Sinds ik sport val ik niet meer af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:35

Oke, houd de volgende dingen goed in gedachten:

- Begin je ochtend goed! (Goede vezelrijke maaltijd)
- Eet minstens 6x per dag (kleinere porties) om je metabolisme op gang te houden
- Eet 1x in de week alles waar je trek in hebt om te zorgen dat je lichaam niet wend aan het dieet. Laat het werken!
- Beperk je koolhydraat inname
- Eet voornamelijk volkoren en meergranen producten
- Liever 1 broodje met 3 dubbel beleg (kipfilet, ei, rookvlees, rosbief, pindakaas, hutekase) dan 2 broodjes met weinig of ongezond beleg.
- De uren na het sporten verbruik je het meeste, benut dit! Het nuttigen van voedingsmiddelen anders dan water stopt het proces. De reden waarom ik altijd s'avonds laat sport, glas water, douchen en m'n bed in.
- Bovendien belast je je spieren flink maar is je eiwitinname minimaal, eiwitten zijn nodig voor spierherstel! Houd je spieren in optimale conditie, want hoe groter de spiermassa, hoe hoger het energieverbruik, hoe hoger de vetverbranding (simpel gezegd).
- Groene thee, ananas... hard gekookt eitje tussendoor. Ik zeg doen!

Als je s'avonds bijvoorbeeld zilvervliesrijst of quinoa met groenten en kip hebt gegeten, bewaar dan de restjes en nuttig die gedurende de dag.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:40

Pinda_Dipje schreef:
- De uren na het sporten verbruik je het meeste, benut dit! Het nuttigen van voedingsmiddelen anders dan water stopt het proces. De reden waarom ik altijd s'avonds laat sport, glas water, douchen en m'n bed in.

:') Ik verrek dus van de honger he, na flink sporten := Ik zou heel graag zo als jij met een glas water m'n bed in willen duiken.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:40

Met zoveel sporten heb je meer eiwitten nodig! Je lichaam heeft meer nodig en als ze dit niet krijgt gaat ze alles vasthouden wat je nog wel hebt( en val je niet af) spiermassa weegt ook zwaarder dus in vetgehalte kan net best zijn dat je al veel meer kwijt bent, merk je niet aan je lichaam dat het wel strakker wordt?(en niet naar gewicht kijken)

Geef het ook de tijd je lichaam moet echt omschakelen!

Ik heb zelf slechte ervaringen met een dieetiste en ging voor voedingsadvies icm sporten liever naar een personal trainer!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:41

Jellebie schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Dat de verhoudingen zoek zijn dat kan goed kloppen, haha. Ik ben ook helemaal niet op deze manier bezig met voeding. Ik let gewoon op mijn calorieën maar niet op de koolhydraat, vetten en eiwit verhouding omdat ik daar simpel weg geen verstand van heb :')

Ik lees deze reactie nu pas. Maar like I said: Voeding, goede nachtrust, juiste balans is essentieel om je lichaam te krijgen waar je het wilt hebben. Het loont echt om je hier eens goed in te verdiepen, en ik kan je absoluut aanraden om ook eens te oriënteren op bodybuildersdieëten (het zogenoemde cutten en gainen) daar staan veel handige tips en rekenschema's die je goed op weg kunnen helpen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:43

Meraki schreef:
Pinda_Dipje schreef:

:') Ik verrek dus van de honger he, na flink sporten := Ik zou heel graag zo als jij met een glas water m'n bed in willen duiken.

Ik verrek ook van de honger, maar dat is het enige moment van de dag dat ik hard ben voor mezelf. Bij onstilbare trek, werk ik nog even snel een gekookt eitje naar binnen maar dan is het écht klaar. De volgende ochtend ben ik de eerste ;) Manlief (jarenlang bodybuilder geweest) zou dan kiezen voor een eiwitshake, die optie laat ik zelf varen.
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 10-04-15 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:44

Pinda_Dipje schreef:
Oke, houd de volgende dingen goed in gedachten:

- Begin je ochtend goed! (Goede vezelrijke maaltijd)
- Eet minstens 6x per dag (kleinere porties) om je metabolisme op gang te houden
- Eet 1x in de week alles waar je trek in hebt om te zorgen dat je lichaam niet wend aan het dieet. Laat het werken!
- Beperk je koolhydraat inname
[b]
- Eet voornamelijk volkoren en meergranen producten
[/b]- Liever 1 broodje met 3 dubbel beleg (kipfilet, ei, rookvlees, rosbief, pindakaas, hutekase) dan 2 broodjes met weinig of ongezond beleg.
- Bovendien belast je je spieren flink maar is je eiwitinname minimaal, eiwitten zijn nodig voor spierherstel! Houd je spieren in optimale conditie, want hoe groter de spiermassa, hoe hoger het energieverbruik, hoe hoger de vetverbranding (simpel gezegd).
- Groene thee, ananas... hard gekookt eitje tussendoor. Ik zeg doen!

Als je s'avonds bijvoorbeeld zilvervliesrijst of quinoa met groenten en kip hebt gegeten, bewaar dan de restjes en nuttig die gedurende de dag.

Op de vorige pagina kan je al zien dat dat niet wetenschappelijk onderbouwd is. Daarnaast gaat het om de verhoudingen en niet zozeer wat je eet :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:51

zou je broodjes vervangen door roggebrood, daar kan je lichaam meer mee. cup a soup zou ik vervangen door heet water met een bouillonblokje (zonnatura), dat scheelt veel e-nummers,niet direct voor t afvallen maar wel gezonder. Ontbijt misschien in 2 porties verdeeld opeten scheelt ook al (evt eiwitpoeder door je havermout). Ook even op je avond eten letten, meer groente, minder aardappelen werkt vaak ook goed. En zeker 1,5 tot 2 liter water drinken per dag. Misschien kun je de app lifesum downloaden en zo bijhouden hoeveel eiwitten vetten en koolhydraten je binnen krijgt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:56

Ladylay: Wetenschappelijk is wel degelijk bewezen dat het metabolisme vertraagd met minder eetmomenten door gewenning, het lichaam gaat letterlijk op spaarstand. Bovendien zorgt het ervoor dat je tijdens de hoofdmaaltijden minder wilt nuttigen, waardoor je een betere lichamelijke balans behoud. Komt nog eens bij dat dat het ervoor zorgt dat mensen minder snel geneigd zijn hun lichaam uit te buiten en niet voortdurend kampen met een hongergevoel dat hen gevoeliger maakt voor ongezonde verleidingen.

Als ik mijn spieren terug in topconditie breng kan ik 1 doos donuts, een fles cola en 12 tosti's per dag wegwerken zonder het terug te zien op de weegschaal. Been there, done that, maar gezond is het niet. Bovendien is het niet haalbaar voor iemand die nog in de aanloopfase zitten (en dus niet in topconditie met dito verbranding). In al mijn actieve jaren (en die van manlief met een sportcarriére) heeft het altijd uitstekend gewerkt in ieder geval. :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:59

Is hetgeen wat je hier beschrijft iets wat je standaard eet?

Dan zou ik gevarieerder gaan eten.
Er zijn genoeg dingen die gezond zijn voor je (en soms nog lekker ook!)

Voorbeeld ontbijt:
1 banaan
2-3 dadels
Amandel melk
Theelepel kaneel
Havermout

Dit hierboven vult echt enorm! Ik hoef er meestal de komende uren echt niet te eten.
Hiervoor ook: niet elke dag!

Ik twijfel alleen over de amandelmelk, maar mocht je dat zeker willen weten zal ik het even aan mijn moeder vragen. Die is nogal een groente goeroe.
(Sport overigens ook super veel! Lees: ik vind iets te veel....Eet niet onwijs veel maar met name gevarieerd)

3 plakken brood per dag.. Mwa niet zo gek op.
Kan je niet in de lunch 1 broodje met een stuk fruit eten? De rest van het brood veranderen in iets anders? Als tussendoor geen brood maar inderdaad dan de kwark die je ook heb opgeschreven?

Toen ik nog fanatiek kon sporten moest ik goed eten van mijn ouders, kon ook niet anders als je meerdere wedstrijden had op een dag.
Vlak voor de trainingen of wedstrijden een banaan deed vaak wonderen.

Wij hebben (debiel) veel kook boeken/sapjes boeken/ gezonde snacks. Ik zal is vragen welke het beste is dan zal ik die hier neerzetten voor je mocht je dat willen.

Overigens als je meer traint en zwaarder wordt kan dat zijn dat de verdeling spier- vet anders wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:00

Ik lees even mee, zit namelijk met precies hetzelfde als TS ^_^

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:03

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar het valt me wel op dat je de hele dag erg weinig eet en dan 's avonds ineens een stuk meer.
Ik zou dat veel beter verdelen over de hele dag. Dan worden de goede stoffen namelijk veel makkelijker opgenomen. Meer groente en fruit. Probeer je broodjes bijvoorbeeld eens te vervangen door een sla-wrap of een salade. En ook 's avonds, niet te veel aardappels/pasta/vlees en meer groente, peulvruchten, en als tussendoortje is voor de afwisseling een handje noten ook goed ipv dat bakje kwark.
Om af te vallen heb je dat honger gevoel eigenlijk nodig. Door dat hongergevoel krijgt je lichaam namelijk het seintje dat zegt 'ik krijg niet genoeg vulling binnen, ik moet nu vet gaan verbranden'. Als je het hongergevoel maar blijft wegeten met een flinke avondmaaltijd dan val je inderdaad niet af.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:04

Pinda_Dipje heb je hier artikelen van?

Kijk:
http://fitzonderfabels.nl/2014/03/19/mo ... ezond.html

Daarnaast eet ik wanneer ik zin in heb en dat is geregeld 3/4 x per dag en ik wordt droger en droger, puur omdat ik onder onderhoudt eet en naar de verhoudingen kijk die ik eet.
Je lichaam kijkt niet naar het voedsel wat het binnen krijgt maar wat erin zit.
Ik eet volgens de If It Fits Your Marcros/ flexible dieting principe en merk geen verschil met alleen maar 'clean eating' wat ook niet bestaat ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:05

Pinda_Dipje schreef:
Ladylay: Wetenschappelijk is wel degelijk bewezen dat het metabolisme vertraagd met minder eetmomenten door gewenning, het lichaam gaat letterlijk op spaarstand.

Zou je die wetenschappelijke bewijzen kunnen tonen dan? Want zover mij bekend bestaat de spaarstand niet, is dit wetenschappelijk gezien de grootste fabel die er bestaat. Ik kom altijd terug op het Minnosota Starving project. Na afloop had deze groep mannen (google een als je wil weten welk onderzoek dit is) een "spaarstand" die volledig te wijten was aan lichaamsverandering: minder spieren en geen vet meer.
Wel kan je lichaam wennen aan te weinig eten, daardoor is lange tijd achter elkaar onder je onderhoud eten (als in maanden) niet handig. Dit is echter geen spaarstand die je leven lang blijft bestaan, na rustig opbouwen kom je gewoon weer op je normale BMR. Daarnaast is ook over deze "spaar"stand (die dus zou kunnen plaatsvinden tijdens de cut) nog weinig bekend en zou het ook prima te maken kunnen hebben met lichaamsveranderingen of vermoeidheid in het diëten (en daardoor jezelf meer gunnen bijvoorbeeld). In elk geval helpt reversed dieting er wel tegen bij veel mensen, of dat nou is doordat ze die vermoeidheid opheffen of de spaarstand, dat is de vraag.

Citaat:
Bovendien zorgt het ervoor dat je tijdens de hoofdmaaltijden minder wilt nuttigen, waardoor je een betere lichamelijke balans behoud.

Dat is persoonlijk, zelf vind ik 6x dd muizenhapjes eten verschrikkelijk en eet ik liever 3-4 grote maaltijden per dag.

Citaat:
In al mijn actieve jaren (en die van manlief met een sportcarriére) heeft het altijd uitstekend gewerkt in ieder geval. :)

Dat het bij jullie heeft gewerkt betekend niet dat het de enige wetenschap is. Dat mijn opa 80 werd terwijl hij rookte als een ketter maakt roken niet ineens gezond. Dit is een drogreden dus.

Wat betreft TS sluit ik me aan bij Jezzi: zoek iemand die er veel verstand van heeft. Dat hoeft geen dietist te zijn, maar wel iemand die weet waar hij over praat.
Ga op zoek naar je BMR (dus hoeveel je kan eten om stabiel te blijven in gewicht) door te gaan rekenen aan je voeding en bij te houden wat je doet en als je duidelijk hebt wat je BMR is kun je gaan kijken wat je nodig hebt om af te vallen. Ga daarnaast ook meten naast de weegschaal: je centimeters en als het kan met behulp van betrouwbare materialen en personen je vetmassa controleren!
Het valt me op dat je in korte tijd veel bent afgevallen, het kan prima zijn dat je lichaam even adempauze nodig heeft. Maar het kan ook zo zijn dat je misschien nog wel strakker aan het worden bent.
Meten, meten, meten!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:54

Jezzi schreef:
_Annika schreef:
Ik denk omdat je sport je meer spieren opbouwt, dat kost meer gewicht

Spieren zijn niet zwaarder, spieren nemen minder ruimte in beslag. In principe zou het dus logisch zijn dat TS meer spieren heeft opgebouwd, maar dan zou ze wel verschil in de omvang van haar lichaam moeten zien :)

Spieren zijn wel degelijk zwaarder.
http://www.optimavita.nl/bewegen/feit-o ... r-dan-vet/
Ben wel benieuwd wat jouw bron is voor deze uitspraak! :)

TS, ik zou even goed naar je voeding kijken. Dit is een heel belangrijk punt waar zeker bij jou winst op te halen valt. Uiteraard ligt het ook aan de tijd die je hebt, je kunt hele gezonde uitgebreide maaltijden maken maar als je de hele week fulltime werkt zal dat lastig worden. Maar uiteindelijk zijn er makkelijke gezonde maaltijden te vinden, maar daar moet je zelf dan even een balans in vinden. Niet teveel geobsedeerd worden van het feit dat je niet gelijk afvalt, neem rustig de tijd om te vinden welke manier het best bij je past. Niet te weinig eten en niet te veel. :)

secricible

Re: Sinds ik sport val ik niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:16

Jij en Jezzi bedoelen hetzelfde. De opmerking "vet is zwaarder" is een onmogelijke opmerking. Een voorwerp zonder volume kan niet zwaarder zijn dan iets anders. Veren zijn ook niet zwaarder dan lood. Alleen neemt 1kg lood minder ruimte in beslag dan 1kg veren. En dat is wat Jezzi zegt :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:36

Thanks Lenke, dat is inderdaad wat ik bedoel.

Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:43

Meraki schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Ooh wat een grappige fabel weer dit.
Juist na het sporten wil je voor spieropbouw je spieren voeden, dit hoeft niet binnen 3 seconde nadat je training klaar is, maar het liefste wel binnen 2-3 uur. Het is dus JUIST verstandig om NA het sporten je GROOTSTE maaltijd van de dag te nemen.

Als je slim gebruik wilt maken van je verbranding, doe dat dan 's ochtends. In je lichaam wordt 's nachts spier en vet afgebroken. Koolhydraten stoppen de verbranding van vet, eiwitten stoppen de verbranding van spieren. Als je vet wilt verliezen kan het dus slim zijn om de dag te beginnen met een eiwitrijk ontbijt ipv koolhydraten :)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:41

Volgens mij maakt dat ook niet zoveel uit, uiteindelijk gaat het erom dat je dagelijks onder je onderhoud gaat zitten (vetverlies). Wanneer, hoe wie wat waar je eet dat moet je zelf weten. Elk mens is anders dus iedereen heeft een andere voorkeur.

Maar TS de verhoudingen zijn het belangrijkste, hoe je ze dan in wilt vullen moet je zelf weten :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:28

Gewicht zegt natuurlijk niet alles, zie je ook geen verandering in je lichaam?

Maar, en dit klinkt waarschijnlijk onaardiger als bedoeld, als je niet afvalt eet je teveel kcal.
Meer of minder koolhydraten, meer of minder eiwitten...maakt allemala geen zak uit...je moet gewoon onder je verbruik eten.

Dus je krijgt toch ergens teveel binnen(eet je in het weekend meer? want als je je daar elk weekend een dag laat gaan, hef je het kalorie tekort van de rest van de week gewoon weer op.