Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cayenne schreef:Het schijnt dat die donkere (amalgaam oid?) vullingen maar een beperkt aantal jaren goed blijft. Ze gebruiken ze volgens mij tegenwoordig ook niet meer. Witte vullingen zijn ook mooier -want onzichtbaar- maar ik heb momenteel nergens last van, dus laat maar lekker zitten![]()
Heb er vorig jaar wel een laten vervangen omdat hij niet helemaal lekker zat.
emily2105 schreef:Cayenne schreef:Het schijnt dat die donkere (amalgaam oid?) vullingen maar een beperkt aantal jaren goed blijft. Ze gebruiken ze volgens mij tegenwoordig ook niet meer. Witte vullingen zijn ook mooier -want onzichtbaar- maar ik heb momenteel nergens last van, dus laat maar lekker zitten![]()
Dat is gelukkig niet waar. De donkere vullingen zijn veel sterker dan de witte . De donkere kunnen wel 40 jaar goed blijven terwijl de witte maar ongeveer 7 jaar ( dacht ik) meegaan.
Ik doe de opleiding tot tandartsassistente en heb dit geleerd. Daarom zou ik dus niet zomaar de donkere/amalgaam vullingen laten vervangen.
dressagelady schreef:emily2105 schreef:
Dat is gelukkig niet waar. De donkere vullingen zijn veel sterker dan de witte . De donkere kunnen wel 40 jaar goed blijven terwijl de witte maar ongeveer 7 jaar ( dacht ik) meegaan.
Ik doe de opleiding tot tandartsassistente en heb dit geleerd. Daarom zou ik dus niet zomaar de donkere/amalgaam vullingen laten vervangen.
Amalgaam vullingen zijn (allang) achterhaald. Omdat er veel meer dan het 'verrotte' weefsel weg moet worden gehaald is het ook niet bepaald in het belang van de patiënt om deze tegenwoordig nog te vervaardigen. Daarbij zijn er vele (redelijk onbekende) nadelen met betrekking voor de gezondheid, waardoor je amalgaamvullingen beter kwijt dan rijk kunt zijn.
Aan alle bange mensen uit dit topic: Is jullie tandarts op de hoogte van jullie angst, en wordt hiernaar gehandeld?
Over de 'gehemelteprik', deze is lang niet zo vervelend wanneer de behandelaar langzaam en met beleid verdoofd. Vraag aan je tandarts/mondhygiënist deze zo voorzichtig mogelijk te geven (kaakchirurgen hebben hier meestal geen boodschap aan)
Mijn boodschap: Maak het bespreekbaar! De meeste tandartsen zijn ook maar mensenen willen jou graag helpen om te gaan met je angst. Mocht je dan nog echt de klik missen, of er wordt geen gehoor gegeven aan je angst, dan zou je kunnen overwegen naar een andere tandarts over te stappen. Een zogeheten angsttandarts op het centrum voor bijzondere tandheelkundige is ook slechts een tijdelijke oplossing, het uiteindelijke doel is áltijd weer terug te keren naar een huistandarts.
Supervixen schreef:Ik moet woensdag voor controle. Vroeger sliep ik dan al een week slecht, maar nu beperkt het zich tot zenuwen op de dag zelf. Dat is voor mij al een hele verbetering. Gelukkig moet ik al om half 10.
emily2105 schreef:Cayenne schreef:Het schijnt dat die donkere (amalgaam oid?) vullingen maar een beperkt aantal jaren goed blijft. Ze gebruiken ze volgens mij tegenwoordig ook niet meer. Witte vullingen zijn ook mooier -want onzichtbaar- maar ik heb momenteel nergens last van, dus laat maar lekker zitten![]()
Cayenne schreef:Het schijnt dat die donkere (amalgaam oid?) vullingen maar een beperkt aantal jaren goed blijft. Ze gebruiken ze volgens mij tegenwoordig ook niet meer. Witte vullingen zijn ook mooier -want onzichtbaar- maar ik heb momenteel nergens last van, dus laat maar lekker zitten![]()
dressagelady schreef:Amalgaam vullingen zijn (allang) achterhaald. Omdat er veel meer dan het 'verrotte' weefsel weg moet worden gehaald is het ook niet bepaald in het belang van de patiënt om deze tegenwoordig nog te vervaardigen. Daarbij zijn er vele (redelijk onbekende) nadelen met betrekking voor de gezondheid, waardoor je amalgaamvullingen beter kwijt dan rijk kunt zijn.
Carrera97 schreef:Ik ben ook erg bang voor de tandarts. Ik durf niet eens te kijken bij bijvoorbeeld m'n broertje. Het ergste vind ik als ze dan extra rustig aan doet en alles gaat uitleggen. Ik kan me goed voorstellen dat het voor anderen werkt, maar sinds ik aangegeven heb dat ze het snel mag doen, gaat het beter. Gaatjes laat ik overigens wel vullen zonder verdoving, aangezien de prik mij vervelender lijkt en het boren niet erg pijnlijk is in mijn beleving.
Wat ik wel erg fijn vind is om op m'n ademhaling te letten en ik knijp mezelf geregeld fijn, tot blauwe vingers aan toe
Cayenne schreef:Over een wortelkanaalbehandeling hoef je je niet druk te maken hoor! Dat doe ik 100 keer liever dan een gaatje laten vullen
.
Sabbientje schreef:Borahlover schreef:Nou ik zit in de wachtkamer.. Vervelende is dat ze ook nog altijd te laat zijn..
Daar heb ik gelukkig met mijn huidige tandarts geen last van. Die heeft een goede planning.
Mijn vorige tandarts liep rustig een uur uit...... Dan helpt niet tegen je buikpijn en de zenuwen.