Mallet finger en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:59

....en voor als je weer te paard wilt: de teugelvoering van Phillippi.

Ik stel me voor dat ik een soort bal in mijn handen heb (open, rond - niet zo'n zwaar ding, en al helemaal geen ding dat ik moet vasthouden omdat het kreng ;) anders valt)
half open vuisten,
en dan komt de teugel van de paardenmond bovenin binnen, tussen duim en wijsvinger.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:09

Ik heb vrij lang met zo'n spalkje gelopen en uiteindelijk moest ik dat ding alleen nog om bij sporten om mijn vinger tegen klappen en onverwachte bewegingen te beschermen. Dat was een verademing, want dan hoefde ik 'm tenminste niet meer de hele dag om :Y) . Uiteindelijk heb ik er denk ik nog een jaar mee paardgereden alvorens 'm in de kast te hebben gelegd. Paardrijden kon prima, maar was de eerste malen wel erg wennen i.v.m. teugels vasthouden en zo. Echter, als je eenmaal gewend bent, rijd je er zo mee weg. Het ging overigens om mijn (rechter)ringvinger.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:16

Een paar weken vakantie voor je paard kan ook heel goed werken.
Hopelijk knapt je hand snel op.

Anoniem

Re: Mallet finger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:19

Ze had er net vakantie op zitten en tegen de tijd dat ik weer volledig terug op de rit ben ga ik zelf weer op vakantie dus dat wordt wel een maanden lange vakantie zo :')

Zwelling lijkt iig stil te staan nu waardoor ik al veel minder pijn heb :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:15

Fijn dat de zwelling niet erger wordt en de pijn minder. Vinger- en handblessures kunnen heel pijnlijk en hinderlijk zijn. Let op dat je spalk niet te los gaat zitten.

Ik had ook het idee dat het je ringvinger was. Zeker bij je pink kun je ook nog overwegen om geen spalk te gebruiken. Alleen zorgen (met Coban, neopreen of zo) dat de zwelling en pijn snel verminderen en je weer lekker kunt rijden. Het hangende topje neem je dan (voorlopig) voor lief. Mallet kun je nog na lange tijd wat aan doen, dus bv. pas in het najaar als dat beter uitkomt met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:29

Nou ja ik zit er nu al in en ga dan liever in 1 Keer voor de goed. Heb 3 kleinere spalken liggen voor wanneer de zwelling weer Af begint te nemen.

Heb wel het idee dat het topje van mijn pink wat scheef naar binnen staat maar denk dat dat van de breuk in mijn gewricht komt.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:34

Ik heb 2 keer een hamervinger gehad, ik ging daar gewoon mee rijden, inclusief spalk,
In het begin was het raar maar je went er wel aan.
Ik heb hem 8 week omgehouden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:38

Een beetje eenhandig naar buiten zou ik nog wel doen, maar dan moet je daar wel het paard voor hebben.
In de bak werken zou ik laten, alleen maar frustratie voor ruiter en paard omdat het niet gaat zoals normaal. Als je niet fijn tegen je buitenteugel kunt rijden door krachtverlies is dat voor je paard ook alleen maar verwarrend.
Dingen als eenhandig met een nekrope zou dan weer wel een optie zijn.
Longeren kan ook als je niet perse een zweep nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:48

Helaas is een beetje eenhandig rijden dus echt geen optie...
Vrees dus dat ik gewoon veel andere dingen ga doen met haar.
Lekker een paar maanden vrijheidsdressuur, grondwerk en wat los longeren om haar basisconditie op peil te houden.
Hopelijk verliest ze dan niet teveel bespiering en kunnen we straks gewoon weer verder waar we net aangekomen waren.

Zucht...

Ga zo maar eens oefenen met linkshandig poetsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:52

Bespiering gaat niet zo snel weg, conditie blijft zo'n 10 weken op pijl zonder al te veel moeite.
hooguit in de gaten houden dat ze niet te dik wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:58

Dat zal gelukkig wel meevallen.
De lichamelijke issues zullen ook wel allemaal mee gaan vallen.

We hadden met rijden gewoon net een hele grote belangrijke stap gezet en ik hoop dat we die over 2 maandjes gewoon weer op kunnen pakken.

Het komt eigenlijk dus gewoon ook nooit uit haha!