Heftige dromen, moe wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:25

Ach wat vervelend! :(:) Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt.

Tot anderhalf jaar geleden heb ik meerdere malen per week de droom gehad dat ik mijn hond Boem zwaargewond achter liet op een mij bekend bospad. In die droom ging ik altijd drie dagen later kijken of hij nog leefde. Dan leefde hij dus non. En dan keek hij me aan met van die baasje help mij ogen. En dan werd ik dus altijd wakker, hysterisch, jankend en mij vreselijk voelend.

Waar dit vandaan kwam is me echt een raadsel. Alsof ik mijn knuffel zo achter zou laten. In real-life is het een absolute onmogelijke gedachte. Maar dromen deed ik het wel en dan voelde ik me vervolgens echt de hele dag zwaar k***e.

Dit heb ik verteld aan een vriend van me. Ik wilde niet meer met de honden daarheen. Hij is er eerst alleen heen gegaan. En heeft me foto's laten zien. Daarna ben ik samen met hem en zonder honden gegaan. Vervolgens een keer met zijn honden. En toen ging ik op vakantie, en is hij er met mijn honden heen gegaan. Heeft foto's gemaakt. En mij na devakantie vertelt wat hij heeft gedaan. Een paar dagen later eeer erheen gegaan. Met honden en vriend. En het was goed. En veilig.

Sindsdien heb ik ook nooit meer die droom gehad. De langzaam opgebouwde therapie heeft hierin geholpen. Hoewel ik me nog steeds afvraag waar die droom vandaan kwam. Bizar blijft het, aangezien Boem mijn alles is.

TS, ik kan je niet helpen, ik hoop alkeen dat mijn verhaal je me misschien steun geeft. Je bent niet de enige, dat is wel duidelijk hier in dit topic.

anneliesdj

Re: Heftige dromen, moe wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:33

Vaak droom je dingen waar je je overdag zorgen om maakt, die je bezig houden of die te maken hebben met veranderingen/gebeurtenissen.
Met jouw hond bvb, kan het zijn dat je zo gek op hem bent dat je bang bent dat er iets met hem gebeurd en juist omdat het voor jou onmogelijk zou zijn hem achter te laten, is dat dus wat je droomt.
Toen ik zwanger was van mijn eerste en in de maanden na de bevalling heb ik echt de meest absurde dromen gehad; ik vergat het kind, het huis vloog in brand, ik liet het kind vallen, het verdronk, het kwam onder de auto, het viel van de trap, het werd ontvoerd (o dat heb ik vaak gedroomd), het verbrandde door mijn schuld vanwege heet water ofzo. Nou noem het allemaal maar op, alles is gepasseerd haha. Misschien om je op een of andere manier voor te bereiden of te zorgen dat je meer alert bent ofzo?
Maar steevast als ik iets op tv had gezien droomde ik daarover, al had het niets met kinderen of ongelukken te maken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:56

Ik weet dat men door te dromen dingen verwerkt. Misschien inderdaad toch onbewuste angsten? Wat jij zo schrijft over je eerste kind. Wat ook nieuw is, je moet nog wennen aan het moederschap, de eeuwige doe ik het wel goed vraag. Ja, dan is het niet raar dat je van die bizarre dromen krijgt zoals je hier beschrijft.
Misschien had ik dat indertijd ook wel... als ik het zo bekijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:27

Val je in slaap terwijl je op je rug ligt? Als je wakker wordt uit je droom, lig je dan op je rug?

Als ik dit aan iemand vertel kijken ze mij altijd heel raar aan maar zodra ik op mijn rug in slaap val heb ik altijd nachtmerries.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 09:05

ittheclown schreef:
Ik meld me hier ook alleen heb ik niet hetzelfde als jou Ts .. heb je wel eens gehoord van Night Terrors ?

Dit lijkt een beetje op wat mijn vriend heeft, maar dit is echt slaapverlamming. Dat heb ik niet (gelukkig!!), het lijkt wel een beetje een vorm van te zijn. Ik ben alleen net niet wakker als ik droom. Wel altijd droom ik als ik wakker word.

Ik ken ASMR inderdaad, maar tot nu toe ben ik daar te rustig voor, ik word er niet per cé rustig van, maar dankjewel :D

@ellepel, dankje, ik heb al geen dik kussen, maar daar kan ik nog wel eens naar kijken. Ik lig ook vrijwel nooit op mijn rug :)

@Palmera, dat is ook echt verschrikkelijk! Gelukkig heb ik niet elke keer dezelfde dromen zoals jij dat had. :(:)

@Anneliesdj, soms is dat zo, misschien 1 vd 6 dromen. Maar dus lang niet altijd! Ik weet niet hoe hoor, maar die hersenen van mij hebben een hele brede fantasie :')

@Jildau, nee, ik slaap altijd op mijn zij of buik. Mijn vriend zegt wel eens dat ik op mijn rug lig, maar dat is niet zo als ik ga slapen of wakker word.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:25

Hier nog een slachtoffer. Bij mij ook in de ochtenduren vooral, grappig te lezen dat dat bij jou ook zo is. Heel wat dromen, allemaal waarin ik heel veel stress ervaar. Nachtmerries gewoon.

Bij mij ligt het niet aan warmte, dekens, kussens. Ook als ik een tijd ergens anders slaap heb ik het.

Mijn hele leven droom ik al zo, maar in vlagen wordt het minder of juist erger. Vroeger extreem slaapwandelen erbij en een soort van slaapverlamming (maar dat had ik gewoon buiten de ochtenduren ook). Geheel bij bewustzijn, maar toch die blokken moeten verschuiven terwijl dat niet kan.

Nu zullen mijn psychische klachten vast de oorzaak zijn, mar vroeger, geen idee. Ben er niet altijd zo moe meer van gelukkig!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:35

Ik ben ook zo'n drukke dromer, en heb ook last van slaapverlammingen. Echt erg vervelend maar de slaapverlammingen heb ik alleen nog maar als ik enorm overprikkeld ben. Tja en qua slapen en uitrusten..dat is voor mij sowieso een moeilijk punt dus ik heb verder geen tips voor je daar in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:43

Heel herkenbaar.
Veel nachtmerries en altijd moe wakker worden. Of wel fit wakker worden, en later alsnog doodmoe zijn.
Hoe lang ik ook slaap.
Hier ook veel trauma gerelateerd.

ik lees mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:51

Een onverwerkt trauma of nare gebeurtenis kan heel lang doorspelen, soms wel 30 jaar. Dus ja het kan best dat je al 2 jaar lang lat hebt. Het kan ook zijn dat je overdag emoties te weinig uit waardoor je 's nachts het meeste verwerkt.

Hier kun je hulp voor krijgen, je kunt contact opnemen met je huisarts, die kan je doorverwijzen. Een heleboel ziekenhuis hebben tegenwoordig een slaappoli waarin dit soort dingen worden onderzocht en verhopen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:04

Ik denk ook dat dit te maken heeft met 'iets' waar je (onbewust) mee zit. Trauma, stress, onrust.. noem maar op.

Zelf heb ik ook last van slaapverlamming. Een periode had ik het elke nacht en dan inderdaad in de vroege ochtenduren.
Ik zat in een relatie waar ik mij heel erg ongelukkig en opgesloten voelde en toen het uit was, waren de dromen ook weg. Zoiets besef je vaak pas achteraf.
Ik heb het nu nog soms, meestal is er dan ook wat. Maar soms kom ik er ook pas achteraf achter, dat ik bijvoorbeeld voor een lastige keuze sta of me benauwd voel bij iets. Daar reageer ik sterk op, op me opgesloten/benauwd/onder druk gezet voelen. Dat uit zich in slaapverlamming.

Mijn zoontje heeft last van nachtangst, een uur nadat hij in slaap is gevallen wordt hij volledig in paniek wakker. Ook dit heeft hij vaak in drukke/spannende periodes (sinterklaas, zijn verjaardag).

Ik denk dat je toch (onbewust) bezig bent in je hoofd met iets waarvan je niet in de gaten hebt dat het je spanning oplevert.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:51

Hier ook een casus dromer. Elke nacht weer soms 2 verschillende en zo'n 90% onthoud ik.
Voorheen was ik er ook erg moe onder maar sinds dat ik het de vrije loop heb laten gaan ben ik een stuk uitgeruster.
Ik bespreek mijn dromen ook gewoon wat maakt dat ik het snel los kan laten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:57

Jildau schreef:
Val je in slaap terwijl je op je rug ligt? Als je wakker wordt uit je droom, lig je dan op je rug?

Als ik dit aan iemand vertel kijken ze mij altijd heel raar aan maar zodra ik op mijn rug in slaap val heb ik altijd nachtmerries.

Hier ook. Op mijn rug slapend heb ik de vreselijkste dromen.

Ik onthoudt ook heel veel, tot in details en kleur. Een nare droom kan mijn gevoel van de verdere dag echt beïnvloeden (gejaagd, nerveus, o.i.d.)

Ik heb regelmatig gewoon spierpijn na het slapen. Heb echt een goed kussen, matras (heb het dus ook niet altijd) maar ik kan zo verstrakken in m'n slaap, om me heen maaien, uit bed vallen en mezelf in de meest vreemde posities krijgen dat ik gewoon last van mn lijf krijg.

Ik praat in m'n slaap, wordt soms echt huilend wakker, etc

Ik heb overigens geen trauma's, maar ben wel super druk overdag, onrustig van mezelf etc. dat komt er 's nachts dus 'uit'

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:43

Ik lees later het topic even door, nu even geen tijd! Ik droom ook altijd heel intens. Heel realistisch, soms ben ik na het ontwaken nog even in de war omdat ik niet weet welke herinnering echt is en welke herinnering nep is.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:46

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ben je er al eens mee naar een dokter/ homeopathie drogist geweest?
Het zou namelijk kunnen zijn dan je een tekort hebt aan bepaalde mineralen :)

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:54

Je zegt dat je droomt dat je ogen dicht zitten en dat je ze niet open krijgt, dit heb ik ook een hele tijd gehad. Had ergens iets op internet gelezen dat dat kon komen doordat je iets niet onder ogen wil zien. Dat leek me onzin, totdat ik eindelijk aan mezelf toe gaf dat ik voor een ander was gevallen en ik niet op deze manier met m'n huidige relatie door kon. Toen hield het op... Vond dat altijd verschrikkelijk naar, ik droomde iedere keer andere dingen, en het waren niet eens nachtmerries of slechte dromen maar ik had idd steeds het gevoel dat ik m'n ogen niet open kreeg

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 23:17

sadekeshia schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ben je er al eens mee naar een dokter/ homeopathie drogist geweest?
Het zou namelijk kunnen zijn dan je een tekort hebt aan bepaalde mineralen :)

Niet naar de HA maar wel naar de Homeopaat. Dit heeft mij niks geholpen helaas!

@[***], wat vervelend dat je dit herkent! Ik heb alleen niet een soort gelijk iets. Ik zou nu echt niet weten wat ik 'niet onder ogen wil zien', maar ik hou 'm in gedachten :j

@de mensen die denken dat het door stress komt. Dat kan eigenlijk niet, ik ben van studie gewisseld en zit nu dus thuis omdat ik niet in februari kan starten. Heb overal al gesolliciteerd zonder resultaat. Mijn enige dagelijkse bezigheid is momenteel de paarden :(
De homeopaat had het over 'onderstress'

@Majabeestje, dat wat jouw zoontje heeft, had mijn zusje vroeger! Dat herken ik wel inderdaad. Zo erg is het gelukkig ook niet dat ik in paniek of huilend wakker word.

@Joolien, voor zo ver ik weet heb ik geen echte trauma's, niet iets waar ik echt dagelijks last van heb. Natuurlijk heb ik ook minder leuke dingen mee gemaakt, maar geen trauma's.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:19

Oke, ik werk toevallig bij een winkel waar laatst een klant was.
Zij had last van dezelfde soort dromen als jij en zij werd aangeraden vitamines B (welke weet ik niet meer) te gaan proberen.
Ook werd gevraagd of ze vegetarisch was omdat het ook nog mogelijk was dat ze een ijzertekort zou hebben...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:48

TS dat je de hele dag thuis bent wil niet zeggen dat je geen stress hebt.
Juist dat je nu zo weinig te doen hebt of omdat je graag aan het werk wilt, kun je ook veel stress hebben.
Daarnaast kan het ook relatiegerelateerd zijn, of met familie te maken hebben, vrienden, woning, noem het maar op. Soms is er helemaal niet veel nodig om toch veel stress te hebben en als je er eenmaal last van hebt kom je er maar moeilijk vanaf.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:58

anneliesdj schreef:
Wat jij beschrijft klinkt als slaapverlamming.
Daarbij krijg je besef tijdens je droom, je wordt eigenlijk wakker en realiseert je dat je droomt maar je kunt er niet 'uit' komen, vaak kun je je ook niet bewegen.
Ik heb dat ook veel gehad maar op een gegeven moment was ik mentaal zo ver dat ik op zo'n moment wist dat ik nog droomde en dat het niet echt was wat gebeurde en kon mezelf dan wakker maken na een paar minuten. Maar makkelijk is het nooit geweest want het is erg beangstigend.
Heb in de loop der tijd ook min of meer geleerd mijn dromen te sturen en dat heeft ook enorm geholpen. Icm tijdelijk zo min mogelijk prikkels opnemen dmv journaal, serie's films krant ed lezen, wat ik hierboven al schreef.

Nog een lotgenoot meld zich. Ik wist niet dat er zoveel mensen last van hebben. Met bovenstaande beschrijving kan ik me helemaal vinden. Alleen komt er nog bij dat ik bij deze dromen ook heel soms handelingen doe. Dus bv uit bed stappen en rond het bed lopen of me gaan aankleden. Idd prikkels proberen te vermijden voordat je gaat slapen. Ik mag echt geen spannende films/series kijken en zelfs geen boek lezen. Meestal kijk ik een komedie of iets in die aard. Met stressvolle periodes heb ik er ook veel meer last van. Heel gek is dat mijn vader en diens broer er oik verl last van hadden dit naarmate ze ouder werden vanzelf beterde. Ik hoop dat het bij mij ook gebeurt.Ik ben vooral benieuwd wat jullie nog allemaal aanraden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:15

Ik bedenk me net dat ze ook nog aan haar vroeg of ze wel wat doet overdag, of misschien minder dan eerst.
Ze zou dus haarzelf meer moe kunnen maken overdag, maar ik weet niet of dat veel zal helpen.

In ieder geval, ik heb t zelf ook gehad, in mijn dromen kwam erg veel moord voor :+ door mijzelf en ook van mijzelf..
Toen ik toentertijd mijn relatie beeindigd had, stopte het dezelfde week nog..

Verder ben ik van mezelf al een aardige dromer, heb vaak lucide dromen en heb ook wel geslaapwandeld.

Hoop in ieder geval dat je erachter komt wat het nou ia

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:11

Wat een factor kan zijn in telkens terugkerende nachtmerries is de conditie van je bijnieren. Er zijn goede protocollen oa in orthomoleculaire geneeskunde om te achterhalen of die organen echt berekend zijn op hun werk - en wat te doen, mocht dit niet zo zijn.
(Zijn je bijnieren niet goed in conditie, ben je moe, kun je slecht "incasseren" en wordt de kwaliteit van je slaap aangetast. En als het tegen zit wordt dat een vicieuze cirkel.)

Je dromen leren manipuleren is niet erg moeilijk.
Train jezelf door overdag regelmatig te denken: "als ik vuur zie, kijk ik de andere kant op". (Ik had nachtmerries over vuur.) Ik weet nog, dat ik op gegeven moment in een droom vuur zag en tegen mezelf zei: "oh, nee - ik kijk de andere kant op!" - en ik heb gewoon verder gedroomd over iets anders.

Uiteraard: 5 nachtmerries per nacht met allemaal ander thema's, dat is lastiger. Een goede vriend hanteert "de mantra" (met enige reglemaat overdag toe te passen!) 'Dit is fantasie, ik kan dus ook vliegen' - met als streven dat je elke nachtmerrie laat eindigen in een mooie vlucht met capriolen. Hij heeft ook een tijd geoefend op 'Dit is fantasie, ik wil een gesprek met een oude wijze man die alles weet'. (Wellicht heeft hij dat gesprek gehad, maar de uitkomst niet verteld.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:21

Dito, maar dat komt omdat mijn vader 2 jaar terug is overleden, nu met de sterfdag in aankomst heb ik weer verschrikkelijk nachtmerries. :o
Met zachte muziek inslapen helpt sowieso wel wat en op de ergste momenten neem ik wat valeriaan druppels in, maar echt hét middel heb ik nog niet gevonden (behalve dan dat de tijd de scherpste randen minder scherp kan maken). Ik lees dus graag mee.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:01

Ik herken dit wel, ben er weleens mee naar de HA geweest en die zei dat er niets aan te doen was.

Het is overigens normaal dat je 's ochtends eerder nachtmerries hebt dan aan het begin of in het midden van de nacht. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:23

Wat vervelend :(:)
Had ik eers ook, maar ik heb een tip wat echt helpt!
(En het klinkt heel raar maar het werk naar een paar dagen wel als je erin geloofd dat het werkt.)
Voor dat je ga slapen gewoon on je gedachte 20 keer herhalen (of vaker) ik heb een leuke droom,
En niet ik heb geen nachtmerrie want dat werkt tegen.
En hoe raar het ook klinkt. En het ook is.
Het werkt :D

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:31

ittheclown schreef:
Ik meld me hier ook alleen heb ik niet hetzelfde als jou Ts .. heb je wel eens gehoord van Night Terrors ? In america een welbekend fenomeen onder sommige van de bevolking, ik weet niet precies in welke maten het voorkomt maar ik heb dus de versie waarbij ik droom, ik word wakker heb ogen open en zit rechtop in bed maar wat ik zag in mijn droom .. zie ik dan dus ook echt. Het is enorm beangstigend als je wakker schrikt en je realiseerd dat je gewoon in bed licht maar die enge figuur wel over je heen gebogen staat. Vaak gaat het pas weg als ik dapper genoeg ben om het licht aan te doen, of omdat ik de hond roep zodra ik zij pootjes hoor gaat alles weg. Hierdoor heb ik af en toe ook een vriend in paniek omdat ik dus gillend naast hem zit met mijn ogen open en hij dus denkt dat ik geheel wakker ben waar het dus niet helemaal zo is.

Wat bij mij helpt is niet voor het slapen gaan tv kijken of muziek luisteren of drukke gesprekken voeren. Als ik gewoon een rustig muziekje luister voor dat ik naar boven ga slaap ik veel rustiger en heb ik veel minder raare dromen. Ik geloof wel degelijk dat je dingen droomt die te maken hebben met je dagelijkse leven btw zo heb ik een tijd gehad dat ik het gevoel had dat ik onder water zat en dat er echt van die jaws haaien langs me zwomen.. ik kon ze ook echt gewoon boven me zien werd dan ook badend in het zweet weer geheel wakker nadat ik vriend riep of hondje ( zijn altijd de sjaak lol) Dit kwam dus.. omdat ik een zieke vis in mijn aquarium had en telkens naar het water zat te staren lol p een of andere manier verzint je hoofd er zelf dingetjes bij.

De normaale dromen die ik vroeger had kan ik idd zoals hierboven vermeld manipuleren helpt erg goed ik droom meestal ook niet eng.. behalve dus bij mn night terrors.

Nog een tip zoek eens op YouTube ASMR ( zijn rol spellen met geluiden en zachte stemmen klinkt heel vaag maar werkt voor mij super ook trouwens bij migraine ) op niet iedereen vind het rustgevend maar ik vind vooral hairdresser roleplays, or eye examination roleplays op een of andere manier rustgevend als je ASMR hebt dan geven sommige geluiden etc rustgevende stofjes in je hoofd af daardoor val ik heel rustig maar die in slaap en word dan ook wat uitgeruster wakker, mischien een poging waard alleen ff zoeken waar jij het rustigste van word.

Dat noem je ook wel een lucid dream :)

Het kan er misschien ook aan liggen welke kant je hoofd op ligt heeft een vriendin wel eens gezegd.