Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:33

__laura schreef:
Tis laat :') oke nog niet heel laat maar laat genoeg om zulke fouten te maken!
Het is ook echt een enorm verschil.. Mijn broertje heeft dit ook dus ik denk als ze het opnieuw testen dat het nog steeds een groot verschil is...

Ik doe biologie en medisch laboratoriumonderzoek!

:)) Het mag allemaal!

Het zou zomaar kunnen, maar ik denk dat het wel genoeg zegt. Je bent niet dom en misschien zelfs wel HB, maar ze middelen op de een of andere manier VIQ en PIQ tot een Totaal IQ waardoor je misschien net onder die 130 grens zat. :)

Suprice_Iris, topper! Supergoed dat je aandacht hebt besteed aan deze doelgroep, want er is echt te weinig kennis over naar mijn mening, ook bij de opleidingen wordt er naar mijn mening te weinig onderwijs over gegeven!

En Natasja, het is een heftig filmpje, maar zie het niet als de mist ingaan, maar als leerpunten en uitdagingen! :) Je bent nooit oud genoeg of dom genoeg om bij te leren en niemand weet in het beginsel hoe je kinderen op moet voeden!
Wat ik je kan aanraden is om even te zoeken op Tijl Koenderink en Novilo. Er staan redelijk wat filmpjes op Youtube waar je best veel informatie en handvatten uit kunt halen! :j
(Tijl is ook de directeur van mijn stage-instelling en man, hij is intens inspirerend!)

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:34

NatasjavE schreef:
upendo schreef:
En jemig, wat een verschil tussen je VIQ en PIQ! Let er wel op dat het verschil dus ook kan komen door onderpresteren, plus dat het puur gebaseerd is op een moment!

De kloof schijnt vooral relevant te zijn bij niet HB. Bij HBers komt de kloof ook veel vaker voor dan bij niet HBers. Maar HBers hebben er relatief vaak eigenlijk geen last van.

Ik zal het artikel eens opzoeken.

Dat zou wel interessant zijn om te lezen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:38

__laura schreef:
Ik herken mezelf hier ook wel in!
Dan wel net niet hb ( ben eigelijk wel blij mee had niet nog meer 'problemen' gewild). Het verschil tussen mijn verbale en non verbale IQ is ruim 30 punten. Daarnaast ben ik ook nog dyslectisch en heb ik DCD (een motorische 'beperking') bij mij ging groep 1 en twee nog wel goed maar groep drie was een groot drama! Ik had moeite met lezen en schrijven en daarom werd ik door mijn juf heel erg de grond in geboord. Ik was dom en ik hoefde niet te leren. Toen ze dus wisten dat ik een hoog IQ had en twee beperkingen veranderde niks ik was nog steeds domme laura. Ik groep 7 wou ik niet meer naar school en ben ik naar een andere school gegaan. En toen kon ik ineens naar een havo vwo brugklas! Op de middelbare school was het ook niet makkelijk ik had dan wel vriendinnen maar was toch liever alleen... In de vierde klas van de havo ben ik blijven zitten en dat was het beste wat me qua middelbare was overkomen. Van een rapport met alleen drieën ging ik naar een rapport met 8 en! Nu zit ik op het hbo echt helemaal op mn plek en begin ik echt op te leven :D

Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is :P

Oh vreselijk.

Op mijn basisschool dachten ze ook dat ik zo stom was als het achtereind van een koe.
Ik heb BLO advies gekregen.....(Bijzonder Laag Onderwijs)

Mijn ouders hebben toen gezegd dat we dat niet gingen doen en ik ben naar een LBO gegaan (nu VMBO) Daar haalde ik alleen maar 8en, 9ens en 10en en vroegen zich alf waarom ik niet op een HAVO zat.
Nou, ik heb het rijtje LBO, MBO en HBO netjes afgewerkt(op het HBO moest ik ineens huiswerk gaan maken en echt aan de bak :oo Dat was schrikken)

Ik ben er pas achter gekomen toen ik voor een sollicitatie procedure getest ben.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:39

Ik ga die boeken eens opzoeken, lijkt me interessant :j
Wat mijn VIQ en PIQ zijn weet ik zo niet, zou ik eens op moeten zoeken. Weet dat mijn totaal IQ getest is op 145.

Voor me uitschuiven doe ik totaal niet. Heb voor alles lijstjes liggen en zou het liefst jaren vooruit werken :')

Wel interessant om zo het verschil tussen de HB'ers te lezen, mijn jongste zusje is ook heel erg het dromerige type. Die gaat in de laatste weken van het jaar nog eens aan de bak en dan met de hakken over de sloot. Zij kan ook tijdens het paardrijden helemaal in een andere wereld zijn en niets meekrijgen van wat de instructrice zegt.

Ik voel mezelf inderdaad ook niet supersuperslim of 'begaafd', probeer het altijd maar simpel uit te leggen als een wat snellere computer in je hoofd. Ik kan soms ook ineens van onderwerp verspringen wat voor mij dan heel erg logisch is, maar mijn vriend snapt dan totaaaal niet waar dat onderwerp ineens vandaan komt. En als ik dan mijn gedachtengang uitleg denk ik, 'hee dat zijn wel 20 stappen' en dan vind ik het ineens niet meer zo gek dat hij me niet snapt :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:40

__laura schreef:
Dat zou wel interessant zijn om te lezen!

Van deze site

http://www.eduratio.be/vpkloof.html

Empirisch onderzoek bij 161 kinderen

Sweetland e.a. (2006) vertrokken van 672 leerlingen, die waren aangemeld door leerkrachten en die zeer hoog scoorden op groeptesten wiskunde of lezen. Men gaf hen de WISC-III, waarna er 161 leerlingen een score van 130 of meer kregen op VIQ, PIQ of TIQ. Bij deze groep van 161 ging men dan na hoe vaak bepaalde verschillen tussen VIQ en PIQ voorkwamen. Uit de tabel (zie hieronder) blijkt dat ook in deze studie een dergelijke kloof bij deze kinderen véél vaker voorkwam dan bij de algemene populatie, nl. ongeveer vijf keer zo vaak. Zo heeft bv. 26.7% van deze 161 kinderen een kloof van 25 of meer, terwijl dat in het algemene geval slechts 4.9% van de kinderen bedraagt. Ongeveer de helft van al deze kinderen vertoonde een VIQ-PIQ verschil van 19 of meer.

Besluiten van de auteurs:
bij een hoog IQ is het bij de interpretatie van de test compleet uit den boze om de algemene aanbevelingen m.b.t. VIQ-PIQ discrepanties te gebruiken, die in de handleiding van de WISC staan.
tussen kinderen met een hoog IQ onderling bestaan er zéér grote verschillen tussen de sterkste en "zwakste" (maar meestal nog steeds gemiddelde tot bovengemiddelde) punten. Dit heeft grote implicaties bij het nemen van beslissingen rond onderwijs: geen andere IQ-groep heeft onderling grotere verschillen. Als je kinderen met een hoog IQ verzamelt in een aparte klas of een aparte school, mag je dus verwachten dat de onderlinge verschillen tussen de leerlingen reusachtig zullen zijn. De nood aan differentiatie is dan ook nergens zo groot als binnen dergelijke klassen of scholen.
Kloof Aantal % Kloof Aantal % Kloof Aantal %
51 1 0.6 25 2 26.7 12 2 70.2
43 1 1.2 24 9 32.3 11 7 74.5
38 6 5.0 23 7 36.6 10 2 75.8
36 1 5.6 22 5 39.8 9 3 77.6
35 4 8.1 21 11 46.6 8 7 82.0
33 5 11.2 20 2 47.8 7 3 83.9
32 3 13.0 19 6 51.6 6 6 87.6
31 1 13.7 18 5 54.7 5 5 90.7
30 4 16.1 17 2 55.9 4 2 91.9
29 5 19.3 16 5 59.0 3 1 92.5
28 6 23.0 15 6 62.7 2 5 95.7
27 2 24.2 14 5 65.8 1 6 99.4
26 2 25.5 13 5 68.9 0 1 100

Terug naar de inhoud
Besluiten

Uit het bovenstaande kunnen we afleiden dat:
grote V-P verschillen heel veel voorkomen bij begaafde kinderen, zonder dat dit rechtstreeks met een of andere stoornis of probleem zou verband houden. Idem dito trouwens voor alle kinderen (maar die hebben wel beduidend minder vaak een kloof, en die is dan gemiddeld smaller ook).
de verschillen bij begaafde kinderen nog groter zouden zijn als de testen niet zo'n laag plafond hadden
grote verschillen weliswaar veel voorkomen bij bepaalde stoornissen, maar dat omgekeerd zo'n verschil allesbehalve een indicator is voor een probleem bij kinderen: als men vertrekt van een groep kinderen met problemen, dan zal men vaker een kloof vaststellen dan bij de totale populatie. Maar als men vertrekt van alle kloofkinderen, dan stelt men niet vaker problemen vast dan bij de kinderen zonder kloof.
wanneer VIQ kleiner is dan PIQ, men moet beseffen dat de schoolse prestaties bijna uitsluitend met VIQ correleren, niet of nauwelijks met PIQ. Een totaal IQ (TIQ) zou kunnen opgetrokken worden door een zeer hoog PIQ, ondanks een gemiddeld VIQ. Hierdoor zouden er op school onrealistische verwachtingen kunnen ontstaan.
In 't kort: als men vaststelt dat er een leer- of gedragsstoornis is bij een kind, dan wordt dit vaak bevestigd door een disharmonisch profiel. Het omgekeerde is helemáál niet het geval, en zéker niet bij kinderen met een hoog IQ.

Afgaande op de hierboven vermelde literatuur zullen de meeste ouders zich dus nodeloos ongerust maken wanneer er bij hun begaafde kind een groot verschil uit de IQ-test komt en een hulpverlener hen meldt dat zo'n verschil het risico op problemen beduidend verhoogt.

Het loont ook de moeite om aan de testafnemer te vragen om het TIQ/VIQ/PIQ te herberekenen in de veronderstelling dat het kind 1/2/3/... jaar ouder zou geweest zijn en dezelfde vragen correct zou beantwoord hebben. Dit geeft twee interessante resultaten:
men kan zien bij welke leeftijd het kind een IQ 100 zou behaald hebben. Dit geeft inzicht in de voorsprong die het kind momenteel heeft. "IQ 130" is voor ouders en leerkrachten minder sprekend dan "mocht het kind geen 7, maar 10 jaar geweest zijn, dan zou het op gemiddeld niveau hebben gescoord tegenover leeftijdsgenoten van 10 jaar".
men merkt dat de zo gevreesde VIQ/PIQ kloof dichttrekt. Als je dan ziet dat dezelfde ruwe score voor een tienjarige een gezond profiel zou geven, hoe kan je dan zeggen dat het voor een zevenjarige duidt op een defect?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:40

NatasjavE schreef:
upendo schreef:
En jemig, wat een verschil tussen je VIQ en PIQ! Let er wel op dat het verschil dus ook kan komen door onderpresteren, plus dat het puur gebaseerd is op een moment!

De kloof schijnt vooral relevant te zijn bij niet HB. Bij HBers komt de kloof ook veel vaker voor dan bij niet HBers. Maar HBers hebben er relatief vaak eigenlijk geen last van.

Ik zal het artikel eens opzoeken.

Hahahaha, nou, ik ben een ei met wiskunde hoor en daar heb ik best wel last van. :')
Maar ik snap het idee ja! :P HB'ers kunnen het ook vaak omhoog trekken door die andere talenten!

Finliox, superfijn dat ze hebben kunnen doorzien dat je meer uitdaging "nodig" had!
En wat tof dat je Grieks en Latijn graag wil leren! Knap dat je dat graag wil!
En ik herken het wel, die stille ruimte nodig hebben om je huiswerk te kunnen maken.
Als mijn bureau niet leeg is en de omgeving eromheen niet opgeruimd komt er niks uit mijn handen. Haha!
En ik ben het deels eens met je 'idiote term'. Het dekt de lading niet volledig maar ik denk wel dat je trots mag zijn op je slimheid! Hoog ontwikkelingspotentieel zoals ze het hier vaak noemen is dan misschien wat beter! :)

En Natasja, dan heb je een flinke weg afgelegd zeg!
Maar ik hoor het vaker, dat mensen er pas achterkomen als ze wat ouder zijn, of omdat ze het zien bij hun kinderen en zich inlezen en opeens alle vakjes af kunnen checken. :P

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:44

Mijn diagnostiek is onlangs gevallen. Met een IQ van 135 en 8e en 9e op het princiepe van de 5-hoek ( ben de exacte naam effe kwijt ).
Ik ben nooit een wonder op school geweest, maar het is al lang duidelijk dat mijn logica en gedachtegang heel anders is dan alle andere.
Nu gaat mijn eigen verwerkingsproces beginnen, want heb er wel heel moeilijk mee. Vooral als ik mensen hoor zeggen dat hoogbegaafd zijn, enkel iets te maken heeft met intelligentie en dat het een cadeau van de natuur is ( wat dus in het totaal niet zo is ).
Laatst bijgewerkt door mohica op 09-04-15 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:45

Mohica, wees welkom hier, want dat andere denkpatroon kan ontzettend tegenwerken!
En daar helpen mensen die roepen dat het een cadeautje is niet altijd aan mee! :)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:47

Haaai Slien! Jouw verhaal lijkt wel wat op het mijne. Ook op de basisschool hebben mijn ouders mij laten testen. Die zagen zo'n verschil tussen wat de school zei en wat ze thuis zagen, en school die hen niet geloofde. Pas toen ze met de testresultaten wapperden deed de school er halfslachtig wat mee. Lezen kon ik al in de kleuterklas, zelf geleerd, half groep 4 hoogste avi niveau. Had groep 8 over kunnen slaan, maar mijn ouders vonden dat niet zo fijn, met hetzelfde idee als waar jij tegenaan liep: twee jaar jonger zijn dan de rest.

In het begin lukt het nog wel op het gym, maar al snel bleek ik zo'n hakken-over-de-sloot leerling, met als gevolg twee taken met de overgang van klas twee naar drie, van klas vier naar vijf een her voor engels, en daadwerkelijk blijven zitten in de 5e. Vanaf klas 2 naar huiswerkbegeleiding gestuurd, maar daar was ik zo uitgekookt precies genoeg huiswerk op te geven om naar huis te mogen als ik klaar was, en niet 's avonds terug te hoeven komen of nog extra werk te krijgen waardoor ik later thuis was. Toch examen gehaald, met vrij nette cijfers ook. Niet altijd adequate ondersteuning gehad van mentoren, en pas toen ik was blijven zitten een soort van leren leren. Pedagogische wetenschappen gaan studeren, maar in het eerste jaar gestopt. Overgestapt naar HBO pedagogiek, en daar helemaal opgeleefd. Ware het niet dat ik in het eerste jaar bijna onderuit ging door stressklachten. Psycholoog erbij, en die heeft me geleerd met wat dingen om te gaan.

Tijdens supervisie in het derde jaar kreeg ik van onze begeleider de vraag of ik hoogbegaafd ben. Zij had een vriendin die hoogbegaafd is, en herkende veel daarvan bij mij. Tijdens mijn laatste stage ook heb ik me vanwege het begeleiden van de vooruitgroep (stage was op mijn oude basisschool) veel moeten inlezen over hoogbegaafdheid, en alles viel op zijn plaats. Ik wist wel dat ik die 'diagnose' gekregen had, maar had me nooit verdiept in het hoe en wat. Zeer veel over mezelf geleerd, en eindelijk verklaringen over waarom ik bepaalde dingen belangrijk vindt, en waarom ik soms op bepaalde manieren reageer. Nog steeds zijn mijn sociale vaardigheden verre van ideaal, maar ik heb me inmiddels aardig aan kunnen passen. Nog steeds maak ik af en toe rare of snelle gedachtensprongen die niemand kan volgen, maar mijn moeder gelukkig wel. Ik onthoud rare feitjes, stomme details, maar soms belangrijke dingen als namen en dergelijke niet. Ik hecht veel belang aan duidelijkheid en regelmaat, kan er slecht tegen als dat ontbreekt. Inmiddels ben ik (tijdelijk, zwangerschapsvervanging) aan het werk op een bso, en dat is heerlijk. Ik heb altijd vrij weinig moeite gehad met jonge kinderen, denk: kleuterleeftijd. Met vlagen kan ik ook vrij slecht tegen teveel prikkels. Als ik een dag de stad in ben geweest ben ik 's avonds over het algemeen uitgeput, vooral als het vrij druk was.

Ongeveer een jaar geleden het verslag gelezen van de onderzoeken, en ik was daarvan echt wel een paar dagen van slag. Ik wist niet meer dat ik als kind zó ongelukkig was, en het deed me echt veel pijn om daar over te lezen. Mijn moeder heeft me bewust na mijn afstuderen het hele spul pas gegeven. Ik was in mijn laatste twee jaar zo met het onderwerp bezig (stage en later scriptie: hoogbegaafdheid in de kinderopvang) dat ze niet wilde dat het verstoord raakte.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:50

Het tegenwerkend denkpatroon heeft wel al wat heftige discussies veroorzaakt met familieleden en vrienden ;-) en toch hiels ik stand ;-)

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:50

Ik ben HSP. HB ben ik nooit voor getest, maar herken wel het een en ander, zeker het missen van een uitdaging. Leraar van groep 8 had geen goed woord voor me over, goed ik behoorde tot de besten van de klas, maar verder was ik toch wel een raar kind. Basisschool was een klas met meer probleemkinderen dan normale kinderen Op de middelbare school, in een normale VWO klas bloeide ik opeens op.

Verder zit er in mijn family toch aardig wat ADHD/ADD en hoewel er nooit iets op gewezen heeft dat ik iets dergelijks zou hebben, herken ik verrassend veel in de verhalen hierover.

upendo schreef:
(niet halen van mijn eerste stage, ik kon me niet 'verlagen' tot het niveau van matig/zwaar verstandelijk gehandicapte jongeren en een dopsok van een SLB'er, die verwachtte dat het me zou motiveren als hij zou zeggen dat ik niet genoeg de verantwoordelijkheid kon nemen voor mijn eigen gedrag en dus niet op de opleiding thuishoorde, want dát werkt echt top bij een gemiddelde HSP'er)

Heel herkenbaar dit. Ik had als HSP een scriptie begeleider die qua gevoel het tegenovergestelde was als ik: waar ik te gevoelig was, miste hij alle gevoel, en zeker alle gevoel ten opzichte van mij (ik had in die periode nogal het een en ander meegemaakt, waarvan hij maar al te goed op de hoogte was en wat ook niet iets was dat je zomaar even wegwuifde). Volgens eigen zeggen probeerde hij mij alleen maar in de juiste richting te duwen (of het überhaupt werkt met een 20+ iemand door deze als een 4-jarige te behandelen is een tweede :roll: ). In mijn geval was de uitwerking dat hij me eerder er nog verder vandaan duwde: ik verkrampte geheel in m'n werk en was er meer mee bezig of het wel goed zou zijn dan met de inhoud. Ik ben hier bijna aan onderdoor gegaan en kan er zelf nu (6-7 jaar later) niet met droge ogen over schrijven. Uiteindelijk heb ik met behulp van een fantastische studiebegeleidster van studierichting kunnen wisselen en heb het genoegen deze professor te kunnen vertellen dat ik hem in elk geval niet meer nodig had. Wat jammer toch voor de man en het tekent hem dat hij de enige in dit proces is geweest die me geen succes heeft gewenst met m'n keuze's :roll:
Doro alles wat hierdoor gebeurd is heeft het me wel bijna twee jaar gekost om m'n studie weer goed te kunnen oppakken, ik moest het weer helemaal opnieuw uitvinden en m'n vertrouwen in mezelf erbij. Zag er mega tegen op om weer opnieuw aan een scriptie te beginnen, maar had nu een super begeleider die op een moment dat het weer had mis kunnen gaan, me juist niet afkraakte maar me juist suggesties gaf over wat ik beter kon doen +:)+

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:55

Ohja, ik had als scriptiebegeleider wel een hele fijne, ook een met een hoogbegaafde vriend, dus die snapte ook wel waar ik af en toe problemen mee had. Was vooral grappig dat toen we geen begeleidingsmomenten meer hadden face to face, ik mijn ding ging doen en hem niet op de hoogte stelde van wat ik deed. Toen ik met een conceptverslag aan kwam zetten kreeg ik ook als reactie 'ik dacht dat je stilgevallen was aangezien ik niets meer van je hoorde'. Oh ja, oeps, ik moest communiceren :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:57

Hee Sanne, wat een verhaal zeg! Het verklaart misschien ook wel een beetje waarom ik soms bij jullie groepje aan kwam waaien. :)

En klopt, de mentoren op school verschilden van heel goed naar erhhm.. Minder goed..
En de uni beviel mij ook niet. Al die vaststaande kennis. Het HBO is echt een warm badje.
Al kom je jezelf hard tegen, want je wordt met jezelf geconfronteerd!

En hier ook.. Ik ben nu zo ontzettend bezig met al die gasten dat ik pas mijn IQ test verslag heb opgezocht. Er kwamen redelijk wat heftige dingen uit waarbij ik voorzichtig af zou kunnen leiden dat ik op de basisschool al depressief was...

Mohica, dat getuigt alleen maar van lef en het jezelf kwetsbaar op durven stellen! Supergoed!

Whisper, mooi dat je herkenning ziet!
Het lastige is dat HB?ASS/AD(H)D ontzettend veel overlap hebben en dus vaak verkeerd worden gediagnosticeerd. Dus alle wegen liggen open! :))
En ohhh, joh, je wil niet weten, ik heb echt jeukende handjes gehad van die man. Exact ook 'ik heb geprobeerd je te prikkelen en in de juiste richting te sturen.' AARGH. En daarbij heb je mij niet gezien. Niet oprecht gehoord!
Ik heb gelukkig in het eerste half jaar van mijn studie een begeleider gehad die ook HB was, dus ja, dan hoef je niks te zeggen, dan begrijp je elkaar wel. Oh, wat heb ik lang wakker gelegen van het feit dat ik haar niet meer hield als begeleider..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:58

Merileth schreef:
Ohja, ik had als scriptiebegeleider wel een hele fijne, ook een met een hoogbegaafde vriend, dus die snapte ook wel waar ik af en toe problemen mee had. Was vooral grappig dat toen we geen begeleidingsmomenten meer hadden face to face, ik mijn ding ging doen en hem niet op de hoogte stelde van wat ik deed. Toen ik met een conceptverslag aan kwam zetten kreeg ik ook als reactie 'ik dacht dat je stilgevallen was aangezien ik niets meer van je hoorde'. Oh ja, oeps, ik moest communiceren :')

Lalalala, communicatie. Wat is dat?

Vrienden van me kennen me inmiddels, als het meezit krijgen ze dezelfde dag reactie op whatsapp, als het tegenzit vijf dagen later. Iets met raschaoot. :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:01

herken het verhaal wel. Heb eigenlijk altijd onder gepresteerd uit enorme faalangst "omdat ik niks kon". Pas laatste jaar van universiteit ging het redelijk. Net even anders verbanden leggen heeft mij vooral de das om gedaan. Maar nooit getest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:03

upendo schreef:
Iets met raschaoot. :')

Chaos,.... mijn man roept tegenwoordig: Chaos,..ik omarm de Chaos. :D
Wat hij inderdaad als woordgrapje bedoeld.

Mijn man is overigens niet getest maar het zou me niet verbazen. Hij is de slimste man die ik ken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:04

Ook ik ben op de basisschool getest als hoogbegaafd met een IQ van 133 en daarnaast gediagnosticeerd met Asperger.

Ik heb wel de basisschool op schema afgerond, maar ik heb er nooit bij gehoord. Ik ben sinds groep 2 flink gepest en dit hield niet op tot eind groep 7, puur omdat toen mijn psycholoog naar school stapte en zei dat het genoeg was geweest. Als ze er niks aan hadden gedaan had ze een rechtszaak tegen mijn basisschool aangespannen, want in feit hebben ze me gewoon laten stikken.

De kinderen in mijn klas waren sociaal met hele andere dingen bezig dan ik. In groep 8 was iedereen met jongens, make-up en kleding bezig, terwijl ik voor mijn 12e verjaardag nog een gloednieuw barbiehuis van mijn opa kreeg.
In groep 4 was ik zeer kwetsbaar. Mijn ouders zijn door een moeilijke scheiding uit elkaar gegaan, dus ik werd een makkelijk doelwit. Ik ging me op een gegeven moment omdat ik het pesten zo zat was verbaal verweren tegen de kinderen, wat resulteerde in dat bij mij de volumeknop volledig open draaide als iemand me weer eens lastigviel. Dat resulteerde er op zijn beurt weer in dat ik op de gang zat omdat ik me maar eens moest leren inhouden..
Het pesten verschilde van 'dik en lelijk' genoemd worden naar schoenen onder de douche bij de gym, schoenen in de prullenbak bij de gym, tot gewoon poedelnaakt op de gang geschoven worden en voor een gesloten deur te staan. Met een mannelijke docent die je dan om hulp moest vragen. Ik heb op een gegeven moment ook mijn eigen kleedkamer genomen. Ik heb een moedervlek op een aparte plek en zelfs daar werd ik mee gepest. Als ik uitgleed over een net gedweilde vloer werd ik gewoon keihard uitgelachen. Ik heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld als in die tijd en me ook heel lang afgevraagd wat er mis met me was.

Ook in het verhaal van groep 3 kan ik me herkennen. Ik had daar al AVI9-uit en heb dus ook verder dat onderdeel met groot gemak afgerond. Elke les hadden we 45 minuten per vak, maar meestal was ik binnen een kwartier al klaar. Ik spendeerde het grootste deel van de dag dan ook aan het tekenen van paarden - ook op die obsessie werd ik aangekeken. Alleen met rekenen ben ik nooit opgevangen, en dat was nou juist waar ik moeite mee had.
In groep 3 kon ik het schrijfschrift ook al vrolijk aan elkaar schrijven en ik deed dit dan ook graag - maar de juf wilde het niet hebben. Tot op het punt dat ik zelfs een 0 voor een dictee kreeg als ik niet los schreef.
Toen het presentatietijdperk begon was het ook een apart verhaal - ik werd altijd midden in mijn verhaal afgekapt omdat ik er te lang over deed. Ook als de rest van de kinderen een spelletje deed op de computer, zat ik vrolijk werkstukken en powerpoints te maken..

Vervolgens ben ik naar de 1e klas gegaan op een enorm kleine school, maar 30 kinderen. Daar ben ik meteen begonnen met vwo, ondanks het vmbo-t advies dat ik vanuit school meekreeg, met 538 punten op de cito. Dat ging een paar weken goed, totdat ik erachter kwam dat ik eindelijk vrienden had. Robin was dus de hele dag afgeleid en aan het kloten met haar beste vriendin en kreeg onvoldoende begeleiding in haar schoolwerk, waardoor ze vandaag de dag met haar 18 jaar in 4 vwo zit. Op een andere school, overigens.

Ik heb dus kort gezegd bijna 3 jaar geen ene moer uitgevoerd. Ik ben vorig jaar door faillisement van de oude school naar mijn huidige school gegaan en daar ingestroomd in 3 havo, waar ik dus dit jaar de overstap heb gemaakt naar 4 vwo. Gelukkig zit ik hier beter. Ik zit nog steeds niet helemaal op mijn plek en ik vind niet echt aansluiting, zal mede ook door de leeftijd komen en omdat ik mentaal ouder ben dan de rest door wat ik heb meegemaakt, maar ook ik ben blij te zeggen dat ik nu eens met mezelf bezig ben in plaats van alleen maar me druk te maken over wat anderen van me vinden. Ik ga nu prima op het vwo en ik heb de opleiding diergeneeskunde in het verre vooruitzicht.

Oh, en wel grappig, dat dierentekening ding heb ik ook moeten doen. Ik tekende mezelf ook als een paard, om dezelfde redenen, mijn broertje als een aap, mijn moeder als een olifant (omdat ze zo sterk is, figuurlijk/mentaal gezien) en mijn vader.. kan ik me eerlijk gezegd niet meer herinneren. Ik geloof dat hij een leeuw was.

Ik kan me ook herkennen in het moeilijk vinden om iets te doen als het me geen barst interesseert. Ik heb dat niet met veel dingen, maar ik heb bijvoorbeeld bakken met economiehuiswerk, en toch zit ik hier. Dat is echt nog een punt om aan te werken..

Enorme lap tekst dus. Maar tada, here I am.

PS @upendo wat een enorm vette Hobbit cosplay op je profiel :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:13

Ik meld me ook. Al sinds de basisschool een diagnose hoogbegaafdheid (IQ van 146). Perfectionistisch, maar ook inderdaad regelmatig onderpresteren. Ik heb het ook; ik moet het leuk vinden. Op de basisschool mocht ik wel 'extra werkjes' maken, maar wel pas als het echte werk af was.... dat kwam dus nooit af want dat was veel te saai en niet interessant.

Ik kon het allemaal wel en ben dus ook op het gymnasium beland (stuk leuker), en daarna op de universiteit. Daar gleed het bij mijn master weer af, door gebrek aan interesse in het onderwerp. Daarom heb ik het roer grondig omgegooid. Master wel afgerond (maar heb me er echt doorheen moeten sleuren), maar momenteel gewoon lekker aan het werk als medewerker bij een klantenservice :Y) en dan hopelijk binnenkort een jaartje nog aan de studie zodat ik wel kan doen wat ik leuk vind. Ik hoor wel eens van mensen dat wat ik wil onder mijn kunnen is, maar ja... ik moet het leuk vinden.

...heb overigens ook een diagnose ADD, en vraag me ook nogal af in hoeverre er daar overlap is. Hoogbegaafd is bij mij echt geen twijfel over, maar ik vraag me nog steeds af hoeveel van het ADD nou uit de hoogbegaafdheid afkomstig is of niet.

Anyway.... ook ik moet me echt door dingen heen worstelen. Ik herken me erg in je verhaal. Was het allemaal maar een fluitje van een cent met alleen maar een hoog IQ.
Dat raschaoot klinkt idd ook bekend.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:33

ladypaard schreef:
herken het verhaal wel. Heb eigenlijk altijd onder gepresteerd uit enorme faalangst "omdat ik niks kon". Pas laatste jaar van universiteit ging het redelijk. Net even anders verbanden leggen heeft mij vooral de das om gedaan. Maar nooit getest.

Och ja, ik ook. :)
Faalangst is ook een ding hoor. Waar andere mensen met heel veel vallen en opstaan goed worden in iets, hebben wij een hogere verwachting van onszelf, maar daarnaast zijn we ook strenger en is de frustratietolerantie lager. Als er iets niet lukt word je dan een stuk sneller boos op jezelf.
En de manier om dat te voorkomen.... Is om er gewoon maar niet meer aan te beginnen...
Óf.... Juist wel. Maar dat stapje is doooooodeng!
Net als juist dat gevoel opzoeken.
Opdrachtje voor jou; wat maakt je ongemakkelijk? Fileparkeren in een drukke straat?
Ga dat maar eens doen. En dan niet halfbakken, maar met vijf keer steken waardoor je auto perfect staat! En niet voor het parkeren. Puur voor je eigen koppie. 'Wat denken anderen nu van me? Zouden ze zich ergeren omdat ik niet kan fileparkeren en omdat ze moeten wachten?'
Want dat gevoel, als je je daaraan bloot blijft stellen, wordt het daadwerkelijk makkelijker!

Hahahaha Natasja.. :')
Als ik mijn kont kon vergeten had ik heel wat kilo's minder aan mijn lijf gehad ja. :P
Ik heb ook bij heel wat mensen wel wat vaagtekens.. 'Zou jij niet....?' Maar... HB hangt niet altijd af van IQ. :)

Robin, jij hebt ook al een hele reis achter de rug als ik het zo lees.. Ik kan het bijna allemaal afvinken. Het pesten omdat je anders bent, uitdaging zoeken en dan teruggefloten worden, werkstukken maken als andere kinderen zitten te tekenen... En weet je.. als jij zo goed zit is dat helemaal prima. Die prestatiegerichtheid is helemaal niet nodig, je vindt je plekkie uiteindelijk toch wel. :) Welkom, in ieder geval! :))
Enne, het is LARP! :j Heeft wat elementen van cosplay maar is meer 'op zichzelf staand'!

Aleeneh, hahaha, ja, ik snap niet wat het is met die extra werkjes en uitdagingen enzo.
Ik had pas een jongere die aan iemand die een rondleiding kreeg zat te vertellen over zijn ervaringen met het Leonardo-onderwijs. 'Dus uiteindelijk had ik Frans, Duits, Engels, Latijn, Grieks, Russisch en Chinees als talen, maar ik hoefde het allemaal niet, alleen Engels vond ik leuk want daar zag ik het nut van in!'

Ik denk dat je HB-heid meer te maken heeft met je ADD kenmerken dan daadwerkelijk het sticker ADD. :) Al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, maar uit eigen ervaring.. :P

En inderdaad. Soms... Zou ik willen dat ik "normaal" was.
Hoewel.. Dan had ik mijn roeping nu niet gevonden. Haha!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:39

upendo schreef:
Aleeneh, hahaha, ja, ik snap niet wat het is met die extra werkjes en uitdagingen enzo.
Ik had pas een jongere die aan iemand die een rondleiding kreeg zat te vertellen over zijn ervaringen met het Leonardo-onderwijs. 'Dus uiteindelijk had ik Frans, Duits, Engels, Latijn, Grieks, Russisch en Chinees als talen, maar ik hoefde het allemaal niet, alleen Engels vond ik leuk want daar zag ik het nut van in!'

Haha..... ik ben Engels gaan studeren :') Dus misschien zit daar wel wat in.
Terwijl ik ook eh... Nederlands, Engels, Duits, Frans, Grieks, Latijn, Oudnoors, Oudengels en Spaans.... als talen heb gehad om te leren door m'n schoolperiode heen :+

Overigens heb ik ook hele erge last gehad van faalangst. Ben er nu wel overheen voor een groot deel, maar tot een paar jaar terug is dat echt een heel groot issue geweest. Ook meermaals door gefaald op mijn rijexamen, omdat ik gewoon dichtklapte. En mondelingen gefaald omdat ik geen woord meer uitgebracht kreeg. Doe mij maar een essay wat ik gewoon mag schrijven in mijn eigen tijd. :Y)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:40

Ik weet dat het LARP is :Y) had het over de eerste foto, maar dat is ook LARP dan, dat had ik dan weer niet door haha :+

Faalangst ook bekend, hiero. Vanmiddag nog wiskunde bijles gehad en toen vloog ik door de opgaven heen met mijn begeleider, terwijl ik alleen eigenlijk veel te snel opgeef -O-

Oh en upendo, je onderschrift :Y) moest lachen haha
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 09-04-15 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:42

Hahaha, ik moet soms mezelf een schop onder mijn reet geven om de verplichte dingen ook te doen.
Liefst zou ik de hele dag lezen over hoogbegaafdheid maar dat mag pas als ik hier ga werken. Wat hoooooopelijk binnen de plannen past. :D

Ik was meer het type van 'Sit, ik kan falen.. Tenzij... Ik het niet doe!'
En inderdaad. Essays zijn de oliebol!
Hoewel ik de laatste tijd met presentaties ook wel beter word.. Omdat ik leer hoe ik mezelf kan profileren.. Is soms wel heel positief hoor, mensen die me vier jaar geleden kenden zouden me nu niet meer herkennen denk ik! :))

Haha, Robin, het is allemaal LARP!
En maakt niet uit, het was bij de premiere van de hobbit dus ik kan me voorstellen dat je het dacht! :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:43

Ik heb al die films echt elk 5 keer in de bios gezien ofzo. :Y)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:44

_O-

Zin om een keer mee te gaan larpen? Je eigen verhaal maken is veel mooier dan LOTR joh!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:45

Ik heb alleen geen kostuum -O- en ik ben niet stoer genoeg om er op los te meppen. Ik ren meer weg voor mensen die dat wel doen :+

Wil wel bloedgraag een Taurielkostuum. Maarja :$