Naalden/prik angst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_Ashlinn

Re: Naalden/prik angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:44

Ik heb het ook heel erg. Vind prikken dood eng. Vermijd ze het liefst :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:52

Ik herken het zeker wel. Ik moest vorig jaar bloedprikken (als ik het lees en typ huiver ik al brrr).. Ik was er een week ziek van. Op de dag zelf kon ik niks eten en was ik echt doodzenuwachtig.. Ik moest daar ook nog een hele tijd in de wachtkamer zitten dus ik zat mezelf echt op te vreten daar. Toen ik aan de beurt was ging ik enorm zweten en kreeg trilbenen en handen. Gelukkig was de mevrouw echt super aardig. Toen ze vroeg hoe het ging, ging ik huilen als een klein kind. Alle stress kwam eruit maar zij bleef heel rustig en lief.

Ze zei dat ik niet moest kijken en dat zij ging tellen tot 10, dan was het over. Iemand anders zou in mijn andere arm knijpen zodat ik het niet zou voelen.

Die 10 seconden duurden 10 minuten maar ik voelde er niets van. Alleen het idee vond ik gewoon ondraaglijk. Al met al ging het dus heel erg goed maar ik denk dat dat wel kwam door die goede verpleegster. Als ik nu nog eens zou moeten zou ik wel zenuwachtig zijn maar niet zo erg als toen.

Sterkte! Het valt ECHT mee.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:57

x_Charlot schreef:
ik meld me ook!

Toen ik 9 jaar was heb ik in een ander land een of andere bacterie opgelopen waardoor ik in het ziekenhuis belandde. Daar werd ik 3 keer op een dag geprikt en dat ging niet rustig zoals dat het hoort. Nu hoeft er niemand bij mij in de buurt te komen met een naald of ik ren gillen en huilend weg. Ik ben nu al 2 jaar een operatie aan mijn knie aan het uitstellen door die stomme angst -O-

ik begrijp je angst volkomen echt! maar gewoon toch de moed verzamelen en als het meevalt heb je zelf ook iets meer moed de volgende keer, dat is mijn ervaring! :(:)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:53

xApple schreef:
Ik herken het zeker wel. Ik moest vorig jaar bloedprikken (als ik het lees en typ huiver ik al brrr).. Ik was er een week ziek van. Op de dag zelf kon ik niks eten en was ik echt doodzenuwachtig.. Ik moest daar ook nog een hele tijd in de wachtkamer zitten dus ik zat mezelf echt op te vreten daar. Toen ik aan de beurt was ging ik enorm zweten en kreeg trilbenen en handen. Gelukkig was de mevrouw echt super aardig. Toen ze vroeg hoe het ging, ging ik huilen als een klein kind. Alle stress kwam eruit maar zij bleef heel rustig en lief.

Dit precies heb ik ook! Hahahah. Inclusief het huilen wanneer ze je vragen of je het eng vind /hoe het is etc :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:54

Jess_Ashlinn schreef:
Ik heb het ook heel erg. Vind prikken dood eng. Vermijd ze het liefst :=

Ik ook, behalve als het echt nodig is natuurlijk maar bij de tandarts bij een gaatje is mijn antwoord: NEE!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:16

Ailill schreef:
Dank u,die had ik nog niet eerder bedacht, het zal je maar overkomen. Heb nog steeds een litteken van een ontzettend zenuwachtige student, mijn ding zal het nooit echt worden. Terwijl ik injecteren/bloed afnemen bij een dier totaal niet erg vind.

zidane07 schreef:
Over niezen heb ik me eigenlijk nooit druk gemaakt. Maar hier ook een keer gehad (infuusje aanbrengen in arm voor contrastvloeistof) en het prikken wilde niet lukken... degene die mij prikte zei toen letterlijk (op de toon van onzekerheid) 'normaal lukt het me altijd in 1x om te prikken'. Ik kon toen nog net op tijd aangeven dat het niet goed ging, hadden ze niet gelijk gehandeld dan had ik gestrekt gelegen :') Toen hadden ze wel even gelijk een andere prikker geregeld en voor ik het wist zat er een infuus in mn hand. Die hele prikker heb ik niet gezien, ik hoorde hem alleen gedag zeggen en toen zei die dat hij een mooie ader zag (de beul)
Bij dieren vind ik het vaak niet erg om te zien. Injecties betreft influenza ed. vind ik spannend maar meer niet.

Daarom vond ik het ook altijd belangrijk om te weten of iemand een angst voor prikken had of niet. Want dan kon ik daar rekening mee houden. Vooral als ik dan zag dat iemand moeilijk te prikken was (en dan vooral in de tijd dat ik nog niet zo lang prikte), dan kon ik er voor de zekerheid nog iemand anders bij halen die wat langer prikte.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:32

voor beide partijen is dat zeker belangrijk Ashley, dat is zeker waar. Ik denk dat de bangeriken dan bij jouw wel blij waren als je dat deed.
Communicatie is zo belangrijk. Ik vind het ook erg vervelend dat het ook niet standaard in mijn ziekenhuisdossier kan staan. Bij mijn ooginjecties heb ik vooraf nog doorgebeld of ze het wilde vermelden, en dat werkte goed.
Straks voor mijn keizersnede heb ik in mijn bevalplan staan hoe te handelen etc. dat geeft toch wel een gerust gevoel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:49

Verootjo, jij zegt precies hoe ik er over denk, wat ontzettend mensonterend vind ik dat.
Dat is dus ook de reden dat ik er zo bang voor ben, ik heb zelfs hypnotherapie gehad omdat ik totaal in paniek raakte als mensen mijn handen aanraakten. Daar ben ik meerdere keren met veel geweld geprikt.
Ik heb zeker 15 jaar geen handen kunnen geven, nog steeds vind ik het verschrikkelijk als iemand mij aanraakt, dat is echt maar voor heeeeel weinig mensen dat ik dat ok vind.

Op 14 jarige leeftijd hebben ze mij met 6! man platgespoten, sinds ik volwassen ben tolereer ik dat dus niet en daar hebben ze zich maar aan te houden.
Voor een operatie doen ze eerst maar een kapje op, en daarna infuusprikken maar ik laat dat dus echt niet meer toe. En dan mogen ze banketstaaf als brugman, het gaat NIET meer gebeuren.
Mogelijkheden genoeg om het zonder ellende voor mij te doen, dan maar eerst gasnarcose.
Als ik slaap mogen ze doen wat ik wil al prikken ze 10 infuzen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:27

Ik had (hiephoi, verleden tijd! ) een paar andere fobieen. Mijn tip: ga er NIET mee om, "er is veel leuker gezelschap".
En heftige angst heft doorgaans geen snars met je logische verstand te maken, dus laat dta verder gewoon voor wat het is.
Wat mij hielp was gewoon 1 enkele sessie emdr.
Opgeruimd staat netjes!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 17:31

Bedankt voor de reactie's so far :) Ik ga aangeven dat ik wil liggen, wie weet helpt het iets..
Hier in het ziekenhuis zijn ze helaas niet zo meegaand als iemand bang is, heb het idee dat ze het dan alleen maar sneller willen doen ipv rustiger aan.. Zag dat iemand zei dat, toen de naald eruit ging het voelde als een mes ( weet zo even niet wie meer sorry!) maar tegen dat gevoel zie ik ook altijd nog zo op! Dan zit dat verrekte ding er eindelijk in en dan moet hij er weer uit.. Dat is nog een naarder gevoel dat dat hij erin gaat..
Ik heb tegen mij moeder gezegd dat ik die test deze week wel wil doen.. Dus deze week moet ik bloedprikken |(

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:39

Succes alvast!

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:51

Helaas heb ik dit ook, ik huil al voordat ik überhaupt het gebouw binnen ben waar de prik gegeven wordt.

Succes deze week :n

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:53

succes! :(:)
En ja de naald eruit halen is altijd een rotgevoel :j
Gaat je moeder mee?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:58

Dat was ik, helaas. Heel veel succes! Geloof mij, een mede-angst-voor-prikken-persoon, achteraf valt het toch wel mee :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:00

Met gewone injecties geen last van.
Maar voor de gehemelteprik sta ik doodsangsten uit. Dinsdag krijg ik hem weer en ik heb al een valiumkuurtje om rustig te blijven.
De laatste keer kreeg ik flinke hyperventilatie waardoor ik op de EHBO ben beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:03

Lijkt me echt mega vervelend :(:) , ik ben bloeddonor met van die dikke naalden (gelukkig prikken ze altijd goed _O- ). Gehemelte prikken bij de tandarts , ik heb er geen moeite mee.

Is er niet iets van therapie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:03

SindyKaya schreef:
Bedankt voor de reactie's so far :) Ik ga aangeven dat ik wil liggen, wie weet helpt het iets..
Hier in het ziekenhuis zijn ze helaas niet zo meegaand als iemand bang is, heb het idee dat ze het dan alleen maar sneller willen doen ipv rustiger aan.. Zag dat iemand zei dat, toen de naald eruit ging het voelde als een mes ( weet zo even niet wie meer sorry!) maar tegen dat gevoel zie ik ook altijd nog zo op! Dan zit dat verrekte ding er eindelijk in en dan moet hij er weer uit.. Dat is nog een naarder gevoel dat dat hij erin gaat..
Ik heb tegen mij moeder gezegd dat ik die test deze week wel wil doen.. Dus deze week moet ik bloedprikken |(

'In het ziekenhuis'; meid, weet je wel hoeveel prikmensen er zitten? Dan vraag je om de prikker die wel er ervaring ermee heeft. Ik heb heel vaak bloed moeten doneren van ziekenhuis tot normaal lab, maar slechts 1 keer meegemaakt dat 1 nukkig werd en mopperde 'waarom krijg ik altijd diegene met slechte aders'. Dus hop hop, gewoon vragen ;) grote kans dat er nu wel iemand zit die zegt: 'kind ik begrijp je'
Er zijn veel mensen bang en veel die het aangeven :) blijf het aangeven, want ze hebben er een hekel aan als mensen het gaan verbergen omdat sommigen een bijzondere reactie op de naald hebben (sommigen slaan gewoon :+) Als ze het weten, zijn ze er op bedacht :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:23

Het bloedprikken gaat hier wel in het ziekenhuis dus weet niet zo goed waarom je dat tussen haakjes hebt staan :o (niet gemeen bedoelt hoor! :D )
Ik zal vragen met iemand met ervaring, hopelijk lucht dat ook iets op..
Mijn moeder gaat mee en die steunt mij er ook altijd in maar uiteindelijk moet ik het toch echt zelf doen! :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:26

Ik zet het tussen haakjes omdat er veel mensen prikken, in het ziekenhuis is te algemeen als je het hebt over de benadering van mensen met angst :) want geen prikker is gelijk immers. Dus grote kans dat je iemand treft die aardig gewend is aan die angstige mensen en even de tijd ervoor neemt :)

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:37

zidane07 schreef:
Gaat je moeder mee?

Dat merk ik dus nooit het eruit halen. Ik vind het prikken en wisselen van buisjes vervelender.
Ik heb het vanochtend in ieder geval overleefd en hopelijk hoef ik nu een tijdje niet meer.

Ts heel veel sterkte aankomende week! Als het achter de rug is dan lucht dat enorm op!
Ik hoop alleen dat je wel een snuggere heb. Ik mocht in de kamer plaatsnemen terwijl ze haar collega ging helpen..zit je in een kamer met allemaal naalden en buisjes..ik heb echt overwogen om weg te rennen :o

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:41

Ikm moest een keer bloedprikken en het moest 3 keer overnieuw want mijn ader zat op een andere plek dan normaal helaas. Maar het doet niet echt pijn. Alleen als de naald erin gaat en er weer uit.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:45

Chantal173 schreef:
zidane07 schreef:
Gaat je moeder mee?

Dat merk ik dus nooit het eruit halen. Ik vind het prikken en wisselen van buisjes vervelender.
Ik heb het vanochtend in ieder geval overleefd en hopelijk hoef ik nu een tijdje niet meer.

Ts heel veel sterkte aankomende week! Als het achter de rug is dan lucht dat enorm op!
Ik hoop alleen dat je wel een snuggere heb. Ik mocht in de kamer plaatsnemen terwijl ze haar collega ging helpen..zit je in een kamer met allemaal naalden en buisjes..ik heb echt overwogen om weg te rennen :o

Daarom ga ik dus nooit alleen, en vraag ik (als ik zie dat er ruimte voor is) of die spullen buiten mijn zicht geplaatst mogen worden.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:46

Ik heb er ook last van.. toevallig vorige maand na 10 jaar weer moeten prikken. Ik heb 1 lorazepan in genomen en aangegeven bij het prikken dat ik het eng vond. Ik mocht dus liggen, kreeg een spray voor verdoving en een assistente hield mij aan de praat, ze vroeg hoe ik heette ik was zo druk met mijn naam te bedenken waar ik niet op kon komen toen zat de naald er in.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:52

Je kan een verdovende zalf halen, heeft de apotheek denk ik wel. Ik gebruik altijd Emla zalf. Smeer je een uurtje van te voren op de plek die geprikt gaat worden en dan voel je er niets meer van. Ideaal. Ze kijken me altijd raar aan, maar boeie! Kan zelfs blij denken als de naald erin zit...ik voel het niet, ik voel het niet! Hierdoor ook een stuk minder stress van te voren. Sterkte!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:52

MaricoGraphy schreef:
Ik heb zelf ook echt veel angst voor naalden.
Ook kan ik het niet zen op tv wanneer iemand een prik krijgt.

Die lange naald die ze in je huid steken. Bah krijg er rillingen van.

Wil graag een tatoeage, maar met mijn angst zal dat zeker niet voor meteen zijn.

Ik ben ook als de dood voor naalden. Nu gaat bloedprikken tegenwoordig redelijk. al het andere is paniek.

Overigens heb ik in mei 2013 een tattoo laten zetten.. Iets wat ik al lang wilde en info ging vragen in de shop. waar ik het ook maar gelijk gedaan heb. Heb het op mijn pols laten doen. Die is vrij gevoelig, al is het voor iedereen verschillend. maar het viel mij alles mee. Het voelt heeeeeeeel anders dan een naald met prikken. Tattoo zou ik zo opnieuw doen. prikken daar in tegen.,. nee dankje