welke therapeut of arts bij voedselintoleranties ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Re: welke therapeut of arts bij voedselintoleranties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:47

@Maris Beetje domme vraag misschien, maar hoe weet je dat je voedselintoleranties hebt? Denk je dat of is het op een af andere manier vastgesteld? En waarom intolerantie en geen allergie?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:48

Ik en mijn dochter doen Bioresonantie therapie en we mogen binnenkort alles weer eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:50

Geen domme vraag hoor. Maar huisarts en dietiste denken aan intoleranties. IgE kwam niets uit, dus geen allergie. En is het ook niet zo dat je een allergie al vanaf je geboorte hebt ?
In ieder geval voel ik me stukken beter als ik bepaalde dingen niet eet.

Weer een + voor bioresonantie. Marleen_usar kan je vertellen hoeveel behandelingen jullie allebei ongeveer hebben gehad ? Alhoewel dat misschien ook ligt aan het aantal intoleranties dat je hebt ....
Laatst bijgewerkt door Maris op 04-04-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:52

Nee hoor, allergieën kun je gewoon ontwikkelen.
Mijn allergieën begonnen pas rond mijn 11e en nu (eind 20) is er een vermoeden dat ik voedselallergieën ontwikkeld heb.
Dus je hebt een bloedtest gehad? Geen huidtest? Laat je doorverwijzen naar een allergoloog, die hebben er meer verstand van (mijn allergieën bleken ook veel heftiger te zijn dan de huisarts deed voorkomen).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:55

Ik had begrepen dat als je IgE negatief is je geen allergieën hebt ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:57

Sommige gebruiken hier allergie en intolerantie door elkaar. Houden jullie er rekening mee dat het een wezenlijk ander probleem is en dat behandeling om het te verhelpen dus ook volledig anders is?
Een allergie komt uit je immuunsysteem, een intolerantie is een probleem in he verteringsstelsel. Zowel de klachten als de oplossing zouden volledig anders zijn voor beide.
Er is ook maar een heel beperkt aantal producten waar je allergisch voor kan zijn (24 ofzo?), terwijl intoleranties voor bijna alles kunnen ontstaan.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:01

Een bloedtest kan heel anders uitvallen dan een huidtest, dat probeer ik aan te geven.

Waarom vermoeden ze intoleranties? Wat voor symptomen heb je?
Als je PDS achtige symptomen hebt, zou je naar het Fodmap dieet kunnen kijken met een (medisch) diëtiste?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:03

Wacht even nu snap ik het niet meer :o Darah3 heb je intoleranties of allergieën ?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:07

Ik heb allergieën zoals in mijn post staat, er is een vermoeden van voedselallergieën (die kunnen ontstaan als kruisreactie), daar krijg ik nog een huidtest voor.
Verder heb ik wrs wel intoleranties gekregen, maar eerst voedselallergieën uitsluiten.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:08

Maris schreef:
Geen domme vraag hoor. Maar huisarts en dietiste denken aan intoleranties. IgG E kwam niets uit, dus geen allergie. En is het ook niet zo dat je een allergie al vanaf je geboorte hebt ?
Duidelijk! Allergie kan volgens mij op latere leeftijd ontstaan en ook weer verdwijnen. Meest bekende intolerantie (gluten/coeliakie) is blijvend, net als primaire lactose intolerantie.

Maris schreef:
In ieder geval voel ik me stukken beter als ik bepaalde dingen niet eet.

Weer een + voor bioresonantie. Marleen_usar kan je vertellen hoeveel behandelingen jullie allebei ongeveer hebben gehad ? Alhoewel dat misschien ook ligt aan het aantal intoleranties dat je hebt ....
Ik kan me voorstellen dat bioresonantie dan misschien wel wat voor je is. Ik heb er zelf een mwah gevoel bij. Drie therapeuten kwamen bij mij ieder met andere te vermijden dingen. Laatste therapeut was op zich oké en heeft me best wat gebracht. Of het nou echt zoveel geholpen heeft of dat bij mij de magie zat in het blijvend vermijden van gluten durf ik niet te zeggen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:20

Mijn lactose intolerantie heb ik ook op latere leeftijd gekregen. Het gaat niet meer weg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:22

Ik dacht eigenlijk dat je alleen intoleranties op latere leeftijd kon ontwikkelen. Maar ik begrijp dat je ook allergieën op latere leeftijd kan ontwikkelen ??

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:22

Nee hoor, ook allergieën kun je op latere leeftijd ontwikkelen :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:23

En hoe herken je dan of je een allergie of een intolerantie hebt ? Aan de tijd waarbinnen je reageert op voedsel ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:28

Intoleraties zijn ook te onderzoeken met bv een dubbel blind test in het ziekenhuis. Lactose kunnen ze in met je adem testen na het drinken van lactose

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:41

Maris schreef:
Hoi,

Als je voedselintoleranties hebt is het natuurlijk een goed idee om te stoppen met het eten van dat voedsel. Maar nog beter lijkt het me om de oorzaak ervan aan te pakken.
Wie heeft er ervaring mee en welke therapie is dan het beste ?

Een van de natuurgeneeskundige opvattingen is, dat je je barrieres eens onder de loupe moet nemen: je darmen en andere slijmvliezen laten mogelijk meer zaken door, dan wenselijk.

Voor een deel is dit 'barrière probleem' aan te pakken met bijv darmflora.

Maar er zijn ook de zogeheten anti nutienten, waaronder gluten, die juist maken dat de barrières wijd open gaan staan. (Kort door de bocht gesteld betekent dit, dat gluten eten voor niemand goed is, al hebben sommigen er meer last van dan anderen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:51

Maris schreef:
. Is het niet zo dat een tekort aan verteringsenzymen b.v. een hele grote rol spelen bij het ontstaan van intoleranties ? maar waarom krijg je dan tekorten aan die enzymen ? Dat zijn de dingen die ik me afvraag.

Goede vraag!
Een van de mogelijke antwoorden is, dat je pancreas overwerkt is.
Een deel van het werk van de pancreas is insuline aanmaken - er is een "kort door de bocht test" die er op neerkomt, dat als je niet makkelijk een maaltijd overslaat, je pancreas loeihard moet werken.
Omdat het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel zo belangrijk is, schiet de andere taak van de pancreas, het maken van verteringsenzymen er nog wel eens bij in.

En uiteraard: ieder orgaan heeft te lijden van stress en van de zogeheten laaggraddige ontstekingen. (Ontstekingen die je niet echt voelt, die in het bloed te meten zijn als high density CRP - maar die dus wel energie vreten.)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:06

Ik was echt kneiterallergisch voor melk en gluten, nu slechts nog wat intolerant.
Het kan dus echt wel het is echt nonsens dat je er niet meer van af kunt komen.
Bioresonantie is zeker een goede optie, in mij geval lag het probleem bij de Lyme ik was algeheel gewoon niet fit.

Sowieso kun je je bijnieren onder de loep nemen, deze produceren histaminase wat histamine oplost.
Histamine zorgt weer voor die allergische reacties, dus in feite hoe beter je bijnieren werken hoe minder last je zou moeten hebben van intoleranties of allergie.
Er zijn best veel opties om je bijnieren te helpen, onder andere een hoge dosering vitamine C, en dan praat je over 10 a 15 gram per dag. Zelf heb ik het van Dr. Mercola liposomaal, normale tabletten neemt je lichaam max 30% op bij deze variant 100%. Het is letterlijk ingekapselt in vet om het simpel te zeggen en daardoor kan je lichaam het veel simpeler opnemen en veel langer.

Vitamine D, B, C, Fenylalanine, als je zoekt op bijnieruitputting kan je wel veel info vinden. In het engels op Adrenal Fatique supplements zoeken. :-)
Dit is de orthomoleculaire benadering trouwens, het voedingsmiddel vermijden is dan het beste maar je kunt het zeker oplossen als je geluk hebt en de juiste persoon treft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 15:09

moonfish13, bij welke therapeut ben je dan geweest ? bio resonantie ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:14

Ik heb nog maar 1 sessie gehad en ik mag niks eten waar ik op reageer, mijn dochter was na 2 sessies haar huisstofmijt allergie kwijt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:22

Bijnieruitputting is volgens mij de nieuwste hype... Ineens duikt het overal op.

Een allergie komt voort uit je immuunsysteem, meestal zijn dit reacties die niks met je spijsvertering te maken hebben: benauwdheid, uitslag bijvoorbeeld. Let op: meestal, er zijn ook uitzonderingen. Een intolerantie is een defect op je spijsvertering en volgens mij altijd een reactie in je spijsvertering: buikpijn, diarree, buikkramp, misselijkheid, enz enz. Eventueel bij een ernstige intolerantie kan dit lijden tot vervolgklachten door bijvoorbeeld tekorten.
Coeliakie is een ziekte die eigenlijk geen intolerantie is, maar ook geen allergie. Soort derde groep...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:38

Goh ben je weer gezellig Secridible, niet iedereen heeft dezelfde mening en dat hoeft ook niet.

Ik ben niet bij een therapeut geweest, ik heb gewoon algeheel gewerkt aan mijn gezondheid en toen kwam dit vanzelf mee gelukkig.
Maar ik was echt behoorlijk ziek hoor.
Het is wel zo hoe fitter ik ben hoe beter ik er tegen kan, en dat heeft dan weer een link met die bijnieren maar dat is aan ieder voor zich wat hij/zij er mee doet.

PB maar als je meer wil weten of vragen hebt, dan laat ik dit topic verder voor wat het is.
Alles hangt met elkaar samen, het is nooit alleen een ding..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:05

TS: kijk ook eens naar het tijdsbestek van de ontwikkeling van je klachten.
Wanneer is het gaan spelen? Merk je nogg andere veranderingen op? Ben je ziek geweest?

Er kunnen allerlei oorzaken ten grondslag liggen en dus ook evt opgelost of verminderd worden.
Denk daarbij aan candida of leaky gut, slijmvliezen, verkeerde balans darmflora etc.

Het is beter eerst goed onderzocht te worden, bijv ontlasting onderzoek en bloedonderzoek naar igg, vitaminen etc, verteringsenzymen noem maar op.
Dat kan een deel in het ziekenhuis en deels alternatief: mesologie, orthomoleculair etc.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:30

Hannanas, waar kan je spijsverteringsenzymen laten testen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:34

Ik zou beginnen met ontlasting in te leveren voor nader onderzoek.