Opleiding op 26 jaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Opleiding op 26 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:48

Mijn vriend krijgt zijn diploma in Juni als het goed is voor zijn HBO opleiding, hij is 42 :D dus laat je zeker niet tegenhouden door je leeftijd :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:20

xx_Lyzet schreef:
Thanks...
Hmm, verpleegkundige lijkt me ook wel iets.... Ga eens even oriënteren!

Verpleegkunde schijnt ook slecht werk in te vinden zijn. Daarnaast zijn de HBO-V studies voornamelijk lotingstudies. Ook wordt er veel op de zorg bezuinigd. Verdiepen in opleidingen is sterk aan te raden. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:43

O nee, verpleegkunde is juist veel werk (collega kan op 7 plekken werken!). Wijkverpleegkundige zal juist in worden geïnvesteerd :j onze gebruikte invalpool smeekt om verpleegkundigen, want zij krijgen meer aanvragen dan zij mensen hebben om in te zetten. Door hervormingen komen mensen pas in zorginstellingen met een hogere zorgvraag, waardoor er ook een verschuiving en meer vraag naar beter/hoger gekwalificeerd personeel.

Echter... Je zit vaak met hele kleine contracten en amper kans op vast contract. Maar je komt wel aan het werk iig :j al is het maar tijdelijk overal... Dat is dus echt het nadeel.

Ga naar open dagen :j heb je vast nog wel voor last minute kiezers :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-04-15 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:49

Ik ben ook 26 en dit schooljaar begonnen met een studie. Door je leeftijd hoef je je echt niet tegen te laten houden, ik ben lang niet de oudste van de eerste jaars. Ik zou alleen niet voor dierenartsassistente gaan. Ik was hiervoor ook dierenartsassistente maar daar is geen werk in te vinden, vandaar dat ik ook weer ben gaan studeren.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:29

Doen! Maar wel even goed verdiepen in de werkgelegenheid. Ik ben 26(bijna 27) ben nu 2de jaars SJD-er. Heb klasgenoten van 30 hoor ;) Het kan even wennen zijn met de jeugd van nu om je heen maar over het algemeen hebben die niet eens door dat jij ouder bent dan zij zijn ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:35

Wil je mbo of hbo doen. Ik zou proberen om ergens duaal aan de slag te komen wil je geen torenhoge studieschuld krijgen. En natuurlijk een opleiding waar je iets aan hebt. Al worden de meeste vakgebieden uitgedund wegens bezuinigingen

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:41

Nayomie schreef:
xx_Lyzet schreef:
Thanks...
Hmm, verpleegkundige lijkt me ook wel iets.... Ga eens even oriënteren!

Verpleegkunde schijnt ook slecht werk in te vinden zijn. Daarnaast zijn de HBO-V studies voornamelijk lotingstudies. Ook wordt er veel op de zorg bezuinigd. Verdiepen in opleidingen is sterk aan te raden. :j

Dat valt echt wel mee, op MBO niveau misschien wel ja, maar ik ben op verschillende scholen geweest om deze opleiding aan te horen en de docenten gaven aan dat het zeker slim is om deze opleiding te volgen, en dat zeggen ze echt niet omdat ze alle plaatsen vol willen hebben.

TS je bent zeker niet te oud! Misschien wel een van de oudere uit de klas daarlijk, maar ik denk dat er echt wel leeftijdsgenoten bij zitten, en helemaal als je duaal gaat. Succes met je keuze!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:27

Zelfs als je 26 bent en je wilt een BOL opleiding gaan doen doen ze al moeilijk over toelaten. Bedenk je ook dat je na je 30e geen stufi meer krijgt dus dat je alles zelf moet betalen. Schoolgeld, boekengeld enzo.
@MonteKarlo: Dat zeggen de scholen in hun voordeel. Maar als er geen stageplekken meer zijn hoe ga je dan je opleiding doen? Ik hoorde toen ik in de zorg werkte dat er al meer leerlingen dan stageplekken waren

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:37

Ik heb de opleiding BBL verzorgende IG gedaan en ben begonnen toen ik 38 was. Ben nu 1,5 jaar klaar en nog geen dag spijt gehad. Ben net van baan gewisseld en begrepen dat ze mensen van MBO niv 3 niet aan kunnen komen. Dus kansen genoeg....

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:47

Ik ben vorig jaar, op m'n 46e , begonnen aan een nieuwe opleiding ! Een vijfjarige vakopleiding. Niet voor 'fun' maar ik wil ook echt een nieuwe carriere

Ik zou zeggen, TS, ga er voor !

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:55

purny schreef:
Zelfs als je 26 bent en je wilt een BOL opleiding gaan doen doen ze al moeilijk over toelaten. Bedenk je ook dat je na je 30e geen stufi meer krijgt dus dat je alles zelf moet betalen. Schoolgeld, boekengeld enzo.
@MonteKarlo: Dat zeggen de scholen in hun voordeel. Maar als er geen stageplekken meer zijn hoe ga je dan je opleiding doen? Ik hoorde toen ik in de zorg werkte dat er al meer leerlingen dan stageplekken waren

Ik denk dat dit per school erg verschillend is, bij de intake van mijn opleiding had men bij voorkeur oudere studenten.. En wat betreft de stufi als je uiterlijk op de 1ste dag van de maand waarin je 30 wordt stufi aanvraagt heb je hier gewoon recht op en loopt dit na je 30ste gewoon door. Stop je na je 30ste je studiefinanciering, dan kun je die niet meer opnieuw opstarten. Dit is gewoon terug te vinden op DUO.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:01

Ik begon op mijn 26e verjaardag aan mijn nieuwe studie. Dacht dat het hel zou worden, want 4 jaar klinkt enorm lang :')

Momenteel moet ik alleen nog mijn afstuderen doen en dan ben ik klaar :D
Was het zwaar? Ja het eerste jaar zeker, maar dat had meer te maken met mijn achterstand in bepaalde vakken. Was het het waard? dubbel en dwars!

Kan het zeker aanraden, maar kies dan wel voor een opleiding die je leuk vind maar ook genoeg mogelijkheden bied voor de toekomst :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:41

Stufi is toch sowieso al veranderd naar sociaal leenstelsel voor komend studie jaar?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:32

Studie gaat per aankomend september afgeschaft worden, dus alleen wen leenstelsel. Aanvullende beurs blijft wel bestaan. Overigens is er in de zorg \ verpleging wel altijd werk hoor. Nee idd geen vaste contracten maar wel werk

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 12:38

Zit ook te kijken naar opleiding via LOI, maar of dit ook echt betrouwbaar is enzo..
Overigens weet ik nog niet echt welke opleiding! :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:40

Ja is betrouwbaar en nee werkgevers kiezen jou absoluut niet boven iemand van de reguliere herkenbare school. Stage is ook veel lastiger te krijgen. Dus loi is leuk voor cursussen, maar een volledige beroepsopleiding kun je beter via een school doen die beter bekend staat als je meer kans op werk wil.