Last van heup (periformis)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:44

Zwaar k, heb wsl een hernia en kan nu helemaal niets ondanks serieuze pijnstillers.

Die peesplaat herken ik ook, maar dat komt uit de hele heup/onderrug/lies regio die vastzit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:49

MissBambi schreef:
Ik ben nu tweemaal bij de fysio therapie geweest, ze is nu ''cupping'' aan het doen

(Droog, meen ik dat ze het noemen) van die plastic cupjes en daarmee mijn bindweefsel losser maken.
Haar viel op dat wanneer ze over mijn huid van mijn billen/achterkant bovenbenen wreef dat daar heel lang een afdruk in bleef staan (??).

Tjonge, bij veel vocht vasthouden blijven er kuiltjes staan, maar wellicht bedoelt ze dat het rood blijft?

Citaat:
Ik heb ook érg veel last van de peesplaat langs de zijkant van mijn bovenbeen (Aanhechting peeskop tot aan mijn knie), heeft dit nog iemand meer? De fysio gaf aan dat dit eigenlijk niet in verbinding kon staan met de periformis.

Over het woord verbinding valt te discussiëren, maar ik snap haar/ hem niet echt.
Die peesplaat is de "uitloper" van een spiertje (tensor fascia lata) dat over je heupkop loopt (over de grote trochanter, trochanter major voor google) en de piriformis begint (of eindigt) zo'n beetje aan de bovenkant van diezelfde grote trochanter.

MissBambi

Re: Last van heup (periformis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:47

Inderdaad, strepen geen vocht. Heb straks een tramadol gepakt het ging al een paar dagen goed, kon bijna niet meer lopen :+

Zijn witte strepen, als ze zeg maar met haar vingers over mijn huid glijd.

Hmm.... Toch een verlengde van. Ik twijfel of het wel de (gehele) juiste diagnose is die ik heb gekregen....

God lielle zoiets kan er wel bij -O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:34

Hoe gaat het hier? Ik worstel nog met herniaklachten maar ga gelukkig wel vooruit.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:21

Hey Lielle,

thanks for asking :).
Balen dat het nog niet goed gaat :/ hoe komt het dat je toch vooruit gaat? Therapie? Behandelingen?

Hier nog met ups en downs, dat komt mede omdat ik volledig door mijn therapie-tegoed ben :/.
We zijn gelukkig wel wat verder gekomen (en wie weet helpt dat anderen met dit probleem ook). Bij toeval kwam ik bij een andere therapeut terecht omdat mijn therapeut op vakantie was en ik toch snel hulp nodig had.
Deze therapeut doet aan dry needling, ze brengen in feite een acu-punctuur naald aan diep in een spier op de plek waar een knoop zit. Deze naald wordt dan bewogen wat een schokkerige reactie van de spier geeft en de knoop trekt niet langer samen.
Het probleem bij mij is dat knopen in mijn schouders niet meer loslaten omdat ik zoveel spanning heb in mijn schouders (vooral rechts).
Deze spanning zorgt ervoor dat, op den duur, mijn wervel scheef getrokken wordt, deze wervel oefent druk uit op de rugspier die naar het bekken loopt en vast zit aan een andere spier die van de rechter kant van de rug naar de linker bekken (en dus de periformis) gaat.
Sinds mijn schouder behandeld wordt heb ik nagenoeg geen last meer van mijn heup (wat een verlossing is dat zeg). Maar het probleem heeft al zo lang in mijn schouder gezeten dat we nu eigenlijk te maken hebben met een kettingreactie. Als de ene spier is los gemaakt schiet de volgende een week later in de kramp en dan weer een volgende. Als daar niks aan gedaan wordt trekt het naar die ene spier die ook de wervel scheef trekt en zo begint het riedeltje opnieuw.

Momenteel loop ik met een knoop vrij hoog in mijn schouder (dat is nieuw) maar omdat ik geen tegoed heb ben ik er mee door blijven lopen dus tsja, uiteindelijk weer last van mijn heup maar ook van mijn rechter arm en wijsvinger (komt overeen met de hoogste knoop in mijn schouder).

Ik ga over 2,5 week weer bij de therapeut langs want dan heb ik vakantie. Ik heb na de behandeling namelijk altijd erge spierpijn maar ga gelijk aan het werk (horeca) en ik heb het vermoeden dat dat niet echt bevorderlijk is omdat ik bij pijn mijn schouders op trek en vast zet (en het cirkeltje is weer rond). Ik kan dan mijn lichaam even rust geven en eens kijken of ik thuis joga kan gaan doen ofzo om me beter te leren ontspannen.

Naja, ik hoop dat mensen er wat aan hebben. Je kan het dus gerust in je heup voelen maar de oorzaak kan zo maar in je schouder zitten. En alle therapeuten kunnen wel roepen dat je rugprobleem in een wervel zit die instabiel is, blijkt het uiteindelijk in een spierknoop te zitten die de boel steeds scheef trekt.

De grote les: Werkt iets niet? Blijf vooral door zoeken! Probeer verschillende therapeuten en ga ook echt op je gevoel af en denk voor jezelf. Lees je in en sta open voor alternatieven.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:30

Dry needling werkt bij mij maar minimaal en dan slechts voor maximaal 2 weken -O-

Ik heb erg veel baat bij mijn oefeningen om de spieren op te rekken, merk ook dat wanneer ik slechter in mij vel zit het direct op mijn heupen slaat en dan moeilijk kan lopen.

Drukpunt massages helpen bij mij erg goed, heb veel triggerpoints rondom de peesplaat langs mijn bovenbenen, heupkop en de diepe bilspieren.
Het bindweefsel is ook erg gespannen er om heen.

Met name rust in mijn hoofd lijkt een van de oorzaken te zijn :j

Ik moet 3 augustus nog terug naar de reumatoloog, verdenk mezelf ervan aan beide polsen het carpaal tunnel syndroom te hebben :+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:55

Phoe dat klinkt ook allemaal niet best...

Dat 2 weken herken ik inderdaad wel, maar dat wijt ik gedeeltelijk aan het feit dat zo lang er mee door gelopen heb. Ik heb ook veel spanning -in mijn hoofd- en daardoor inderdaad ook in mijn schouders, het zal me ook niks verbazen dat ik inderdaad ook aan meer als alleen die knopen moet werken :/.

Wat voor oefeningen gebruik jij om je schouders op te rekken?
Ik heb wel het één en ander mee gekregen van mijn fysio maar ik krijg die spieren in mijn schouder maar niet te pakken. Ik voel wel de rek spanning maar niet op de punten waar de knopen zitten (vrij dicht tegen de wervel aan).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:09

Heb ook één oefening daarvoor meegekregen, met beide armen losjes omhoog, recht voor je en dan naar links zwaaien terwijl je dezelfde kant op kijkt. Zo ook naar de andere kant.

Voor mij doet hij niet veel, ik merk nu dat ik de dagelijkse handelingen met meer rust doe en er om denk niet te haastig te zijn (ik trek bij veel wat ik doe mijn schouders op en span mijn bovenrug aan).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:25

Hoe gaat het inmiddels met iedereen hier??

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:49

Ik Ben echt oprecht benieuwd hoe het bij jullie is! :j

Ik ben inmiddels tweemaal met dryneedling geprikt bij een andere fysio en nu ben ik 6 dagen pijnvrij geweest. Moet om 10.00 uur weer daar zijn.

Ben inmiddels door drie verschillende deskundigen met dryneedling behandeld en merk erg wel verschil omtrent de werkwijze. Herkent er iemand dit?

Ook heb ik vorige week foto's van mijn bekken en heupen moeten laten maken, vandaag krijg ik daar de uitslag van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:05

Niet best. Klachten zijn terug, en vervolgtraject wordt nu bekeken. Ben dus niet blij.

Dry needling heb ik geen ervaring mee, ik heb wel acupunctuur laten doen. Maar ik was begonnen met equipilates ( http://www.equipilates.co.uk/ ) en met name de oefeningen uit Core connection for rider and horse en dat werkte heel erg goed voor me. Simpele oefeningen die niet veel tijd kosten maar wel erg effectief waren. Er staan er een paar in die ik hier ook zag langkomen, maar bv met een tennisbal de knopen in de piriformis zelf kunnen aanpakken. Ik voelde mijn hele lijf losser worden, jammer dat ik nu weer geveld ben want ik had er echt lol in.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 23:07

Bij mij erg wisselend. Meestal na de behandeling (dry needling) wel goed, al word de heup zelf niet aangepakt. Wat eerst werd gedacht, dat een wervel de boel scheef trok, klopt niet. We zijn er inmiddels achter dat mijn rechter schouder teveel en te vaak aanspant en in de knoop schiet. Dit trekt dan via de lange spier langs de wervelkolom naar mijn heup (trekt daarbij die ene wervel uit zijn voegen) en gaat dan over mijn SI, waar ik veel klachten heb naar de linker kant van mijn heup en onder andere de periformis. Al helpt mijn werk er ook niet echt bij, teveel gedraai en achteruit gestap.

Anyways, ik ben door mijn behandelingen heen. Ik moet dus wachten tot het nieuwjaar. Ik weet dat er een knoop in mijn nek zit en nabij die ene wervel, ze zijn wat irritant maar verder prima te doen. Ik kan ze negeren. Na de laatste behandeling voel ik me in dit opzicht beter, al moet ik zeggen dat ik me algeheel erg futloos voel en over mijn hele lichaam spierspanning heb en daar wil mijn heup zo nu en dan ook nog wel eens aan mee doen, wisselt per dag. Ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt en niemand weet het me te vertellen. Ik ga met nieuwjaar braaf weer onder behandeling en hoop dat ik dan verlost ben ^^.

Heb je je uitslag nog gekregen MissBambi?
Lielle, misschien kan je dry needling eens overwegen? Tis meestal (niet altijd) wel symptoombestrijding maar misschien word je wat wijzer of ga je je in ieder geval beter voelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:51

die fase ben ik helaas al voorbij, we gaan naar een operatie. Maar ik kan jou wel enorm dat boek aanraden waar ik het over had. Ik kampte ook met onverklaarbare spierspanning en die is daarmee enorm verbeterd.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:06

Ze verdachten me van hd maar de uitslagen waren gelukkig goed! Heb nu inmiddels 3 dryneedling behandelingen gehad en was na de tweede keer bijna een hele week pijnvrij!

Volgens mij heb ik nu eindelijk de juiste fysio te te pakken :j

arts verklaarde de te grote mobiliteit in mijn heupen omdat de foto's goed zijn nu als hypermobiel.... mijn knieën zijn het ook, dus waarom mijn heupen ook niet joh :j
Moet de eerste week van december bij haar terug komen en even doorgaan met de fysio zoals ik nu bezig ben en dan kijken we weer verder

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:07

Lielle schreef:
die fase ben ik helaas al voorbij, we gaan naar een operatie. Maar ik kan jou wel enorm dat boek aanraden waar ik het over had. Ik kampte ook met onverklaarbare spierspanning en die is daarmee enorm verbeterd.

een operatie ja? :oo wat gaan ze precies doen?

@xyris: misschien een stomme vraag.. maar zou je je aanvullend pakket niet kunnen aanpassen voor volgend jaar? :o niet kunnen gaan omdat het niet meer vergoed wordt is ook niet goed... en is het niet iets chronisch waardoor het vanuit je basisverzekering vergoed kan worden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:20

wat is hd? Ik ken het bij honden, maar weet niet of het hetzelfde is.

De hernia (is uitstulping tussenwervelschijf) weghalen. Details weet ik ook nog niet.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:26

Lielle schreef:
wat is hd? Ik ken het bij honden, maar weet niet of het hetzelfde is.

De hernia (is uitstulping tussenwervelschijf) weghalen. Details weet ik ook nog niet.

Dat is hetzelfde, fysio was er heilig van overtuigd daar mijn heup 80 graden kon draaien en 30 normaal zou zijn. Heb hem vanmorgen via de assistente op de hoogte gesteld, ben benieuwd wat hij op de afspraak zegt :=

Bij hd sluiten de kop en kom niet goed aan en dat heb je in verschillende gradaties. Ben erg blij dat het dat niet is, vooruitzichten waren dan niet erg fijn. Maar baal ondertussen wel dat ik nu nog niet precies weet wat ik heb.
Het piriformis syndroom is overigens Door mijn huidige fysio vel vastgesteld.. Dus dat is al meer dan niks.

Ik dacht dat je aan de bilspier geopereerd werd, maar dat is niet niks een hernia operatie! Heb je al een datum?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:42

klinkt ook heftig. Ben heel benieuwd wat ze ermee kunnen voor je, maar wel goed dat het geen HD is.

Datum weet ik nog niet, volgende week afspraak met de chirurg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:43

die spieren in je schouder kun je ook met een tennisbal aanpakken, als ze tenminste laag zitten. Op je rug gaan liggen en twee tennisballen onder de pijnlijke plekken leggen. Dan je armen optillen en grote rustige bewegingen maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:49

Hier spreekt een sportmasseur.

Hoewel ik niet precies bekend ben met jullie precieze klachten, raad ik jullie allemaal aan om je regelmatig te laten masseren door een sportmasseur. Het oprekken van spieren die vastzitten en dus chronisch te kort zijn, waardoor ze niet op lengte kunnen komen, lijkt me niet bevorderlijk.

Zelf heb ik jarenlang met erge rugklachten gelopen. Toen ik begon met de opleiding tot sportmasseur werd me door mijn docent met klem aangeraden om een sportmasseur te bezoeken; overal waar hij me aanraakte deed het pijn. Wat een verademing! Ja, ik ging en ga nog steeds dood op de tafel, maar daarna ben ik weer een hele tijd pijnvrij. Het wonderlijkste vond ik nog dat we de eerste praktijkles van de sportmassage hadden waarbij alleen de voorkant van de bovenbenen werden gemasseerd; daarna was mijn rugpijn al weg! Daar heeft de fysio waarbij ik liep nooit iets aan kunnen doen.

Nou ben ik vrij abnormaal hoor, qua spiertonus. De sportmasseur waar ik liep had het nog nooit zo erg meegemaakt. Ik ga in principe 1x per maand en word dan een uur behandeld. Meestal is het rug, nek, schouders. Een sportmasseur kost ongeveer €40 per uur.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:51

ik kom al wekelijks bij een sportmasseur, en dat hielp om klachten een beetje onder controle te houden maar dat was dan ook alles.

Ik heb erg goede ervaringen met statische contractie, waarbij je spieren leert om weer te ontspannen. Pas daarna heeft rekken (en vervolgens sterker maken) pas zin, dat ben ik met je eens.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:54

Urielle: als je al wekelijks bij een sportmasseur komt en het helpt niet genoeg zou ik als de wind een andere sportmasseur zoeken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:06

je verwart me met mod Urielle , ik heet Lielle ;-) ik ben dat niet met je eens. Ik heb problemen die een sportmasseur niet kan oplossen, hooguit dragelijk kan houden. Zoals je hierboven kunt lezen, sta ik op het punt om geopereerd te worden aan een hernia.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:09

Ah crap, het is nog vroeg. :') Sorry voor de vertyping.

Als jij dit ervaart als goed genoeg, dan zeker zo laten. Maar normaal gesproken is het niet normaal om wekelijks langs de sportmasseur te moeten om het dragelijk te houden. Succes met je operatie!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:13

MissBambi schreef:
Ze verdachten me van hd maar de uitslagen waren gelukkig goed! Heb nu inmiddels 3 dryneedling behandelingen gehad en was na de tweede keer bijna een hele week pijnvrij!

Volgens mij heb ik nu eindelijk de juiste fysio te te pakken :j

arts verklaarde de te grote mobiliteit in mijn heupen omdat de foto's goed zijn nu als hypermobiel.... mijn knieën zijn het ook, dus waarom mijn heupen ook niet joh :j
Moet de eerste week van december bij haar terug komen en even doorgaan met de fysio zoals ik nu bezig ben en dan kijken we weer verder

Vwb de mobiliteit van je heupen...
....ik heb ooit een merkwaardige cursus gevolgd.

Een aantal opdrachten ging over: klem je kaken op elkaar, of span je schouders aan, of doe je schouderbladen tegen elkaar.
...en dan rondlopen. Persoonlijk voelde ik het grootste verschil bij schouderbladen tegen elkaar.
Maar het schijnt, aldus deze (zij) tak van chiropraxie, dat je heupen reflexmatig vrijer bewegen als je dus je kiezen op elkaar zet, veel spanning in de schouders hebt, etc.