PTSD/PTSS — EMDR

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:13

Emmaa_ schreef:
Mijn trauma is erg recent (afgelopen december) en ik denk dat dat ook wel bijdraagt aan het feit dat ik nu nog niet opensta voor EMDR. Iemand hoeft me maar op een verkeerde manier aan te kijken of ik begin al te trillen, huilen en sluit helemaal af. Denk dat het gewoon nog te vers is om er nog wat extra zout op te strooien.

Volgens mij sta je er niet voor open omdat je het erger maakt dan het is. Het is geen extra zout strooien namelijk! Je gaat niks meer voelen dan je nu al steeds hebt. Je wordt getriggert en moet dit nu helemaal zelf oplossen. In jouw geval zal het niks anders zijn dan je gevoel triggeren (wat nu dus ook gebeurd!) en dat een plekje geven. Dus eigenlijk wat je nu al steeds doormaakt, alleen dan eenmalig en met een belangrijk doel: het verwerken zodat je niet meer getriggerd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:16

Zwerte schreef:
Emmaa_ schreef:
Mijn trauma is erg recent (afgelopen december) en ik denk dat dat ook wel bijdraagt aan het feit dat ik nu nog niet opensta voor EMDR. Iemand hoeft me maar op een verkeerde manier aan te kijken of ik begin al te trillen, huilen en sluit helemaal af. Denk dat het gewoon nog te vers is om er nog wat extra zout op te strooien.

Volgens mij sta je er niet voor open omdat je het erger maakt dan het is. Het is geen extra zout strooien namelijk! Je gaat niks meer voelen dan je nu al steeds hebt. Je wordt getriggert en moet dit nu helemaal zelf oplossen. In jouw geval zal het niks anders zijn dan je gevoel triggeren (wat nu dus ook gebeurd!) en dat een plekje geven. Dus eigenlijk wat je nu al steeds doormaakt, alleen dan eenmalig en met een belangrijk doel: het verwerken zodat je niet meer getriggerd kan worden.

Ik hoop dat 'het erger maken dan het is' in deze zin slaat op de therapie en niet op mijn situatie, maar goed. Ik sta er inderdaad op dit moment niet voor open. Ik heb me een tijdje afgesloten voor deze prikkels en deze komen nu ik hulp heb gezocht heel erg naar boven. Op dit moment zit ik er niet op te wachten om met een psycholoog/psychiater die wonden open te gaan rijten, maar als mijn psycholoog het serieus voorstelt dan wil ik er zeker wel over nadenken.

ponyparadijs

Re: PTSD/PTSS — EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:36

Ook ik kon er voor de EMDR heel plastisch over praten.
Op dat moment zag ook niemand dat het mij zoveel moeite kosten om zo over die dingen te praten.
Maar met de EMDR ben ik ook niet bang meer dat verdriet te laten zien.
Ook voor mij was de verwerking moeilijk omdat na ruim 20 jaar veel details vervaagd zijn.
En tijdens de therapie komen er dan weer dingen boven.
Ook hele kleine dingen die eigenlijk niets met het probleem te maken hebben maar voor de verwerking wel belangrijk zijn

Emmaa ik denk dat je zelf wel open moet staan voor de therapie.
Maar dit zou in jou geval wel heel fijn kunnen helpen.
Ik weet niet wat jou triggers zijn.
Maar bij mij was het sinds de dood van mijn moeder bijvoorbeeld hele kleine dingen.
Een pak melk in de supermarkt bijvoorbeeld.
En dan stond ik zomaar te janken.
Die triggers zijn er niet meer.
En dat geeft heel veel rust

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:41

Ik heb een hele lange periode EMDR gehad wegens ernstige PTSS.
Het heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik de nare dingen beter een plaatsje kon geven, mijn angst voor een groot deel achter me kon laten en weer positiever in het leven durf te staan. Ik had jarenlang straatvrees, maar nu durf ik weer overal naartoe.
Het was absoluut geen makkie en af en toe loodzwaar. De eerste paar keer had ik iedere week een sessie, maar dat werd al snel om de week. Ik was na iedere sessie een dag of 3 kapot en dan was iedere week een te zware belasting. Ik had echt tijd nodig om bij te komen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:49

Dat kapot zijn herken ik wel
De EMDR vreet energie
Maar je krijgt er zoveel voor terug.
Ook mijn leven is een stuk makkelijker geworden

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:50

Geen PTSS, maar wel ervaring met EMDR wegens een (toen recent) trauma.
Zoals Zwerte het zo mooi zegt, ik leef weer en ben niet meer bezig met overleven :)
Bij mij werd het overigens niet met geluiden of oogbewegingen gedaan, ik mocht lekker rekenen (wat had ik daar een k*thekel aan :') ).

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:52

Pas alsjeblieft op met EMDR. Ik ben dankzij die vorm van therapie in een psychose beland.
EMDR pakt bij de een goed uit, bij de ander gaat het finaal mis.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:55

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:56

Zodra ik meer tijd heb zal ik een langer berichtje plaatsen, maar ik ben ook gediagnostiseerd met PTSS.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:59

Ik heb PTSS en ik heb EMDR gevolgd, ik ben enkel 1 van die zoveel procent mensen bij wie het geen effect heeft... (heb ik weer :') ) Mijn beste therapie is mijn hulphond eerlijk gezegd. Wel scheet ik ook 7 kleuren stront voor ik aan EMDR begon, ik had me voorbereid op alle mogelijke scenario's. Behalve dat het niet werkte... Na meerdere sessies hebben ze het maar opgegeven. Nu heb ik wekelijks gesprekken met een SPV'er en mijn hulphond die het dragelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:36

Ik kan me voorstellen dat een hulphond ontzettend veel doet.... Ik zit doordeweeks op kamers, maar ik het weekend (thuis) hebben we een hond en ik merk dat ik daar toch veel steun van heb. Laatst had ik een fikse herbeleving terwijl ik alleen thuis was, maar toen had ik echt heel veel steun aan het feit dat de hond naar me toe kwam om te knuffelen. Toch wonderbaarlijk wat een dier kan betekenen. Als het kon zou ik nu gelijk weer een hond nemen, maar dat gaat helaas financieel niet (en qua woning ook niet).

EDIT: Wat een mooie hond heb je trouwens <3

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:41

Bizzybijtje schreef:
Ik kan me voorstellen dat een hulphond ontzettend veel doet.... Ik zit doordeweeks op kamers, maar ik het weekend (thuis) hebben we een hond en ik merk dat ik daar toch veel steun van heb. Laatst had ik een fikse herbeleving terwijl ik alleen thuis was, maar toen had ik echt heel veel steun aan het feit dat de hond naar me toe kwam om te knuffelen. Toch wonderbaarlijk wat een dier kan betekenen. Als het kon zou ik nu gelijk weer een hond nemen, maar dat gaat helaas financieel niet (en qua woning ook niet).

EDIT: Wat een mooie hond heb je trouwens <3

Hier hetzelfde alleen dan met een kat ipv hond. Baal echt dat ik op kamers geen kat mag. Dus dan maar extra genieten in het weekend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:21

Hier nog iemand. Voor de emdr had ik gemiddeld zo'n 6 nachtmerries per nacht en fikse herbelevingen, zo heftig dat ik er een angst- en vermijdingsstoornis aan over heb gehouden. Na mijn emdr heb ik nog zo'n 1 keer in de 3 maanden een zelfde nachtmerrie en nauwelijks nog herbelevingen.

Dit maakt idd weer dat ik me kan concentreren en vaker niet dan wel met mijn trauma's bezig ben.

Ik vond het heel bijzonder om te merken hoe het beeld van mijn herinnering letterlijk veranderde.
Ook kreeg ik tijdens een sessie heel veel inzichten over de situaties waar het dan over ging.
Ik zit er over te denken om het voor een ander issue weer op te pakken gezien mijn eerdere ervaringen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 04:54

Chiave schreef:
Pas alsjeblieft op met EMDR. Ik ben dankzij die vorm van therapie in een psychose beland.

Voordat ik aan EMDR mocht beginnen vonden er wel oriënterende gesprekken en een screening plaats,
zodat ze konden beoordelen of je het emotioneel gezien aankunt. Ook werd er voor na de sessie een bed aangeboden bij het GGZ.
Wanneer je dan het gevoel had jezelf niet onder controle te hebben, mocht je dan overnachten zodat ze je konden begeleiden en helpen.
Dat was bij mij niet nodig. Ik vond het fijner om lekker naar huis te gaan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 05:14

Ik heb zelf "diepgewortelde" faalangst. Ik heb daar ook emdr voor gekregen maar dit werkte niet. Onbewust sloot ik mijzelf daar voor af. Dan moest ik teruggaan naar die herinnering en dan vroeg ze mij welk gevoel ik daar bij had. Dan voelde ik niks. Na 4 sessies zonder resultaat ben ik nu gister over gegaan op cognitieve therapie. Kijken of dat mij verder brengt.

Ik scheet ook 7 kleuren in mijn broek voor die sessies, maar het valt allemaal reuze mee. Misschien ook omdat het bij mij weinig effect had. Het erover praten luchtte mij altijd wel op. Vandaar dat ik nu ook over ben op de cognitieve therapie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:42

EMDR is vooral geschikt als "erover praten" niks oplevert. Bij PTSS heb je vaak een sterke lichamelijke reactie als je erover wil praten. Dat kan dan de ene kant op gaan dat je een boodschappenlijstje opzegt ;) of juist een hevige paniekaanval.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:34

Cayenne schreef:
Chiave schreef:

Voordat ik aan EMDR mocht beginnen vonden er wel oriënterende gesprekken en een screening plaats,
zodat ze konden beoordelen of je het emotioneel gezien aankunt. Ook werd er voor na de sessie een bed aangeboden bij het GGZ.
Wanneer je dan het gevoel had jezelf niet onder controle te hebben, mocht je dan overnachten zodat ze je konden begeleiden en helpen.
Dat was bij mij niet nodig. Ik vond het fijner om lekker naar huis te gaan.

Was het maar zo bij mij. "We doen EMDR therapie." Ik was betrekkelijk jong en ben daarmee akkoord gegaan, deels ook omdat ik wanhopig werd. (auditieve hallucinaties). Alsóf het uberhaupt bij iedereen werkt, gingen ze ervanuit dat het bij mij ook prima zou gaan. Verschrikkelijk.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:39

Hier nog iemand die in 2006 te horen kreeg dat ik PTSS had na een zwaar trauma. Mijn psychiater stelde toen voor om in therapie te gaan. Door een test te doen bleek EMDR voor mij het beste te zijn. Zodoende ben ik toen in aanraking gekomen met EMDR. In totaal ben ik daar 6 maanden mee bezig geweest (in het begin 2x per week en daarna 1x per week). De eerste sessies vond ik zwaar; was daarna ook helemaal op, had 3 dagen hoofdpijn en het moment dat je dacht even geland te zijn kwam de volgende sessie er al weer aan. Na die 6 maanden voelde ik me zo vrij als een vogel. Natuurlijk blijft het een litteken maar ik kan er mee omgaan en dat vind ik het allerbelangrijkste. En wat ik zelf ook belangrijk vond was de klik met mijn psychologe. Daardoor voelde ik me op mijn gemak.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:09

Ook hier PTSS na meervoudige trauma's
Ben ook met EMDR bezig, merk wel dat het wat rust geeft hoewel ik wel 2 dagen uitgeschakeld ben, de dag van therapie en de dag erna.
Het helpt om het minder impact te laten hebben.
En dat is al een heel stuk opluchting.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 05:42

Ik had na een sessie nog 3 tot 4 dagen 'last' en dan begon ik alweer te stress-stuiteren voor de volgende sessie. Daarom hebben we er toen steeds een week tussen gelaten zodat ik even kon ademen. Dat voelde echt een stuk beter :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:20

Ik had ook max om de week een sessie. 3 dagen herstellen, even bijkomen en de volgende gaan voorbereiden. Op die manier kon ik wel tussendoor ademen, maar zat er ook weer niet teveel tijd tussen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:22

Ik heb ptss. En ervaring met emdr. Ik vond het erg imponerend.. hen het ook maar 1 keer gedaan, voelde me daarna niet echt geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:26

Na 1 keer kun je ook nog niet zeggen of het heeft geholpen, tenzij je trauma zo licht is dat dat voldoende is.

Ik moest inderdaad ook een dag of 3 bijkomen inderdaad, maar ik ging op een gegeven moment wel echt uitkijken naar de volgende sessie en was ook teleurgesteld als ik een keer niet kon.
Het allerbelangrijkste in eigenlijk elke therapie is dat je een klik hebt met je behandelaar. :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:33

Sowieso is er veel verschil tussen behandelaars. Ik ben geen fan van het ggz, heb er slechte verhalen over gehoord. Je hebt een uurtje en daarna sta je gewoon weer buiten.... Op die manier had ik er ook weinig aan gehad, ik heb sessies van dik 2 uur gehad! Mijn therapeute ging net zo lang door als nodig was en de ene keer was het met 3 kwartier wel klaar, maar soms dus ook een stuk langer. Goed afronden is erg essentieel bij deze therapie en ik hoor veel verhalen dat dat nog wel eens slecht gedaan wordt.
Ik heb ook 1 keer gehad dat een sessie niet goed was gegaan, de volgende dag stond ik echt stijf van de angst. Toen mocht ik ook gewoon terugkomen en hebben we dat weer herstelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:42

Klopt, ik heb eentje gehad bij wie ik elke keer opnieuw moest vertellen wie ik was en wat ik kwam doen. 8)7
Eentje die bij alles wat ik vertelde "Ooooh, wat érg, wat vréselijk!" riep en waarbij ik dus niet de echt heftige dingen durfde te vertellen omdat ze de 'kleine' dingen al zo erg vond.
Eentje die niet eens wist wie ik was en waarbij ik zelf allerlei medicatie uit mocht kiezen om mee te nemen naar huis, was maar goed dat daar iemand mee was om mij te begeleiden. :o
Etc.

Maar ik ben in Assen geweest, daar zit een traumacentrum waar ook een afdeling is voor Veteranen en daar heb ik een psycholoog en een psychiater gehad die zo ontzettend veel voor mij gedaan hebben, die voor mijn rechten zijn opgekomen, dit had ik nog nooit meegemaakt!