verstandskies, al 2 dagen ziek...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:03

Ik heb in september 6 kiezen (4 verstandskiezen waarvan 2 nog niet door en 2 kleine kiezen) laten verwijderen onder een plaatselijke verdoving bij de KC. Ik was er dooooooodsbang voor. Maar het was echt appeltje eitje. :') Het trekken voel je niks van, je hoort alleen dat ze bezig zijn en ik heb totaal geen napijn / ontstekingen gehad o.i.d. De prikken voor de verdoving vond ik het vervelendst van het hele traject.

Praten is geen enkel probleem hoor. Behalve wanneer de verdovingen nog niet zijn uitgewerkt. :D
Eten is alleen wat lastiger, moet je wat voorzichtiger mee zijn.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:08

Ik had ook wat jij beschrijft. Pijn, met name onderkaak, kloppend gevoel, ontstoken soms lichte koorts. Kauwgom kauwen en dentinox geven wat verlichting. Ging na een week meestal wel weer over maar die klachten kwamen zo'n beetje elke 6 maanden weer terug. Op mijn 27ste heb ik toch mijn verstandkiezen laten verwijderen. Tip laat het door de kaakchirurg doen. Kom op tijd en vertel dat je bang bent, de meest chirurgen en assistentes zullen daar rekening mee houden. Ben je echt heel bang doe dan een koptelefoontje met harde muziek op en vraag of je een operatiedoek over je hoofd mag. Ik werd vooral bang van een chirurg met een gefrustreerde blik die zat te tieren dat die verdomde rot kies knoert vast zat en dat hij een anders moest uitboren? Gelukkig kwam de kies na veel hard trekken alsnog los. Ik voelde er niets van hoor, ik was goed verdoofd. De tweede keer heb ik de assistente (een vrouw) uitgelegd hoe het de eerste keer ging en ik gezegd dat ik niets wilde horen of zien. Toen ging het een stuk makkelijker.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:13

Bij mij zijn mn verstandskiezen er alle 4 tegelijk uit gehaald (onder narcose), dus dat ze geen 2 kanten tegelijk doen is onzin.
Ik heb heel veel last gehad, maar bij mij zat er bij 1 een enorme ontsteking onder.

Heel veel succes.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:26

Ik heb 2 verstandskiezen laten verwijderen zo'n anderhalf jaar geleden. (links).
Er is toen ook meteen een afspraak gemaakt om de andere 2 er uit te halen, dat was ongeveer een maand daarna.
Die heb ik afgezegd want had er geen last van en het was me flink tegen gevallen. :+
De verdoving deed echt heel veel zeer, 'gelukkig' is dat maar eventjes maar was voor mij wel
genoeg reden om het niet binnen zo'n korte tijd nog een keer te doen. :P
Voor de rest had ik de eerste dag wel echt heel veel pijn, maar de dagen erna viel dat wel mee.
Succes morgen! :)

Anoniem

Re: verstandskies, al 2 dagen ziek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:34

Bedankt allemaal! Mijn vader kan morgen met mij mee dus dat is fijn... anders moest ik met de bus en daar zag ik ook wel een beetje tegen op..

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:54

Succes TS! Gelukkig gaat je vader met je mee. Mijn ervaring bij de KC (het werken bij KC'en op de afdeling ;) ) is dat mensen er vaak een beetje ondersteboven van zijn, plus onbewuste spanning die na de behandeling vrij komt, fijn dat je dan niet alleen bent en niet met de bus hoeft!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:46

Ik heb ze ook allevier onder narcose weg laten halen. De volgende dag kon ik alles weer

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:55

Bij mij hebben ze ook 1 voor 1 gedaan ipv 2x2
Onder heb ik eigenlijk het meeste last gehad, maar of dat gewoon domme pech was? Geen idee.
Boven was echt appeltje eitje terwijl ze boven deels onder m'n achterste kiezen zaten.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:36

Ik heb in januari en februari alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken.
Had ook al jaren op en af klachten van links onder. Ook vaak oorklachten links enz. Ik ben alleen ook niet zo fan van de tandarts dus eeuwen uitgesteld. Helemaal nadat de tandarts eerst had gezegd dat dit echt geen klus voor hem maar voor de Kc was en de keer erna zei dat ie het wel een leuke uitdaging vond (iets met een hele lastige ligging, half in kaakbot en dichtbij zenuwen enz enz). Toen durfde ik dus niet meer :=
Uiteindelijk in januari toch de stap gezet (toen het de zoveelste keer weer licht aan het ontsteken was).
Nou.. Links onder was echt niet fijn. Achteraf denk ik dat ie niet genoeg verdoofd had want het deed echt pijn gewoon. Lag inderdaad ook muurvast en hij kreeg m er bijna gewoon niet los/uit. Uiteindelijk gelukt maar er bleef een stukje achter en dat is niet meer gelukt om er uit te halen (hij heeft er nog een collega bijgehaald maar ook die lukte het niet).
Links boven was appeltje eitje.

Gelijk afspraak gemaakt voor de rechter kant en 4 weken later was ik weer aan de beurt. Nu extra bij verdoofd en dit keer ging het gewoon pijnloos. Alleen aan de rechter bovenkant zat er dit keer een ligamentje om de kies heen gewikkeld oid dus kies was zo los maar toen bungelde ie nog een tijdje in mn mond (wat echt heel raar voelde haha). Ligamentje met wat gedoe los kunnen snijden maar daar heb ik nog wel een tijd last van gehad met bijv gapen.
Verder was het dus, eenmaal goed verdoofd, echt prima te doen.

Vond het eten erna wel tegenvallen..
Die gaten in je kaak zijn zo groot en vooral diep, als je gaat eten, hoe krijg je dan in hemelsnaam dat gat weer schoon?
De eerste keer had ie volgens mij mn kaak ook half ontwricht want kon echt 4 dagen lang mn mond amper open krijgen/bewegen. De tweede keer hoefde ie lang niet zoveel en zo lang kracht te gebruiken dus toen ging het de dag erna al wel weer prima.

Maar al met al vond ik het dus reuze meevallen. Had het echt nog 100x erger verwacht!!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:38

Oh wauw die van mij zijn er juist gelijk uit gehaald toen ik een beetje uitgegroeid was om te voorkomen dat ik klachten kreeg :=
En eentje die in een heel ongemakkelijk hoekje zat en waar toch alleen maar gaatjes in kwamen omdat ik er bijna niet bij kon met mijn tandenborstel. Dat is gewoon bij de tandarts gegaan. De rest bij de kaakchirurg. Zo gepiept hoor.

Succes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:40

Denk niet dat je bespreking iets wordt :o
Ik herinner nog dat ik véél kwijlde :') Kon niet slikken.
Verdovingen blijven bij mij altijd lang hangen.
En ik had ondanks ibruprofen nog steeds wel pijn en dan wil je liever je bed in dan naar je werk..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:45

Mijn tip: Een ibu (ik had zelf 400) zo'n halfuurtje van te voren innemen, dit zorgt ervoor dat je er sowieso minder last van hebt en daarnaast een stuk minder zwelling. Ik had deze tip van mijn orthodontist gekregen, en 2 keer gebruikt (ik heb links onder boven en rechts onder boven moeten verwijderen) en ik had nergens last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:48

Die tip ga ik opvolgen!

Bedankt allemaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:52

Viel me 100% mee! De kaakchirurg vond het onzin dat ik 4x moest komen, hij heeft nu linksonder en boven er uitgehaald. Ze waren er ook zo uit.
Het bloed nu nog steeds, heb iedere keer bloed in mn mond, dat is minder..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:55

Top!
Persoonlijk vind ik de nasleep vervelender :')
Als het echt blijft bloeden even zo'n gaasje erop drukken.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:07

Fijn dat het meeviel! :)
Bij mij bleef het ook nog bijna de hele dag bloeden, niet heel fijn maar als het goed is stopt het vanzelf.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:19

Zwitsal schreef:
Ik heb in januari en februari alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken.
Had ook al jaren op en af klachten van links onder. Ook vaak oorklachten links enz. Ik ben alleen ook niet zo fan van de tandarts dus eeuwen uitgesteld. Helemaal nadat de tandarts eerst had gezegd dat dit echt geen klus voor hem maar voor de Kc was en de keer erna zei dat ie het wel een leuke uitdaging vond (iets met een hele lastige ligging, half in kaakbot en dichtbij zenuwen enz enz). Toen durfde ik dus niet meer :=
Uiteindelijk in januari toch de stap gezet (toen het de zoveelste keer weer licht aan het ontsteken was).
Nou.. Links onder was echt niet fijn. Achteraf denk ik dat ie niet genoeg verdoofd had want het deed echt pijn gewoon. Lag inderdaad ook muurvast en hij kreeg m er bijna gewoon niet los/uit. Uiteindelijk gelukt maar er bleef een stukje achter en dat is niet meer gelukt om er uit te halen (hij heeft er nog een collega bijgehaald maar ook die lukte het niet).
Links boven was appeltje eitje.

Gelijk afspraak gemaakt voor de rechter kant en 4 weken later was ik weer aan de beurt. Nu extra bij verdoofd en dit keer ging het gewoon pijnloos. Alleen aan de rechter bovenkant zat er dit keer een ligamentje om de kies heen gewikkeld oid dus kies was zo los maar toen bungelde ie nog een tijdje in mn mond (wat echt heel raar voelde haha). Ligamentje met wat gedoe los kunnen snijden maar daar heb ik nog wel een tijd last van gehad met bijv gapen.
Verder was het dus, eenmaal goed verdoofd, echt prima te doen.

Vond het eten erna wel tegenvallen..
Die gaten in je kaak zijn zo groot en vooral diep, als je gaat eten, hoe krijg je dan in hemelsnaam dat gat weer schoon?
De eerste keer had ie volgens mij mn kaak ook half ontwricht want kon echt 4 dagen lang mn mond amper open krijgen/bewegen. De tweede keer hoefde ie lang niet zoveel en zo lang kracht te gebruiken dus toen ging het de dag erna al wel weer prima.

Maar al met al vond ik het dus reuze meevallen. Had het echt nog 100x erger verwacht!!!

Tandarts hecht niet. Kc wel geloof ik

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:20

Soms denk ik. Waarom hebben we die verstandskiezen. Vaak als ze door komen moeten ze er vaak ok weer uit.
ik heb 1 van de 3 door. Hopelijk blijft ie zi en gaat niet zeuren hihi

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:48

Ik moest toen een tijd op een gaasje bijten. Maar als je dat niet (meer) hebt kun je misschien gewoon zelf even een gaasje erop doen en er even een tijdje op dichtbijten tot 't bloeden is gestopt?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:53

Ik heb vorige jaar in juni links onder nog laten verwijderen. Dit was toen opzich een makkie onddanks dat hij ontstoken was en een deel van mijn kaak ook.
Links boven en rechts onder was veel meer drama, toen was ik bij een andere KC die niet goed naar mij luisterde dat ik achterin mijn mond niet goed te verdoven ben. Oftewel die 2 deden pijn.
Maar toen de ontstoken verstandskies verwijdert werd had ik er totaal geen last van. maar na de ingreep ging mijn bloeddruk ineens heel hard omlaag. Oeps stres

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:49

Bloeden is nu gelukkig gestopt! :)

Welke dag hadden jullie het meeste last? Ik ga zaterdag en zondag namelijk wat leuks doen, kan ik dan nog veel pijn verwachten?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:54

amoj schreef:

Welke dag hadden jullie het meeste last? Ik ga zaterdag en zondag namelijk wat leuks doen, kan ik dan nog veel pijn verwachten?

Nee hoor, dat moet gewoon lukken :)
Eerste 2 dagen zijn het rottigst.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:08

Idd eerste 2 dagen zijn het ergst.
Wel had ik 1,5 week lang een flinke blauwe/groene plek op mn kaak

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:41

amoj schreef:

Bij mij begon de pijn op dag 4/5 maar goed, had wsl een ontsteking. Hoop dat jou dat getob bespaard blijft. Ik vind onder sowieso moeilijker schoon houden dan boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:19

Oke, hoop maar dan dat het met 2 dagen over is...

Heb net even gekeken maar lijkt net of 1 hechting los zit onderin aan 1 kant? Steekt een stukje uit en voel hem met drinken. Het bloed niet. Is dat erg?