zelf gelukkig bent en goed in je vel zit?
Dat een ander teleurgesteld is in jou is toch zijn/haar probleem?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:47

mmmm, weet je waar het mij heel erg aan doet denken? Hyperventilatie. Dat hoeft echt niet te komen door stress, maar zoals je al zegt, je hebt astma, dus mogelijk adem je daardoor verkeerd en is je bloed zuurstof/koolstofdioxide verhouding niet optimaal.
Dat kan vage klachten geven, veel van wat je noemt herken ik (ervaring), maar goed, ik ben geen arts dus ik ga niet zeggen dat jij hetzelfde hebt.
Maar is er al eens naar gekeken? In ieder geval kan je zelf al voelen of je buikademhaling hebt of niet :-)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:07

Ik zou toch eens wat in de alternatieve hoek gaan kijken.
Heb hetzelfde als jij gehad. Was altijd moe, ziek, zwak en ellendig. Al vanaf de pubertijd.
Onderzoeken wezen nooit iets uit.

Totdat er in het alternatieve circuit bleek dat ik intolerant ben voor een aantal voedingsmiddelen waar onder tarwe en koemelkproducten (die ik dus iedere dag binnen kreeg). Onvoorstelbaar wat het aanpassen van mijn voeding deed voor mijn gezondheid en energie. En dat terwijl ik altijd al wel gezond at. Alleen blijkbaar niet gezond voor specifiek mijn lijf.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:14

Goof schreef:
Anoniem schreef:
Doordeweeks ben ik dagelijks van 8 tot 5 aan het werk/stage (wat erg veel van mij vergt) en ga ik daarna naar het paard. Dat betekend dat ik rond 8 in de avond thuis ben en dan nog de huishoudelijke klussen moet doen (woon op mijzelf) en eten moet maken voor de volgende dag. Eer ik tijd voor mij zelf heb is het alweer 9 uur in de avond minstens en ben ik helemaal op...

Als ik dit patroon zou leven zou ik ook helemaal kapot zijn, van 8 tot 8 is 12 uur lang bezig zijn en dan dus nog je huishouden doen en koken. Ik moet er niet aan denken.
Doe je niet simpelweg teveel? Kun je niet ergens op minderen? Even een pauze nemen, bijslapen en bijkomen en energie opdoen? Om de dag naar je paard?

Ik had net dezelfde klachten als TS. Werkweek van 36 uren + eigen paard in eigen beheer dus ook nog weide uitmesten en alle klusjes buiten het rijden om + huishouden + man + vrije tijd inplannen.
Kortom, dat gaat niet.

Ik ben sinds kort 4 uur per week minder aan het werken waardoor ik een volledig vrije dag heb in de week en mijn klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:10

eetgewoontes zijn ook een reactie op ons lichaam. Mijn milt-lever-maag zijn pittig van streek waardoor m'n milt constant zeurt om suikers die hij slecht kan afbreken met als gevolg dat m'n lever het daar zwaar mee krijgt om ook de milt te ondersteunen en m'n maag kan ook al die zoete troep niet kwijt.
Gevolg is: stemmingswisselingen door m'n lever, depressieve gevoelens door m'n milt en weet even niet meer wat m'n maag veroorzaakt.
Geval is echter wel dat het stoppen met suikers eten niet de volledige oplossing is, dat is voor mij momenteel zo goed als onhaalbaar.
Door de overbelaste en verkeerd belaste organen ben ik ook nog eens veel moe.

Minder doen lost het ook niet op, gezien de bloedsomloop dan ook minder benut wordt.

Vergeet je innerlijke mens niet als je je fysieke klachten wilt aanpakken

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:33

http://www.mesologie.nl/

Je zou hier eens kunnen kijken. Mijn tante heeft daar veel baat bij gehad. Zit er vast eentje bij je in de buurt.

Ik heb ook veel maag - en slokdarmklachten door allerlei allergien. Maar ik heb een A4-tje vol en nog steeds reageer ik op dingen. Dus maar weer naar de allergoloog......
Als ik maar simpel eet; brood met hagelslag, aardappels en vlees zonder veel kruiden etc.
Fruit, kruiden etc gaan vreselijk mis.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:47

Slaap je wel goed met andere woorden: word je uitgerust wakker? Mijn schoonvader was ook altijd moe en bleek slaapapneu te hebben.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:16

Ik denk dat sommige mensen even goed moeten gaan lezen. Deze klachten spelen al 10 jaar bij TS, niet sinds ze fulltime werkt en dergelijke. :) Het is dus niet 'logisch' dat ze deze klachten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:00

@ troi: daar heb je helemaal gelijk in, en daar zoek ik ook tips voor en ben ik mee bezig.

@ goof: dat is mijn 'zwakte' punt, hier ben ik ook hard mee bezig... Heb helaas wel last van 'verlatingangst...' en dat is soms erg frustrerend bij elkaar.

@woogy: ik kijk inderdaad ook goed naar mijn eetgewoontes! Ga vanaf nu ook bijhouden wat ik eet en hoeveel etc. Zodat ik een beter beeld bij heb. Nu is het allemaal wat vaagjes.

@Dimple: Dankje! ik ga er even naar kijken!

@niwla: nee ik ga moe slapen en word net zo moe wakker.. is meer zelden dat ik echt uitgerust ben.

@ yontheke: dat is fijn dat het zo goed heeft geholpen bij jou! :) helaas is dat voor nu niet een optie (minderen qua werk)

Het is inderdaad zo dat bijna alle klachten ik al jaren heb en niet weg gaan. Daarbij merk ik dat mijn vermoeidheid momenteel erg opspeelt en ik er niet goed mee om kan gaan. Ook mede door de drukke volle week.. Ik ben alle mogelijke opties aan het bekijken. Het is wel zo dat ik altijd door ga.. Nooit even pauze neem. Ook niet eerder. Het was (terwijl ik pfeifer had) gewoon havo examen doen, rusten kon niet. Daarna ook, alles moet in een keer en liefst zo goed mogelijk.. Daar kijk ik momenteel ook naar. In ieder geval bedankt voor de tips tot nu toe! :) Daar heb ik veel aan!

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:08

Inderdaad op zoek naar een orthomoleculaire arts, of richting integratieve geneeskunde.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar als je googlet op "Butter Nutrition" en "Empowered Sustenance", vind je twee heel informatieve websites met massa's uitleg en tips om aan je gezondheid te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:55

Samantha_01 schreef:
mmmm, weet je waar het mij heel erg aan doet denken? Hyperventilatie. Dat hoeft echt niet te komen door stress, maar zoals je al zegt, je hebt astma, dus mogelijk adem je daardoor verkeerd en is je bloed zuurstof/koolstofdioxide verhouding niet optimaal.
Dat kan vage klachten geven, veel van wat je noemt herken ik (ervaring), maar goed, ik ben geen arts dus ik ga niet zeggen dat jij hetzelfde hebt.
Maar is er al eens naar gekeken? In ieder geval kan je zelf al voelen of je buikademhaling hebt of niet :-)

Heb hier ooit eerder aan gedacht maar nooit verder echt naar gekeken.

En een orthomoleculaire arts, hoe weet je of ze goed zijn?

Edit: ik zal die termen even opzoeken van sneeuwelfje

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:33

Vwb orthomoleculaire artsen: er is een beroepsvereniging: de mbog, die toeziet op de kwaliteit van haar leden. Sowieso is de term arts wettelijk beschermd.
(De term orthomoleculair therapeut niet, maar een mbog lid heeft heus meer dan een weekendje cursus gedaan. )

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:57

Vergeet zulke zaken niet aan te kaarten bij je huisarts, deze heeft vaak wel een aantal namen waar je iets mee kan. Kijk ook wat er wel en niet vergoed wordt vanuit je zorgverzekeraar, voor het flink in de cijfers loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:00

Dank jullie beide weer voor de tips. :)
Zorgverzekeraar houd ik altijd in de gaten