Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:16

Ik ben heel blij dat ivf bestaat, anders waren ik en mijn zus er nu niet :)
Ik kan ook totaal niet inzien wat er niet 'goed' aan zou kunnen zijn? :?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:17

Die voorbeelden vind ik heel anders dan een zwangerschap. Maar nee ik hoef geen donor organen enzo. Als ik bezaaid ben met kanker, ga ik waarschijnlijk niet voor chemo.
Maar dat is een ander onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:18

Ik vind het nogal kwetsend om te zeggen dat mensen geen IVF moeten ondergaan en zich maar moeten berusten in hun lot...
Dat het je mening is, prima... maar soms kun je die beter voor je houden.

Daks

Ik heb het zwart op wit staan dat levensreddende behandelingen niet uitgevoerd mogen worden.
Dus ja dan kies ik voor aftakeling als je het zo mag noemen.

Hoop dat mijn mening mijn leven gewoon geaccepteerd word zoals ik het zie ik het wil.
Dan wil ik ook niet voor ongeloofwaardig of wat dan ook neergezet worden.

Sanned

Ik vind "het kunstmatig maken van een baby" een beetje kort door de bocht. In principe is het gewoon de eicel van de moeder, gewoon de spermacel van de vader en het kindje groeit gewoon uit in de baarmoeder. Het enige wat er anders aan is is dat de bevruchting niet in de baarmoeder gebeurt maar in een laboratorium. Dat vind ik niet het kunstmatig maken van een baby, ik vind het meer de natuur een handje helpen.
Vraagje, ben je dan ook tegen KI bij paarden? Dat is immers ook niet natuurlijk.

Ik vind het persoonlijk heel goed dat IVF mogelijk is. Ten eerste om ouders, die verder overigens compleet gezond zijn, te helpen met hun kinderwens. Maar ook omdat het een hele effectieve manier kan zijn om erfelijke aandoeningen te voorkomen en zo gezonde kinderen op de wereld te zetten.
Wel vind ik dat er grenzen aan verbonden moeten zijn. Dan heb ik het met name over leeftijd van de moeder. Ik begrijp ook wel dat het maar drie keer geprobeerd mag worden. Met IVF verhoog je de kans om zwanger te worden enorm. Als het na drie keer nog niet lukt is de kans klein dat het later wel nog gaat lukken. En het is het is ontzettend duur.

Of ik er persoonlijk ooit gebruik van zou maken kan ik niet zeggen, maar dat de mogelijkheid er is vind ik goed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:21

Zwaar tegen! Ook ik zeg: als het niet lukt dan heb je pech. Kun je bijvoorbeeld adoptie overwegen. Er zijn zat kansloze baby's op de wereld die ouders nodig hebben. En ja, in adoptie mogen wat mij betreft enige regels versoepelt worden.

Ook het feit dat er 3 ivf behandelingen vergoed worden stoort mij mateloos. Ik snap niet waarom heel Nederland moet mee betalen aan de kinderwens van een ander terwijl sommige imo basis medische behoeften maar mondjesmaat of niet vergoed worden. Ivf zou wat mij betreft dan door de ouders zelf betaald moeten worden. Helemaal!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:22

lieveli schreef:
Rebeccatjuh schreef:
Dus Daks & Antje_vip : nierdialyse, bloedtransfusies en malaria entingen zijn niet aan jullie besteed?

Vind ik echt heel lastig te geloven, dat je liever kiest voor aftakeling met overlijden tot gevolg, dan voor simpele medische handelingen.

Ik geloof er ook echt niks van :')

Als verpleegkundige heb ik dat wel veel horen roepen, en eigenlijk als je echt op dat punt staat veranderen mensen echt altijd van gedachten.

Ik vind ivf iets prachtig, het hele natuurargument vind ik onzin.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:23

antje_vip schreef:
SteffiiY schreef:
Er zijn namelijk ook vrouwen/mannen die eerst wel vruchtbaar zijn maar later onvruchtbaar worden.

Dan ben je dus niet meer in staat om een kind te krijgen, je lichaam beslist dit vast niet voor niks.

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een hele rare opmerking.....
je lichaam beslist niet iets... door een ziekte./... operatie of iets dergelijks kan het zijn dat je hier door onvrchtbaar word (of traag zaad krijgt) hierdoor is kinderen krijgen moeilijk,
maar dat wil toch niet zeggen dat je lijf dit even heeft geregeld omdat kinderen niet voor jou bestem,d zijn??!!

Ik ken mensen die door ivf zwanger zijn geraakt, hebben prachtige, gezonde kindjes en ze zijn nog nooit zo gelukkig geweest, moet je hun dat, terwijl het wel kan, willen ontnemen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:23

ik ben ertegen. en ja, ik ben van IVF. ik ben onderdeel van een neppe drieling.
waarom ik ertegen ben? omdat heel eerlijk ik nou niet echt gezond ben met een genetisch defect die god mag weten waar vandaan is gekomen tijdens het ivf. de rest van de drie is ook niet echt helemaal 100. Soms moet je gewoon geen kinderen krijgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:24

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het nogal kwetsend om te zeggen dat mensen geen IVF moeten ondergaan en zich maar moeten berusten in hun lot...

In de OP wordt om meningen gevraagd. De Mening van een ander is nou eenmaal niet altijd leuk. Ik heb die van mij zo netjes mogelijk geformuleerd, maar geven mag ik hem.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:24

Palmera schreef:
Zwaar tegen! Ook ik zeg: als het niet lukt dan heb je pech. Kun je bijvoorbeeld adoptie overwegen. Er zijn zat kansloze baby's op de wereld die ouders nodig hebben. En ja, in adoptie mogen wat mij betreft enige regels versoepelt worden.

Ook het feit dat er 3 ivf behandelingen vergoed worden stoort mij mateloos. Ik snap niet waarom heel Nederland moet mee betalen aan de kinderwens van een ander terwijl sommige imo basis medische behoeften maar mondjesmaat of niet vergoed worden. Ivf zou wat mij betreft dan door de ouders zelf betaald moeten worden. Helemaal!

Hier ben ik het mee eens.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:24

nou als ivf er niet was, waren ik en mijn tweeling broer en nu niet. ik vind dus een beetje een rare stelling. mijn ouders hebben er 8 en n half jaar over gedaan om kinderen te krijgen en door middel van ivf is het gelukt. ik vind dat iedereen zelf mag bepalen of ze ivf doen. ik vind wel dat je t alleen mag doen als je ook echt lang er over doet om kinderen te krijgen en t dus ook lastig gaat..

Spoiler:
maar zoals ik al zei, als ivf er niet was of verboden was waren ik en mijn broer er nu niet dus ik ben er 'soms' wel blij mee.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:25

Interessant onderwerp.
Ik kan me ergens wel vinden in de stelling dat er een grens zou moeten zijn in het medisch of wetenschappelijk verlengen of net als in t geval van ivf mogelijk maken van leven. Toch vind ik de stelling in de OP een beetje krom. Niet bij iedereen die geen kinderen kan krijgen zal het lichaam dit om een reden doen. Andersom is ook niet altijd het geval. Zo heeft mijn moeder diabetes, maar zij heeft makkelijk zwanger kunnen worden. Zwangerschap was voor haar een hel door slecht ingesteld zijn en een tweede is er hierdoor -bewust- nooit gekomen.
Ik denk dan ook dat rationeel nadenken in het geval van ivf ja of nee belangrijker is dan kijken of je lijf wel/niet meewerkt.

Kwanyin

Een van mijn beste vriendinnen (en haar broer) zijn het resultaat van de hulp van wetenschap.
Zwangerschap probleemloos, kerngezond, opgroeid in een liefdevol gezin en intussen beide uitgegroeid tot twee slimme en vriendelijke personen.
Vertel mij eens, waar ergens zit het teken dat zij niet geboren hadden mogen worden?

Ik ken andere mensen die kinderen kunnen krijgen als konijnen. Die wel hun kinderen verwaarlozen, seksueel misbruiken, die kinderen hebben die uitgroeien tot criminelen of die zwaar gehandicapt ter wereld komen. Maar dat houdt moeder natuur dan niet tegen? Waarom niet? Was dat geen reden genoeg om een vrouw tegen te houden zulke kinderen te kunnen baren?

Ik geloof niet dat zulke dingen voorbestemd zijn, ik geloof in brute pech. En als je een kinderwens hebt, is er niets mooiers dan dat die in vervulling kan gaan dankzij de wetenschap. Je krijgt er geen andere kinderen van, een ifv-kind is precies hetzelfde als enig ander kind. Je kan het ook anders bekijken: misschien zijn mensen die via ifv zwanger worden wel betere ouders, omdat ze weten dat ze hun kind niet "for granted" moeten nemen.

Schemerdier

Hier in België moesten mijn ouders toch veel zelf betalen hoor (was natuurlijk wel 18 jr geleden toen het nog maar juist opkwam hier)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:26

Sanned schreef:
Ik vind "het kunstmatig maken van een baby" een beetje kort door de bocht. In principe is het gewoon de eicel van de moeder, gewoon de spermacel van de vader en het kindje groeit gewoon uit in de baarmoeder. Het enige wat er anders aan is is dat de bevruchting niet in de baarmoeder gebeurt maar in een laboratorium. Dat vind ik niet het kunstmatig maken van een baby, ik vind het meer de natuur een handje helpen.
Vraagje, ben je dan ook tegen KI bij paarden? Dat is immers ook niet natuurlijk.

Ik vind het persoonlijk heel goed dat IVF mogelijk is. Ten eerste om ouders, die verder overigens compleet gezond zijn, te helpen met hun kinderwens. Maar ook omdat het een hele effectieve manier kan zijn om erfelijke aandoeningen te voorkomen en zo gezonde kinderen op de wereld te zetten.
Wel vind ik dat er grenzen aan verbonden moeten zijn. Dan heb ik het met name over leeftijd van de moeder. Ik begrijp ook wel dat het maar drie keer geprobeerd mag worden. Met IVF verhoog je de kans om zwanger te worden enorm. Als het na drie keer nog niet lukt is de kans klein dat het later wel nog gaat lukken. En het is het is ontzettend duur.

helemaal mee eens!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:27

Ik vind dit best wel belachelijk. Die mensen die om wat voor een reden dan ook onvruchtbaar zijn, hebben toch even veel recht als ons om een kindje te krijgen?

Dus alle mensen die iets mankeren, hadden ook maar niet geboren moeten worden? Want "het lichaam is een foutje"
De openingspost komt een beetje raar over vind ik.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:27

6marly6 schreef:
Interessant onderwerp.
Ik kan me ergens wel vinden in de stelling dat er een grens zou moeten zijn in het medisch of wetenschappelijk verlengen of net als in t geval van ivf mogelijk maken van leven. Toch vind ik de stelling in de OP een beetje krom. Niet bij iedereen die geen kinderen kan krijgen zal het lichaam dit om een reden doen. Andersom is ook niet altijd het geval. Zo heeft mijn moeder diabetes, maar zij heeft makkelijk zwanger kunnen worden. Zwangerschap was voor haar een hel door slecht ingesteld zijn en een tweede is er hierdoor -bewust- nooit gekomen.
Ik denk dan ook dat rationeel nadenken in het geval van ivf ja of nee belangrijker is dan kijken of je lijf wel/niet meewerkt.

Dat vind ik ook zoiets. Niet per se jouw moeder maar er zijn genoeg mensen met erfelijke aandoeningen die dus wel zwanger worden en daarmee een ziek kind op de wereld zetten. Misschien vind ik dat nog wel erger.

Sanned

unihorses schreef:
ik ben ertegen. en ja, ik ben van IVF. ik ben onderdeel van een neppe drieling.
waarom ik ertegen ben? omdat heel eerlijk ik nou niet echt gezond ben met een genetisch defect die god mag weten waar vandaan is gekomen tijdens het ivf. de rest van de drie is ook niet echt helemaal 100. Soms moet je gewoon geen kinderen krijgen.

Genetische defecten komen niet door IVF. De genen komen toch echt uit de zaadcel en de eicel, daar heeft IVF geen enkele invloed op. Wel kan er geselecteerd worden op genetische defecten, maar dat voorkomt juist ongezonde kinderen.
Wel heel vervelend voor je, daar niet van.

Schemerdier

Kwanyin schreef:
Een van mijn beste vriendinnen (en haar broer) zijn het resultaat van de hulp van wetenschap.
Zwangerschap probleemloos, kerngezond, opgroeid in een liefdevol gezin en intussen beide uitgegroeid tot twee slimme en vriendelijke personen.
Vertel mij eens, waar ergens zit het teken dat zij niet geboren hadden mogen worden?

Ik ken andere mensen die kinderen kunnen krijgen als konijnen. Die wel hun kinderen verwaarlozen, seksueel misbruiken, die kinderen hebben die uitgroeien tot criminelen of die zwaar gehandicapt ter wereld komen. Maar dat houdt moeder natuur dan niet tegen? Waarom niet? Was dat geen reden genoeg om een vrouw tegen te houden zulke kinderen te kunnen baren?

Ik geloof niet dat zulke dingen voorbestemd zijn, ik geloof in brute pech. En als je een kinderwens hebt, is er niets mooiers dan dat die in vervulling kan gaan dankzij de wetenschap. Je krijgt er geen andere kinderen van, een ifv-kind is precies hetzelfde als enig ander kind. Je kan het ook anders bekijken: misschien zijn mensen die via ifv zwanger worden wel betere ouders, omdat ze weten dat ze hun kind niet "for granted" moeten nemen.

Mooi gezegd! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:28

Palmera schreef:
[naam] schreef:

In de OP wordt om meningen gevraagd. De Mening van een ander is nou eenmaal niet altijd leuk. Ik heb die van mij zo netjes mogelijk geformuleerd, maar geven mag ik hem.
Er bestaan hier al genoeg topics over... waarom daar niet in lezen?
En ja, je mag je mening geven, maar soms is het beter om hem voor je te houden als je daar mensen mee kunt kwetsen.

Er zijn miljoenen mensen die wél kinderen (kunnen) krijgen en er mee omgaan als ze stront zijn.
Waarom zou iemand die om wat voor reden dan ook geen kinderen kan krijgen, maar wel door al die onderzoeken heen wil gaan en dat allemaal over heeft voor zo'n wondertje, die kans ontnomen moeten worden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:28

Adoptie is voor kinderen geen feest :n mensen die er te weinig vanaf weten denken er veel te makkelijker over in termen van 'wat fijn dat een arm kind een kans op een goed leven heeft' zonder stil te staan bij de psychosociale aspecten ervan. Depressies, hechtingsproblematiek, verlatingsangst, hang naar aandacht (in welke zin dan ook) en ja ook zelfmoord(pogingen) zijn niet onbekend als gevolg van adoptie. Mijn nichten dragen hun hele leven (letterlijk en psychisch) littekens van hun adoptie en zij zijn niet de enige. Lang niet helaas.

IVF is voor een kind natuurlijker; het kindje groeit gewoon in de buik van de moeder (of draagmoeder) en is een biologisch kind waardoor het leven bij de geboorte net zo begint als bij een natuurlijke zwangerschap. Dus voor een kindje maakt het niet uit dat het via een Petrischaaltje is ontstaan. Heeft voor het latere leven geen gevolgen tov natuurlijk.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:29

IVF niks mee, Maar wel de manier waarop het helaas veel gebruikt wordt.
1- eerst veel werken, leven, feesten enz... en oja ik wilde ook nog een kind. ships lukt niet, nou dan maar de IVF.
2- IK wil geen kinderen geen, geen, geen. Oeps ik ben 45 en mis nu toch wel iets van mezelf Nou dan maar IVF.

Als je beide jong genoeg begint aan kinderen, en na een aantal jaar lukt het niet, en na enig onderzoek blijkt dat 1 van beide vermindert vruchtbaar is, Dan vind ik IVF een prima oplossing.
Of als je als kind ziek geweest bent, en daardoor al weet dat je onvruchtbaar kunt zijn geworden, prima.

Maar dat vind ik met zoveel medische handelingen.
Abortus bijv. prima dat het bestaat, voor de schrijnende gevallen. Alleen jammer dat het tegenwoordig als een soort verlate voorbehoedsmiddel gebruikt wordt.

Vaccineren waarom een gezond lichaam ziek maken (weet zeker dat zonder vaccins al vele malen minder IVF nodig zou zijn)

En chemo? Tja moeilijk. Ik denk dat ik zeker moet weten hoeveel % overlevingskans er is. Heb te vaak meegemaakt dat chemo alleen levensverlengend is.(met alle ellende die er van kwam) Nou liever 4 mnd bijna niet ziek en dan "lijden" en dood, dan 6 mnd leven waarvan 4 mnd doodziek door de chemo en de overige 2 mnd herstellende van chemo.

Maar dit is mijn mening, en hoeft zeker niet die van een ander te zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:29

Palmera schreef:

Er is een reden waarom de regels voor adoptie zo streng zijn en dat is omdat je daar niet lichtzinnig over mag gaan. Adoptie is niet hetzelfde als een eigen kind, een bloedband hebben. Niet elk persoon kan dezelfde moederlijke gevoelens ontwikkelen voor een kind dat niet het hare is, om nog maar van psychologische problemen die kunnen voorkomen bij adopties. Ook voor een kind is het vaak niet niks om niet in het ouderlijk huis op te groeien.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:30

antje_vip schreef:
6marly6 schreef:
Interessant onderwerp.

Dat vind ik ook zoiets. Niet per se jouw moeder maar er zijn genoeg mensen met erfelijke aandoeningen die dus wel zwanger worden en daarmee een ziek kind op de wereld zetten. Misschien vind ik dat nog wel erger.

Mijn moeder heeft mij waarschijnlijk ziek gemaakt. Ze heeft mij iig geen goede genen meegegeven. Maar dat zou toch precies hetzelfde zijn mocht ze geen ivf nodig gehad hebben? Dan was ik er nog steeds (nou ja niet echt ik natuurlijk) en nog steeds ziek. Dus?