Neerstorten in een vliegtuig, verdrinken, spinnen, ... Hoogtes ook geen fan van (Kermis) attracties en andere gammel opgebouwde dingen waar enigzins gevaar aan vastgeknoopt zit...
Niobe
Geplaatst: 11-04-15 00:12
Emetofobie en lichte mate van hoogtevrees. Lichte mate, aangezien ik veel "exposuretherapie" heb gehad doordat ik al 3 jaar op 4-hoog woon Maar ik zal nog steeds niet over de rand kijken.
Maar ik heb ook een angst voor, niet lachen, dingen die uit de lucht zijn komen vallen of in elk geval in de lucht zijn geweest. Bijvoorbeeld een ballon ga ik met een grote boog omheen. Ik zou bijvoorbeeld ook niet iemand zijn die een modelvliegtuigje gaat ophalen als die geland is. Ook zit ik niet heel graag in mijn eentje, zonder afleiding, lange tijd achter elkaar onder een blote hemel, omdat ik dan teveel na ga denken en bang word dat er iets op me gaat vallen. Gek genoeg heb ik daar bijna geen last van als ik samen met iemand ben dan. Als ik in de herfst onder bomen loop/fiets, dan denk ik er ook niet bij na, maar als er dan toch een blad tegen me aan vliegt (wat gelukkig ook niet vaak gebeurt), dan schiet ik wel in de stress en race ik gauw weg. Ik weet het, heel raar
Palmera
Geplaatst: 11-04-15 00:13
Barbulet schreef:
Ik ben bang voor mensen
Dat lijkt mij echt heel lastig... Hoe leef jij daarmee? Als ik zo vrij mag zijn dat te vragen....
_Milo
Geplaatst: 11-04-15 00:24
Hmmz nu ik er zo overna denk..
- Ladder vrees - diepte vrees (hoogtevrees dan weer niet) - Zwemmen in natuur water gatver - verklede mensen - opgetild worden, controlfreak! Als ik wordt opgetild heb ik geen controle, vind ik niet tof - achtbanen enzo, wil zelf controle houden.
En de voor mij meest irritante: - Het openbaar vervoer. Is begonnen toen ik anderhalf uur heen en dan nog weer terug moest reizen naar school En overspannen raakte. Paniek aanvallen begonnen steeds eerder, bus, halte en toen thuis al. Door een nieuwe opleiding en het opleiden van een hulphond die tevens voor mij op dat gebied voor mij therapie hond was was. Ze ging mee in de bus enz, en voor haar moest ik rustig blijven. Ik krijg nu alleen nog buikpijn en breekt het zweet me uit als de bus laat is, ik de overstap dreig te missen of soms echt Niks op is. Gelukkig gaat het tegenwoordig goed. Maar pak eigenlijk nog te vaak de auto
xGoldenHero
Geplaatst: 11-04-15 00:31
Ik vind sieraden verschrikkelijk. Niet lelijk oid, maar ik vind het idee gewoon, bah. Ik raak het echt niet aan en wil er absoluut niet met iemand over hebben of bekijken. Ik krijg een metaal smaak in mijn mond en word er echt naar van..
Spinnen heel erg. Hoogtes ook. Horror... kwallen inderdaad, tenminste.. iets voelen aan je been tijdens het zwemmen. Maden, brrr.
VdBA
Geplaatst: 11-04-15 00:40
Ik lijd aan Alektorofobie en ornithofobie...
Ik kan echt panisch reageren op kippen/kuikens en pluimvee/vogels in het algemeen. Het lijkt héél belachelijk voor een volwassen persoon, I know. Het is zelfs zo erg dat mijn dochter van 5 de kippen eten geeft als mijn man niet thuis is.
NWDynamite
Geplaatst: 11-04-15 00:40
Interessant dit! Ik heb een lichte vorm van Trypofobie denk ik maar ik denk dat iedereen die dit googled walgt van die gaatjes. Ik kan er wel gewoon naar kijken en zou het kunnen aanraken als het moet, komt misschien omdat ik gewoon heel nuchter ben. Als kind voelde ik me altijd al een beetje raar als ik naar het stuk koraal keek wat mijn ouders hadden. Ik raakte het ook niet graag aan. Ik heb verder helemaal geen angsten of fobieen, kan alles wel rationaliseren.
Ik vind pleisters echt gruwelijk. Bah. Kan er van over mijn nek gaan. En ook stickers die al geplakt zijn en die dan loslaten aan de randjes. Zo vreselijk.
_Snow_White
Geplaatst: 11-04-15 01:03
Ik heb een lichte/specifieke vorm van Arachnofobie. "Daddy Longlegs" mogen namelijk prima binnen zitten (in lichte mate), maar ben ik geen fan van ieder ander soort Arachnid dat binnen zit. Qua buitenshuis, kruisspinnen kan ik ook prima even uit de weg halen als zij op mijn fiets zitten, maar de rest loop ik liever met een hele grote boog omheen.
Verder heb ik ook nog zware Chilopodofobie. Maakt niet uit waar ik ze tegenkom (helaas wel vaker in huis en dan specifiek in de slaap/badkamer), ik kan namelijk echt niet tegen duizendpoten. Ze kunnen hier wel makkelijk rond de 15 cm en best dik worden en na een doucheincident ben ik er bijna van in shock geraakt, dus zal ik veel liever met een vogelspin knuffelen dan dat ik zo'n ding aanraak
xxxlottie
Geplaatst: 11-04-15 01:05
Ik ben bang in het donker, en vooral héél bang voor geesten (of hoe je het wilt noemen), nog nooit een gezien maar stel je voor!!! Euhm, verder ben ik bang voor hamsters, nouja, ze zijn leuk om naar te kijken maar ik wil ze niet oppakken, zelfs met handschoenen aan vind ik ze doodeng. Ik durf ook niet in een meertje o.i.d. te zwemmen, ben bang voor vissen (als ik ze niet kan zien), heb een keer gehad dat ik in een meertje in mijn zwemband lag en er sprong een kikker op me, nog nooit zo hard gegild. En ik voel me absoluut niet op m'n gemak als ik ergens alleen ben, alleen thuis, alleen in de stad lopen, alleen op school, wat dan ook. En verder ben ik nog zo'n beetje bang voor alles dat ik niet ken, voor het eerst een slang vasthouden, doodeng, zelfs voor het eerst een cavia vasthouden vond ik spannend...
En @tinkerteun, ik ben ook als de dood voor horrorfilms, heb jaaaren terug eentje gezien dat er een geest boven iemands bed hing, durf nog steeds niet op m'n rug te slapen en denk er regelmatig aan.
_Denise_
Geplaatst: 11-04-15 01:26
Hier ook in meer of mindere mate emetofobie, gaat nogal gepaard met de angst om controle te verliezen. Dacht altijd een klassieke hypochonder te zijn, maar dit beeld past niet helemaal. Wel heb ik angsten op het gebied van mijn welzijn, alleen uiten deze zich in paniekaanvallen.
Mijn andere angsten zijn voor paddenstoelen (mycofobie) en berenklauwen. Vooral dit is voor andere mensen lastig te begrijpen. Ik zie nu al tegen de herfst op nu we een hond hebben en ik dus minder de bossen kan vermijden.
Hoogtevrees, en ik heb iets tegen polsen en enkels, en dan vooral de aderen die je langs je pols ziet lopen. Alleen al het beschrijven hiervan geeft me de kriebels..
Shiawase
Geplaatst: 11-04-15 01:39
Ik heb arachnofobie. Bij het kleinste spinnetje raak ik al in paniek. Ook heb ik een keer een nachtmerrie gehad die over een lift ging. Sindsdien ga ik liever niet meer in een lift. Verder ben ik ook bang voor levende standbeelden. En heb ik ook faalangst.
voeten van anderen, overgeven (zowel zelf als anderen, maar dan ook echt tot huilen en krijsen aan toe), clowns, alles inbrekersgerelateerd (alleen thuis, hond die blaft, geluid op zolder als broer weg is) en als ik geen controle meer heb over wat dan ook verstijf ik en is er groooote paniek, ook word ik helemaal eng als iets niet recht ligt of staat, dat leg ik dan goed tot het recht ligt..
Kwanyin
Geplaatst: 11-04-15 02:01
Wespen, echt gruwelijke beesten. En in iets minder mate bijen en hommels.
Pretparken? Heel leuk, maar wat ik nooit vergeet zijn de eetmomenten. Zit iedereen daar met zijn frieten en mayonaise en blik frisdrank, met rondom vuilnisbakken die gewoon krioelen van die beesten. En die dus ook regelmatig eens hallo komen zeggen. Iedereen eet gewoon rustig door, ik loop 35 keer weg zodra ik een beest dichtbij zie komen. Hoe ze dan ook nog durven het afval weg te gooien in zo'n vuilnisbak? Geen idee.
Barbecue in de zomer? Supergezellig. Vooral als je het niet kan laten om continue de omgeving af te speuren, de frisdranken in de gaten te houden...en zodra je er eentje ziet naderen weer twintig meter verder kruipt.
's zomers eten we wel eens buiten op het terras. Dat gaat voor mij ook weer goed totdat er een wesp hallo komt zeggen of de bijen wel eens op de tafel landen. Dan weet ik ook niet hoe snel ik mijn bord moet pakken en naar binnen hollen. Mijn laptop is ooit uren 'gegijzeld' geweest op datzelfde terras, omdat ik in paniek naar binnen was gehold toen ik een paar bijen zag rondvliegen. Gevolg ik paranoia aan het glasraam gluren en mijn laptop omringd door een koppeltje bijen dat het echt in de smiezen had dat ik bang was en gewoon bleef om mij te pesten .
Ik kan ook echt niet tegen het zien van een wesp. Klinkt misschien heel gek voor mensen die geen fobie hebben, maar zelfs gewoon een foto, en zeker als die ook nog eens uitvergroot is en hij je met mega-ogen aanstaart...echt rillingen en stress krijg ik daarvan brrrr
(buikspreek)poppen, levende standbeelden, mensen met maskers
@NWDynamite, geen probleem hoor met die gaatjes, haha! Spinnen word ik overigens ook niet warm of koud van. 'Grappige' angsten komen hier voorbij!
Barbulet
Geplaatst: 11-04-15 04:08
Palmera schreef:
Barbulet schreef:
Ik ben bang voor mensen
Dat lijkt mij echt heel lastig... Hoe leef jij daarmee? Als ik zo vrij mag zijn dat te vragen....
Oh ik grapte maar wat. Al heb ik toch liever niet te veel mensen om me heen. In ieder geval zo veel mogelijk je eigen ding doen en de mensen die je om je heen hebt bewust uit kiezen Dus eigenlijk verkeerd verwoord, voor een aantal mensen. Je hebt het niet altijd voor het zeggen, maar zeker wel hoe je zelf met dingen om gaat en hoeveel aandacht je aan negatieve invloeden besteedt.
estherpitout
Geplaatst: 11-04-15 05:38
Poppen en clowns inderdaad doodeng. Geesten, gelukkig nu wel minder. En waar ik ook totaal in paniek van raak is als iemand even grappig denkt te zijn in het zwembad en mijn hoofd onderwater houd/duwt. Complete paniek dan. Ik ga dan direct in de vecht modus. In me eentje in een zwembad zwemmen vind ik heel naar. Zeg maar gerust bang. Zwemt er nog iemand in is het prima.
Ik vind water zowiezo iets engs hebben. Zou bijv. nooit in een duikboot of iets dergelijks gaan. Met je auto te water raken etc.
En dan nog iets. Ik kan er Absoluut niet tegen als er iets of iemand aan me navel zit. Als iemand voor de gein in me navel wil poeren krijg ik een soort Sla-Maar-Raak effect. Ik krijg daar een heel naar en weeig gevoel van. Ook als ik bijvoorbeeld een massage behandeling krijg en ze zijn bij me buik bezig krijg ik een soort van schok reflex. Puur als ze dichtbij me navel komen. Ik heb dus een navel fobie Als als me dekens soms op me navel ligt heb ik er last van.
Ik heb het vroeger ook heel erg met mijn ogen gehad. Daar mochten geen druppels in, ik kon me ogen niet open doen onder water etc. Ik werd al panisch als ik eraan dacht dat er iets in me ogen moest.
En sinds ik in Amerika woon heb ik ook steeds grotere angst voor de dood en mensen zelf. Dat komt omdat ik teveel forensic files en The first 48 kijk denk ik. Ik ben bang om vermoord te worden, neergeschoten of gestoken te worden, ontvoerd etc. Ik heb daar echt heel vaak enge dromen over. Mijn vriend is jaren geleden neergeschoten met een shotgun in New York ( waten toen nog niet samen) en ik droom dan ook heel vaak dat we worden overvallen etc. Dit had ik helemaal niet toen ik in Nederland woonde.
Hoge "technische" bouwwerken, zoals zendmasten, elektriciteitsmasten, windmolens... Ik raak niet in blinde paniek, maar wil wel erg graag weg als ik eronder sta.
Ik ben een echte hypochonder. Ik ben op een of andere manier ontzettend bang voor de dood. Daarom denk ik al bij de kleinste dingen dat ik een ernstige ziekte heb. Zeer vermoeiend en ergens weet ik ook wel dat de klachten die ik dan heb van een paniekaanval komen (duizelig, raar gevoel in hoofd). Daarbij heb ik ook ontzettend hoogtevrees. Ook in een vliegtuig. Haha eigenlijk ben ik gewoon een bange poeperd.
ik ben bang voor water, iedere vorm van water, behalve water uit de kraan. Ik kan ook niet zwemmen en durf niet met mijn paard over een pad met aan 2 kanten sloten.
Ik heb ook angst voor libelles (die vliegbeesten), met dank aan mijn vader, want hij zei (toen ik heel klein was) altijd dat die levensgevaarlijk waren