Gaatjes oorbellen scheef geschoten. Help, wat nu??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:35

SAKKIA schreef:
Oh dat is wel erg scheef idd. Je had ze beter direct er uit kunnen halen en dicht laten groeien.

Mijn gaatjes zijn geschoten toen ik 6 was en mijn tweede toen ik 15 was en heb nu al jaren geen oorbellen meer in, maar ik kan nog gewoon oorbellen dragen als ik dat zou willen hoor. De gaatjes groeien bij mij echt niet dicht.

Ja oké, maar de gaatjes die bij mij geschoten zijn op mijn 8ste gaan nu, 8 jaar later, ook niet meer dicht. Maar die twee weken zou nog makkelijk moeten kunnen, het is denk ik ook verschillend per persoon.

Mijn broer had een wenkbrauw piercing, had hem een half jaar en toen hij er een weekje uit was zat hij alweer dicht.

Je hoort trouwens wel veel vaker dat juwelieren iets scheef zetten dan piercers, maargoed. Ik denk als je de situatie uitlegd ben een andere juwelier dat ze wel éxtra voorzichtig zullen zijn. :')

SAKKIA

Re: Gaatjes oorbellen scheef geschoten. Help, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:38

Oh niet helemaal duidelijk geweest denk ik. Ik heb ook in mijn kinderjaren en vooral die gaatjes die ik heb laten schieten toen ik 15 was, heel weinig oorbellen gedragen. In dat laatste geval ook toen ze net geschoten waren omdat er 1 ging ontsteken :=

Maar goed het is inderdaad bij iedereen anders. Ik zou in elk geval proberen deze gaatjes te laten dichtgroeien en opnieuw naar een juwelier/piercer gaan.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:38

Dit heb ik een halfjaartje gelden precies gehad :j ene oorbel zat hoger dan de ander, was ook recht afgetekend maar een van de twee mensen die schoten schoot net niet op het stipje. Ook erg getwijfeld, maar uiteindelijk toch teruggegaan en gevraagd of het opnieuw kon door de persoon die recht geschoten had. Geen spijt van gekregen!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:39

Saskkia, tja, ik weet het. Da's achteraf gepraat en daar kan ik dan zo van balen.
Het voordeel is wel dat het tweede gaat je misschien niet zo dicht bij het eerste gaatje komt dat het uitscheurt.

Ik zit erover te denken deze eruit te halen, dicht te laten groeien en de andere gewoon te laten zitten. Ik zit dan wel een tijdje met één oorbel, maar ik heb lang haar, dus een kniesoor die dat opmerkt. Als het gaatje dicht is gegroeid, ga ik langs een officiële piercingsshop om hem opnieuw te laten doen en dan ietsje hoger. Dat moet wel kunnen toch? En uiteraard ga ik mijn geld terugvragen bij deze juwelier!

Quanneh: hoelang heb jij het eerste knopje laten zitten? En is het weer helemaal dichtgegroeid? Hoe heb jij het gedaan met de oorbel die wel goed zat, ook een tijdje met één oorbel?
Mag ik vragen waar jij het hebt laten doen?
Laatst bijgewerkt door amber15 op 07-04-15 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:41

xBontfire schreef:
Je hoort trouwens wel veel vaker dat juweliers iets scheef zetten dan piercers, maar goed. Ik denk als je de situatie uitlegt ben een andere juwelier dat ze wel éxtra voorzichtig zullen zijn. :')

Mag ik vragen: waarom zou je dat risico nemen?

Waarom zou je (zeker als het de eerste keer al fout is gegaan, maar sowieso) een piercing willen laten zetten door iemand wiens werk het eigenlijk is om sieraden te verkopen? Je vraagt toch ook niet aan het meisje bij de Claires of de HEMA of ze ook even je haar wil knippen omdat ze ook haar elastiekjes verkopen? De dame bij de Hünkemoller doet toch ook geen tepelpiercings omdat ze toevallig BH's verkoopt?

De dames en heren bij de juwelier hebben geen enkele opleiding om die gaatjes te zetten. Vervolgens wordt dat ook nog eens gedaan door een stomp voorwerp onder grote kracht door je oor heen te duwen. Probeer voor de lol eens een potlood door een sinaasappel een te drukken, moet je zien wat een ravage dat aanricht. Dat gebeurd er ook met je oor. Nu druk er eens een priem of iets anders met een scherpe punt doorheen. Zie hoe netjes dat blijft? Dat gebeurd er met je oor als je een piercing laat zetten door iemand die er verstand van heeft.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:42

Vjestagirl, ik ga het sowieso niet doen bij deze juwelier! Anderen hadden er goede ervaringen mee en mensen die ik ken zijn keurig recht geschoten, maar dat risico ga ik niet nemen. Ik ga hem laten piercen bij een ervaren iemand. Ik heb mijn lesje wel geleerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:43

Je hebt wel de oorbellen, dus geld terug vragen gaat niet echt goed lukken. Ik weet niet of jij voor het schieten moest betalen maar bv lucardi betaal je daar niets voor als je daar maar de oorbellen koopt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:45

Oke, dat zou wel eens kunnen ja.. Op het bonnetje staat dat ik betaald heb voor de oorbellen. Dan dus niet terug naar de juwelier. Maar het beste kan ik denk ik wel deze oorbel er zo snel mogelijk uithalen of niet?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:50

Ik heb het knopje er niet zelf uitgehaald, ik ben er gewoon mee naar de winkel gegaan toen ik hem inhad. Aangezien ik ze nog maar kort had, hebben we de oorbel eruit gehaald en gelijk een nieuw gaatje ernaast geschoten, dit zou geen kwaad kunnen. Toen mocht ik even geen zware oorbellen in (ik had sowieso nog maar zweerknopjes) dus dit was geen probleem. Na een dag was het vorige gaatje al niet meer te zien :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:52

Vjestagirl schreef:
xBontfire schreef:
Je hoort trouwens wel veel vaker dat juweliers iets scheef zetten dan piercers, maar goed. Ik denk als je de situatie uitlegt ben een andere juwelier dat ze wel éxtra voorzichtig zullen zijn. :')

Mag ik vragen: waarom zou je dat risico nemen?

Waarom zou je (zeker als het de eerste keer al fout is gegaan, maar sowieso) een piercing willen laten zetten door iemand wiens werk het eigenlijk is om sieraden te verkopen? Je vraagt toch ook niet aan het meisje bij de Claires of de HEMA of ze ook even je haar wil knippen omdat ze ook haar elastiekjes verkopen? De dame bij de Hünkemoller doet toch ook geen tepelpiercings omdat ze toevallig BH's verkoopt?

De dames en heren bij de juwelier hebben geen enkele opleiding om die gaatjes te zetten. Vervolgens wordt dat ook nog eens gedaan door een stomp voorwerp onder grote kracht door je oor heen te duwen. Probeer voor de lol eens een potlood door een sinaasappel een te drukken, moet je zien wat een ravage dat aanricht. Dat gebeurd er ook met je oor. Nu druk er eens een priem of iets anders met een scherpe punt doorheen. Zie hoe netjes dat blijft? Dat gebeurd er met je oor als je een piercing laat zetten door iemand die er verstand van heeft.

Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken wat je nu doet eigenlijk, ik naam altijd aan dat er op zijn minst een cursus voor gevolgd zou moeten zijn of iets dergelijks? Ik heb mijn gaatjes altijd geschoten bij een zelfde juwelier en hij heeft zijn werk altijd goed gedaan. Piercers doen het ook niet altijd goed, zei er net niet iemand dat haar buiknavelpiercing helemaal scheef was gezet door een piercer? En waardoor komt dat dan..? Juist, pech gehad. Gewoon de verkeerde persoon getroffen.

Over dat het gaatje netter zou worden, heb ik geen ervaring oid mee, maar daar wil ik je graag in geloven. Ik weet gewoon niet beter dan dat oorbellen geschoten worden en dat dat sinds kort in de oorschelp niet meer mag, maar ik persoonlijk vind schieten fijner omdat ik gewoon stiekem een hele grote schijterd ben als het op pijn aankomt. :')

TS: Ik hoop voor je dat het 'foute' gaatje weer mooi dicht groeit en als Vjestagirl gelijk heeft, dan is het inderdaad slimmer om hem bij een piercer te zetten. Want dan zou er dus minder kans op uitscheuren zijn. :j

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:56

Quanneh, maar jij had ze dan zeker nog geen twee weken in of wel? En hoe dicht zaten jouw gaatjes bij elkaar?

Ik heb besloten dat ik het gaatje ga laten piercen. Het is pijnlijker en ik ben een enorme schijterd, maar ik ben ook een perfectionist en dat weegt echt even zwaarder nu.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:57

Even gejat van een blogpost van Sabine Metz wat mij wel aan het denken heeft gezet.. Die van mij zitten er al jaren. Maar als ik er iemand over hoor laat ik ze dit lezen.
http://blog.sabinemetz.nl/2011/10/gaatj ... -schieten/

Hygiëne
Behalve dat de oorbelletjes met geweld je oor in geduwd worden, is het ergste van gaatjes laten schieten nog wel de factor hygiëne. Dezelfde ‘gun’ wordt oneindig vaak gebruikt, en het ding wordt alleen gedesinfecteerd, vaak met een alcohol doekje. Desinfecteren is niet hetzelfde als steriliseren – bij desinfectie worden niet alle bacteriën gedood, wat betekent dat bepaalde ziekteverwekkers van bijvoorbeeld AIDS en Hepatitis in principe zouden kunnen overleven. Niet zo best. Het risico is misschien niet groot, maar waarom zou je ook maar een klein risico lopen?

Geen gecertificeerd personeel
Wanneer je je gaatjes bij een bijouterie of juwelier laat schieten, word je waarschijnlijk geholpen door een dame of meneer die geen idee van anatomie heeft, misschien zelfs geen goede EHBO kan toepassen, en alcohol doekjes schoon genoeg vindt. Een piercer moet minstens een jaar ervaring opdoen, cursussen volgen over anatomie, piercen en hygiënisch werken voordat hij ook maar iets ‘in het echt’ mag gaan doen. Dat is niet voor niks.

Adviezen voor nazorg
De adviezen voor nazorg zijn bij juweliers echt om te janken zo verkeerd. Er wordt vaak verteld dat je elke dag aan je oorbel moet draaien en er sterilon op moet doen. Nooooo! Draaien zorgt ervoor dat je de wond geen kans krijgt om te helen, omdat je het korstje weer open wrikt, wat net zoals de geforceerde manier van piercen zorgt voor meer littekenweefsel. Sterilon is een te agressief middel en dood ook de bacteriën die juist nodig zijn voor het genezingsproces. Not good!

Dus, wat nu?
Ik zeg nu natuurlijk niet dat je een verschrikkelijk of dom persoon bent als je je gaatjes hebt laten schieten of dat alsnog wilt doen. Je kunt voor jezelf bepalen of je de risico’s wilt nemen of niet, aangezien het ook gewoon heel vaak goed gaat. Met kraakbeen piercings heb je wel meer risico’s dat er iets fout gaat, dat zou ik wel echt sterk afraden om te laten schieten. Kraakbeen dat splijt doordat je er een oorbel doorheen forceert kan zo naar gaan ontsteken dat je er een bloemkooloor (google dat maar gewoon niet) van kunt krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:01

xBontfire schreef:
Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken wat je nu doet eigenlijk, ik naam altijd aan dat er op zijn minst een cursus voor gevolgd zou moeten zijn of iets dergelijks? Ik heb mijn gaatjes altijd geschoten bij een zelfde juwelier en hij heeft zijn werk altijd goed gedaan. Piercers doen het ook niet altijd goed, zei er net niet iemand dat haar buiknavelpiercing helemaal scheef was gezet door een piercer? En waardoor komt dat dan..? Juist, pech gehad. Gewoon de verkeerde persoon getroffen.

Nope. Ze hoeven hier geen enkele opleiding voor gehad te hebben. Helemaal niets. Met n beetje geluk hebben ze de gebruiksaanwijzing van dat ding gelezen.

Piercers doen het idd ook weleens fout, maar wel een stuk minder vaak dan juweliers.

xBontfire schreef:
Over dat het gaatje netter zou worden, heb ik geen ervaring oid mee, maar daar wil ik je graag in geloven. Ik weet gewoon niet beter dan dat oorbellen geschoten worden en dat dat sinds kort in de oorschelp niet meer mag, maar ik persoonlijk vind schieten fijner omdat ik gewoon stiekem een hele grote schijterd ben als het op pijn aankomt. :')

Even... Je hebt liever een zwaar vergrootte kans op een bloemkooloor dan dat je 5 minuutjes pijn hebt? En daarbij: wat denk je dat meer pijn doet: een stom voorwerp door je oor rammen of een scherp voorwerp?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:03

Cleo_ dankje, dat heb ik inderdaad ook al gelezen. Ik denk dat het scheelt of je het in je oorlel of boven in je oor doet. De pistooltjes die bij mij gebruikt werden, kwamen nieuw uit de verpakking. Voor ieder oor één. Maar inderdaad, iedere dag draaien en veel sterilon. Dat heeft een vriendin me gezegd, want de juwelier moest daar wel even over nadenken :+

Vjestagirl, hoelang duurt piercen? :oo

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:05

Vjestagirl schreef:
xBontfire schreef:

Nope. Ze hoeven hier geen enkele opleiding voor gehad te hebben. Helemaal niets. Met n beetje geluk hebben ze de gebruiksaanwijzing van dat ding gelezen.

Piercers doen het idd ook weleens fout, maar wel een stuk minder vaak dan juweliers.

xBontfire schreef:

Even... Je hebt liever een zwaar vergrootte kans op een bloemkooloor dan dat je 5 minuutjes pijn hebt? En daarbij: wat denk je dat meer pijn doet: een stom voorwerp door je oor rammen of een scherp voorwerp?

Een bloemkooloor word veroorzaakt door versplintert kraakbeen en dat kan (volgens mij) dus in je oorlel helemaal niet gebeuren. Hierdoor ook de rede dat in de oorschelp niet meer geschoten mag worden of het is in ieder geval niet verstandig.

Verder heeft dit geen toegevoegde waarde aan het topic van TS het lijkt me dus niet slim om een discussie op gang te brengen.
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 07-04-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:06

Over hygiene gesproken, juweliers dragen ook geen handschoenen. Daarnaast komt schieten en piercen op het zelfde neer, bij beide gaat er een naalt door je oor. Bij het schieten van een gaatje ben ik een keer bijna flauw gevallen, bij mijn andere piercings die gepierced zijn heb ik dat niet gehad.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:08

Ik had mijn 2e gaatje laten schieten maar ze waren ook ontzettend scheef, toen ik thuis kwam deed ik mijn oorbellen in het 1e gaatje (normale dus) in en toen kwam ik erachter dat het een heel groot verschil was. Ik gebeld naar die zaak en toen zeiden ze dat ik terug kon komen, ben die dag weer terug gegaan en ze zeiden dat ik over 2 weken terug kon komen en dan zouden ze hem nog een keertje schieten, gratis. Die jongen die hem schoot was ook beetje overstuur dat die zo scheef zat en gaf eerlijk toe dat het er inderdaad niet mooi uit zag. Ze hebben er daar eentje uitgehaald (want de andere vond ik wel mooi zitten) en toen schoongemaakt. Twee weken erna is die weer geschoten en nu zit die wel recht. Ik zal dus gewoon even bellen of langsgaan en het verschil laten zien, als ze een goede service hebben schieten ze hem voor je opnieuw.

Edit; ze mogen tegenwoordig niet meer schieten maar nu prikken ze de oorbel door je oorlel heen. Is dat bij jou geprikt of echt geschoten? Bedoel dan niet prikken met een naald maar prikken met zo'n pistool
Laatst bijgewerkt door saabineex op 07-04-15 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:08

Bloemkooloor kan helaas wel, als ze 'te dicht' bij je kraakbeen schieten namelijk.
Dat hoeft niet eens ín je kraakbeen te gebeuren.

Schieten vind ik overigens veel pijnlijker dan piercen.
Ik laat liever een kraakbeenpiercing zetten dan dat ze ooit nog een oorbel door mijn oorlel schieten :+

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:09

Ikzelf zou de scheve oorbel eruit halen, dicht laten groeien en bij de piercer opnieuw dat ene gaatje laten zetten. De oorbel die mooi zit, zou ik laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:09

amber15 schreef:
Cleo_ dankje, dat heb ik inderdaad ook al gelezen. Ik denk dat het scheelt of je het in je oorlel of boven in je oor doet. De pistooltjes die bij mij gebruikt werden, kwamen nieuw uit de verpakking. Voor ieder oor één. Maar inderdaad, iedere dag draaien en veel sterilon. Dat heeft een vriendin me gezegd, want de juwelier moest daar wel even over nadenken :+

Dat is dus het nieuwe apparaat, de studex. Die 'drukt' een gat en schiet niet zoals de vorige, en voor elk gaatje wordt dus gelukkig ook een nieuwe gebruikt. Dus de kans op een 'bloemkooloor' is hierbij ook heel klein.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:10

Piercen is echt zo gebeurt, bij mij duurde het niet langer dan laten schieten.
Weet wel dat die mensen echt veel meer verstand er van hebben dan de verkoop medewerksters van een plaatselijke juwelierswinkel.

Vjestagirl

amber15 schreef:

Paar seconden. T doet daarna net zo lang pijn als gaatjes laten schieten, dat doet ook 5 minuutjes pijn.

xBontfire

Darah3 schreef:
Bloemkooloor kan helaas wel, als ze 'te dicht' bij je kraakbeen schieten namelijk.

Ik laat liever een kraakbeenpiercing zetten dan dat ze ooit nog een oorbel door mijn oorlel schieten :+

O oké dat wist ik niet, ik wil al heel lang een kraakbeenpiercing maar ik durf niet. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:13

xBontfire schreef:
Darah3 schreef:

O oké dat wist ik niet, ik wil al heel lang een kraakbeenpiercing maar ik durf niet. :')

T doet niets meer pijn dan schieten, t ziet er hooguit wat enger uit. En daarna doet t 5 minuutjes pijn, maar dat is bij schieten ook zo.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:00

amber15 schreef:
Quanneh, maar jij had ze dan zeker nog geen twee weken in of wel? En hoe dicht zaten jouw gaatjes bij elkaar?

Ik heb besloten dat ik het gaatje ga laten piercen. Het is pijnlijker en ik ben een enorme schijterd, maar ik ben ook een perfectionist en dat weegt echt even zwaarder nu.

Ik had ze +- een week in, dus wel wat korter inderdaad. Mocht je er toch nog niet uitzijn, je kan het altijd vragen of dat ook zou kunnen. Mijn gaatjes zaten uiteindelijk ongeveer een millimeter of iets minder van elkaar.